Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ab78
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 28-02-2023
Dag allemaal,

Ik sta voor een moeilijke keuze. Ik heb twee te gekke aanbiedingen omdat ik op twee functies heb tegelijkertijd heb gesolliciteerd. Ik ben namelijk aangenomen om als een manager binnen de biotech te werken of als een zzp voor de grootste speler in deze sector. Het zzp uurtarief is niet al te hoog maar wel meer dan 2x dan het salaris van de managerspositie. Ik heb gespard met enkele vrienden die ook als zzp werken en kreeg tegenstrijdige adviezen. De een adviseert me om de managerspositie te accepteren en zodoende een goed profiel opbouwen zodat ik later wel als freelancer kan werken maar dan tegen veel hogere positie. Hij zou zelf, als die de kans kreeg om alles opnieuw te doen, een zwaarder cv opbouwen inplaats van op vroege leeftijd als zap'er werken. Terwijl de ander zegt dat juist zzp de slimste keuze is.

De vrijblijvendheid van zzp opdrachten (de mijne is 6 maanden) schrikt mij af maar je bouwt uiteraard wel een enorme buffer om baanverlies op te vangen.

Kijk graag uit naar jullie perspectief.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:11
Er is een zzp topic he. Ik zou eerst cv building doen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Ab78 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 01:49:
Dag allemaal,

Ik sta voor een moeilijke keuze. Ik heb twee te gekke aanbiedingen omdat ik op twee functies heb tegelijkertijd heb gesolliciteerd. Ik ben namelijk aangenomen om als een manager binnen de biotech te werken of als een zzp voor de grootste speler in deze sector. Het zzp uurtarief is niet al te hoog maar wel meer dan 2x dan het salaris van de managerspositie. Ik heb gespard met enkele vrienden die ook als zzp werken en kreeg tegenstrijdige adviezen. De een adviseert me om de managerspositie te accepteren en zodoende een goed profiel opbouwen zodat ik later wel als freelancer kan werken maar dan tegen veel hogere positie. Hij zou zelf, als die de kans kreeg om alles opnieuw te doen, een zwaarder cv opbouwen inplaats van op vroege leeftijd als zap'er werken. Terwijl de ander zegt dat juist zzp de slimste keuze is.

De vrijblijvendheid van zzp opdrachten (de mijne is 6 maanden) schrikt mij af maar je bouwt uiteraard wel een enorme buffer om baanverlies op te vangen.

Kijk graag uit naar jullie perspectief.
Als ZZP'er ben je grondstof of gereedschap. Om eerlijk te zijn, dit is een vraag van waar jij de meest effectieve opbouw kunt bewerkstelligen voor jezelf. Opbouw is status, netwerk, achtergrond, ervaring en zo meer - naast het financiële aspect. Door de bank genomen zijn dat factoren die down the road veel en veel zwaarder wegen voor diegenen die uiteindelijk zelf meer flexibiliteit willen zoeken zonder die valstrik van grondstof of gereedschap.

Ik weet niet hoe oud je bent of wat nu je achtergrond van opbouw is, maar als je dit soort vraag stelt dan dan zou ik eens over het volgende nadenken:

De enige ZZP'ers in die sectoren die van enige relevantie voorzien zijn van bestendigheid zijn degenen die bovengenoemde opbouw hebben. Ze kunnen het zich veroorloven om flexibel en zelfstandig te gaan opereren omdat ze - vrij vertaald - het vermogen en bereik hebben als merk.

If you're not a brand, you're a commodity. And a commodity is easily squeezed, and when it gets old it's readily replaced. Not just easily, but readily. It gets worse, most fool themselves quickly in believing themselves to be a brand. Being known isn't it. It's being the first thing people think of because they know your work, your status and your reach.

Beetje een vraagstuk van korte versus lange termijn perspectief.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ab78
Virtuozzo schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 02:19:
[...]

Als ZZP'er ben je grondstof of gereedschap. Om eerlijk te zijn, dit is een vraag van waar jij de meest effectieve opbouw kunt bewerkstelligen voor jezelf. Opbouw is status, netwerk, achtergrond, ervaring en zo meer - naast het financiële aspect. Door de bank genomen zijn dat factoren die down the road veel en veel zwaarder wegen voor diegenen die uiteindelijk zelf meer flexibiliteit willen zoeken zonder die valstrik van grondstof of gereedschap.

Ik weet niet hoe oud je bent of wat nu je achtergrond van opbouw is, maar als je dit soort vraag stelt dan dan zou ik eens over het volgende nadenken:

De enige ZZP'ers in die sectoren die van enige relevantie voorzien zijn van bestendigheid zijn degenen die bovengenoemde opbouw hebben. Ze kunnen het zich veroorloven om flexibel en zelfstandig te gaan opereren omdat ze - vrij vertaald - het vermogen en bereik hebben als merk.

If you're not a brand, you're a commodity. And a commodity is easily squeezed, and when it gets old it's readily replaced. Not just easily, but readily. It gets worse, most fool themselves quickly in believing themselves to be a brand. Being known isn't it. It's being the first thing people think of because they know your work, your status and your reach.

Beetje een vraagstuk van korte versus lange termijn perspectief.
Dank!! De zzp klus is bij de grootste speler van de sector, zeg maar de Apple of Microsoft in de biotech. Dus alleen al die naam op mijn cv zou de toekomstige opdrachtgevers onder indruk moeten maken. Helaas is deze klus qua inhoud minder zwaar dan de managersfunctie. De managersfunctie is een allrounder waarin ik meegenomen word in het gehele proces van allerlei bedrijfsactiviteiten van indieningen tot aan analyses. Daarbij moet ik ook vermelden dat het een consultancy firm is en dus ook te maken krijg met verschillende spelers, goed voor het netwerk. Bij de zzp functie coördineer 1 aspect van het geheel, ik heb dan ook te maken met allerlei toeleveranciers van het bedrijf. Ook daar kan ik goed netwerken, Maar goed er is altijd de kans om jezelf in de kijker te spelen bij de marktleider van de sector.

Ik ben begin dertiger en heb enkele jaren ervaring als associate in de sector. Ik merk dat het nogal moeilijk is om entry-level managementfuncties te bemachtigen. Meestal vragen ze 5+ werkervaring voor een entry-level managementfunctie in deze sector.

[ Voor 5% gewijzigd door Ab78 op 06-04-2021 02:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ab78
TweakerVincent schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 02:01:
Er is een zzp topic he. Ik zou eerst cv building doen
Dank. Dat is wat een vriend zei

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-04 11:48

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Disclaimer: Ik ben zelf nog maar net afgestudeerd en werkzoekende, dus ik kan niet echt senioriteit claimen. Ik heb een broertje die ZZP'er is, en had heel lang een huisgenoot die ZZP'er is, maar daar houdt het op. Korrels zout mogen dus genomen worden waar nodig.

Als je zegt dat het uurtarief voor ZZP twee keer zo hoog is als loondienst (zeker als je het over nettosalaris hebt), zou ik zelf er niet heel warm voor worden. Of je moet echt vinden dat ZZP gewoon jouw ding is, natuurlijk. Als ik me niet vergis, is de vuistregel dat jij jouw baas ongeveer 2x zoveel kost als jij zelf ontvangt. Dat is omdat pensioen, ziekteverzekeringen, aansprakelijkheidsverzekeringen, en al dat soort ongein dat je eigenlijk als ZZP'er ook hoort te hebben nog erbij komt. Ook zie ik ZZP'ers om me heen vaak nog een boekhouder inhuren. Dingen waar jij geen erg in hebt als loondienstenaar. Als je nu 4x zoveel zou krijgen in de ZZP, dan hadden we het ergens over. Maar 2x het uurloon van loondienst? Ik zou er niet enthousiast van worden.

Dan zou ik zelf ook echt kiezen voor datgene wat je in de toekomst, wellicht als je op zoek gaat naar een ander bedrijf, jou het meeste oplevert. Of wellicht datgene wat gewoon het leukst is. En wellicht de verwachte werkdruk, mocht je bijvoorbeeld gevoelig zijn voor een burn-out. Het geld zou ik totaal niet laten meewegen in de beslissing. CV en plezier in het werk, daar draait het vooral om denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Ab78 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 02:49:
[...]

Dank!! De zzp klus is bij de grootste speler van de sector, zeg maar de Apple of Microsoft in de biotech. Dus alleen al die naam op mijn cv zou de toekomstige opdrachtgevers onder indruk moeten maken. Helaas is deze klus qua inhoud minder zwaar dan de managersfunctie. De managersfunctie is een allrounder waarin ik meegenomen word in het gehele proces van allerlei bedrijfsactiviteiten van indieningen tot aan analyses. Daarbij moet ik ook vermelden dat het een consultancy firm is en dus ook te maken krijg met verschillende spelers, goed voor het netwerk. Bij de zzp functie coördineer 1 aspect van het geheel, ik heb dan ook te maken met allerlei toeleveranciers van het bedrijf. Ook daar kan ik goed netwerken, Maar goed er is altijd de kans om jezelf in de kijker te spelen bij de marktleider van de sector.

Ik ben begin dertiger en heb enkele jaren ervaring als associate in de sector. Ik merk dat het nogal moeilijk is om entry-level managementfuncties te bemachtigen. Meestal vragen ze 5+ werkervaring voor een entry-level managementfunctie in deze sector.
Dus ...

