Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjokoboj
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 30-01 10:43
Ik wil me even aansluiten bij dit topic en niet nodeloos de zelfde vraag stellen.

Wij willen airco plaatsen, voorlopig enkel in onze leefruimte ( het is een recent - 2014 - appartement)
Die leefruimte is ZW gericht en de gevel is grotendeels glas. We hebben ook al redelijk vroeg de zon, bijgevolg wordt het zeer warm in de zomer, ondanks de screens. De bedoeling is dus vooral koeling.

Onze leefruimte is +/- 42 m² en +/- 110 m³ inhoud heb ik net gemeten,
We hebben al 3 vertegenwoordigers op bezoek gehad en ze zijn het over één zaak eens: Een vermogen van 5,2 Kw, Ietsje kleiner zou mogelijk volstaan, maar die zou harder moeten werken en de besparing zou teniet gedaan worden door de stroomrekening en nog bijkomend ook meer decibels produceren.
Wel vreemd dat ze elk een verschillend m² berekenen, tussen 98 en 138 m³

Bijkomend issue is de plaatsing. En ook hier eensgezind willen de 3 firma's de binnenunit op dezelfde plaats hangen, misschien niet de beste plaats, maar de enig mogelijke plaats, in een hoek vlak naast de raampartij.

Voorstel 1:
oftewel een Samsung Windfree-C18, split 5.2kw, voor de prijs van 2500 euro (+btw), geplaatst
oftewel een General AS18RIX/AOS18RIX 5,2kw, geplaatst voor +/- 2.450 euro (+btw)
De Samsung zou meer extra's bieden en goede kwaliteit bieden, de General zou steviger en iets krachtiger zijn bij 35°c.
LG Standard Plus 5,2 Kw was in diezelfde prijsklasse maar af te raden, mindere kwaliteit, printplaat snel kapot en bij 35°c presteert die onvoldoende.
Bij deze firma moeten we dus rekenen op een 3.000 euro ongeveer inclusief btw,ongeacht het merk en toestel.

Voorstel 2
LG Standard Plus 5,2 Kw, een topmodel mijnheer, met wifi, ongeveer 2000 euro geplaatst, btw inbegrepen. Meer dan ruim voldoende en zeer goed presterend, goede garantie, onderhoudsvriendelijk, ....

Voorstel 3
Een LG, maar de verkoper bleef vaag over het juiste type, met wifi, 5,2 Kw (mogelijk de standaard plus?)
geplaatst voor 4000 euro, alles inbegrepen, ook btw. De offerte ging ik nog krijgen via mail, maar ... ik wacht af.

Natuurlijk hoor ik graag jullie advies over de voorgestelde merken en als het kan types.
In de veronderstelling dat de LG goed bevonden wordt lijkt mij het grote prijsverschil (2000 of 3000 of 4000 euro) toch een belangrijk punt.

Ik lees hier graag jullie mening

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 24-05 13:16
Iedereen heeft het druk, dus vraag je gewoon een topprijs. Kun je het nog uitbesteden of overwerken dik betalen. Ik zie dit vaker. Installateurs / monteurs zijn schaars, kun je nagaan dadelijk na Corona. Nu lopen alle technische mensen uit de evenementen sector op de bouw rond. Dat houd een keer op.

Ik heb zelf een LG 5kW met wifi, werkt prima, maar is zeker niet fluisterstil.

[ Voor 12% gewijzigd door DjAntoon op 26-03-2021 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjokoboj
Dank je voor de feedback.
Dat je het over druk hebt doet bij mij een belletje rinkelen. De goedkoopste (de 2e) hield de geldigheid van de offerte kort (14 dagen) en sprak over een plaatsingstermijn van 3 weken. Zou de firma in moeilijkheden zijn?
De 1e offerte is 30 dagen geldig, de plaatsing weet ik niet meer en in de offerte staat niets. De 3e offerte heb ik nog niet, maar nu is de firma aan het plannen voor tweede helft april, dus we schuiven mee op. Maar aan die prijs :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:37
Kennelijk heeft partij 2 met 3 weken een wat minder vol orderboek.
Lijkt me niet iets om je zorgen over te maken.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 24-05 13:16
Simpel ja, even wat minder werk, dan is minder marge beter (en dus werk) beter als niets, zeker als je ZZP'er bent. Maar misschien heeft hij wel monteurs die over een paar maanden weer op de evenementen rondlopen. Niet handig als dan alles tegelijk komt.

