Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onlineverkopenn
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-05-2021
Beste Tweakers,

Ik heb in de afgelopen maanden veel geruild in ingame items van een virtueel spel op het platform "Steam". Nu ben ik op het punt dat dit relatief winstgevend is (Verwachte winst is ong €15.000 dit jaar als het door gaat op het huidige patroon.). Ik ruil in dit spel met andere spelers en krijg hierdoor een groter inventaris in het betreffende spel. Zo nu en dan verkoop ik wat van deze items voor echt geld op een soort 'marktplaats' die gevestigd is in de Verenigde Staten. Hier plaats ik mijn item op voor bijvoorbeeld 100$. Vervolgens kan iemand dit kopen en krijg ik (na een 5% fee) 95$ op mijn paypal gestort. Mijn vraag hier is: Hoe geef ik dit zo netjes mogelijk op bij de Belastingsdienst.

In een ideale wereld maak ik hier een grote optelsom en geef ik dat aan als 'inkomen uit overige werkzaamheden'.

2 Belangrijke vragen:
- Kan dit gewoon onder inkomen uit 'overige werkzaamheden'?
- Zo niet --> Dan wordt het waarschijnlijk een onderneming starten... Hoe zit het dan met BTW? Ik kan weinig informatie vinden over BTW heffen op virtuele items die verkocht worden op een buitenlandse (Niet EU!) site.

Ik ben heel benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door Onlineverkopenn op 05-04-2021 23:20 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik kan je niet direct helpen met je vraag, maar dit lijkt me een mooie om eens aan de Belastingtelefoon voor te leggen.

Pluspunten dat je deze inkomsten netjes en correct op wil geven trouwens :)

[ Voor 24% gewijzigd door spone op 05-04-2021 23:24 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Je moet een onderneming starten, omdat je spullen inkoopt om ze met winst door te verkopen. Doe je dit niet, kan de belastingdienst je later gaan zien als onderneming, mag je de gemiste btw met dikje vette boete van de afgelopen jaren afdragen, ga je niet leuk vinden.

start een onderneming en vraag meteen de kleine ondernemers regeling aan (Kor) . Wanneer dit in gaat hoef je tot 20000 euro omzet geen btw af te dragen en kan je geen btw terug vragen over je inkoop. Dit doen, je 15k omzet is perfect voor de Kor. Dreig je toch over de 20k omzet heen te gaan, stop je er even mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
aljooge schreef op maandag 5 april 2021 @ 23:28:
Je moet een onderneming starten, omdat je spullen inkoopt om ze met winst door te verkopen. Doe je dit niet, kan de belastingdienst je later gaan zien als onderneming, mag je de gemiste btw met dikje vette boete van de afgelopen jaren afdragen, ga je niet leuk vinden.

start een onderneming en vraag meteen de kleine ondernemers regeling aan (Kor) . Wanneer dit in gaat hoef je tot 20000 euro omzet geen btw af te dragen en kan je geen btw terug vragen over je inkoop. Dit doen, je 15k omzet is perfect voor de Kor. Dreig je toch over de 20k omzet heen te gaan, stop je er even mee.
Over het algemeen goed advies. Al denk ik dat met 15K winst er wel meer dan 20K omzet is. Wel even goed op letten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onlineverkopenn
aljooge schreef op maandag 5 april 2021 @ 23:28:

De enige transacties die ik met geld doe is dus het verkopen van de daadwerkelijke items, er is geen duidelijke sprake van inkoop aangezien ik in het spel zelf handel om 'meer' te krijgen. Dit dus zonder tussenkomst van geld. Ook om even terug te komen op @Philip Ross. Zou (bij wijze van spreken) 3 paarse stoelen voor 2 tafels en een nieuwe bank ruilen ook als omzet worden gezien? (even als voorbeeld)

Resteert toch mijn vraag, moet ik in deze situatie überhaupt BTW betalen? Ik lees op sommige plaatsen dat de BTW verschuldigd is door de afnemer in het geval deze buiten de EU is.