Bij de grote naam ben je uitwisselbaar gereedschap, waar je verwacht dat de grote naam anderen jou meer waarde doet toeschrijven dan de wetenschap dat je daar gereedschap was.

Bij de ander duik je het diepe in voor ervaring, kennis, kunde, bereik en functioneren in overzicht, inzicht, sturing en netwerk. Waar als je het goed doet uiteindelijk zelf de opbouw maakt om zelf een naam te zijn.

Ik ben bekend met de drempels, het zou dan ook interessant zijn om te weten wat specifiek ten grondslag ligt aan het open doen van de deur. Wel een verkenning waard. Dat gezegd, zoals ik zei, het is een afweging van korte versus lange termijn focus.

Tenzij er uit genoemde verkenning iets op tafel komt van zorg, zou mijn advies niet de keuze voor ZZP zijn. Laat ik een of twee additionele gedachten daar bij geven.

Je kent de gebruikelijke drempels, eenmaal gereedschap leert de ervaring helaas dat het primair een kwestie van bot geluk is om dan toch een merk en naam te worden ... Er zijn redenen waarom ZZP als concept ontworpen is. De baat ligt altijd eerst bij het grote gewicht, zelden ergens in de toolbox.

Als dertiger is het ook tijd om na te denken over de beperkte periode waarin functionele opbouw gemaakt kan worden in flex dependancy relaties. Denk eens rustig na over de verleiding van de verpakking van ZZP versus de reële kosten voor jezelf daarvan versus de beloningsstructuur van in dienst zijn. Zowel voor inkomen als reserveringen e.d.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ab78
Virtuozzo schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 03:31:
[...]

Als dertiger is het ook tijd om na te denken over de beperkte periode waarin functionele opbouw gemaakt kan worden in flex dependancy relaties. Denk eens rustig na over de verleiding van de verpakking van ZZP versus de reële kosten voor jezelf daarvan versus de beloningsstructuur van in dienst zijn. Zowel voor inkomen als reserveringen e.d.
Dit vind ik een sterk argument. De daadwerkelijke groei kun je in de lente van je loopbaan maken, in de herfst van je carrière betaalt het zich uit. Mijn kameraad zei dat ook. Hij vergeleek de posities van zijn studiegenoten en mocht hij terugkeren naar loondienst dan moet hij onderaan beginnen, want hij is in principe niet in functie gegroeid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ab78
Amanoo schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 03:20:
Disclaimer: Ik ben zelf nog maar net afgestudeerd en werkzoekende, dus ik kan niet echt senioriteit claimen. Ik heb een broertje die ZZP'er is, en had heel lang een huisgenoot die ZZP'er is, maar daar houdt het op. Korrels zout mogen dus genomen worden waar nodig.

Als je zegt dat het uurtarief voor ZZP twee keer zo hoog is als loondienst (zeker als je het over nettosalaris hebt), zou ik zelf er niet heel warm voor worden. Of je moet echt vinden dat ZZP gewoon jouw ding is, natuurlijk. Als ik me niet vergis, is de vuistregel dat jij jouw baas ongeveer 2x zoveel kost als jij zelf ontvangt. Dat is omdat pensioen, ziekteverzekeringen, aansprakelijkheidsverzekeringen, en al dat soort ongein dat je eigenlijk als ZZP'er ook hoort te hebben nog erbij komt. Ook zie ik ZZP'ers om me heen vaak nog een boekhouder inhuren. Dingen waar jij geen erg in hebt als loondienstenaar. Als je nu 4x zoveel zou krijgen in de ZZP, dan hadden we het ergens over. Maar 2x het uurloon van loondienst? Ik zou er niet enthousiast van worden.

Dan zou ik zelf ook echt kiezen voor datgene wat je in de toekomst, wellicht als je op zoek gaat naar een ander bedrijf, jou het meeste oplevert. Of wellicht datgene wat gewoon het leukst is. En wellicht de verwachte werkdruk, mocht je bijvoorbeeld gevoelig zijn voor een burn-out. Het geld zou ik totaal niet laten meewegen in de beslissing. CV en plezier in het werk, daar draait het vooral om denk ik.
Klopt, ik heb te snel toegehapt, maar ik heb na het tweede gesprek wel aangeduid dat mijn initieel aanbod niet toereikend was en heb er 10 euro per uur meer uit kunnen slepen.

En nee, ik heb het over 2x meer bruto. Dus het is wel mager, maar wel veel meer dan loondienst, vooral na alle aftrekposten.

Een optie is om beiden te combineren, een werkweek van 80 uur. :r We werken toch vanuit huis kan net zo goed geldverdienen. Best of both worlds 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

Ab78 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 06:55:
[...

