Te grote gaten geboord hollewand contactdoos

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:35
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81ChL-UFKwL._AC_SL1500_.jpg

Ik werk altijd met bovenstaande hollenwand contact dozen.
Het gat moet 68mm zijn. Maar ik het overal 73mm geboord 8)7 :X

Ik dacht eenvoudig dat ik grotere diameters dozen koop. Maar al mijn busch&jeager stopcontacten zijn ook uitgezet voor deze inbouwdoos en reeds aangeschaft. De klemmetjes werken dus niet in een grote hollewanddoos.

Ook krijg je een groter gat niet makkelijk netjes geboord omdat je de centrering niet meer hebt.

Is er een tussenoplossing als tussenadapater-ring? Ik kan het nog niet vinden!? En alles opnieuw plaatsen is uiteraard geen optie. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-09 10:08
Alles 8 cm opschuiven naar links/rechts/boven/onder? En dan bestaande gaten met een stuk gips dicht zetten en laten stucen.

[ Voor 40% gewijzigd door Pizza_Boom op 06-04-2021 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:51
Heb je de gaten geboord in een vaste wand? Dan gewoon gips in het te grote gat smeren en vervolgens de inbouwdoos er in drukken. Gaat geen kant meer op.

Maar aan je vraagstelling te zien vermoed ik dat je in een gipsplaten wand te grote gaten hebt geboord, dan werkt bovenstaande oplossing niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:57

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Ik weet niet of dit een oplossing kan zijn voor je:

YouTube: Timmertip 384 Gipsplaat gat repareren

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 19:28
barry86 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:56:

Is er een tussenoplossing als tussenadapater-ring? Ik kan het nog niet vinden!? En alles opnieuw plaatsen is uiteraard geen optie. :X
Kan je die niet zelf maken met behulp van wat PVC buizen? :)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:48
Bovendien zit je met een andere hart-op-hart afstand als je meerder dozen aan elkaar wilt koppelen. Bij 5 stuks gaat dat niet meer werken en zul je gaten moeten verslepen aan een van beide zijden :-(

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:00

Reptile209

- gers -

Plaatje gips of hout achter de gaten doen (desnoods even de gipsplaat losschroeven), uitgeboorde stukken gips er tegenaan plakken (of nieuwe boren uit een restje gips) en opnieuw boren? :)

Of alleen een strook gips over de breedte uit je plaat snijden en een nieuw stuk er tussen zetten?

Om hoeveel platen gaat het? Kan je die niet alleen vervangen voor de paar euro dat dat kost?

[ Voor 35% gewijzigd door Reptile209 op 06-04-2021 11:05 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:16

BrZ

Wat voor bijzondere soptcontacten zijn dat dan dat ze niet in andere dozen passen?

Mijn ABB hollewanddozen hebben 76mm gaten nodig, en daar past al het normale schakelmateriaal in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Ha, dit heb ik ook laatst gedaan door de verkeerde boor te pakken!

Ik heb een vierkant uit de muur gezaagd, stuk gipsplaat gepakt en vierkant gemaakt.
Vervolgens een "drywall california patch" gedaan(youtube!) en toen het droog was het juiste gat geboord.

Je ziet er absoluut niets van en is oersterk.

Hoe Koos dat doet met latjes is nodeloos ingewikkeld.

[ Voor 11% gewijzigd door LED-Maniak op 06-04-2021 11:25 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-09 13:38
BrZ schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 11:21:
Wat voor bijzondere soptcontacten zijn dat dan dat ze niet in andere dozen passen?