[ Voor 12% gewijzigd door Onlineverkopenn op 05-04-2021 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:45

Jrz

––––––––––––

Als je het niet doet met winstoogmerk, maar om het genieten etc. Dan hoeft dat niet

Staat ook een stukje ergens over kunst(handel) op de site

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onlineverkopenn
Jrz schreef op maandag 5 april 2021 @ 23:32:
Als je het niet doet met winstoogmerk, maar om het genieten etc. Dan hoeft dat niet

Staat ook een stukje ergens over kunst(handel) op de site
Heel dubbel dit, het is een spel wat ik daadwerkelijk ook zelf speel, en dus ook veel tijd in door breng, maar ik stop er uiteraard wel extra tijd werk en moeite in om geld mee te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:45

Jrz

––––––––––––

Maar speel je om geld te verdienen, of is het een bijkomstigheid?

(Entropia?)

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:52

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Of het om winstoogmerk gaat is natuurlijk niet heel relevant. Dan kan ik ook wel gaan roepen dat mijn werk mijn hobby is en ik dus ook geen inkomstenbelasting meer zou hoeven betalen.

Meest veilige route is om je inkomsten (dus opbrengsten min kosten) op te geven als 'uit overige werkzaamheden'. Bedenk dan wel dat je nog tussen de 37% en 52% af zult moeten dragen (afhankelijk van wat je verder verdient hebt)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onlineverkopenn
Jrz schreef op maandag 5 april 2021 @ 23:36:
Maar speel je om geld te verdienen, of is het een bijkomstigheid?

(Entropia?)
Een beetje van beide, ik heb over de afgelopen jaren rond de 3000 uur het spel zelf gespeeld (Het spelen van het spel zelf geeft geen items, dus dit is overduidelijk zonder winstdoelmerk), maar ook buiten dat spel dus geruild. (en hier is dan de winst behaald)

(Counter-Strike: Global Offensive voor de fans)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Rekent Steam btw bij het (ver)kopen op de marketplace? Zo nee, dan zijn het margegoederen en kun je in theorie de margeregeling toepassen.

Als wel btw gerekend wordt dan mag je het volgens mij gewoon opgeven als inkomsten uit overig werk of inkomsten uit onderneming, afhankelijk van of je ondernemer bent voor de BD.

Maar de BD bellen morgen op een rustig moment lijkt mij geen verkeerd idee, dan heb je in 10-15 minuten je antwoord. Daarbij gewoon aangeven dat het om het verhandelen van digitale goederen gaat, en kan de persoon aan de andere kant doorvragen voor specifiekere informatie indien nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door Oon op 05-04-2021 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onlineverkopenn
Janoz schreef op maandag 5 april 2021 @ 23:38:
Of het om winstoogmerk gaat is natuurlijk niet heel relevant. Dan kan ik ook wel gaan roepen dat mijn werk mijn hobby is en ik dus ook geen inkomstenbelasting meer zou hoeven betalen.

Meest veilige route is om je inkomsten (dus opbrengsten min kosten) op te geven als 'uit overige werkzaamheden'. Bedenk dan wel dat je nog tussen de 37% en 52% af zult moeten dragen (afhankelijk van wat je verder verdient hebt)
Naast dit heb ik geen verdere inkomsten (Thuiswonende student).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onlineverkopenn
Oon schreef op maandag 5 april 2021 @ 23:40:
Rekent Steam btw bij het (ver)kopen op de marketplace? Zo nee, dan zijn het margegoederen en kun je in theorie de margeregeling toepassen.

Als wel btw gerekend wordt dan mag je het volgens mij gewoon opgeven als inkomsten uit overig werk of inkomsten uit onderneming, afhankelijk van of je ondernemer bent voor de BD.

