Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaron2
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 01-06 23:46
Nieuw systeem zelf samengesteld:

Motherboard: Gigabyte x570 Aorus elite
GPU : Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master
CPU: Ryzen 5 5600x
Geheugen: 32gb RAM @3200mhz
PSU: 750w

Prestaties zijn uitstekend en wat ik ervan verwachtte. Dus daar niks op aan te merken. Het systeem blijft erg stil under full load. Zowel GPU als CPU blijven onder de 60c ten alle tijde.

Na jarenlang Intel processors te hebben gebruikt in mijn desktops ben ik nu voor het eerst overgegaan op een AMD en ik heb daar flink spijt van.

Het probleem is namelijk dat de CPU ventilator telkens aan gaat en dan weer uit door de temperature spikes in idle mode. Ik hoef maar een browser te openen en de ventilator blaast als een boeing747 en is na 2 seconde weer stil. Dit gaat de hele tijd zo door. Schijnt een bekend probleem te zijn bij AMD processors en wordt gedownplayed op diverse fora.

Dan krijg je als advies dat je een custom FAN profile kunt aanmaken. Nou dit heb ik gedaan maar helpt niks. Ik heb het schema zó ingesteld dat de CPU FANS op constante snelheid draaien en pas in actie komen na 60c. Mijn CPU idle temperatures liggen rond de 35c en tijdens het browsen spiked de temperatuur naar 55c, direct daarna daalt de temperatuur weer naar 35c. Ondanks dat ik dus heb ingesteld dat de FANS pas in actie komen na 60c blijven de FANS blazen tijdens de spikes.
De temperature spikes zijn normaal, dit gebeurt ook bij Intel al fluctueert het voltage en kloksnelheden constant bij mijn Ryzen. Het oogt allemaal heel instabiel maar het is dus normaal en hoort bij AMD CPU's. Echter wat gewoon heel vervelend is dat de FANS zo agressief reageren op deze spikes en is dus niet te verhelpen met een Custom Fan profile.

En ja ik heb alles geprobeerd denk ik. CPU driver geupdate, Motherboard geupdate, flashed. Custom FAN profiles aangemaakt in Bios en met diverse programmas, temperatuur interval vertraagd, Windows powerplan aangepast. Het probleem blijft echter.

Ik baal ervan dat ik een AMD processor heb aangeschaft, maar het is misschien mjin eigen schuld en had ik beter onderzoek moeten doen. Niks ten nadele van de chip zelf want de prestaties zijn gewoon uitstekend. De temperatuur komt nooit boven de 60c tijdens full load en is amper hoorbaar.

Voordat ik een Ryzen CPU aanschafte was ik niet bekend met dit probleem maar het schijnt dus normaal te zijn dat de FANS super agressief reageren op de temperature spikes in idle mode en sommige mensen kunnen het blijkbaar verhelpen door een custom fan profile aan te maken. In mijn situatie werkt dit dus niet. de FANS blijven agressief reageren op de spikes ongeacht de instellingen en wijzigingen. Op internationale fora blijven ze dit probleem bagatelliseren.

Ik verwacht ook niet dat de fabrikant dit probleem gaat oplossen in de toekomst aangezien dit probleem al jaren geleden werd geconstateerd door mensen.

Ik zal er maar aan moeten wennen, dat is de enige oplossing vermoed ik. Tenzij iemand hier nog een idee of oplossing heeft om dit zeer irritante probleem te verhelpen.
Voor mij i.i.g geen AMD meer. mijn Intel Cpu's waren altijd ten alle tijde geruisloos (met waterkoeler) ondanks het wat hogere energieverbruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Wat voor koeler gebruik je?

Noctua U12S Chromax hier icm met een Ryzen 3700x, ik heb zelf ook een vrij constante fan speed van ~750rpm ingesteld tot 65 graden, plus een delay van 2.6 seconden voordat de fanspeed zich aanpast, dit vanwege de spikes.

Reden dat ik vraag welke koeler je hebt is omdat ik in ieder geval deze issue niet meer heb, nadat ik de bovenstaande settings ging gebruiken.

hiervoor had ik ook Intel

Edit: mijn moederbord is een Asus ROG X570 Gaming-E overigens

[ Voor 8% gewijzigd door Mizgala28 op 06-04-2021 05:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Lijkt me inderdaad gewoon een koeler probleem. Ik heb bij mijn 3900x een tijdje de stock koeler gebruikt, maar dat was niet te doen, die maakte veel te veel herrie bij de kleinste load. Uiteindelijk een fatsoenlijke koeler (Noctua NH-D15) gekocht en daarmee is mijn PC zo goed als volledig stil, zelfs onder enige load. Pas als ik echt flink aan het gamen ben hoor ik geluid, en ook dan is hij verre van luidruchtig.

Dus ik zou je aanraden om een betere koeler te kopen, Noctua staat erom bekend dat ze stil zijn, en daar heb ik zelf ook alleen goede ervaringen mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfade
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02:27
Er is een Temperature Interval instelling in de bios. Die kan je op 3 of hoger zetten zodat hij die spikes af vangt lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaron2
Mizgala28 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 05:36:
Wat voor koeler gebruik je?

Noctua U12S Chromax hier icm met een Ryzen 3700x, ik heb zelf ook een vrij constante fan speed van ~750rpm ingesteld tot 65 graden, plus een delay van 2.6 seconden voordat de fanspeed zich aanpast, dit vanwege de spikes.