Ik vind het wel typisch dat de zwaardere aanbevolen word als stiller. Ik heb een 5kW en 3.5kW LG (2 jaar oud). Hangen boven elkaar aan onze slaapkamer muur op een balkon. De 5kW is daarbij veel luidruchtiger als de 3.5kW.
Ik heb de 5kW inmiddels op veren met rubbers gezet, dat scheelt enorm in het dreunen (lage frequenties)
De 3.5kW staat op meer simpele rubber dempers, al was dat al niet perse nodig.

Ik vind €4000,- echt wel serieus geld voor 1x LG 5kW airco, die makkelijk te plaatsen is. Dat heb ik bij lange na niet betaald. En niet vooruit betalen, direct na installatie of op rekening. Als iemand vooruit wil voor een standaard voorraad product dan gaan bij mij de bellen rinkelen.

[ Voor 9% gewijzigd door DjAntoon op 27-03-2021 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjokoboj
Een voorlopige 4e offerte, verkoper is nog niet hier geweest, de afspraak is volgende week.
Dezelfde General AS18RIX/AOS18RIX 5,2kw als firma 1, prijs 1200 euro + plaatsing + btw.
Dat is een wildgroei van prijzen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjokoboj
Ik kom nogmaals terug op voorgaande.
Volgens horen zeggen zou LG niet zo goed zijn, zou Mitsubishi aan te raden zijn en ook Daikin en General/Fujitsu.

Iemand commentaar ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steef777
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
sjokoboj schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 19:05:
Ik kom nogmaals terug op voorgaande.
Volgens horen zeggen zou LG niet zo goed zijn, zou Mitsubishi aan te raden zijn en ook Daikin en General/Fujitsu.

Iemand commentaar ?
LG is in dit rijtje de minste, maar zeker niet slecht. Mitsubishi electric en mitsubishi heavy industries zijn beide uitstekend, evenals fujitsu (general wordt in NL doorgaans onder de naam fujitsu verkocht). Daikin is niet meer het onverwoestbare kwaliteitsmerk wat het ooit was, dat gaat echt achteruit (maar vraagt nog wel de prijzen uit die periode)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjokoboj
Iemand ervaring met Panasonic Etherea ?
In afwachting van een bezoek van de Mitsubishi-man onze favoriet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-05 12:25

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Afgesplitst. Topic hijacking is niet aardig, ook niet als de originele vraagsteller stil blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:38
@Steef777
Ik heb daikin airco's bevallen mij erg goed.
Mijn schoonvader heeft een Fuji Heavy industrie multisplit systeem.

Het valt mij op (half jaar na elkaar geinstalleerd) nu 3 jaar later vertoont het plastic van zijn binnenunits al vergeling, daar wordt niet gerookt.
Daar zou ik mij mateloos aan storen vindt ik heel lelijk.

Maar ik hoor graag van jouw wat tegenwoordig matig is aan daikin?

[ Voor 12% gewijzigd door leonbong op 06-04-2021 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steef777
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
leonbong schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:08:
@Steef777
Ik heb daikin airco's bevallen mij erg goed.
Mijn schoonvader heeft een Fuji Heavy industrie multisplit systeem.

Het valt mij op (half jaar na elkaar geinstalleerd) nu 3 jaar later vertoont het plastic van zijn binnenunits al vergeling, daar wordt niet gerookt.
Daar zou ik mij mateloos aan storen vindt ik heel lelijk.

Maar ik hoor graag van jouw wat tegenwoordig matig is aan daikin?
Ik werk bij een groot merkonafankelijk bedrijf dat aktief is in de airco/warmtepompen/wtw/chillers/ventilatie en in onze serviceafdeling komen wij de laatste jaren steeds meer problemen (vaak al in de garantieperiode) bij daikin tegen, heel vaak printplaten die kapot gaan. Maar ook zaken als lekkages door het gebruik van slecht materiaal (VRV bc box zo lek als een blokfluit na vijf jaar) en versleten lagers. Koeltechnische componenten zijn regelmatig na tien jaar weggerot door roest. Daarbij lopen wij bij service en nieuwbouw ook steeds vaker aan tegen gebrekkige ondersteuning van de importeur (medewerkers technische ondersteuning die verkeerde info geven of het ook allemaal niet meer weten) en leveringsafspraken die op het allerlaatste moment worden afgezegd (daar sta je dan met je monteurs en je hijskraan).