Maar de BD bellen morgen op een rustig moment lijkt mij geen verkeerd idee, dan heb je in 10-15 minuten je antwoord. Daarbij gewoon aangeven dat het om het verhandelen van digitale goederen gaat, en kan de persoon aan de andere kant doorvragen voor specifiekere informatie indien nodig.
De verkoop is op een Amerikaanse site buiten Steam, aangezien Steam zelf niet de mogelijkheid geeft om het om te zetten in echt geld.

In principe zou ik de Belastingsdienst kunnen bellen, maar dat is dan natuurlijk gelijk wel weer heel definitief..

[ Voor 8% gewijzigd door Onlineverkopenn op 05-04-2021 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Onlineverkopenn schreef op maandag 5 april 2021 @ 23:41:
[...]

De verkoop is op een site buiten Steam, aangezien Steam zelf niet de mogelijkheid geeft om het om te zetten in echt geld.
Oké, dan is het ook belangrijk om wanneer je de BD belt ook aan te geven dat het een buitenlandse marktplaats is

In principe kun je je winst in euro opgeven als inkomsten uit overig werk, maar als het om 15k gaat dan zou ik toch even die 10 minuten besteden om het te controleren

[ Voor 4% gewijzigd door Oon op 05-04-2021 23:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-09 06:41
Onlineverkopenn schreef op maandag 5 april 2021 @ 23:40:
[...]

Naast dit heb ik geen verdere inkomsten (Thuiswonende student).
Let ook op wat je van DUO mag bijverdienen.
Over 2020 geldt geen limiet vanwege corona. Maar in dit jaar is het € 15.415,63. Verdien jij 1 cent meer, dan moet je je OV kaart voor dat jaar plus eventuele aanvullende studiebeurs terugbetalen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onlineverkopenn
RocketKoen schreef op maandag 5 april 2021 @ 23:51:
[...]

Over 2020 geldt geen limiet vanwege corona. Maar in dit jaar is het € 15.415,63. Verdien jij 1 cent meer, dan moet je je OV kaart voor dat jaar plus eventuele aanvullende studiebeurs terugbetalen.
Bedankt voor de alertheid! Ik heb even gekeken en als ik hier kijk (https://duo.nl/particulier/ov-en-reizen/) staat er onder aan de pagina. "Onder het leenstelsel maakt het niet uit hoeveel u bijverdient.". Ik val (gelukkig) onder het leenstelsel. (Ik zie hier hetzelfde staan https://duo.nl/particulie...nciering/bijverdienen.jsp en ik val onder het nieuwe stelsel)

[ Voor 12% gewijzigd door Onlineverkopenn op 05-04-2021 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onlineverkopenn
Daarnaast ben ik nog steeds heel benieuwd of iemand weet stel dat ik een onderneming start, hoe dat dan zou gaan met de BTW (Verkopen op marktplaats buiten EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:34
Omdat het goederen betreffen kan je dit op 2 manieren aanpakken.

KOR, reeds uitgelegd, je doet wat je nu doet, enkel geef je door wat je verdient.
Niet-KOR, je verdient teveel en moet dit aangeven als winst gemaakt in buitenland. Voordeel is dan wel dat je je stroomrekening kan aftrekken van je winst (moet je wel weer een stroommeter aan je pc hangen). Ook kan je nieuwe pc, bureaustoel etc belastingvrij kopen, omdat je dit direct nodig hebt voor je werkzaamheden bij het bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasparov
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-09 11:09
Je levert aan consumenten op een VS platform. Je zal dus ook voornamelijk aan VS consumenten leveren. In tegenstelling tot wat de mensen hierboven zeggen heb je dan niets te maken met de Nederlandse BTW bij die leveringen. Je bent in dit geval BTW verschuldigd in het land van de afnemer, dus waarschijnlijk VS BTW.
Hoe dat daar zit weet ik niet precies, er zijn vrijstellingen voor dingen die de staten te boven gaan, maar het hoe of wat weet ik niet.
Als je wel aan EU inwoners verkoopt, dan zit je wel mogelijk met Nederlandse BTW (in principe met BTW per land, maar je mag er voor kiezen om dan NL BTW te rekenen omdat je onder de drempel bedragen blijft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:14
RocketKoen schreef op maandag 5 april 2021 @ 23:51:
[...]