Reden dat ik vraag welke koeler je hebt is omdat ik in ieder geval deze issue niet meer heb, nadat ik de bovenstaande settings ging gebruiken.

hiervoor had ik ook Intel

Edit: mijn moederbord is een Asus ROG X570 Gaming-E overigens
Ik gebruik een soortgelijk schema. Eerst dacht ik dat dit de oplossing was maar de koeler blijft heel fel reageren op de temperatuur fluctuaties en spikes.

Het kan ook een moederbord probleem zijn. Ik lees dat dit probleem vooral Voorkomt bij gigabyte moederborden.

Ik gebruik overigens een Kraken X63 waterkoeler.

En ja zoals ik eerder beschreef heb ik zelfs een temperatuur interval van 5 sec heb geprobeerd. Zelfs dit maakte geen verschil.

Het koelen zelf is geen probleem. De CPU temperatuur blijft altijd zeer laag onder max load

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaron2
Xfade schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 05:51:
Er is een Temperature Interval instelling in de bios. Die kan je op 3 of hoger zetten zodat hij die spikes af vangt lijkt me.
In heb dat al geprobeerd maar heeft geen enkel effect zelfs niet als ik de temperature interval op 5 zet.
Het lijkt wel alsof het een soort beveiliging is van de chip zelf dat als de temperatuur plotseling verandert het beveiligingsmechanisme in werking treedt en de koeler direct hevig koelt en zo al mijn settings negeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaron2
Oon schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 05:47:
Lijkt me inderdaad gewoon een koeler probleem. Ik heb bij mijn 3900x een tijdje de stock koeler gebruikt, maar dat was niet te doen, die maakte veel te veel herrie bij de kleinste load. Uiteindelijk een fatsoenlijke koeler (Noctua NH-D15) gekocht en daarmee is mijn PC zo goed als volledig stil, zelfs onder enige load. Pas als ik echt flink aan het gamen ben hoor ik geluid, en ook dan is hij verre van luidruchtig.

Dus ik zou je aanraden om een betere koeler te kopen, Noctua staat erom bekend dat ze stil zijn, en daar heb ik zelf ook alleen goede ervaringen mee
Ik heb een Kraken x63 waterkoeler. Aan de koelingprestaties ligt het niet die zijn namelijk uitstekend. Temperatuur komt niet boven 60c tijdens stresstest en diverse games en je kunt de cooler amper horen. Alleen dus tijdens de spikes wordt de koeler opeens wel luidruchtig een paar seconde lang.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:54
Als je een water cooler hebt zet je toch gewoon je fans vast op 7 volt? Lijkt me stug dat dat ooit over de 80-90 graden gaat.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:37

nelizmastr

Goed wies kapot

Bad Brains schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 06:37:
Als je een water cooler hebt zet je toch gewoon je fans vast op 7 volt? Lijkt me stug dat dat ooit over de 80-90 graden gaat.
Dit idd.

Ik heb zelf een Corsair H115i en de fans lopen constant op 800rpm en de 5600X is nooit boven de 65 graden geweest, dat was een uurtje video converteren met handbrake.

De 5600X is echt niet zo’n heethoofd. Scheelt zo 10-15 graden met z’n voorganger (3600X).

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:14

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

@Aaron2 Het is geen moederbord of processor probleem.

Ik heb de X62 met een 3700X en hetzelfde moederbord. De fans van de kraken pas je aan via de CAM software van NZXT, en niet via de BIOS of moederbord software (SIV).

Dus installeer CAM, stel je fans en pomp in en je bent good to go :)

[ Voor 11% gewijzigd door The GUI op 06-04-2021 06:57 ]

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:04

CMT

Ik snap heel goed de frustratie en menig heeft hier mee geworstel, maar dit is niet echt een AMD probleem.
Het is een gevolg van miniaturisatie door de steeds kleiner wordende procedés.
Zodra Intel overstapt op 7/5nm dan zal je daar hetzelfde ervaren.
Het is eenmaal zo dat de warmte erg geconcentreerd is en zeer lastig af te voeren.

Aangezien je een waterkoeler hebt, is het prima om de temperatuur bijvoorbeeld aan de VRM te koppelen i.p.v. CPU. Dan zullen de fans geleidelijke harder draaien wanneer de belasting voor lange tijd aanstaat.
Zorg er wel voor dat ze een minimum toerental hebben, want als het uitstaat kan het koelwater aardig opwarmen.

Het beste is om de watertemperatuur als referentie te nemen, maar helaas spelen moederbord fabrikanten daar (nog) niet op in. Of je moet een controller hebben die deze optie biedt.

[ Voor 12% gewijzigd door CMT op 06-04-2021 06:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:01
Heb zelf een gigabyte b550 aorus pro icm een 3600 die op stock hetzelfde doet. Custom fan profile instellen is het advies, en werkt ook goed. Zit een esports duo cooler op, die komt never nooit boven de 40 procent fan speed op full load en is dus onhoorbaar.

Voor de duidijkheid, ik heb dus 40% fan speed (onhoorbaar) in gesteld van 10 tot 90c. Dan varieert hij de fan speed nooit. Als hij op 90 plus komt mag hij 100%.