Een optie is om beiden te combineren, een werkweek van 80 uur. :r We werken toch vanuit huis kan net zo goed geldverdienen. Best of both worlds 8)7
Niet serieus toch?. Kans dat een werkgever dat toestaat is echt 0, moet je ook niet willen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-04 21:09

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Het zzp uurtarief is niet al te hoog maar wel meer dan 2x dan het salaris van de managerspositie.
Geen idee hoeveel exact meer dan 2x is, Maar als je alle belastingen, verzekeringen, Pensioen opbouw en eventuele losse zaken als lease auto o.i.d bij elkaar op telt ben je als ZZP'er heel vaak duurder uit dan als je in loondienst gaat.

Daarnaast kent loondienst ook een stuk zekerheid van inkomen. Als ZZP kan het de volgende dag voorbij zijn en zit je zonder werk.

[ Voor 22% gewijzigd door Luchtbakker op 06-04-2021 07:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 26-04 20:22
[...]
Nee nee, dat is geen optie. Je geestelijke gezondheid vindt dat niet goed. ☝🏻

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Geen zzp ervaring, maar over welke bedragen hebben we het ongeveer?
Is loondienst 50k en zzp 100k? Of loondienst 150k en zzp 300k?

Blijft een factor 2 verschil, maar bij de 2e optie is het natuurlijk een heel andere keuze dan bij de 1e.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:07

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik heb ook voor deze keus gestaan, niet zo concreet, maar wel vergelijkbaar en ben tot nu steeds voor loondienst gegaan. Wat ik vaak zie, is dat je een zzp’er inhuurt om hem continu te laten doen wat ie al goed kan en dat je bij eigen personeel, zeker de talentvolle, juist op zoek gaat naar wat ze nog niet kunnen en dat je daarmee dus veel sneller en makkelijker jezelf kan ontwikkelen.

Daarnaast is het volgens mij een vrij standaard lijstje waar je naar moet of kan kijken:
- inkomen, maar dan wel realistisch kijken (maar dat doe je wel volgens mij)
- netwerkopbouw, maar zit daar groot verschil in, in jouw situatie?
- CV building, ivm bovenstaande zou ik denken dat loondienst meer oplevert
- intellectuele uitdaging, zie ook bovenstaande, maar kan denk ik wel per vakgebied verschillen
- werk plezier, team gevoel ed. Zal bij een consultancybureau misschien minder evident zijn?

En dan natuurlijk de vastigheid en zekerheid. Dat is heel persoonlijk. Ik denk dat vanaf een bepaald salaris de extra euro’s echt niet zo belangrijk meer zijn en je zorgen maken (potentieel) voor die extra euro’s, dat hoeft van mij niet. Maar goed, ik zie ook mensen om me heen die puur voor het geld kiezen en daarmee, met minder leuk en intellectueel uitdagend werk, misschien eerder ‘klaar’ zijn dan ik. Volgens mij gaat dat over karakter en motivatie en dat is per definitie persoonlijk.

Daarom kunnen we hier, denk ik, alleen ervaringen delen en helpen om het geheel te bekijken. Succes met je keus!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:33

Lordy79

Verdrietig

We hebben niet alle info dus kunnen lastig beoordelen. Als jij denkt dat je heel goed bent en de komende 5 tot 10 jaar een mooie portefeuille en mooi netwerk kunt opbouwen zou ik voor ZZP gaan maar dat ligt ook aan jouw ondernemers kwaliteiten.

Het hangt ook af van je privé omstandigheden. Als je een gezin hebt met kinderen of dit van plan bent te gaan ontwikkelen in de komende 5 tot 10 jaar is loondienst misschien beter. Er is meer in het leven dan een professionele carrière en ik kan uit ervaring spreken dat het 'krijgen' en opvoeden van drie kinderen voor een periode van een jaar of zeven veel energie kost.
Als je al een gezin hebt waarbij de kinderen uit de luiers zijn of geen ambitie hebt een gezin te gaan stichten heb je veel meer energie en tijd voor je professionele carrière.

Persoonlijk zou ik in jouw geval waarschijnlijk voor de management functie gaan omdat je daar ook met veel enthousiasme over schrijft. Maar nogmaals, dat komt mede omdat ik drie jonge kinderen heb en geen papa wil zijn die alleen een deel van het weekend papa is.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
[...]

En nee, ik heb het over 2x meer bruto. Dus het is wel mager, maar wel veel meer dan loondienst, vooral na alle aftrekposten.
Ik zie alleen maar aftrekposten genoemd. Heb je ook rekening gehouden met een AOV, de inleg voor een pensioen via de FOR of via een BV? NB: pensioenvoorziening is uitstel van belasting, geen afstel. Heb je rekening gehouden met opleidingskosten?

