Is mijn batterij + alternator sterk genoeg voor 1000 watt?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 11-06 08:59
Hoi.

Dit keer heb ik een vraag over elektriciteit.
Momenteel heb ik een Suzuki alto met een alternator van maar 70 ampère.
Graag wil ik mijn 2de woofer er mee insteken.
Dit komt dan op 1000 watt RMS alleen voor de woofer. Hier komt nog 4x 75 watt bij van de speakers. Tot hiertoe gaat het goed met de huidige 500 watt en 2x 75 watt. Nu stel ik mij de vraag of ik met mijn kleine alternator en klein formaat batterij genoeg ga hebben om de woofer van 1000 watt aan te drijven. Voor een alto bestaat geen high amp alternator. Gaat de big 3 upgrade genoeg zijn om de woofer van 1000 watt RMS te voorzien van stroom? Of kan ik beter een 2de of 1 grotere batterij gebruiken? En stel dat ik later nog zwaarder zou gaan (2x 1500 watt bv), wat dan?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:27
je geeft aan dat je accu 70 Ampere is.
Een accu is +- 12 V (iets meer, maar dit rekent makkelijker).
12 x 70 = 1400 W. 840W , oeps even te snel x20 gedaan .

Je wilt 1000 W voor woofer, 4x75 watt voor speakers = 1300W
Het zou ruim niet kunnen, en dat is zonder overhead (normaal wil je minimaal 10-25% extra). Maar je zou ook een sterkere accu kunnen gebruiken - uberhaupt een goed idee, zodat je nooit je accu leeg trekt.

[ Voor 16% gewijzigd door 99ruud99 op 06-04-2021 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:11
99ruud99 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 11:57:
12 x 70 = 1400 W.

Je wilt 1000 W voor woofer, 4x75 watt voor speakers = 1300W
Het zou NET kunnen, zonder overhead (normaal wil je minimaal 10-25% extra). Maar je zou ook een sterkere accu kunnen gebruiken - uberhaupt een goed idee, zodat je nooit je accu leeg trekt.
En dan vergeet je de stroom die de motor nodig heeft (ECU, Brandstofpomp, verlichting etc).
Ik ben benieuwd of de Alto loopt op 100W... :+

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:05
Ik ga er vanuit dat die 1300W piek vermogen is.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
Wist niet dat het zo makkelijk uit te rekenen was. Bedankt voor de tip. En de alternator gaat die zwaardere batterij zeker voldoende kunnen opladen?
Big 3 upgrade zal ook wel veel goeds doen zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
(RSH) schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:00:
[...]

En dan vergeet je de stroom die de motor nodig heeft (ECU, Brandstofpomp, verlichting etc).
Ik ben benieuwd of de Alto loopt op 100W... :+
Ik dacht eigenlijk dat het zo'n gevalletje "ik rij naar de parkeerplaats, en daar zet ik m'n boxen vol open".
Want je hebt geen 1300 W nodig als je aan het rijden bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:21
12 x 70 = 1400 W.
12 X 70 = 840 W.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

12*70 komt bij mij toch echt niet op 1400 uit, maar dat terzijde.

Als je continu meer dan 1000W uit de accu trekt kan de dynamo (alternator) het inderdaad niet bijbenen, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat je je muziek continu op standje festival hebt staan.

Overigens kan je wel een zwaardere dynamo van een andere auto pas maken natuurlijk, maar dan moet je wel iemand kennen met een lasapparaat waarschijnlijk, of mazzel hebben dat je met bepaalde combinaties van onderdelen iets passends in elkaar kan zetten.

[ Voor 32% gewijzigd door AlexanderB op 06-04-2021 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
Tsja, hoe vaak zet je ‘m nou op vol vermogen.... Zou het gewoon proberen (en voor de zekerheid paar startkabels in de auto meenemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Hou ook nog rekening met verlies door omvormer (minimaal 10%) en een grote omvormer is ook niet gratis... of gaat je apparatuur op 12V?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:18
Dat je de 1000 wat aan werkelijk verbruik zult aantikken lijkt me al sterk. Als je dat echt van plan bent zou ik een goede condensator tussen plaatsen, want erg lang zal je de 1000 watt, of zelfs 1300 wat echt niet werkelijk verbruiken.
De condensator zo dicht mogelijk plaatsen bij de versterker. En dat is dan vooral om je lampen niet te laten dimmen/flikkeren op de beat ;)

Maar serieus: je krijgt hier snel gehoorschade van. Heb een 1040 rms versterker in mijn auto gehad, met een woofer die dat makkelijk trok. Ik hem 'm niet vaak vol aan gehad, maar ook zachter krijg je er gemakkelijk gehoorschade van. Geloof me, oorsuizen wil je niet. Denk daar goed over na.