[ Voor 24% gewijzigd door Visgek82 op 06-04-2021 08:34 ]

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 02-10 18:15

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Die AMD stock cooler zou ik wegleggen en een towerstijl koeler halen. De stock cooler is erg basis en zeker niet stil. Bijvoorbeeld een Hyper 212 black edition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:15

HugoBoss1985

Xenotech

Bij mij was dit opgelost door de nieuwste moederbord bios te flashen met AMD AGESA 1.2.0.0. update.
Asrock B450M Pro4 met Ryzen 3600.
Tot nu toe iedere keer het nieuwste bios in het bord geflashed zodra er een bios uitkwam, maar nu pas ben ik van de ventilator herrie af!
Ik gebruik een Noctua U9S cooler in een redelijk krappe case van maar 13,5 liter. (Metalfish S5)
Het omhoog en omlaag gaan van het (cpu koeler) ventilator toerental met de kleinste belasting is nu verleden tijd, terwijl mijn cpu temperaturen (met soms wel 10 graden verschil) beter zijn geworden.
Dit is gewoon met het standaard fanprofiel.

De stock koeler bij deze AMD cpu's helpt ook niet echt mee.

Het beste vind ik altijd de grootst mogelijk heatsink (cpu koeler) kopen met daarbij de grootst mogelijke diameter ventilator. (maar een Noctua U9S heeft een 92mm ventilator en werkt in mijn geval keurig)
De grootste mogelijke koelcapaciteit met een zo laag mogelijk toerental van de ventilator.

[ Voor 52% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-04-2021 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-10 20:45

3DDude

I void warranty's

1. zit die cooler er wel goed op?
Doe hem is opnieuw plaatsen zou ik zeggen.
2. is het de meegeleverde cpu cooler?
Haal een fatsoenlijke zou ik zeggen. Noctua o.i.d.
Oh en goede koelpasta uiteraard. :)

[ Voor 10% gewijzigd door 3DDude op 06-04-2021 08:57 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-10 15:30
Ik heb ook een X63 op een 5600x.
Heb in de bios de fan ingesteld op 10% ten alle tijde. Dus of er nu load is of niet. Dit houdt in dat als je de NZXT fans gebruikt die erbij zitten, deze constant op 800 RPM draaien. Dit is echt genoeg om deze cpu cool te houden onder. Ook onder load.
Doe er ook nog een undervolt bij en je hebt er helemaal geen omkijken meer naar.

Ik draai met een undervolt en heb Lian Li SL140 fans op mijn X63 en die gaan niet harder dan 500RPM wat echt heel stil is. Dus dit is ook nog een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Aaron2 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 06:23:
In heb dat al geprobeerd maar heeft geen enkel effect zelfs niet als ik de temperature interval op 5 zet.
Het lijkt wel alsof het een soort beveiliging is van de chip zelf dat als de temperatuur plotseling verandert het beveiligingsmechanisme in werking treedt en de koeler direct hevig koelt en zo al mijn settings negeert.
Een dergelijk systeem is er niet en als iets lager dan 5 seconden duurt kan het dus ook geen spike zijn he?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-10 20:18
*knip* nee
Aaron2 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 06:35:
Ik heb een Kraken x63 waterkoeler. Aan de koelingprestaties ligt het niet die zijn namelijk uitstekend. Temperatuur komt niet boven 60c tijdens stresstest en diverse games en je kunt de cooler amper horen. Alleen dus tijdens de spikes wordt de koeler opeens wel luidruchtig een paar seconde lang.
Heb je last van de pomp in de X63 (die hopelijk nooit helemaal uit gaat) of van de fans op de radiator?
Want als het het laatste is dan kan je de fancurve gewoon instellen dat ze tot 75-80°C op zeer lage toeren draaien en pas daarboven meer hun best gaan doen. En dan het liefst niet ineens naar 100% boven de 80°C maar met een curve.

[ Voor 15% gewijzigd door br00ky op 06-04-2021 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

CarJunkyXL schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 09:12:
Ik heb ook een X63 op een 5600x.
Heb in de bios de fan ingesteld op 10% ten alle tijde. Dus of er nu load is of niet. Dit houdt in dat als je de NZXT fans gebruikt die erbij zitten, deze constant op 800 RPM draaien. Dit is echt genoeg om deze cpu cool te houden onder. Ook onder load.
Doe er ook nog een undervolt bij en je hebt er helemaal geen omkijken meer naar.

Ik draai met een undervolt en heb Lian Li SL140 fans op mijn X63 en die gaan niet harder dan 500RPM wat echt heel stil is. Dus dit is ook nog een optie.
Dat ligt eraan of TS zijn fans heeft aangesloten op het moederbord of niet. De X570 Elite heeft maar 4 fan headers, waarvan je er al 1 moet opofferen voor de pomp als je deze wilt uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
  • Laatst online: 13:02
Dit klinkt bekend met de box meegeleverde cooler. Zit gewoon een eigen cooler erop en hij is zo stil als een.....

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:24

Shabbaman

Got love?

CMT schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 06:52:
Het beste is om de watertemperatuur als referentie te nemen, maar helaas spelen moederbord fabrikanten daar (nog) niet op in. Of je moet een controller hebben die deze optie biedt.
Met NZXT CAM kan je een rpm-curve instellen op basis van de vloeistoftemperatuur. Het knullige is dat je dat alleen kan doen voor de moederbordheaders voor de pomp en fans, en als je NZXT's "smart device" (= fan en RBG-controller) gebruikt kan je dat dus niet, dan kan je alleen cpu en gpu hanteren.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:22
Ik heb hetzelfde met m'n ryzen 3600 op een x370 bord.

Heb nu m'n fan profiel op een constante snelheid staan totdat hij echt heet wordt, wat nooit gebeurt. Probeer eens 75 ipv 60 als grens.

