Polkadot (DOT): zelf staking regelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:21

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Zijn hier mensen die zelf actief bezig zijn met het staken van Polkadot (DOT)? Ik ben me er ondertussen al een tijdje in aan het verdiepen, maar ook met de verschillende (soms best goede) YouTube handleidingen blijf ik met wat vragen zitten. Bijvoorbeeld:

- Hoe vaak komt slashing voor? (en in welke mate)
- Hoe kies je je betrouwbare validator(s)?
- Wat is je rendement na weken?
- Hoe vaak wissel je van validator(s)?

En dan nog een extra advanced vraag:

- Ergens vind ik het wel een interessant onderwerp om zelf validator te worden. Heeft iemand hier dit overwogen? Of moet je daar met een simpele huis-tuin-en-keuken setup niet aan beginnen? 8)

Iemand met hands-on experience? Ik bedoel dus níet staking op Kraken of andere exchange, maar op een "offline manier"...

[ Voor 28% gewijzigd door spaceboy op 06-04-2021 15:51 ]

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Gast_
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 28-04 18:22
Misschien wordt dit mn eerste staking:

''Alien Worlds is a DeFi NFT metaverse where you can collect and play with unique digital items.''

https://www.binance.com/e...ef69e4287ba01d8840178fcfd

Maar eerst ff goed peilen wat de Pro's voorspellen hierover...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
_Gast_ schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:14:
Misschien wordt dit mn eerste:

''Alien Worlds is a DeFi NFT metaverse where you can collect and play with unique digital items.''

https://www.binance.com/e...ef69e4287ba01d8840178fcfd

Maar eerst ff goed peilen wat de Pro's voorspellen hierover...
Ik snap echt in de verste verte niet waarom dit een antwoord is op mijn vraag/vragen.... :P

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Gast_
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 28-04 18:22
spaceboy schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 15:13:
[...]

Ik snap echt in de verste verte niet waarom dit een antwoord is op mijn vraag/vragen.... :P
Hahaha ja ben zelf ook nieuw hierin, dus ben zelf ook benieuwd naar de antwoorden op je vragen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GenetiX
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-03 14:36
De Polkadot wiki is zeer uitgebreid en is fantastisch leesvoer (en geeft antwoord op jouw vragen).

https://wiki.polkadot.network/

Je zou ook eens kunnen kijken naar het test netwerk van Polkadot, Kusama. Daar kan je wat meer experimenteren. Validator setup vind je hier: https://guide.kusama.network/en/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
GenetiX schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:24:
De Polkadot wiki is zeer uitgebreid en is fantastisch leesvoer (en geeft antwoord op jouw vragen).

https://wiki.polkadot.network/

Je zou ook eens kunnen kijken naar het test netwerk van Polkadot, Kusama. Daar kan je wat meer experimenteren. Validator setup vind je hier: https://guide.kusama.network/en/
Ja, is zeker een interessante bron. Ondertussen ben ik er wel uit dat ik zelf (nog) geen validator wil gaan spelen, dat is me even té advanced.
Maar mijn belangrijkste vraag is ook in die wiki niet uitgelegd, want die is -begrijpelijk- heel theoretisch. Ik snap echt de noodzaak van slashing. Ik snap ook de verschillende niveaus. Ik wil alleen weten hoevaak zoiets gebeurt en hoevaak zoiets gebeurd is. En waarom. Dus gewoon wat real-life scenario's en zodat ik een soort kansberekening kan doen wat er met mijn stake gebeurt als ik toch de "pech" heb een keer met een foute validator in zee te zijn gegaan. Is die kans 0.1%? Is die kans 0.000000001%? Of gebeurt het wel 3x per jaar dat je een keer een kwart van je vermogen verliest door een slash? Snap je mijn punt...? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbandito
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-05 21:09
Ik ben er begonnen me in te verdiepen om als nominator mijn polkadots te staken via mijn Ledger NanoX. Zoals ik begrijp zit er geen risico aan omdat je DOT gewoon op je ledger blijft.
Verder las ik dat er een soort van treshold is, als je daaronder zit zou je weinig tot geen rewards krijgen. op het moment zou die rond de 200 dots liggen.
Validators moet je elke 28 dagen kiezen afaik.
wordt vervolgd, weet er nog niet het fijne van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
elbandito schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:24:
Ik ben er begonnen me in te verdiepen om als nominator mijn polkadots te staken via mijn Ledger NanoX. Zoals ik begrijp zit er geen risico aan omdat je DOT gewoon op je ledger blijft.
Verder las ik dat er een soort van treshold is, als je daaronder zit zou je weinig tot geen rewards krijgen. op het moment zou die rond de 200 dots liggen.
Validators moet je elke 28 dagen kiezen afaik.
wordt vervolgd, weet er nog niet het fijne van.
Ik weet ondertussen al een stuk meer, dus als je meer wilt weten, vraag maar. Misschien weten we samen nóg meer... :P Die minimale stake is hier te "berekenen": https://polkaview.network/dot.

Maar, ik kan je (uit eigen ervaring) zeggen dat je dit met een hele, hele grote korrel zout moet nemen. Het punt is namelijk dat je zelf je validators kiest. Als je alleen validators hebt geselecteerd (max. 16, en dit wil je ook niet elke keer wisselen, want het kost wel elke keer 10 milliDOT ofzo) die vaak oversubscribed is kun je zelfs aan het dubbele nog lang niet genoeg hebben. Het goed kiezen van je validators is écht key, want anders val je gewoon vaak/meestal/soms (afhankelijk van het Phragmén algoritme) buiten de boot en krijg je 0 reward. *

Er zit trouwens nog wél een risico aan vast en dat is slashing. Slashing vindt óók plaats op je stash (dus wat je op je Nano Ledger hebt staan). Ik ben vooral erg op zoek geweest naar "hoe vaak gebeurt dit" en "met welke intensiteit". Tot nu toe heb ik het idee/gevoel dat slashing zélden gebeurt en áls het gebeurt dat het dan 0.01% is ofzo.

Ben benieuwd hoe ver je komt. Welkom in staking-land. Het is wel een mooi concept en leuk om mee bezig te zijn. 8)

* Edit: als je bijvoorbeeld voor de validators in de huidige era (24 uur) bekijkt en je kijkt naar POS/DOG0, zie je de 128 maximale nominators en 75 nominators die erbuiten vallen. De nominator met de meeste value die erbuiten valt heeft 786 DOT gestaked. Gisteren was dat ruim 1000 DOT. Dus als je denkt met 300 DOT een grote jongen bent die overal bij hoort heb je het mis... :*)

[ Voor 9% gewijzigd door spaceboy op 26-04-2021 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbandito
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-05 21:09
Ik snap nog niet helemaal hoe dat selecteren van de validators werkt. Stel ik heb 100 DOT, kan ik die dan aan 1 validator toekennen of kan ik er ook zelf voor kiezen om die over 5 validators te spreiden met elk 20 DOT.

Vervolgens de rewards, wat is de kans dat je rewards krijgt als je bv. maar 30 DOT hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
elbandito schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:41:
Ik snap nog niet helemaal hoe dat selecteren van de validators werkt. Stel ik heb 100 DOT, kan ik die dan aan 1 validator toekennen of kan ik er ook zelf voor kiezen om die over 5 validators te spreiden met elk 20 DOT.

Vervolgens de rewards, wat is de kans dat je rewards krijgt als je bv. maar 30 DOT hebt?
Nee, je kunt niet spreiden, tenzij je meerdere accounts gebruikt. Je kiest met 1 account een aantal validators die je eventueel wilt ondersteunen. Dit aantal is maximaal 16. Vervolgens wordt per era (elke 24 uur dus) een soort rad-van-fortuin gedaan (middels het Phragmén algoritme voor als je echt wiskundig wilt gaan doen) waarbij nominators aan validators worden gekoppeld. Het is verstandig om bij het selecteren van je (maximaal 16) validators goed te kijken naar de statistieken en gegevens per validator. Simpel voorbeeldje: er zijn validators die 100% commissie rekenen. Dus zinloos om te nomineren. Aan de andere kant wil je ook geen structureel oversubscribed validators.

Het punt is in elk geval dat elke 24 uur dat rad-van-fortuin draait en je wordt toebedeeld aan 1 van de validators. Je zou zeggen "pak er dan in elk geval 1 van de 16 die niet oversubscribed is", maar zo werkt dat algoritme helaas niet. Je kunt dan dus bij een oversubscribed validator worden geplaatst -en dús geen reward krijgen als je maar 30 DOT hebt- terwijl de andere 15 nog gewoon "ruimte in hun 128 nominators hebben". Voelt stom, maar dat is de realiteit.