[ Voor 28% gewijzigd door TereZz op 06-04-2021 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
Standje festival doe ik nooit en al zeker niet op een parking. maar wil wel graag een bijna hartstilstand krijgen van de bas. Liever meer Bas dan hoge tonen. Het geluid op zich ben ik wel tevreden mee hoeft niet harder, enkel achter nog speakers voor surround geluid te krijgen maar vind de bas momenteel wat teleurstellend.

[ Voor 5% gewijzigd door Cyberdemon op 06-04-2021 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
Laat ik het anders zeggen.. Ik heb liever een standje hartstilstand dan standje festival/doof worden.
Wanneer er ff een goed nummer is dat ik de mogelijkheid heb om stevig te dreunen.
Ik weet het mijn vraag klinkt voor sommige wat marginaal denk ik, maar ik ben als kind al gefascineerd door woofers.
In huis kan je zoiets niet doen zeker niet in een appartementje.
Wil enkel de mogelijkheid om stevig te knallen. Niet om doof te worden of andere weg gebruikers te irriteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
1000W RMS klinkt als een mooie marketing term voor piek vermogen. Dus het zal dus een heel stuk minder zijn, zelfs vol open.

Andere accu gaat niets helpen, dat is alleen uitstel van executie. Stroom zal toch volledig uit je alternator moeten komen op ten duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Die 1000w ga je ook benutten met de juiste impedantie aan woofer(s)?

Als die 1000W gespecificeerd is bij 2 Ohm en je zet er een 4 Ohm woofer op kom je niet aan die 1000W.
Daarnaast is muziek geen continu vermogen, zeker bassen vormen geen continu belasting.
De pieken zullen eerst uit je accu komen, is je accu verslechterd komen de pieken des te meer op de dynamo. Uit ervaring kan ik je zeggen datt vaker dan ooit een accu moet vervangen en er vast een moment komt voor de dynamo. Wees slim een plaats een dikke elko bij je versterker.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:52

reaL_G

G

ik zou de normale speakers op de radio-unit aansluiten.
en de woofers 1 of 2 apart.

Plaats eens wat componenten die je dan hebt in de auto, en hoe het is aangesloten.
dan kunnen mensen er gerichter op beoordelen.

dat je sub 1000w RMS continue trekt voor langere tijd lijkt mij sterk. wat is je bedoeling SPL of SQL
maar denk dat je eerder moet kijken of je versterker het trekt (en wat deze kan/gaat uitsturen) ipv je subwoofer.

ik heb vroeger wat wel eens wat in de auto gehad, meer spl gericht.
4x 75w bridged voor compo, en 300w voor sub. alles @4 ohm
maar is denk niet boven de 40% volume gekomen, gewoon te hard voor je oren.

Je kan altijd een 2de accu in serie zetten in je kofferbak met evt een condensator om (piek) spanning uit te vlakken. Je dynamo en accu gaat wel snel slijten als hij altijd continue vol vermogen moet.

oh ja vergeet niet altijd je startkabels mee te nemen.

GiTS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

je geeft aan dat je accu 70 Ampere is...
Een accu is niet 70 Ampere, een accu is hooguit 70Ah en kan dan probleemloos 700 Ampere leveren als je zekeringen en je bedrading het toestaan.

De TS schrijft in z'n openingspost dan ook dat z'n alternator (dynamo) 70A doet. Helaas schieten we daar niet zo veel mee op want tussen de dynamo en de accu zit nog een stroombegrenzer. Kan heel goed zijn dat die ingesteld staat op de 40A van de dynamo waarmee de Suzuki Alto oorspronkelijk was uitgerust

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
De batterij die er nu in zit is 45 ah
Alternator van een alto is 70 ah

