Defecte Saitek X56 met missende weerstand

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-09 13:40
Ik heb een X56 joystick met een eigenaardig probleem (dusdanig tweedehands aangeschaft, geen idee of dit ooit gewerkt heeft). Een van de buttons doet het niet en staan aan en de drie hat switches staan allemaal standaard in een andere richting aan. Dat wil zeggen, als ik niet doe is de D knop (of Joy6) ingedrukt en staan de hat switches allemaal ingedrukt naar een richting (alle drie een andere).

De knop doet helemaal niets, maar de hat switches gaan wel "uit" als je in de tegenovergestelde richting beweegt. Dan registreert hij geen actie (en niet de tegenovergestelde richting).

Mijn eerste gedachte was een slecht contact of defecte kabel dus ik heb hem uit elkaar gehaald en zover ik kon doorgemeten. De microswitches lijken heet allemaal te doen, en ook de verbindingen tussen de switches en het PCB lijken gewoon te werken wat dus niet op een kabelbreuk lijkt.

Echter is mij opgevallen dat er een rijtje weerstanden is, waarvan er een geen weerstand heeft en er ook geen verbinding is tussen de twee pads.

Na flink zoeken heb ik echter geen foto kunnen vinden van het bord. De enige teardown die ik kon vinden laat ook niet het bord zien.

Opmerkelijk genoeg dat dit misschien de oorzaak van mijn probleem zou kunnen zijn leek mij. Echter, hoe ga ik uitvinden wat de waarde van deze weerstand zou moeten zijn? En of deze niet opzettelijk leeg gelaten is?

Een duidelijke foto maken was wat lastig, maar zoals hier onder te zien is R49 nooit aanwezig geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DYfY5uGozpTgj9EzX7W7M8FKrA4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/upCMgJwSEJWEq8DJ0RJEIwAo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:15

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als ergens geen component zit hoeft het niet te zijn dat er een component hoort. Drgeelijk printen kunnen in meerdere producten gebruikt worden en heb je altijd wel een rijtje jumpers of weerstanden waarmee de configuratie van het apparaat wordt aangegeven. Dit lijken mij 0 ohm weerstanden....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
@memphis
Vandaar de vraag hoe te checken, ik vond het wat lastig zonder referentie, Het is wel het enige opvallende wat ik zou zeggen dat dit vaag probleem zou veroorzaken tot nu toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 11:35

SA007

Moderator Tweaking
Als je naar de pads (soldeerpunten) kijkt zie je dat de missende weerstand nette bolletjes soldeer erop heeft, als daar een component zat zou dat duidelijk te zien zijn omdat je de rand van het nu-missende component kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
@SA007 Ja dat was mijn conclusie ook, vandaar dat ik zeg dat ik geen idee heeft of dit ooit out of the box gewerkt heeft. Zo als het er uit ziet heeft er nooit iets gezeten.

Edit: er is trouwens wel continuiteit tussen de weerstanden

[ Voor 15% gewijzigd door LOTG op 06-04-2021 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

LOTG schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:48:
...Edit: er is trouwens wel continuiteit tussen de weerstanden
Hûh? Hoe meet je continuïteit? In vohmpères ofzo?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
@Brahiewahiewa Ja niet dus :P was wat te enthousiast aan het zoeken naar een oorzaak. Ik snap er vrij weinig van waarom het nu niet werkt, en de traces zijn erg lastig te volgen door de drukke bezetting.

Je zou zeggen dat er ergens kortsluiting moet zijn, want het zijn voor zo ver ik kan zien allemaal maak en niet breek contacten. Schakelaars werken gewoon en de bedrading lijkt ook in orde. Er is helaas geen directe link tussen de connector van de stick naar de base en de switches dus lastig om te testen zonder meer kennis dan ik vrees ik.

[ Voor 45% gewijzigd door LOTG op 06-04-2021 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:15

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Net boven de opdruk "R43" lijk er wat over de pootjes van de processor te liggen.

Maar het is elektronica en er zit hier al 1 processor, ik vrees toch dat het (zeker) voor een leek lastig wordt om het probleem te vinden.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
@memphis lijkt helaas maar zo, en er zitten zelfs twee chips op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen79
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-09 20:45
Ik zou als eerste de microswitches van de aanblijvende knoppen eens lossolderen.
Is het probleem dan weg dan is die knop blijvend in sluiting.
Dat kun je dan verifiëren door de knop buiten het circuit nog eens door te meten. (ohm stand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
@jeroen79 Volgens mijn multimeter werken de knoppen gewoon, dus of het zin heeft ze los te solderen weet ik niet. Kunnen het altijd nog eens proberen.
Pagina: 1