[ Voor 9% gewijzigd door haarbal op 06-04-2021 10:07 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-10 12:11
Als je er vanaf wilt, neem ik hem wel over voor een zacht prijsje ;)
Wel vervelend, maar het feit dat je fan gaat blazen is natuurlijk geen processor probleem. Tenzij je CPU temperatuur door browser openen gelijk 20c omhoog gaat, maar dat lijkt me niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-09 16:34
Inderdaad een bekend "probleem" bij de ZEN architectuur.

Het probleem van de AMD processoren is de temperatuur veel wisselt. Ik weet niet zeker of dit een van de "inputs" is van het boost algoritme, of dat dit een ongunstige nevenwerking is van de continue variatie in CPU clock. Het heeft volgens AMD te maken met het boostalgoritme welke ze gebruiken, maar het is wat minder gunstig van de CPU koelers welke direct op de temperatuurwijzigingen reageren.

De instelling welke hier relevant is is step-up time (of ramp up of hoe je fabrikant het noemt). Zie hier een screenshot van MSI bios "step up time" staat default op 0.1 sec. Dat betekend dat de CPU fan speed wordt aangepast wanneer de temperatuur 0.1 seconden een "nieuwe" waarde heeft.

De ramp up tijd van de ventilator kan gemakkelijk op de hoogste waarde ingesteld worden (veelal 1 a 2 seconden). Voor addtioneel comfort kan ook de ramp down naar een hogere waarde. (zelfde effect, maar dank enkel voor het vertragen van het verlagen van het toerental

Met deze instellingen zal de fan pas reageren indien de temperatuur langer dan de ingestelde tijd hoog blijft.

[ Voor 52% gewijzigd door kid1988 op 06-04-2021 10:52 ]

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zebby schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:43:
Als je er vanaf wilt, neem ik hem wel over voor een zacht prijsje ;)
Wel vervelend, maar het feit dat je fan gaat blazen is natuurlijk geen processor probleem. Tenzij je CPU temperatuur door browser openen gelijk 20c omhoog gaat, maar dat lijkt me niet het geval.
Dat is dus precies wat hij omschrijft, zijn CPU temperatuur gaat gelijk 20C omhoog als hij de browser opent, waardoor de fan op hoge snelheid gaat blazen, terwijl hij 0.2 seconde later weer terugvalt, en de fan weer uit gaat. Wat uiteraard nogal irritant is, en hoewel software die moet kunnen oplossen, is het natuurlijk wel een probleem dat verband houdt met hoe de CPU zich gedraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:43

LankHoar

Langharig tuig

Ik had dit ook, en heb daarom een Scythe Ninja 5 CPU cooler geïnstalleerd. Daarna was dit probleem direct weg en heb een zeer stil systeem nu (komt ook door Noctua case fans en semi-passieve GPU/voeding koeling). Wanneer je een waterkoeling hebt, dan zou ik het probleem eerder zoeken in die fan die dan blijkbaar veel herrie maakt.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:32

Dhrax

Prog Lord

Die spikes heb ik met mijn 9700K ook. Idle gewoon keurig 28-35 graden.

Ik draai mijn CPU koeler in silent mode en deze doet pas wat als de CPU 65+ word, daaronder draait ie rustig tussen de 600-800rpm. Spikes boven de 65 graden doet de fans wel aanjagen af en toe.

Zeker geen AMD issue dit hoor :)

[ Voor 70% gewijzigd door Dhrax op 06-04-2021 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:12

Kheos

FP ProMod
*knip* aub niet zomaar een sloot mensen taggen. Ik neem aan dat geïnteresseerden dit topic echt wel volgen.

[ Voor 84% gewijzigd door br00ky op 06-04-2021 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Ik begrijp je reactie niet, maar ik ga er vanuit dat jij denkt dat wij (ik) hier overheen gelezen hebben?

In dit geval:
Het maakt met een AMD niet uit of het nou een waterkoeler of luchtkoeler is... dat snelle schakelen van het ventilator toerental heb je met beide type koelers...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• junneh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-10 18:11
Ligt ook een beetje aan je Gigabyte board die vinden het nogal leuk om er veel voltage doorheen te knallen (ter vergelijking op mijn asus board is mijn 3600 zo 10C koeler en de spikes zijn ook een stuk minder hevig. Gigabyte z'n power reporting deviation is ook nog steeds niet gefixt).
Zie mijn reddit post hier: https://www.reddit.com/r/..._aorus_elite_running_hot/

Verder kun je met Gigabyte ook geen echte delay op de fan instellen, je kan hem enkel iets minder gevoelig maken op de temp spikes (tot aan 5c) maar ideaal is het niet.

Je kan evt een beetje undervolten dat hielp bij mij goed op mn GB board zonder prestatieverlies (-0,050v). Verder je koeler pas na 65C ofzo aan de gang laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:29
De thresholds voor het custom fan profile zijn klaarblijkelijk niet goed ingesteld of je hebt een bios bug.

Daarnaast is het wel de bedoeling dat de combinatie van thermisch profiel en koeler een goede match zijn, stock is nog nooit een goed alternatief geweest en zeker niet voor een AMD.

een AMD CPU kent namelijk geen limitatie op de turbo boost en zal dus altijd max boosten zolang thermal en power in orde zijn in tegenstelling tot een intel CPU welke tijds restricties op de boost frequenties zet. Daar moet je wel rekening mee houden als je een koeler uitzoekt. Dus een betere koeler hoeft nu eenmaal minder moeite te doen dan een kleine.

Ik gebruik een scythe mugen PCGH 5 en die koeler is gewoon niet in staat om herrie te maken :-) . Daarnaast zijn de darckroch 4 pro en de Nocturna koelers ook een veel betere match dan de stock koeler is, zeker als we naar jou verwachting kijken.

Max temperature op full load na een minuut of 10 rond de 70 graden.

[ Voor 43% gewijzigd door mash_man02 op 06-04-2021 11:41 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Als je een waterkoeler gebruikt moet je je fan snelheid afhankelijk laten zijn van de watertemperatuur, niet van je CPU / GPU / ander component temperatuur.

Het water heeft een enorme thermische massa en zal daardoor een enorm low-pass filter zijn voor de pieken, je ventilators zullen meestal erg langzaam draaien.

Mijn i9 10900k heethoofd en RTX 3080 in een 2x 240mm slim radiator loop zijn merendeel van de tijd stil (ja, ook in CB2077 / RDR2 / Death Stranding / HZD).

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
junneh schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 11:26:
Ligt ook een beetje aan je Gigabyte board die vinden het nogal leuk om er veel voltage doorheen te knallen (ter vergelijking op mijn asus board is mijn 3600 zo 10C koeler en de spikes zijn ook een stuk minder hevig. Gigabyte z'n power reporting deviation is ook nog steeds niet gefixt).
Zie mijn reddit post hier: https://www.reddit.com/r/..._aorus_elite_running_hot/
Dat zou zomaar eens kunnen kloppen, volgens mij jagen alle mobo fabrikanten (behalve Intel, Supermicro en Asus) er by default VEEL te hoge voltages doorheen. Techjezus GN heeft daar goed onderzoek naar gedaan tijd terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaron2
Zie hier het probleem:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DFVnsH4t0AcXoWExaur9FABDKAc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EAx5aWy6IVVDBZUyfbpanKp4.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de koeler zo ingesteld dat deze pas bij 60c en hoger aanslaat. Maar zoals je kunt zien blijft de koeler reageren op de spikes en lijkt een vast patroon te volgen. De Koelersnelheid schiet telkens naar 55% voor een korte periode. Overigens maakt het niet uit als ik de Temp intervals wijzig.

Dus als zelfs een custom koeler profile niet werkt dan heb ik echt geen idee hoe ik dit kan oplossen.
Nou ja ik zal er maar aan moeten wennen I guess want verder is het een top systeem.

Alleen die koeler die blijft reageren tijdens de temp/volt/clock spikes tijdens "niks" doen blijft heel irritant :S

[ Voor 5% gewijzigd door Aaron2 op 06-04-2021 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:57

Rannasha

Does not compute.

Doe die "Temperature Inteval" slider eens een stuk naar rechts...

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

junneh schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 11:26:

Verder kun je met Gigabyte ook geen echte delay op de fan instellen, je kan hem enkel iets minder gevoelig maken op de temp spikes (tot aan 5c) maar ideaal is het niet.

Je kan evt een beetje undervolten dat hielp bij mij goed op mn GB board zonder prestatieverlies (-0,050v). Verder je koeler pas na 65C ofzo aan de gang laten gaan.
Mmm dat zullen ze dan op mijn Asrock B450m Pro4 ook aangepast hebben.

Immers heb ik ook zo'n 10 graden lagere temperaturen in games en de ventilatoren draaien veel langzamer, alsmede het "revven" van de cpu fan (en alles wat daar aan gekoppeld is qua fans) is weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qizu
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-04 13:54
Mogelijk heb je de fans op de verkeerde moederbord aansluiting. Als je deze bijv op de pump hebt dan kan je niks instellen. Op je aansluitingen staat vaak in het klein een aanduiding voor welke het is. CPU moet op CPU zodat het syncroom loopt met de temps/speed. Heb je je CPU op pump of AIO oid dan draait het een vaste snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Nu online
Ten eerste vervelend voor jou. Ik heb hier een Ryzen 7 5800X met een Noctua NH-U14S als processorkoeler. Mijn computer is in idle erg stil en full-load iets meer geluid maar acceptabel. Misschien op jouw Ryzen 5 5600X betere koeler erop zetten.

Ik gebruik als moederbord: Gigabyte X570 Aorus Pro en mijn koelers en mijn case fans worden PWM gestuurd

[ Voor 21% gewijzigd door Van der Berg op 06-04-2021 12:17 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaron2
Rannasha schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:01:
Doe die "Temperature Inteval" slider eens een stuk naar rechts...
Al geprobeerd ja. Ik heb elk getal geprobeerd. De spikes blijven doorgaan en tijdens elk Windows proces hoe klein dan ook schiet die koeler weer naar 55% en dan weer terug.

Ik begin te denken het een bug is? Of zou het een moederbord probleem zijn? Het lijkt mij iig geen koeler probleem.

Nou ja.. tijdens een stress test blijft de koeler onder de 60c tijdens full load en de processor presteert optimaal... dus de chip is ook niet defect lijkt mij.

De vraag is dus waarom blijft de koeler reageren op de spikes terwijl ik heb ingesteld dat de koelers pas aanslaan boven de 60c.
Pfff ik krijg er hoofdpijn van :S

Volgens AMD zijn deze spikes normaal.... maar niet hoe de koeler hierop reageert...

[ Voor 5% gewijzigd door Aaron2 op 06-04-2021 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaron2
Van der Berg schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:11:
Ten eerste vervelend voor jou. Ik heb hier een Ryzen 7 5800X met een Noctua NH-U14S als processorkoeler. Mijn computer is in idle erg stil en full-load iets meer geluid maar acceptabel. Misschien een betere koeler erop zetten.