Wij leveren ook veel mitubishi heavy en electric en daar hebben we zelden problemen mee en ook de aftersales is prima

[ Voor 4% gewijzigd door Steef777 op 08-04-2021 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:38
Steef777 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 07:17:
[...]

Ik werk bij een groot merkonafankelijk bedrijf dat aktief is in de airco/warmtepompen/wtw/chillers/ventilatie en in de service komen wij de laatste jaren steeds meer problemen (vaak al in de garantieperiode) bij daikin tegen, heel vaak printplaten die kapot gaan. Maar ook zaken als lekkages door het gebruik van slecht materiaal (VRV branch box zo lek als een blokfluit na vijf jaar) en versleten lagers. Koeltechnische componenten zijn regelmatig na tien jaar weggerot door roest. Daarbij lopen wij bij service en nieuwbouw ook steeds vaker aan tegen gebrekkige ondersteuning van de importeur (medewerkers technische ondersteuning die verkeerde info geven of het ook allemaal niet meer weten) en leveringsafspraken die op het allerlaatste moment worden afgezegd (daar sta je dan met je monteurs en je hijskraan)

Wij leveren ook veel mitubishi heavy en electric en daar hebben we zelden of nooit problemen mee
Het lijkt wel of dit ook met de dag erger wordt, ben blij dat ik uit de koeltechniek ben :+
Mitsubishi electric (Alklima) is een voorbeeld hoe het wel kan, goede degelijke machines en perfecte nazorg/ondersteuning.

Alleen daarom al zou ik voor Mitsubishi electric gaan, Mitsubishi heavy heb ik zelf geen ervaring mee maar lijkt me ook gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-05 21:17
In mijn (consumenten) ogen goede merken:
Mitsubishi heavy
LG
Samsung

Daikin hoor ik ook wisselende verhalen over. Zelf vind ik de binnen unit van daikin niet zo mooi.
General (electric?) heb ik nooit naar gekeken.

Zelf heb ik 2 MHI's (2.0 + 2.5kw) hangen en mijn zwager heeft een LG (3.6kw), beide zijn stil genoeg om mee te slapen.

Vorig jaar heb ik ook offertes opgevraagd en de prijsverschillen waren enorm maar niet zo groot als wat jij noemt. Ik vroeg bij elke leverancier om een 2.5 kw MHI dus makkelijk vergelijken.
Levertijden ook, na 1 warme week in Maart zaten sommige al vol tot aan half Juli!

Er is schaarste dus sommige gaan helemaal los met prijzen.
1 leverancier: "Die buitengoot is duur, 75€ per meter"
Vervolgens koop ik die goot zelf voor 19,50 per 2 meter inc. btw. Ik wordt daar echt pissig van.

Ik heb het uitendelijk zelf ingekocht bij https://www.aircodruten.nl en daar kan je dus normale prijzen zien om te vergelijken.

[ Voor 8% gewijzigd door Gman op 08-04-2021 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:06

ericplan

5180 Wp PV

@sjokoboj Ik lees appartement, ik denk VvE. Misschien heb je het allemaal al geregeld met de VvE, anders is het verstandig dat vooraf te doen, in plaats van een hoop gezeik achteraf.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:34

RvV

sjokoboj schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:36:
Iemand ervaring met Panasonic Etherea ?
In afwachting van een bezoek van de Mitsubishi-man onze favoriet
Ik heb 4 stuks Panasonic Etherea hangen. Prima spul, al heb ik weinig ervaring met de andere merken. Destijds hebben we deze gekozen omdat de binnenunits in onze ogen er tenminste fatsoenlijk uit zien. 8)

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjokoboj
Van Daikin is de slechte na-verkoop ondertussen al bekend. Ik heb al meer ervaringen gelezen. Het zullen wel goede toestellen zijn, maar je moet maar eens pech hebben.

En de prijsverschillen,? Ongelooflijk maar waar. Ze spelen misschien op de schaarste? Alhoewel, allemaal beloven ze relatief snel te plaatsen.
Maar de Mitsubishi man laat nog altijd op zich wachten. Misschien wel te druk?