Heb je het bedrag omgerekend per uur of op jaarbasis (salaris incl 13e maand, vakantiegeld, bonus) en daarbij rekening gehouden dat vakantie en tijd voor opleiding als ZZP'er onbetaald is maar als werknemer betaald wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
CV opbouwen met een topklus bij de grootste naam in jouw veld is natuurlijk ook goud waard. En heel veel geld. Met een einddatum weet je ook wanneer je verder moet gaan zoeken naar de volgende klus. Ik zou freelance zeker de voorkeur geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-04 23:04
Luchtbakker schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 07:29:
[...]

Geen idee hoeveel exact meer dan 2x is, Maar als je alle belastingen, verzekeringen, Pensioen opbouw en eventuele losse zaken als lease auto o.i.d bij elkaar op telt ben je als ZZP'er heel vaak duurder uit dan als je in loondienst gaat.

Daarnaast kent loondienst ook een stuk zekerheid van inkomen. Als ZZP kan het de volgende dag voorbij zijn en zit je zonder werk.
Sinds ik ben gaan zzp'en verdien ik netto +- 4-6K per maand meer dan in ik in loondienst deed. Van dit bedrag kan je een prima AOV, Lease auto en pensioen betalen en dan hou je nog een hoop over..

En in loondienst kan het ook de volgende dag voorbij zijn en zit je zonder werk. Echter dan kan je makkelijker op je uitkering terugvallen. En wanneer een ZZP'er bent heb je andere verzekeringen / moet je het zelf regelen. Tja, dat is wat lastiger. Maar zonder werk zitten in de IT/Biotech is best lastig...

En @Ab78 als ZZP'er doe je ook gewoon nog ervaringen op / CV opbouw... Je wordt er alleen veel beter voor betaald :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-04 13:49

Ik sta voor een moeilijke keuze. Ik heb twee te gekke aanbiedingen omdat ik op twee functies heb tegelijkertijd heb gesolliciteerd. Ik ben namelijk aangenomen om als een manager binnen de biotech te werken of als een zzp voor de grootste speler in deze sector.
Komen die aanbiedingen uit de lucht vallen of gaat daar een sollicitatie aan vooraf?

In principe zou de keuze of je ZZP-er wil worden danwel carriere wil maken in loondienst een keuze moeten zijn die je zelf voor de langere termijn maakt. Los van een bepaald project, een overweging voor de manier waarop jij wil meedoen aan de arbeidsmarkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
De een adviseert me om de managerspositie te accepteren en zodoende een goed profiel opbouwen zodat ik later wel als freelancer kan werken maar dan tegen veel hogere positie.
Hier zit de crux.

Er wordt hier net gedaan of die managers positie automatisch ook een betere ZZP positie oplevert. Maar als jij gewoon een middelmatige manager bent, dan gaat echt niemand jou inhuren voor dubbel tarief.

In de ZZP wereld heb je (grofweg) 2 groepen:
De ene groep kan ZZP-en omdat bedrijven een flexibele schil nodig hebben. Je hoeft geen extra kwaliteiten te hebben, de flexibiliteit is hetgeen wat jouw hogere uurtarief verantwoord. Bij een economisch dipje zit die groep dus thuis.
De andere groep ZZP-en omdat ze een speciale skill hebben (of apparatuur) en worden ingehuurd voor die expertise. Bedrijven hebben die expertise niet continu nodig en/of het is te duur om op te bouwen. Tijdens een dip zal het werk wel iets teruglopen, maar er blijft vraag.

In de bouw zie je dat bijvoorbeeld sterk terug. Specialisten zoals betonboorders en vloerverwarmingfrezers hebben weinig concurrentie van de bouwbedrijven, voor een aannemer is het zelden interessant om alles te organiseren rondom een eigen team. Want die jongens moeten ook elke dag kunnen boren of frezen en als er geen klus is zitten ze anders te duimen draaien. Zo'n ZZP-er zorgt ook goed voor zijn gereedschap, regelt eventueel een backup etc. Een loonwerker zal de machine uit zijn bus kieperen en daarna zijn baas bellen dat hij het niet meer doet. Mag zijn baas gaan uitzoeken wat er mis is, welke vervangende machine hij moet regelen etc. etc.