Mijn ABB hollewanddozen hebben 76mm gaten nodig, en daar past al het normale schakelmateriaal in.
Ik heb deze ook gebruikt inderdaad.
https://new.abb.com/low-v...ozen/hollewanddoos-hw52-f

Let op: er kunnen er maar twee naast elkaar, anders krijg je problemen met vastmaken. Dus als je rijtjes van 3 hebt schiet je hier ook niets mee op.
Om groter te maken kan je voor het centreren toch even een houten plaatje erachter zetten met twee schoefjes?
Ik heb er Gira spulletjes ingezet. Busch-Jeager heeft toch dezelfde werkende breedte? (71mm)

[ Voor 13% gewijzigd door Meester_J op 06-04-2021 11:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Deze zijn 72mm, wellicht kun je dat proberen?
https://www.hornbach.nl/s...-5-8/4178433/artikel.html

Edit: Dankjewel voor de toevoeging dat deze 76mm gaten nodig hebben @BrZ, ik kon het nergens vinden.

[ Voor 28% gewijzigd door NIMIC op 06-04-2021 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-09 16:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Meester_J schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 11:27:
[...]

Ik heb deze ook gebruikt inderdaad.
https://new.abb.com/low-v...ozen/hollewanddoos-hw52-f

Let op: er kunnen er maar twee naast elkaar, anders krijg je problemen met vastmaken. Dus als je rijtjes van 3 hebt schiet je hier ook niets mee op.
Ik heb exact deze dozen en heb op meerdere plekken 3 naast elkaar. Ik heb ook geen idee waarom er niet meer zouden kunnen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:16

BrZ

Die hebben net als de ABB hollewanddozen 76mm gaten nodig.

@barry86 Wat voor hartafstand heb je aangehouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-09 13:38
Janoz schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 11:49:
[...]

Ik heb exact deze dozen en heb op meerdere plekken 3 naast elkaar. Ik heb ook geen idee waarom er niet meer zouden kunnen.
Nouja, ik had gedoe met de tuutjes. Misschien snap ik het systeem niet ofzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:18
@Meester_J hoezo problemen met de tuutjes? Je kan rustig 3, 4 of 5 dozen aan elkaar zetten.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03:53

M2M

medicijnman

Die tuutjes heb je niet nodig als je ze aan elkaar zet. Dan schuif je ze met die dunne plaatjes kats tegen elkaar aan en kan het geheel de muur in.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:40

Freakie1NL

Grote Baas

Je hebt nu een gat van 73 maar 68 nodig.

Persoonlijk zou ik met een gipsplaatzaag per gat nog 3 mm extra weghalen. En dan UHW50 plaatsen. M.i. een erg prettig werkende hollewanddoos.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
wow bedankt voor de vele en vooral snelle reacties!

Misschien was ik niet volledig genoeg.
Het is een reeds afgestucte en geschilderde ruimtes opgetrokken uit metalstuds/steenwol/electra/gipsplaten.
We praten over 16x enkelstuks holle wand contact dozen waar de stroomdraden al uitsteekt.

Alles uitzagen/opvullen/opnieuw zagen is echt mijn laatste optie.
Ik denk dat ik iets ga verzinnen hoe ik de 63mm netjes naar 68mm krijg en de grote inbouwdozen ga toepassen.

Ik zit alleen nog klem in mijn hoofd hoe ik rond 68 netjes er in krijg. Ik heb geprobeerd met 1 gat van 63 maar dat hapte enorm / vernachelde het ronde gat enorm.

ABB Busch-Jaeger Balance SI - Wandcontactdoos 20 EUCR-914 Alpinwit

[ Voor 5% gewijzigd door barry86 op 06-04-2021 15:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corneej
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-09 00:51
maak een mal van een stuk plaatwerk hout, boor in deze mal met de juiste diameter je gaten.

Indien mogelijk in een deuropening zet je mal vast met lijmklemmen.

Indien dat niet mogelijk is schroef je de mal vast op het regelwerk / frame wat onder je gestucte / geschilderde muur zit.

Zet je gatenboor in de mal en laat de boor voorzichtig het werk doen.

Haal de mal los, vul desnoods je gaten op indien je je mal hebt moeten vastschroeven en verf je wand opnieuw.