Ik gebruik als moederbord: Gigabyte X570 Aorus Pro en mijn koelers en mijn case fans worden PWM gestuurd
Ik heb een Kraken x63 waterkoeler. maar bij zowel de stock koeler als de waterkoeler blijft de koeler reageren op de spikes.
Ik vermoed dat het niets uitmaakt welke koeler ik erop zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:19
Aaron2 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:12:
[...]

Al geprobeerd ja. Ik heb elk getal geprobeerd. De spikes blijven doorgaan en tijdens elk Windows proces hoe klein dan ook schiet die koeler weer naar 55% en dan weer terug.

Ik begin te denken het een bug is? Of zou het een moederbord probleem zijn? Het lijkt mij iig geen koeler probleem.

Nou ja.. tijdens een stress test blijft de koeler onder de 60c tijdens full load en de processor presteert optimaal... dus de chip is ook niet defect lijkt mij.

De vraag is dus waarom blijft de koeler reageren op de spikes terwijl ik heb ingesteld dat de koelers pas aanslaan boven de 60c.
Pfff ik krijg er hoofdpijn van :S

Volgens AMD zijn deze spikes normaal.... maar niet hoe de koeler hierop reageert...
Misschien moet je juist instellen dat de fan bij een lagere temp aangaat? Dan kan die het met een lagere rpm oplossen en zal daarbij minder herrie maken?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaron2
Ik begin nu te vermoeden dat koeler blijft aanslaan ongeacht wat ik doe en dat het tijdsgebonden is.

Om de 3 seconde schiet de koeler naar 55%... ook als er geen achtergrond processen bezig zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JjLkgWZ-UdCS3EqpDh473vZvD-w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XzWa9olVYMP1zYzgda6rTPyT.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaron2
Is de Fan speed die ik hier aflees wel überhaupt van de CPU?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-10 10:43
Herkenbaar probleem. Op mijn Asrock B450m Pro4 (met een Ryzen 5 3600 processor en Gelid Solutions Phantom koeler) heb ik het opgelost door de draaisnelheid van de ventilator te laten reageren op de kasttemperatuur, ipv de processortemperatuur zelf.

[ Voor 8% gewijzigd door HenkDePoema op 06-04-2021 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• junneh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-10 18:11
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:08:
[...]

Mmm dat zullen ze dan op mijn Asrock B450m Pro4 ook aangepast hebben.

Immers heb ik ook zo'n 10 graden lagere temperaturen in games en de ventilatoren draaien veel langzamer, alsmede het "revven" van de cpu fan (en alles wat daar aan gekoppeld is qua fans) is weg.
Na de video van GN hebben alle board manufs het aangepast muv Gigabyte (heb alle merken b550 ondertussen gehad :D)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

HenkDePoema schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:26:
Herkenbaar probleem. Op mijn Asrock B450m Pro4 (met een Ryzen 5 3600 processor en Gelid Solutions Phantom koeler) heb ik het opgelost door de draaisnelheid van de ventilator te laten reageren op de kasttemperatuur, ipv de processortemperatuur zelf.
Tipje: als je de 5.00 (nieuwste) bios update doet voor je mobo dan is het probleem opgelost en heb je veel lagere temperaturen, in ieder geval in games.
Je kan dan gewoon alle fan profielen op "silent" zetten en op "cpu" (i.p.v. kast- / moederbord temperatuur).

@junneh Dat is mooi, die gast van GN krijgen dat vaker voor elkaar :)
Jammer voor Gigabyte eigenaren ... misschien komt het nog?

[ Voor 11% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-04-2021 12:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlainSki
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:12
Het is al een aantal keer voorgesteld maar om de NXZT waterkoelers optimaal in te stellen heb je hun CAM software nodig. Deze overwrite de instelling in je Bios. Zo kun je de RPM van de FANs en de POMP onafhankelijk instellen. Ik heb er voor gekozen om de FANs en de POMP op een continue RPM te laten draaien (op een acceptabel geluidsniveau) ongeacht de belasting om dit probleem op te lossen. Doormiddel van stresstests sluit je uit dat je CPU oververhit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaron2
Ik weet nu dat het tijdsgebonden is.
Elke 3 seconde spiked de koeler naar 55% dan weer terug. Maar is het wel de CPU koeler die dit doet?
De GPU koeler blijft op 0 staan uiteraard.

[ Voor 13% gewijzigd door Aaron2 op 06-04-2021 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Aaron2 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:37:
Ik weet nu dat het tijdsgebonden is.
Elke 3 seconde spiked de koeler naar 55% dan weer terug. Maar is het wel de CPU koeler die dit doet?
De GPU koeler blijft op 0 staan uiteraard.
Kun je in de CAM software je settings tonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaron2
Zie hier... om de pakweg 3 seconde slaat de koeler aan volgens een vast patroon.

Is dit niet gewoon de PSU? in plaats van de CPU koeler?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/30Hc8F84b9kyFXswY8c4TNlYdcM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/A8wyaWLEqw1YCDoZsGGURQyB.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Laatst online: 11:29
Aaron2 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:26:
Is de Fan speed die ik hier aflees wel überhaupt van de CPU?
Niet om het en of ander, maar in je grafiekjes is wel degelijk verhoogde cpu activiteit te zien tijdens je temperature increase en fan verhoging. Dus ik verwacht dat je Cores toch elke 3 seconden uit hun slaap gehaald worden.

Nu is de fan sturing daarop wel heel erg drastisch, maar dat is een moederbord gestuurd iets en niet zozeer CPU gedreven.