[ Voor 31% gewijzigd door Cyberdemon op 06-04-2021 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Cyberdemon schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:20:
Laat ik het anders zeggen.. Ik heb liever een standje hartstilstand dan standje festival/doof worden.
Wanneer er ff een goed nummer is dat ik de mogelijkheid heb om stevig te dreunen.
Ik weet het mijn vraag klinkt voor sommige wat marginaal denk ik, maar ik ben als kind al gefascineerd door woofers.
In huis kan je zoiets niet doen zeker niet in een appartementje.
Wil enkel de mogelijkheid om stevig te knallen. Niet om doof te worden of andere weg gebruikers te irriteren.
Met ''af en toe'' stevig knallen kun je juist doof worden of oorsuizen krijgen. Daarvoor hoef je nog niet eens andere mensen om je heen te irriteren. Helaas een ervaring expert hier.
Doe.het.niet.
Ik snap dat je solide geluid wil je in auto (heb ik zelf ook), maar daarvoor heb je echt geen oor-killing 1000Watt speakers voor nodig. een degelijke set van JVC voldoet daarvoor prima, met eventueel een subwoofer als aanvulling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
Verwijderd schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:16:
[...]

Met ''af en toe'' stevig knallen kun je juist doof worden of oorsuizen krijgen. Daarvoor hoef je nog niet eens andere mensen om je heen te irriteren. Helaas een ervaring expert hier.
Doe.het.niet.
Ik snap dat je solide geluid wil je in auto (heb ik zelf ook), maar daarvoor heb je echt geen oor-killing 1000Watt speakers voor nodig. een degelijke set van JVC voldoet daarvoor prima, met eventueel een subwoofer als aanvulling.
Ik heb "maar" 75 watt speakers. Heb nooit gesproken over 1000 watt speakers zo ver ik weet.
Meer dan voldoende die 75 watt maar een Woofer kan je gehoor toch niet beschadigen? Gezien dit lage tonen zijn en anders binnenkomen in je oor. Ik heb al filmpjes gezien van meisjes die in een busje gaan zitten omringt door gigantische woofers.
Het gaat over 1000 watt woofer. Niet speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cyberdemon schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:21:
[...]

Ik heb "maar" 75 watt speakers. Heb nooit gesproken over 1000 watt speakers zo ver ik weet.
Meer dan voldoende die 75 watt maar een Woofer kan je gehoor toch niet beschadigen? Gezien dit lage tonen zijn en anders binnenkomen in je oor. Ik heb al filmpjes gezien van meisjes die in een busje gaan zitten omringt door gigantische woofers.
De mensen in die filmpjes gaan er nog wel achter komen. ;)
Een paar speakers van 75 watt + subwoofer kan wel degelijk je gehoor beschadigen als je 'm voluit zet. Wattage zegt niet alles, decibels wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:27

TTLCrazy

Listen to Frankie

Cyberdemon schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:21:
[...]

Wat nou ? 1 Kilo Watt woofer kan je gehoor niet beschadigen ? Zie je nou wat je zelf schrijft ? Elke frequentie kan je gehoor beschadigen, nou ja van +/- 20Hz tot 15kHz. Je mag van mij knoerthard je systeem in je auto draaien, maar houd er wel rekening mee dat je dan over wat jaartjes met zo'n toestel achter je oor loopt.

(en zoals eerder gezegd, alternator is een Engels woord voor dynamo wat de Nederlandse gangbare term is, ja is ook Engels :) )

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Move naar AUD, verwacht dat daar meer kennis zit over daadwerkelijk verbruik van audiospullen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyberdemon
TTLCrazy schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:39:
[...]

Wat nou ? 1 Kilo Watt woofer kan je gehoor niet beschadigen ? Zie je nou wat je zelf schrijft ? Elke frequentie kan je gehoor beschadigen, nou ja van +/- 20Hz tot 15kHz. Je mag van mij knoerthard je systeem in je auto draaien, maar houd er wel rekening mee dat je dan over wat jaartjes met zo'n toestel achter je oor loopt.