Hier zit wel een nuance in. Je betaald pas terug vanaf de maand dat je over die grens gaat - de maanden daarvoor zijn geen probleem. https://duo.nl/particulie...rtner%20telt%20niet%20mee.
Hebt u in 2021 te veel bijverdiend? En komt u hier pas later achter? U kunt uw studiefinanciering alsnog stopzetten vanaf de maand waarin u over de bijverdiengrens ging. Dit moet vóór 1 juli 2022.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onlineverkopenn
Kasparov schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 08:22:
Je levert aan consumenten op een VS platform. Je zal dus ook voornamelijk aan VS consumenten leveren. In tegenstelling tot wat de mensen hierboven zeggen heb je dan niets te maken met de Nederlandse BTW bij die leveringen. Je bent in dit geval BTW verschuldigd in het land van de afnemer, dus waarschijnlijk VS BTW.
Hoe dat daar zit weet ik niet precies, er zijn vrijstellingen voor dingen die de staten te boven gaan, maar het hoe of wat weet ik niet.
Als je wel aan EU inwoners verkoopt, dan zit je wel mogelijk met Nederlandse BTW (in principe met BTW per land, maar je mag er voor kiezen om dan NL BTW te rekenen omdat je onder de drempel bedragen blijft).
Dit is inderdaad wat ik verwachtte. Ik krijg verder trouwens geen overzicht over aan welk land mijn items worden verkocht verkocht. Dus onderscheid maken wordt moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:48
Ik denk dat beide oplossingen voor nu legit zijn, aangezien het nog niet heel structureel is.

- jaaraangifte 'overige werkzaamheden'
- onderneming met KOR (zie post boven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-09 06:41
GermanPivo schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 08:29:
[...]

Hier zit wel een nuance in. Je betaald pas terug vanaf de maand dat je over die grens gaat - de maanden daarvoor zijn geen probleem. https://duo.nl/particulie...rtner%20telt%20niet%20mee.

[...]
alleen als jij je stufi stopzet. Als je niet weet van die grens dan krijg je jaren later ineens een brief dat je alles terug moet betalen. DUO is met controleren nu nog met 2018 bezig.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Let wel even op dat bij digitale diensten de btw anders is geregeld

https://www.belastingdien...t-het-buitenland-aangeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Ben je wel echt een ondernemer dan? Pas dan betaal je BTW.

Indien je af en toe wat verkoopt hoef je nog geen ondernemer te zijn. Dan is het beetje te heftig om je zo te qualificeren en BTW etc te moeten betalen. Bovendien ben je ook nog een kleine ondernemer en betaal je dat sowieso niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
In principe kun je alles wat je moet weten hier vinden: https://www.belastingdien...sten_uit_overig_werk.html

De kernvraag zit hier
Verdient u bij met uw hobby? Doet u soms een klus voor familie of vrienden tegen een vergoeding van de onkosten? U hoeft deze inkomsten en kosten niet in uw aangifte te vermelden. Het zijn activiteiten in de hobby- of familiesfeer.
Ik vermoed dat dit inderdaad niet meer als hobby aangemerkt wordt, maar zou het niet meer 100% zekerheid durven zeggen.

Ik zou het bij de Belastingdienst voorleggen. Op het moment dat je het bij overige werkzaamheden invult kun je overigens ook wel kosten in mindering brengen zoals kosten voor het spel en je pc. Let wel dat daar ook regels aan zitten.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0kerNL
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-09 20:03
RocketKoen schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:12:
[...]
alleen als jij je stufi stopzet. Als je niet weet van die grens dan krijg je jaren later ineens een brief dat je alles terug moet betalen. DUO is met controleren nu nog met 2018 bezig.
code:
1
2
3
4
U mag niet te veel bijverdienen als u:

een beurs, lening of reisproduct krijgt voor een mbo-opleiding
valt onder het oude stelsel van studiefinanciering voor hbo en universiteit

Bron: https://duo.nl/particulie...rtner%20telt%20niet%20mee

Dit staat er op die pagina, als de OP niet op een MBO zit, en niet onder het oude stelsel valt, is er geen grens.