En klopt het dan dat je fan niet draait in de tussentijd ? Deze staan namelijk op 0% en dat lijkt mij voor een cpu fan altijd onwenselijk gezien de warmte afvoer dan in elkaar stort.

[ Voor 32% gewijzigd door mash_man02 op 06-04-2021 12:47 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaron2
Kheos schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:38:
[...]

Kun je in de CAM software je settings tonen?
Ik heb nu een Corsair waterkoeler uit mijn oude desktop op de Ryzen geplaatst en het probleem blijft gewoon doorgaan, ook met stock koeler... zelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Aaron2 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:41:
Zie hier... om de pakweg 3 seconde slaat de koeler aan volgens een vast patroon.

Is dit niet gewoon de PSU? in plaats van de CPU koeler?

[Afbeelding]
Volgens mij zijn het alleen hele dure PSU's waarbij je de ventilator kan uitlezen.
Het lijkt mij je cpu fan.
Heb je misschien een stuk software draaien wat hetzelfde patroon volgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaron2
Ik ga nu de koeler op max zetten en kijken wat er gebeurt. Zo kan ik zeker weten of het wel de CPU koeler is die dit veroorzaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RPS13
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-10 13:28

RPS13

S T Y L E

De Kraken X63 fans kun je niet meer afstellen in de CAM software (bij de X61 en X62 wel!), omdat ze de aansluiting op de pomp hebben weggehaald.

Heb zelf 2x een Kraken X41 en een Kraken X61 gehad, en gisteren is mijn Kraken X63 binnen gekomen.

Gelukkig heeft deze reddit user een oplossing gevonden om de fans alsnog te koppelen aan je liquid temperature

Ben zelf ook behoorlijk aan het zoeken geweest omdat ik bang was tegen hetzelfde probleem als jou aan te lopen. Zal hem binnenkort eens inbouwen, mocht je er niet uit komen dan kom ik hier terug. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Misschien is dit vergezocht, maar zet je PC uit haal het van de stroom af en verwijder de CMOS batterij, wacht even af en probeer opnieuw met settings in de BIOS?

Desnoods update je BIOS als de bovenstaande niet werkt (misschien lost dat de issue op), want als ik het goed lees maakt het niet uit welke waterkoeler je ook probeerde en welke settings de boel blijft vrolijk op en neer gaan qua fam speeds.

Ik heb zelf geen fijne ervaringen met Gigabyte+Ryzen, ik weet nog toen ik de hele dag bezig was met issues fixen die een kennis had met een nieuwe build, oplossing in the end was een BIOS flash, maar soms helpt CMOS reset ook al dus vandaar.

Anders, koppel alle fans los op die van de waterkoeler na en kijk of het elders aan ligt.

En ik weet niet of je nu de boel aanpast vanuit Windows of de BIOS maar doe het in de BIOS, Gigabyte hun software wil weleens keuren hebben viel mij op.

[ Voor 43% gewijzigd door Mizgala28 op 06-04-2021 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaron2
What the....

Het is gewoon niet de CPU fan dat ik hier aflees ?!

Welke koeler is dit dan?
Ik zet de koeler van de CPU op 100% en is duidelijk hoorbaar maar het is dus een andere koeler die deze telkens naar 57% schiet!?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RPr6C_qhlixn8XOhveISN22tLxA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uBdlqZFBEn1brEsd1q4iUIJA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Laatst online: 02-10 20:18
edit: oeps verkeerd gekeken.

[ Voor 94% gewijzigd door daan! op 06-04-2021 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Aaron2 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:55:
What the....

Het is gewoon niet de CPU fan dat ik hier aflees ?!

Welke koeler is dit dan?
Ik zet de koeler van de CPU op 100% en is duidelijk hoorbaar maar het is dus een andere koeler die deze telkens naar 57% schiet!?

[Afbeelding]
kun je niet gewoon je pc bekijken / beluisteren tot je weet welke fan het is?
Desnoods doe je de case open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaron2
Kheos schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:58:
[...]

kun je niet gewoon je pc bekijken / beluisteren tot je weet welke fan het is?
Desnoods doe je de case open?
Ja gedaan... het is denk ik de PSU die ik hoor...

Ja nu is duidelijk waarom de custom fan profiles niet werkten....

[ Voor 11% gewijzigd door Aaron2 op 06-04-2021 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Aaron2 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:00:
[...]

Ja gedaan... het is denk ik de PSU die ik hoor...

Ja nu is duidelijk waarom de custom fan profiles niet werkten....
welke PSU is dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

RPS13 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:46:
De Kraken X63 fans kun je niet meer afstellen in de CAM software (bij de X61 en X62 wel!), omdat ze de aansluiting op de pomp hebben weggehaald.

Heb zelf 2x een Kraken X41 en een Kraken X61 gehad, en gisteren is mijn Kraken X63 binnen gekomen.

Gelukkig heeft deze reddit user een oplossing gevonden om de fans te koppelen aan je liquid temperature

Ben zelf ook behoorlijk aan het zoeken geweest omdat ik bang was tegen hetzelfde probleem als jou aan te lopen. Zal hem binnenkort eens inbouwen, mocht je er niet uit komen dan kom ik hier terug. (y)
Kijk, dat wist ik ook niet. Mijn eerdere post kan dan ook als niet gepost beschouwd worden. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaron2
coolermaster 750w 80+

EDIT: Het is wel de videokaart!