@ericplan Is in orde.we plaatsen trouwens samen met 2 andere eigenaars

@ RvV : dank voor de feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:58
@sjokoboj Alleen met Daikin heb jij weinig te maken. Jij hebt met de installateur te maken.

Je koopt hem eigenlijk ook op het verkeerde moment, zo voor de zomer hebben ze het extra druk en werk zat. 5,2 lijkt mij wat flink. Een 2,0 houdt bij ons de zomer van 60m3 koud (en warm in de winter). Dat is met groot schuin dak op ZO. In een appartement moet je het dan wel redden met een 3,5 lijkt mij. Zeker als je er ook mee gaat verwarmen wil je ook niet een te grote unit hebben staan om pendelen tegen te gaan (wij hebben een multisplit 5,2 staan op totaal 161m3 bovenverdiepingen en bij verwarmen moet ik 2 units aanzetten om pendelen tegen te gaan). Koud houden met 2 vingers in de neus overigens ;)

Kijk ook goed naar de kleur van de binnenunits. Toen wij ze lieten installeren waren de mitsubishi's een lelijk soort wit, alsof ze al vergeeld waren terwijl de Daikins juist spierwit zijn.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjokoboj
Ophidian schreef op donderdag 8 april 2021 @ 17:59:
@sjokoboj Alleen met Daikin heb jij weinig te maken. Jij hebt met de installateur te maken.
De installateur moet zijn vervangonderdelen halen waar?
Bij Daikin dus. En laat dat net het grote probleem zijn waar ik (en anderen) op doel.
Ophidian schreef op donderdag 8 april 2021 @ 17:59:
5,2 lijkt mij wat flink. Een 2,0 houdt bij ons de zomer van 60m3 koud (en warm in de winter). Dat is met groot schuin dak op ZO. In een appartement moet je het dan wel redden met een 3,5 lijkt mij. Zeker als je er ook mee gaat verwarmen wil je ook niet een te grote unit hebben staan om pendelen tegen te gaan (wij hebben een multisplit 5,2 staan op totaal 161m3 bovenverdiepingen en bij verwarmen moet ik 2 units aanzetten om pendelen tegen te gaan). Koud houden met 2 vingers in de neus overigens ;)
De zuidwest gevel is zowat helemaal raam van onder tot boven en van links naar rechts, zoals de schlager. :)
Als de zon schijnt is het een bakoven. In februari die paar warme dagen, weet je nog? Binnen werd het 29 graden. Wat wordt het in een 35 graden zomer?
Onze leefruimte met inbegrip van de keuken is zeker 40 m², en 2m70 hoog, dus een 110 m³, tel daar een beetje reserve bij om meer van het appartement te koelen en om de unit niet steeds op power te laten draaien (minder verbruik en minder geluid, ook al is het db-arm) en je hebt het enig punt waarop de 5 plaatsers die hier geweest zijn het eens zijn: een 5.0 of 5.2. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
sjokoboj schreef op donderdag 8 april 2021 @ 22:40:
[...]

De installateur moet zijn vervangonderdelen halen waar?
Bij Daikin dus. En laat dat net het grote probleem zijn waar ik (en anderen) op doel.
Dan nog heb jij daar niks mee te maken. Dat is het probleem van de installateur.
De zuidwest gevel is zowat helemaal raam van onder tot boven en van links naar rechts, zoals de schlager. :)
Als de zon schijnt is het een bakoven. In februari die paar warme dagen, weet je nog? Binnen werd het 29 graden. Wat wordt het in een 35 graden zomer?
Onze leefruimte met inbegrip van de keuken is zeker 40 m², en 2m70 hoog, dus een 110 m³, tel daar een beetje reserve bij om meer van het appartement te koelen en om de unit niet steeds op power te laten draaien (minder verbruik en minder geluid, ook al is het db-arm) en je hebt het enig punt waarop de 5 plaatsers die hier geweest zijn het eens zijn: een 5.0 of 5.2. 8)
Interessant, volgens de berekening zou je met 110m3 zon 3,3kW nodig hebben. Vergeet niet dat je de kou makkelijk binnen houdt en de warmte buiten. Elk huis was afgelopen zomer 32 graden binnen. Daar was weinig voor nodig.

Een oversized unit die steeds gaat pendelen gaat korter mee. Ik zou het eens voorstellen in het airco topic.