[ Voor 10% gewijzigd door J0kerNL op 18-04-2021 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whgdhbf
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-10-2021
Beste Onlineverkopenn,

Ik reageer toch nog even op een oud topic omdat deze info misschien nog wel handig is.

Dit stamt uit 2004, toen was online gamen nog niet zoals het nu was. Ik deed precies hetzelfde als jou, ik kocht en verkocht ingame items, om inventaris op te bouwen, en inventaris werd zo af en toe verkocht voor echt geld. Inkoopkosten heb je dus inderdaad niet (je gebruikt game geld).

En waar het op het begin €50,- per maand was om leuk gezellig eens naar de bioscoop te kunnen, werd dat redelijk snel succesvol tot €12.000 per maand.

Ik heb toen zelf ook de belasting gebeld wat hiermee te doen, toentertijd waren hier geen regels over (ik zocht er toevallig zojuist nog eens naar of het al veranderd was, vandaar dat ik hier gestrand ben).
Ik werd bij de belastingdienst in ieder geval doorgeschakeld met een manager, want het gewoon personeel wist het niet.
De manager heeft toen vermeld dat het toen in ieder geval onder box3 eigen vermogen viel (je betaald 1,2% belasting over je vermogen boven X bedrag. Momenteel is X €50.000 per persoon (100k indien je getrouwd bent etc.)

Ik zie dat de belasting dienst nu wel "online diensten met oogmerk op winst" heeft opgenomen in de belastingen. Persoonlijk denk ik dat verkopen van virtuele wapens voor euro's onder diensten zou vallen. Bellen en duidelijkheid vragen bij de belasting lijkt mij de beste oplossing in ieder geval, zorg dat je het op papier hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:25
whgdhbf schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 11:33:
Beste Onlineverkopenn,

Ik reageer toch nog even op een oud topic omdat deze info misschien nog wel handig is.

Dit stamt uit 2004, toen was online gamen nog niet zoals het nu was. Ik deed precies hetzelfde als jou, ik kocht en verkocht ingame items, om inventaris op te bouwen, en inventaris werd zo af en toe verkocht voor echt geld. Inkoopkosten heb je dus inderdaad niet (je gebruikt game geld).

En waar het op het begin €50,- per maand was om leuk gezellig eens naar de bioscoop te kunnen, werd dat redelijk snel succesvol tot €12.000 per maand.

Ik heb toen zelf ook de belasting gebeld wat hiermee te doen, toentertijd waren hier geen regels over (ik zocht er toevallig zojuist nog eens naar of het al veranderd was, vandaar dat ik hier gestrand ben).
Ik werd bij de belastingdienst in ieder geval doorgeschakeld met een manager, want het gewoon personeel wist het niet.
De manager heeft toen vermeld dat het toen in ieder geval onder box3 eigen vermogen viel (je betaald 1,2% belasting over je vermogen boven X bedrag. Momenteel is X €50.000 per persoon (100k indien je getrouwd bent etc.)

Ik zie dat de belasting dienst nu wel "online diensten met oogmerk op winst" heeft opgenomen in de belastingen. Persoonlijk denk ik dat verkopen van virtuele wapens voor euro's onder diensten zou vallen. Bellen en duidelijkheid vragen bij de belasting lijkt mij de beste oplossing in ieder geval, zorg dat je het op papier hebt :)
Probleem met bellen naar de belastingtelefoon: dit advies is niet rechtsgeldig. Dat is en blijft een heikel punt...
Pagina: 1