[ Voor 10% gewijzigd door Aaron2 op 06-04-2021 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaron2
Het kan ook de videokaart zijn trouwens.. maar ik neem aan van niet want deze staat op 0% in idle mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Dat is normaal voor een gpu koeler.
Onder de 50 graden 0rpm mode is al heel normaal met moderne videokaarten.
Misschien heb je een bitcoin/miner/trojan draaien...

[ Voor 29% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-04-2021 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aaron2
Zie hier!

Opeens verandert de FAN speed en het patroon! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o7jEBJxhapPmyttpwxw9Kl9BRYE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HQAW7DOmjtAd8OTfHSIKCuVk.jpg?f=user_large

Pfff ja erg dom van mij.... dat ik dit niet eerder doorhad...
Maar het blijft vreemd.... de koelers staan op 0 in afterburner daarom dacht ik geheel ten onrechte dat het de CPU koeler was.

Mijn excuses aan de aan de Ryzen chip.....die blijkt gewoon perfect in orde te zijn.

[ Voor 34% gewijzigd door Aaron2 op 06-04-2021 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Wat doet de kaart in de veilige modus van Windows?

Je kaart wordt warm, door gebruik??? dus springt de koeler aan. Staat weet stil nadat het temp. Minimum bereikt is. Enz. Enz.

Je kan het beste uitzoeken waarom je kaart dit gedrag vertoond.
Is je case goed gekoeld? Welke software heb je draaien? (Software kan je in de veilige modus uitsluiten)

[ Voor 76% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-04-2021 13:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aaron2
Is het nog mogelijk om de topic titel te wijzigen? Het probleem is gefixed en de GPU was het "probleem"
Al blijft het vreemd dat de GPU koelers om de 3 seconde naar 57% schoten waardoor ik ten onrechte dacht dat de CPU koelers dit veroorzaakte.

Nu moet ik uitzoeken of de GPU defect is maar dat lijkt me niet al verandert de temperatuur wel constant... Te snel lijkt het wel wel waardoor de koelers spiken.

Edit: Een custom fan profile aangemaakt voor de GPU en probleem is verholpen. Eindelijk is alles helemaal stil.

En ben ik gewoon dom en een n00b dat ik dit niet sneller doorhad al bleef het een beetje verwarrend als de GPU aangeeft " FAN 0%" in afterburner tijdens idle.

En het slaat nog steeds nergens op de GPU koeler dit gedrag vertoont en telkens om de paar seconden van 0 naar 57% springt in auto mode.

[ Voor 34% gewijzigd door Aaron2 op 06-04-2021 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Gelukkig is het gevonden, daar gaat het om.

En ja, Afterburner is software voor je GPU. Dus wel logisch dat de fan gegevens die van je videokaart zijn. Maar ach, het belangrijkste is dat jij de bron van de herrie hebt gevonden en nu lekker in meer stilte kunt gamen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlainSki
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:12
nvm

[ Voor 109% gewijzigd door AlainSki op 06-04-2021 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:08
Aaron2 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:23:
Is het nog mogelijk om de topic titel te wijzigen? Het probleem is gefixed en de GPU was het "probleem"
Al blijft het vreemd dat de GPU koelers om de 3 seconde naar 57% schoten waardoor ik ten onrechte dacht dat de CPU koelers dit veroorzaakte.

Nu moet ik uitzoeken of de GPU defect is maar dat lijkt me niet al verandert de temperatuur wel constant... Te snel lijkt het wel wel waardoor de koelers spiken.

Edit: Een custom fan profile aangemaakt voor de GPU en probleem is verholpen. Eindelijk is alles helemaal stil.

En ben ik gewoon dom en een n00b dat ik dit niet sneller doorhad al bleef het een beetje verwarrend als de GPU aangeeft " FAN 0%" in afterburner tijdens idle.

En het slaat nog steeds nergens op de GPU koeler dit gedrag vertoont en telkens om de paar seconden van 0 naar 57% springt in auto mode.
Dit probleem heb ik bij meerdere Gigabyte videokaarten aan de hand gehad. 1650 Super, 1660 Super, 2060, 2070, allemaal precies dat probleem. Het probleem loste alleen op als in Afterburner de ventilatorsnelheid op minimaal 35 - 40% staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:54
Aaron2 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:23:

/snip
Als je jezelf in deze post als beste antwoord markeert ben je ook klaar.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaron2
Uszka schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:02:
[...]

Dit probleem heb ik bij meerdere Gigabyte videokaarten aan de hand gehad. 1650 Super, 1660 Super, 2060, 2070, allemaal precies dat probleem. Het probleem loste alleen op als in Afterburner de ventilatorsnelheid op minimaal 35 - 40% staat.
Ik zie het ja, precies dat. Het probleem wordt wel enigszins opgelost maar het is niet optimaal.

GPU koeler in auto mode blijft dus constant naar 57% spiken om de paar seconden.
Ik heb hem nu maar op 40% gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:49

br00ky

Moderator Harde Waren
Even het topic een wat neutralere titel gegeven die de lading beter dekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaron2
br00ky schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:29:
[mbr]Even het topic een wat neutralere titel gegeven die de lading beter dekt.[/]
De spikes bleken uiteindelijk van de GPU te komen en niet van de Ryzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:49

br00ky

Moderator Harde Waren
In dat geval nog een namechange en een move naar V&B ;).
Bad Brains schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:12:
[...]

Als je jezelf in deze post als beste antwoord markeert ben je ook klaar.
Dat kan niet. Zeker niet aangezien TS het topic als discussie topic heeft geopend ;).

[ Voor 71% gewijzigd door br00ky op 06-04-2021 14:39 ]

Pagina: 1