[ Voor 14% gewijzigd door corneej op 06-04-2021 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dexs
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-08 07:30
In sommige gatenboren kan je 2 gatenboren monteren, zodat je de te kleine maat kan gebruiken als geleider voor de grote. Je bent niet de eerste die dit heeft gedaan.

Mocht dat niet kunnen, doen wat @corneej zegt. Boor een gat van 68mm in een plaatje, hou die over het bestaande gat en gebruik dat als mal. Zorg wel dat je heel secuur werkt want al je gaten moeten op dezelfde hoogte uitkomen, anders passen je stopcontacten straks niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randommen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-09 12:06
Iets tekenen en 3d printen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
corneej schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 15:46:
maak een mal van een stuk plaatwerk hout, boor in deze mal met de juiste diameter je gaten.

Indien mogelijk in een deuropening zet je mal vast met lijmklemmen.

Indien dat niet mogelijk is schroef je de mal vast op het regelwerk / frame wat onder je gestucte / geschilderde muur zit.

Zet je gatenboor in de mal en laat de boor voorzichtig het werk doen.

Haal de mal los, vul desnoods je gaten op indien je je mal hebt moeten vastschroeven en verf je wand opnieuw.
Ik denk dat ik een plank pak met een breedte van 600mm. Dan kan ik eventueel op 3 staanderds de mal vastschroeven en dan de boor door de mal heen geleiden.
Een paar schroefjes kunnen we nog wel wegwerken d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Ik heb dat met hout ook wel eens gehad. Er zaten al gaten in die ik groter moest hebben.

Zoals eerder geopperd: die attema 67mm zijn prima en mooi te koppelen dus die gaan gebruiken. Dat koppelen moet wel secuur maar dat is juist goed, dan weet je zeker dat straks je afdekplaatjes ook netjes passen.

Een gatzaag met binnendiameter 73 die 11 rondjes uitzagen uit een stukje gips. Dat is zo gepiept. Als je toevallig een kolomboor hebt, gaat het helemaal gemakkelijk.
Lijm die in de bestaande gaten (niet-bruisende PU lijm ligt zelfs soms bij de Action)
En weer opnieuw zagen. Je centreer-gat heb je al en op de goede plek als het goed is ;)

Klinkt als veel werk maar is het niet.

[ Voor 19% gewijzigd door Wuursj op 06-04-2021 16:40 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/l5IAAOSwFKVgUcAa/s-l1600.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/mHQAAOSwraBgUcAa/s-l1600.jpg

Dit lijkt me perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:46
ik denk niet dat helemaal is wat je zoek maar je kan allicht een kijkje nemen.
https://www.elektroshop.n...ectiering-inbouwdoos.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-09 19:35
Soms lukt het om de kleine zaagen de grote zaag tegelijkertijd op de boor te hebben. De kleine centreert in het huidige gat en de grote gaat er dan overheen. Kijk eens of ze allebij tegelijk op je boor passen? Ik heb 3 sets thuis waarvan met twee ik dat kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:30
In mijn (klus) huis heb ik ook wel eens wat te grote gaten gezet.
Snel opgelost door even met de purbus een flinke dot in het gat te doen. Even wachten en dan de contactdoos erin drukken tot gelijk aan de muur. Meestal loopt er wat pur nog tussenuit.
Afblijven!
De volgende dag het teveel aan pur wat wegkrabben met een schroevendraaier en wat vrije ruimte(1 cm diep ofzo) om de contactdoos maken. Dan deksel erop en glad stucen met de muur. Vaak moest ik nog een keer extra na-stucen voor het perfecte gladde resultaat. Maar de mislukte contactdozen zitten nu muurvast zonder gedoe en nieuwe gaten.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Shocked schreef op donderdag 8 april 2021 @ 00:01:
In mijn (klus) huis heb ik ook wel eens wat te grote gaten gezet.
Snel opgelost door even met de purbus een flinke dot in het gat te doen. Even wachten en dan de contactdoos erin drukken tot gelijk aan de muur. Meestal loopt er wat pur nog tussenuit.
Afblijven!
De volgende dag het teveel aan pur wat wegkrabben met een schroevendraaier en wat vrije ruimte(1 cm diep ofzo) om de contactdoos maken. Dan deksel erop en glad stucen met de muur. Vaak moest ik nog een keer extra na-stucen voor het perfecte gladde resultaat. Maar de mislukte contactdozen zitten nu muurvast zonder gedoe en nieuwe gaten.
En over een jaar of 3 vallen de dozen er uit? PUR is niet echt geschikt om dozen vast te zetten.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MochiGohan
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-09 16:15
barry86 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 15:39:

