Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Onderstaande is voor nu wat overkill, maar ik wil dat deze de komende jaren goed blijft draaien zonder gedoe.
Desktop is voor thuisgebruik:
- Betrouwbaar & stabiel
- Voorkeur voor een stille computer
- Veel internet gebruik (meerdere tabbladen)
- Veelal oudere spellen (geen FPS)
- Schaakprogramma's
- Meerdere jaren meegaan
Geen mini computer, mag wel een wat kleinere kast. De ASRock DeskMini H470 is te klein. Computer komt naast het bureau te staan. Kast moet er strak/zakelijk uit zien. RGBs niet of heel bescheiden/uit te zetten.
Verder uitstellen doe ik niet. Ik denk dat dit jaar de prijzen nog niet gaan verbeteren. Oude desktop (Dell) is 8 jaar (met SSD), maar werkt niet meer prettig. Is instabiel en valt soms uit.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Max Eur 650,-
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor, muis en toetsenbord zijn aanwezig.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Onderbouwing van de componenten
Moederbord: Gigabyte B460M DS3H V2
- Bij dit moederbord kan de bios worden geupdated zonder CPU. Handig voor de 11th gen Intel
CPU: I11500
- Aangezien er geen aparte videokaart nodig is, en de 11 gen. een betere iGPU heeft dan de vorige gen. gaat de voorkeur uit naar deze CPU. 11400 scheelt Eur 30,-, maar deze heeft een 1/3 minder krachtige iGPU. Ik twijfel nog of dit nodig is.
CPU Koeler: Cooler Master Hyper 212 Black Edition
- Niet al te duur. Ik denk met deze cooler wat stiller. Of is dit niet overbodig en is de boxed cooler voldoende en ook stil?
Geen videokaart:
- Is voor het gebruik niet nodig. Ik denk dat de nieuwe iGPU van Intel sterk genoeg is. Prijzen videokaarten zijn nu te hoog.
RAM:16 GB
- Ik vermoed dat de prijs alleen maar gaat stijgen (artikel hier op Tweakers). Dan maar direct 16 GB. Geen voorkeur voor een bepaald merk geheugen
SSD:
- 1 TB M2. Deze lijkt mij betrouwbaar, maar weinig reviews kunnen vinden. M2 ipv SATA. Kost Eur 20,- meer, maar scheelt een kabeltje. Simpelweg wat strakker
Kast:
- Fractal Design Focus G Mini. Ziet er netjes uit. Goede reviews.
Wifi: Gigabyte GC-WBAX200
- Nee, kabel komt er niet. Huidige computer heeft AC wifi en dit is voldoende. AX om toekomst vast te zijn
Voeding: Cooler Master MWE 450 Bronze - V2 230V
- Lijkt op Tweakers goed te scoren. Ik zie op sites wel eens het plaatje van de V1 voorbij komen. Even goed opletten bij aankoop?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
A-merken ivm betrouwbaarheid. Liever iets meer betalen en dan goed.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zie hierboven
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?[i]
- Voldoet de samenstelling & werkt dit samen?
- CPU koeler overbodig, of is dit de Eur 32 wel waard?
- Iets besparen en toch de 11400 nemen ipv 11500?
- Voeding ok of kan er een lichtere voeding in (geen videokaart, dus minder vermogen nodig)?
- Andere kast, strak? (maar geen mini computer)
- Mis ik iets?
Onderstaande is voor nu wat overkill, maar ik wil dat deze de komende jaren goed blijft draaien zonder gedoe.
Desktop is voor thuisgebruik:
- Betrouwbaar & stabiel
- Voorkeur voor een stille computer
- Veel internet gebruik (meerdere tabbladen)
- Veelal oudere spellen (geen FPS)
- Schaakprogramma's
- Meerdere jaren meegaan
Geen mini computer, mag wel een wat kleinere kast. De ASRock DeskMini H470 is te klein. Computer komt naast het bureau te staan. Kast moet er strak/zakelijk uit zien. RGBs niet of heel bescheiden/uit te zetten.
Verder uitstellen doe ik niet. Ik denk dat dit jaar de prijzen nog niet gaan verbeteren. Oude desktop (Dell) is 8 jaar (met SSD), maar werkt niet meer prettig. Is instabiel en valt soms uit.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Max Eur 650,-
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor, muis en toetsenbord zijn aanwezig.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i5-11500 Boxed | € 209,- | € 209,- |
1 | Moederborden | Gigabyte B460M DS3H V2 | € 84,90 | € 84,90 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Focus G Mini | € 49,61 | € 49,61 |
1 | Netwerkadapters | Gigabyte GC-WBAX200 | € 34,90 | € 34,90 |
1 | Processorkoeling | Cooler Master Hyper 212 Black Edition | € 32,- | € 32,- |
1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB | € 84,70 | € 84,70 |
1 | Voedingen | Cooler Master MWE 450 Bronze - V2 230V | € 46,- | € 46,- |
1 | Solid state drives | Samsung PM991 1TB | € 102,85 | € 102,85 |
Totaal | € 643,96 |
Onderbouwing van de componenten
Moederbord: Gigabyte B460M DS3H V2
- Bij dit moederbord kan de bios worden geupdated zonder CPU. Handig voor de 11th gen Intel
CPU: I11500
- Aangezien er geen aparte videokaart nodig is, en de 11 gen. een betere iGPU heeft dan de vorige gen. gaat de voorkeur uit naar deze CPU. 11400 scheelt Eur 30,-, maar deze heeft een 1/3 minder krachtige iGPU. Ik twijfel nog of dit nodig is.
CPU Koeler: Cooler Master Hyper 212 Black Edition
- Niet al te duur. Ik denk met deze cooler wat stiller. Of is dit niet overbodig en is de boxed cooler voldoende en ook stil?
Geen videokaart:
- Is voor het gebruik niet nodig. Ik denk dat de nieuwe iGPU van Intel sterk genoeg is. Prijzen videokaarten zijn nu te hoog.
RAM:16 GB
- Ik vermoed dat de prijs alleen maar gaat stijgen (artikel hier op Tweakers). Dan maar direct 16 GB. Geen voorkeur voor een bepaald merk geheugen
SSD:
- 1 TB M2. Deze lijkt mij betrouwbaar, maar weinig reviews kunnen vinden. M2 ipv SATA. Kost Eur 20,- meer, maar scheelt een kabeltje. Simpelweg wat strakker
Kast:
- Fractal Design Focus G Mini. Ziet er netjes uit. Goede reviews.
Wifi: Gigabyte GC-WBAX200
- Nee, kabel komt er niet. Huidige computer heeft AC wifi en dit is voldoende. AX om toekomst vast te zijn
Voeding: Cooler Master MWE 450 Bronze - V2 230V
- Lijkt op Tweakers goed te scoren. Ik zie op sites wel eens het plaatje van de V1 voorbij komen. Even goed opletten bij aankoop?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
A-merken ivm betrouwbaarheid. Liever iets meer betalen en dan goed.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zie hierboven
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?[i]
- Voldoet de samenstelling & werkt dit samen?
- CPU koeler overbodig, of is dit de Eur 32 wel waard?
- Iets besparen en toch de 11400 nemen ipv 11500?
- Voeding ok of kan er een lichtere voeding in (geen videokaart, dus minder vermogen nodig)?
- Andere kast, strak? (maar geen mini computer)
- Mis ik iets?