Een managementfunctie als ZZP-er is eigenlijk altijd een 'change' functie. Ze kunnen prima iemand van de markt plukken of intern promoveren, maar er is een reden waarom ze dat niet kunnen. Er moet iets veranderen. Dat jij altijd op tijd je beoordelingen en budgetten op orde hebt is minder relevant dan die cultuurverandering doorvoeren. Daarna zetten ze wel iemand op die afdeling die het schip weer verder vaart. Dus bedenk goed of je een leidinggevende bent/wordt die dusdanig goed is, dat je tot de top van je markt behoort. Daarnaast heb je ook management en management. Het ene is ergens een tussenlaag, je rapporteert aan een andere manager en jij stuurt het gepeupel aan. Het andere is management op of tegen C-niveau aan. Beslissing bevoegd en verantwoordelijk voor strategie.
ZieMaar! schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 08:08:
Ik heb ook voor deze keus gestaan, niet zo concreet, maar wel vergelijkbaar en ben tot nu steeds voor loondienst gegaan. Wat ik vaak zie, is dat je een zzp’er inhuurt om hem continu te laten doen wat ie al goed kan en dat je bij eigen personeel, zeker de talentvolle, juist op zoek gaat naar wat ze nog niet kunnen en dat je daarmee dus veel sneller en makkelijker jezelf kan ontwikkelen.
Mijn ervaring is juist compleet andersom.
De interne mensen worden doodgeduwd met werk. Zij kennen alle 'ins & outs' en worden bij elk probleem betrokken. Hoe ouder het proces, hoe erger het wordt. Trainingen krijgen ze wel, maar zonder praktijkervaring zijn die zelden echt waardevol.
Terwijl ik, als vogelvrije ZZP-er, een klus kies waarbij ik weer iets nieuws kan leren (zonder dat ik overvraagd wordt), verbreed ik mijn horizon weer een stukje terwijl ik gewoon betaald wordt. Af en toe vraagt een opdrachtgever dat ik een certificaat haal voor iets dat zij gebruiken. Uiteraard betaal ik de training daarvoor zelf, maar door 'on the job' training word ik praktisch betaald voor de training.

Om het heel concreet te maken:
Ik ben 1,5 geleden weggegaan bij een partij en net weer terug gekeerd. In die 1,5 jaar is er nauwelijks vooruitgang geboekt. Iedereen doet nog ongeveer hetzelfde. In die 1,5 jaar heb ik zoveel ervaring opgedaan, dat ik nu de halve expert ben op een bepaald onderwerp. En de kennis die zij hebben opgedaan in 1,5 jaar? Ach, die pik ik in de maand inwerken die ik heb ook wel weer mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EU_RAZER
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-12-2024
Ik vind dit altijd een mooie vraag. Je denk er over na om als ondernemer aan de slag te gaan omdat iemand anders dit aanbied. Dit betekend dat dit niet vanuit jezelf komt en je hier dus blijkbaar nooit echt over hebt nagedacht. Ben je dan wel klaar om ondernemer te worden?

Ja je uurtarief is een stuk hoger, maar denk aan verzekeringen, pensioen, risico's, meerdere opdrachtgevers, boekhouding, alle hard en software die je nodig hebt etc. etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Ik heb zelfde keus gehad, teammanager of ZZP als developer. Ik ben gaan ZZPen. Ik wil geen manager worden en ik merkte dat er wel een plafond zat aan salaris als developer. Daarnaast wil ik niet ergens langer dan 3 jaar werken. Het leuke van ZZPen is dat je anders naar werk gaat kijken en dat je beter een potje (moet) opbouwen. Als team manager gaan ZZPen zou ik zelf niet doen, omdat die markt denk ik redelijk dun bezaait is (is ook logisch want klanten leiden die zelf liever op). Ik zat zelf al jaren in consultancy en detachering, dus voor mij en mijn klanten was de stap als ZZPer heel klein, ik weet niet hoe dit voor jou geldt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grand admiral Mause
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-04 17:23
10 jaar geleden stond ik ook voor een vergelijkbare keuze (ben nu 44), ik ben voor zzp gegaan en heb gedurende mijn ZZP tijd flink geïnvesteerd in zelfstudie en ontwikkeling ipv in loondienst tijd te investeren in het klimmen van de corporate ladder. Terugkijkend had ik geen andere keuze gemaakt, had waarschijnlijk nu qua loondienst op een Sr. management functie gezeten vs nu als specialist ingehuurd te worden om de kennis gaten van klanten in te vullen tegen een zeer leuk uurtarief. Krijg wel regelmatig een aanbod om bij klanten in dienst te komen maar daar pas ik beleefd voor. Dat hele gedoe met persoonlijke doelstellingen en het politieke gekronkel om verder te komen staat me tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:10
TheGhostInc schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:08:
[...]

Dus bedenk goed of je een leidinggevende bent/wordt die dusdanig goed is, dat je tot de top van je markt behoort. Daarnaast heb je ook management en management.

[...]

