Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11-2023

Yoozer

minimoog

Topicstarter
Het probleem is natuurlijk dat het woord "fotoboek" of "fotoalbum" niet zo geweldig werkt als zoekbare term ;)

Vroeger liet je je foto's afdrukken en kocht je een album met pergamijnen schutbladen - zodat je glanzende foto's niet gingen plakken. Dan was het even twee avonden met plakkertjes aan de gang - maar dan had je er ook alles in zitten. Alles op hetzelfde formaat, en vaak werd er dan ook even de schaar gebruikt om bepaalde dingen wat passend te maken, of details uit te knippen.

Tegenwoordig laat je je werk gewoon op grootformaat in een album afdrukken. Of - nouja - doet iedereen dit wel?

Zijn er misschien hele goede redenen om voor de ouderwetse manier te kiezen? Ik kan me verzinnen dat inscannen wat meer ellende is als de pagina's volledig vol zitten met foto. Aan de andere kant is een mooie A4 beter dan een kleine 10 x 15 lijkt me.

Ik wil graag een "papieren backup" van een behoorlijke collectie. Het betreft puur de foto's zelf - er hoeft geen kolom tekst met toelichting er bij.

Als er aanraders zijn voor partijen die dat mooi kunnen regelen hoor ik het graag. Natuurlijk heb je de Pixums en de Albelli's en zo, en ik had https://www.ad.nl/reizen/...ek-is-het-beste~a7980f73/ al gevonden, maar als er een betere partij is houd ik me aanbevolen :)

teveel zooi, te weinig tijd

Beste antwoord (via Yoozer op 17-04-2021 14:39)

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:11

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Tja. Papieren back ups zijn natuurlijk ook niet ideaal. Kans op verlies door brand of waterschade zijn reële risico's en ook zal de kwaliteit achteruit gaan.

Lange termijn digitale backups kosten wel wat moeite maar als je dat goed voor elkaar hebt, zijn de risico's lager en heb je geen last van kwaliteitsverlies.

Maar los daar van is een fotoboek natuurlijk heel leuk om te hebben en af en toe door te bladeren. Hoewel de kwaliteit best aardig is, komt het (zeker bij de goedkopere aanbieders) niet echt in de buurt van echte mooie fotoafdrukken. Misschien dat de duurdere leveranciers dat wel redden maar zelf heb ik daar geen ervaring mee.

Voordeel van digitale boeken is wel dat je ze natuurlijk helemaal naar smaak in kunt delen en je er ook automatisch een backup van hebt. Dus mocht je boek ooit beschadigd raken, kun je zo een nieuwe bestellen.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:11

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Tja. Papieren back ups zijn natuurlijk ook niet ideaal. Kans op verlies door brand of waterschade zijn reële risico's en ook zal de kwaliteit achteruit gaan.

Lange termijn digitale backups kosten wel wat moeite maar als je dat goed voor elkaar hebt, zijn de risico's lager en heb je geen last van kwaliteitsverlies.

Maar los daar van is een fotoboek natuurlijk heel leuk om te hebben en af en toe door te bladeren. Hoewel de kwaliteit best aardig is, komt het (zeker bij de goedkopere aanbieders) niet echt in de buurt van echte mooie fotoafdrukken. Misschien dat de duurdere leveranciers dat wel redden maar zelf heb ik daar geen ervaring mee.

Voordeel van digitale boeken is wel dat je ze natuurlijk helemaal naar smaak in kunt delen en je er ook automatisch een backup van hebt. Dus mocht je boek ooit beschadigd raken, kun je zo een nieuwe bestellen.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear