elbandito schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:41:
Ik snap nog niet helemaal hoe dat selecteren van de validators werkt. Stel ik heb 100 DOT, kan ik die dan aan 1 validator toekennen of kan ik er ook zelf voor kiezen om die over 5 validators te spreiden met elk 20 DOT.
Vervolgens de rewards, wat is de kans dat je rewards krijgt als je bv. maar 30 DOT hebt?
Nee, je kunt niet spreiden, tenzij je meerdere accounts gebruikt. Je kiest met 1 account een aantal validators die je eventueel wilt ondersteunen. Dit aantal is maximaal 16. Vervolgens wordt per era (elke 24 uur dus) een soort rad-van-fortuin gedaan (middels het Phragmén algoritme voor als je echt wiskundig wilt gaan doen) waarbij nominators aan validators worden gekoppeld. Het is verstandig om bij het selecteren van je (maximaal 16) validators goed te kijken naar de statistieken en gegevens per validator. Simpel voorbeeldje: er zijn validators die 100% commissie rekenen. Dus zinloos om te nomineren. Aan de andere kant wil je ook geen structureel oversubscribed validators.
Het punt is in elk geval dat elke 24 uur dat rad-van-fortuin draait en je wordt toebedeeld aan 1 van de validators. Je zou zeggen "pak er dan in elk geval 1 van de 16 die niet oversubscribed is", maar zo werkt dat algoritme helaas niet. Je kunt dan dus bij een oversubscribed validator worden geplaatst -en dús geen reward krijgen als je maar 30 DOT hebt- terwijl de andere 15 nog gewoon "ruimte in hun 128 nominators hebben". Voelt stom, maar dat is de realiteit.
De "ideale validators" zijn vaak populair (bijvoorbeeld lage commissie, veel eigen inleg -dus zekerheid dat ze geen fratsen uithalen en dus geslashed kunnen worden-, steady scores, identiteit bekend, etc), dus is het zaak om goed uit te kiezen.
Het goede nieuws is dat versie 30 van het framework binnenkort wordt uitgerold en dan is het maximum aantal nominators per validator verdubbeld van 128 naar 256. Dan zit je zelfs met 30 DOT wel goed. Het beste is dat je gewoon een paar era's gaat proberen en goed kijken hoe de verdeling eruit ziet, daar leer je het snel van. Heb effe onderstaand schermpje van (aangeraden!)
https://support.polkadot....ich-validators-to-choose- geplukt...
Hier zie je ZUG CAPITAL die 11x oversubscribed is. Als je die dus open klikt, kun je een beetje gevoel krijgen welke nominators (met welke staking value) dat zijn.
Overigens, de káns dat je met 30 DOT op dit moment rewards binnensleept lijkt mij heel erg klein. Toen ik een maandje geleden begon heb ik even wat aangeklooid met 15 DOT. Ik had toen echt nog geen clue hoe alles werkte, dus misschien ligt het daar aan. Maar ik zat elke keer kansloos te koekeloeren dat in de "waiting nominations" status. Eigenlijk zou ik het voor de grap nog 's moeten proberen. Maar ik ben wel extreem benieuwd hoe het jou vergaat.
[
Voor 7% gewijzigd door
spaceboy op 26-04-2021 15:07
]
Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.