Zoals ik zei, ik doe een slechter geïsoleerd huis die ook continu vol in de zon staat (2 onder 1 kap met mijn buiten muren op no, zo en zw) met een 5,2 split unit en die doet amper wat. Een installateur rekent altijd groter, dan krijg je het 100% koud. En het pendelen zeuren alleen de mensen om die erop letten en als dat eenmaal problemen geeft is het toch al uit garantie.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjokoboj
Wat bedoel je met "pendelen"?

En door de oversized capaciteit zouden we de rest van het appartement ook enigszins mee koelen
Het is dan wel geen open loft, maar de gang geeft rechtstreeks uit (zonder deur) naar de leefruimte. De kamers hebben uiteraard we aan deur, maar door die open te zetten zou het daar eveneens minder warm worden.Ik zeg duidelijk niet "koelen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Dat de buitenunit aan en uit gaat omdat hij teveel vermogen heeft voor de ruimte waar hij zit. Je kan dus ook niet zomaar de slaapkamers erbij optellen, dan kan je beter een multisplit nemen of meerdere airco's.

Als ik bijvoorbeeld in de winter hier maar 1 airco op verwarmen zit gaat hij pendelen. Dan is het minimale vermogen dat de buitenunit levert teveel waardoor hij aan en uit gaat. Terwijl als ik twee airco's op verwarmen zet, dan kan hij op laag vermogen continu doorgaan.
En door de oversized capaciteit zouden we de rest van het appartement ook enigszins mee koelen
Het is dan wel geen open loft, maar de gang geeft rechtstreeks uit (zonder deur) naar de leefruimte. De kamers hebben uiteraard we aan deur, maar door die open te zetten zou het daar eveneens minder warm worden.Ik zeg duidelijk niet "koelen".
Zo werkt dat niet helemaal. De binnenunit meet namelijk waar hij hangt wat de temperatuur is en aan de hand daarvan gaat hij koelen. Als de temp in woonkamer bereikt is, zal hij dus minder gaan koelen. Het helpt dat je ingebouwd zit in een appartement, maar het resultaat zou best eens tegen kunnen vallen.

Om de warmte uit de andere ruimtes te halen moet je goede luchtstromen hebben. Die lucht stroomt niet zomaar door je huis, gelukkig maar, want je zou gek worden van de tocht. Wij voelen het een beetje in de woonkamer als de bovenverdiepingen gekoeld worden, maar echt zoden aan de dijk zet het niet. (zeker qua temperatuur niet)

[ Voor 9% gewijzigd door Ophidian op 09-04-2021 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:37
De overcapaciteit zorg ervoor dat de lucht na een uurtje aan al koud is.
Als je de airco gewoon altijd op bijvoorbeeld 22 graden aan laat staan is 3.5 kW ook al ruim voldoende.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:26

twain4me

sjokoboj schreef op donderdag 8 april 2021 @ 22:40:

dan staat de zon hoger en heb je minder instraling ik zou een anomalie niet als benchmark gaan gebruiken

Mijn 3,5kW heeft afgelopen zomer mijn niet geisoleerde woonkamer/keuken gewoon koel gehouden (ramen op ZW (geen screens, gordijnen aan de binnenkant+ enkelglas) hij heeft eigenlijk niet heel veel op max gedraaid. dat was met name omdat we dan (thuiswerken _O- ) op het moment dat de zon net echt vol op het glas gaat branden ook zo nodig tosties oid moesten gaan maken. :+
ik zou echt even kijken of die 5,2 niet veel te groot is. Zeker omdat je gewoon screens hebt weet ik eigenlijk bijna zeker dat dit zo is.

hebben je instalateurs daadwerkelijk een berekening gemaakt (zoninval, aantal personen aanwezig correctie voor koken etc ) of kwam die 5,2 gewoon uit hun mouw geschud. ik vermoed eigenlijk dat laatste ;)

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 09-04-2021 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:26

twain4me

busscherski schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:05:
De overcapaciteit zorg ervoor dat de lucht na een uurtje aan al koud is.
Als je de airco gewoon altijd op bijvoorbeeld 22 graden aan laat staan is 3.5 kW ook al ruim voldoende.
Voor mij is de sweetspot 21 maar veder heb je helemaal gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-05 11:05
Ook hier 45m2 jaren 60 woning, en zelfs met de record warmte 2 jaar geleden, was de woonkamer lekker koel. Dit met een 3,5kW unit.
Pagina: 1