De "ideale validators" zijn vaak populair (bijvoorbeeld lage commissie, veel eigen inleg -dus zekerheid dat ze geen fratsen uithalen en dus geslashed kunnen worden-, steady scores, identiteit bekend, etc), dus is het zaak om goed uit te kiezen.

Het goede nieuws is dat versie 30 van het framework binnenkort wordt uitgerold en dan is het maximum aantal nominators per validator verdubbeld van 128 naar 256. Dan zit je zelfs met 30 DOT wel goed. Het beste is dat je gewoon een paar era's gaat proberen en goed kijken hoe de verdeling eruit ziet, daar leer je het snel van. Heb effe onderstaand schermpje van (aangeraden!) https://support.polkadot....ich-validators-to-choose- geplukt...

Hier zie je ZUG CAPITAL die 11x oversubscribed is. Als je die dus open klikt, kun je een beetje gevoel krijgen welke nominators (met welke staking value) dat zijn.

Afbeeldingslocatie: https://s3.amazonaws.com/cdn.freshdesk.com/data/helpdesk/attachments/production/65001583009/original/CaBwL2Oe18Of02_CMYivPqA0pDQjEJUsxQ.png?1599659718

Overigens, de káns dat je met 30 DOT op dit moment rewards binnensleept lijkt mij heel erg klein. Toen ik een maandje geleden begon heb ik even wat aangeklooid met 15 DOT. Ik had toen echt nog geen clue hoe alles werkte, dus misschien ligt het daar aan. Maar ik zat elke keer kansloos te koekeloeren dat in de "waiting nominations" status. Eigenlijk zou ik het voor de grap nog 's moeten proberen. Maar ik ben wel extreem benieuwd hoe het jou vergaat.

[ Voor 7% gewijzigd door spaceboy op 26-04-2021 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
spaceboy schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:57:
Zijn hier mensen die zelf actief bezig zijn met het staken van Polkadot (DOT)? Ik ben me er ondertussen al een tijdje in aan het verdiepen, maar ook met de verschillende (soms best goede) YouTube handleidingen blijf ik met wat vragen zitten. Bijvoorbeeld:

- Hoe vaak komt slashing voor? (en in welke mate)
- Hoe kies je je betrouwbare validator(s)?
- Wat is je rendement na weken?
- Hoe vaak wissel je van validator(s)?

En dan nog een extra advanced vraag:

- Ergens vind ik het wel een interessant onderwerp om zelf validator te worden. Heeft iemand hier dit overwogen? Of moet je daar met een simpele huis-tuin-en-keuken setup niet aan beginnen? 8)

Iemand met hands-on experience? Ik bedoel dus níet staking op Kraken of andere exchange, maar op een "offline manier"...
Ik stage Polkadot op Binance. Bevalt goed. Het levert rond de 10-20% ROI op (afhankelijk van hoeveel dagen je staked). Over validation weet ik verder niet. In ieder geval via Binance zijn je Dots makkelijk te staken (en eerder te unlocken met een paar dagen wachttijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
CyberMania schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 18:11:
[...]

Ik stage Polkadot op Binance. Bevalt goed. Het levert rond de 10-20% ROI op (afhankelijk van hoeveel dagen je staked). Over validation weet ik verder niet. In ieder geval via Binance zijn je Dots makkelijk te staken (en eerder te unlocken met een paar dagen wachttijd).
Echt ja? Bij welk onderdeel van Binance dan?
Als ik bij de EARN-sectie kijk zie ik alleen 0.50% flexible savings.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
spaceboy schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 14:09:
[...]

Echt ja? Bij welk onderdeel van Binance dan?
Als ik bij de EARN-sectie kijk zie ik alleen 0.50% flexible savings.
Onder locked stakings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Ah ok, ik zie het. Maar dat minimale percentage (12,79%) krijg je alleen bij 30 dagen vastzetten. Dus áls je eerder gaat unlocken krijg je 0% rente. Die 90 dagen vastzetten is dan wel weer interessant qua rente (maar heel erg onflexibel).

Pagina: 1