(en zoals eerder gezegd, alternator is een Engels woord voor dynamo wat de Nederlandse gangbare term is, ja is ook Engels :) )
Heb net eens gezocht naar dit en ik moet je gelijk geven. Ook lage tonen kunnen je gehoor beschadigen. Dit valt dan op de waarneming van de lage tonen. Ik weet dat dynamo hetzelfde is als alternator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
Ik dacht altijd dat woofers niet schadelijk waren voor het gehoor, beetje naïef van me maar dit is blijkbaar niet meer dan een mythe.
Dat al een tijd geleden is doorprikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:18
Cyberdemon schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 15:26:
Ik dacht altijd dat woofers niet schadelijk waren voor het gehoor, beetje naïef van me maar dit is blijkbaar niet meer dan een mythe.
Dat al een tijd geleden is doorprikt.
Fijn dat je hier terugkoppeling over geeft (y)

Nu kijken naar een mooi gebalanceerd systeem wat goed klinkt, maar niet ontiegelijk hard kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
Zeker. Wat ik nu heb is qua speakers voldoende enkel achter nog speakers zou wel fijn zijn om surround geluid te hebben.
Maar wat is qua woofer nu té veel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:27

TTLCrazy

Listen to Frankie

Cyberdemon schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 20:17:
Zeker. Wat ik nu heb is qua speakers voldoende enkel achter nog speakers zou wel fijn zijn om surround geluid te hebben.
Maar wat is qua woofer nu té veel?
Teveel is voor ieder persoonlijk. Jij wil blijkbaar de bas goed horen dus ik zou wel een goeie sub woofer kopen. Maar focus dan meer op kwaliteit dan op vermogen. Liever eentje die 50 W onvervormd kan geven i.p.v. eentje die 1000W PMPO ULTRA BASS etc doet en al vervormd bij 5 Watt. Qua merken en zo ben ik er te lang uit om enigszins bruikbaar advies te geven :)

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cyberdemon schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:15:
De batterij die er nu in zit is 45 ah
Alternator van een alto is 70 ah
Je mist wat basiskennis. Google eens het verschil tussen Ampere en Ampere-uur.

Een alternator kan geen Ah leveren.

Je alternator/dynamo gaat het prima doen met je subwoofer. Die gaat nooit constant 1000w vragen, zelfs de helft zou een wonder zijn als je zonder gehoorbeschadiging uit je Suzuki wil komen.

Vertel ook eens over de kabels die je wilt gebruiken om het aan te sluiten?

Om "1000watt" vanaf je accu naar de kofferbak te trekken heb je fikse kabels nodig. Het is eigenlijk pas acceptabel vanaf 16mm2

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2021 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
TTLCrazy schreef op woensdag 7 april 2021 @ 07:48:
[...]

Teveel is voor ieder persoonlijk. Jij wil blijkbaar de bas goed horen dus ik zou wel een goeie sub woofer kopen. Maar focus dan meer op kwaliteit dan op vermogen. Liever eentje die 50 W onvervormd kan geven i.p.v. eentje die 1000W PMPO ULTRA BASS etc doet en al vervormd bij 5 Watt. Qua merken en zo ben ik er te lang uit om enigszins bruikbaar advies te geven :)
Over welke merken spreek je dan? Ik zou zoiets denk ik bij commerciële merken als JBL verwachten.
Ik heb toen voor kicker gekozen omdat ik dit merk als kind kende als een goed merk. Weet intussen wel beter. Deaf bonce & sundown zijn de merken die mij nu interesseren. Er zijn er nog maar deze 2 spreekt de naam mij ook wel aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdemon
Verwijderd schreef op woensdag 7 april 2021 @ 07:51:
[...]

Je mist wat basiskennis. Google eens het verschil tussen Ampere en Ampere-uur.

Een alternator kan geen Ah leveren.

Je alternator/dynamo gaat het prima doen met je subwoofer. Die gaat nooit constant 1000w vragen, zelfs de helft zou een wonder zijn als je zonder gehoorbeschadiging uit je Suzuki wil komen.

Vertel ook eens over de kabels die je wilt gebruiken om het aan te sluiten?

Om "1000watt" vanaf je accu naar de kofferbak te trekken heb je fikse kabels nodig. Het is eigenlijk pas acceptabel vanaf 16mm2
Alles is al aangesloten.
Enkel moet de woofer uit de huidige solo kist gehaald worden en terug in de oorspronkelijke originele (2 woofers) kist en dan op 2 ohm gezet worden. Dan staat hij op 1000 watt. De kabels voor de rear speakers zijn ook al gelegd dus is enkel de panelen er af en speakers aansluiten.
Ik heb de installatie een beetje gevolgd en een hele dikke rode kabel is mij bij gebleven.
Het is zeker allemaal goed aangesloten hoor.
Er werd ook gebruik gemaakt van een zekeringhouder en stroomverdeel blok.
Pagina: 1