Het is een reeds afgestucte en geschilderde ruimtes opgetrokken uit metalstuds/steenwol/electra/gipsplaten.
We praten over 16x enkelstuks holle wand contact dozen waar de stroomdraden al uitsteekt.

Ik denk dat ik iets ga verzinnen hoe ik de 63mm netjes naar 68mm krijg en de grote inbouwdozen ga toepassen.

Ik zit alleen nog klem in mijn hoofd hoe ik rond 68 netjes er in krijg. Ik heb geprobeerd met 1 gat van 63 maar dat hapte enorm / vernachelde het ronde gat enorm.

Als de stroomdraden er al uit steken (en je steenwol zit er ook al in) kun je misschien beter goed aftekenen en met een scherp stanleymes aan de slag gaan. Het is monnikenwerk, maar zo beschadig je in ieder geval niet je draad.

Als bovenstaande niet uitmaakt inderdaad voor de optie gaan om twee zevengatenzagen in één zaag te zetten. Wel even goed kijken dat de kleinste diameter langer is zodat die kan werken als geleider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:30
LED-Maniak schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:45:
[...]

En over een jaar of 3 vallen de dozen er uit? PUR is niet echt geschikt om dozen vast te zetten.
Nou nee hoor. Die gaan echt muurvast zitten. Zeker als de gaten maar 5 mm overshoot hebben, dan is links-rechts 2,5 mm ruimte over wat echt genoeg is om ze klem te zetten: lees weinig ruimte geeft pur hardheid en wrijving. Pur heeft ook een behoorlijke kleefkracht overigens en je kan er mee verlijmen.
De uitgekrabde rand vul je met stuc en druk je goed aan en geeft weer extra stevigheid.
Ter info: ik heb ook wel eens een ingepurde contactdoos weer eruit gehaald (zat wat scheeft) en die zat echt muurvast. De "mislukte" contactdozen zitten er hier ook al een jaar of 8 in.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:43

Wokschotel

Op 6 wielen

LED-Maniak schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:45:
[...]

Als ge het niet meer wit,dan vatte kit,kiekt ge er dan nog dúr, dan vatte Pur.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:27

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Zit het shit? Gebruik dan kit.
Is het te ruim? Gebruik dan schuim.

Meer heb je niet nodig lijkt me.

Oh ja, tegenwoordig heb je nog een optie:
een opvulring printen op een 3d-printer.

[ Voor 29% gewijzigd door Icephase op 08-04-2021 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:54

dragonhaertt

@_'.'

barry86 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 15:39:

In je TS praat je over 73mm gaten, en nu 63?

Even voor de duidelijkheid, heb je te grote of te kleine gaten?
Kan je de situatie even duidelijker schetsen?

Wat ik nu begrijp: Je hebt een ruimte met 16x 63mm gaten in de muur. Je gebruikt normaal altijd 63mm dozen, maar hebt nu 68mm dozen besteld/benodigd?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Het moeten 68mm gaten zijn. Maar ik heb ze 73mm geboord.
(cruciaal) tikfoutje.
Ik heb inmiddels dunne opvulringen besteld. Die zijn speciaal gemaakt voor dit soort foutjes. Die ga ik eerst proberen.

https://assets.kaiser-ele...515/630x630/9060-40.pjpeg
Pagina: 1