Mijn ervaring is juist compleet andersom.
De interne mensen worden doodgeduwd met werk. Zij kennen alle 'ins & outs' en worden bij elk probleem betrokken. Hoe ouder het proces, hoe erger het wordt. Trainingen krijgen ze wel, maar zonder praktijkervaring zijn die zelden echt waardevol.
Terwijl ik, als vogelvrije ZZP-er, een klus kies waarbij ik weer iets nieuws kan leren (zonder dat ik overvraagd wordt), verbreed ik mijn horizon weer een stukje terwijl ik gewoon betaald wordt. Af en toe vraagt een opdrachtgever dat ik een certificaat haal voor iets dat zij gebruiken. Uiteraard betaal ik de training daarvoor zelf, maar door 'on the job' training word ik praktisch betaald voor de training.

Om het heel concreet te maken:
Ik ben 1,5 geleden weggegaan bij een partij en net weer terug gekeerd. In die 1,5 jaar is er nauwelijks vooruitgang geboekt. Iedereen doet nog ongeveer hetzelfde. In die 1,5 jaar heb ik zoveel ervaring opgedaan, dat ik nu de halve expert ben op een bepaald onderwerp. En de kennis die zij hebben opgedaan in 1,5 jaar? Ach, die pik ik in de maand inwerken die ik heb ook wel weer mee.
Je voorbeelden zijn op het eerste gezicht erg aannemelijk alleen het mist nuance en komt toch wel grotendeels over als jou eigen ervaring. Je voorbeeld van de betonboorder is heel erg herkenbaar vanuit mijn eigen ervaring :D Toch wel wat opmerkingen dus.

Ik zie de start van je carrière niet hetzelfde als wanneer je een bepaalde vorm van seniority hebt bereikt. Je laatste stuk vind ik meest toepasbaar op dat tweede, je hebt al wat jaren ervaring en een 'platform' waarvan je begint.

Binnen organisaties waar veel verbeterd kan worden en ze open staan voor verbetering kun je met de juiste lobby skills ook doen wat je wil en ook sturen in je eigen ontwikkeling. Kansen genoeg. Voor mij als developer, maar binnen management nog veel meer schat ik in. Dus hier zie ik van jou kant nogal een zwart/wit visie, ik denk dat het iets grijzer is.

Hoe bedenk je hoe goed je bent? Dit heb ik al vaker gelezen dit moet je je helemaal niet afvragen, dit moet je ondervinden en soms tegen de feiten in doorzetten. Wie weet haal je je doel, wie weet kom je onderweg een ander talent tegen, wie weet kom je erachter dat je het toch niet kan. Ik zie geen enkele reden om ambities op voorhand al af te breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ab78
Dank voor jullie input. Heb het met plezier gelezen.
BastaRhymez schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 07:39:
Geen zzp ervaring, maar over welke bedragen hebben we het ongeveer?
Is loondienst 50k en zzp 100k? Of loondienst 150k en zzp 300k?

Blijft een factor 2 verschil, maar bij de 2e optie is het natuurlijk een heel andere keuze dan bij de 1e.
Dat eerste
Anoniem: 1271350 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 07:17:
[...]

Niet serieus toch?. Kans dat een werkgever dat toestaat is echt 0, moet je ook niet willen natuurlijk.
Ben het echt wel aan het overwegen. Een netto salaris van 10k voor 6 maanden zie ik wel zitten. Alleen worden de regels nu versoepeld en dat betekent weer kantoorwerk. In dat geval is een combinatie niet mogelijk
t_captain schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:59:
[...]

Komen die aanbiedingen uit de lucht vallen of gaat daar een sollicitatie aan vooraf?
Je gaat gewoon solliciteren. Ik werd voor beide functies benaderd door een recruiter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:38
Denk ook na over je sociale situatie. Relatie? Evt kinderen op komst? Reisafstand indien honkvast? Welk werk lijkt je leuker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-04 13:49
Ab78 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 00:22:

[...]

Je gaat gewoon solliciteren. Ik werd voor beide functies benaderd door een recruiter.
Als je nog moet solliciteren, heb je geen twee aanbiedingen maar slechts twee ideeen van recruiters op zak :)

In het algemeen is mijn mantra: voor de kleine zaken kun je lekker met de flow meebewegen, maar voor de grotere keuzes in je leven pak je het best zelf de regie.

De keuze of je werknemer wil blijven of ondernemer wil worden, dat zie ik als
een van de grotere keuzes in het leven. Een recruiter kan je op een idee brengen, maar de keuze moet echt uit jezelf komen en niet door een toevallige omstandigheid.

Ik heb zelf ongeveer een jaar nagedacht over mijn lange termijn visie over arbeidsmarkt, sociale zekerheid en mijn positie in dat alles. Daarna had ik de overtuiging dat ik op langere termijn niet zoveel toekomst zag als werknemer.

De centrale vraag is: hoe zie jij jouw toekomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

Dank voor jullie input. Heb het met plezier gelezen.

Ben het echt wel aan het overwegen. Een netto salaris van 10k voor 6 maanden zie ik wel zitten. Alleen worden de regels nu versoepeld en dat betekent weer kantoorwerk. In dat geval is een combinatie niet mogelijk
Ga er maar vanuit dat je nevenactiviteiten altijd moet melden. En geen werkgever je toestemming gaat geven om nog 40 uur bij te klussen voor jezelf. Burn-out ligt om de hoek en je kan nooit je volle aandacht aan je werk besteden. (naast evt belangenversrengeling)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:50
Lordy79 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 08:24:
We hebben niet alle info dus kunnen lastig beoordelen. Als jij denkt dat je heel goed bent en de komende 5 tot 10 jaar een mooie portefeuille en mooi netwerk kunt opbouwen zou ik voor ZZP gaan maar dat ligt ook aan jouw ondernemers kwaliteiten.

Het hangt ook af van je privé omstandigheden. Als je een gezin hebt met kinderen of dit van plan bent te gaan ontwikkelen in de komende 5 tot 10 jaar is loondienst misschien beter. Er is meer in het leven dan een professionele carrière en ik kan uit ervaring spreken dat het 'krijgen' en opvoeden van drie kinderen voor een periode van een jaar of zeven veel energie kost.
Als je al een gezin hebt waarbij de kinderen uit de luiers zijn of geen ambitie hebt een gezin te gaan stichten heb je veel meer energie en tijd voor je professionele carrière.

Persoonlijk zou ik in jouw geval waarschijnlijk voor de management functie gaan omdat je daar ook met veel enthousiasme over schrijft. Maar nogmaals, dat komt mede omdat ik drie jonge kinderen heb en geen papa wil zijn die alleen een deel van het weekend papa is.

offtopic: of je hebt een nieuw plaatje naast je naam, of je bent nieuw, maar hulde voor een, naar mijn mening, flink aantal zeer nuttige posts in korte tijd in diverse topics _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:43

_Arthur

blub

Een netto salaris van 10k voor 6 maanden zie ik wel zitten.
Volgens mij ben je helemaal geen ZZPer cq ondernemer en zie je alleen ff het snelle geld liggen voor het oprapen.

Als ZZPer, of beter gezegd als eenmanszaak of eventueel een BV heb je een bedrijf met alle voor- en nadelen daarvan. Boekhouding, belastingaangiftes etc. En wil je wel voor de lange termijn een freelancer blijven of 'alleen maar ff voor die 6 maanden'.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ab78
Ik heb de zzp opdracht afgewezen. Ik heb voor de lange termijn kansen gekozen

Na een jaar of twee/drie als projectmanager krijg ik vast wel leuke aanbiedingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:33

Lordy79

Verdrietig

ybos schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:53:
[...]

offtopic: of je hebt een nieuw plaatje naast je naam, of je bent nieuw, maar hulde voor een, naar mijn mening, flink aantal zeer nuttige posts in korte tijd in diverse topics _/-\o_
Dank. Ik ben al ruim 20 jaar lid maar er zijn soms periodes van jaren dat ik niets post op Tweakers... O-)

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winkbrace
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-10-2024
Ab78 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 14:01:

Na een jaar of twee/drie als projectmanager krijg ik vast wel leuke aanbiedingen.
Dank voor het delen van je uiteindelijke keuze. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-04 16:12
Ab78 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 14:01:

Beetje mosterd na de maaltijd maar ik denk dat dit helemaal geen verkeerde keuze is.

Ik ben nu zelf dik 2 jaar ZZPer en heb daarvoor juist ook om m'n CV meer focus te geven 5 jaar bij een gespecialiseerde detacheerder gewerkt. Ik merk ook juist dat dat het vinden van opdrachten gewoon makkelijk maakt, en ik dus hogere uurtarieven kan vragen. Was het nodig om dat een volle 5 jaar te doen? Nee; natuurlijk blijft de stap eng en is het makkelijk dingen uit te gaan stellen. Maar ik heb absoluut geen spijt van die keuze; integendeel.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K-aroq
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 01-05-2021
Ik heb beide gedaan en ben nu weer in loondienst. Het grote voordeel van zzp was het uurloon. Het grote nadeel was dat ik eigenlijk een te groot deel van de tijd moest besteden aan acquisitie van nieuwe opdrachten. Nu kan ik me weer 100% op de inhoud focussen zonder steeds in mijn achterhoofd bezig te zijn met nieuwe klanten en nieuwe klussen.
Pagina: 1