Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Toestellen opladen wanneer er stroom teruggeleverd wordt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sdepauw
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-04-2021
Hallo,

Zoals nog velen met mij hebben wij in onze woning reeds een digitale meter icm met zonnepanelen. Inclusief warmtepomp dan nog ... 8)7

We proberen er bewust mee om te gaan en ons gebruik waar mogelijk zoveel mogelijk bij te regelen naar de zon. Vaatwas, wasmachine enkel aanzetten wanneer zon schijnt, boiler herprogrammeren, etcetera...

Onder het motto ´alle kleine beetjes maken een groot´, ben ik op zoek of er een soort slim toestel bestaat die ik eventueel kan connecteren met de P1 of S1 poort op de digitale meter en een stekker voor een stopcontact die daarmee communiceert. Bedoeling is om bijvoorbeeld een gsm, powerbank, of AAA batterijen op te laden via die stekker, die dan enkel oplaadt wanneer ik stroom teruglever en niet wanneer ik afneem van het net.

Ik wil hier geen discussie lanceren over de zin/onzin van digitale meter en of zonnepanelen. Feit is dat ik de combinatie heb en dus gewoon wil proberen om hier en daar toch te optimaliseren waar het kan.

Ik heb wat dingen opgezocht maar niet direct iets gevonden. Mijn elektriciteitsinstallatie is de klassieke manier, geen domotica systeem dus.

Alvast bedankt.

Beste antwoord (via sdepauw op 05-04-2021 20:38)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:59

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik heb dit gedaan in combinatie met Eddi (van de makers van zappi)
Middels de uitbreidingsprint schakel ik een aantal stopcontacten waar dus (o.a.) mijn gereedschaps laders inzitten.
Ze gaan bij mij pas aan als er flink overschot is om het aanuit effect wat te verminderen.
Wat eigenlijk misschien meer voor de hand ligt is een tussenstekker met timer gebruiken, gewoon door het aan te schakkelen tussen 11 en 5 ofzo is bij mij de kans op overschot al dik in de 90%
dan pak je het grootste deel zonnestroom en zijn je kosten iets van 20 euro voor een shelly plug.

Ik had eerst ook mijn robot stofzuiger erin zitten, maar als ik die gewoon zo uit schakelde raakte de bot in paniek en ging spontaan stofzuigen omdat het laad station offline was. :+ die heb ik dus zo staan in de timer dat de kans groot is dat hij moet laden rond 2 uur :)

In het slim schakelen (met name timers) van domme apparaten zit de meeste winst die laatste paar % die je nog wint met overschot gestuurd isdus redelijk wat moeite en in veel gevallen het geld eigenlijk niet waard. (ik doe dat dus wel met mijn SWW water) maar de "winst" die ik haal tov een slim ingestelde WPB of SWW run is echt peanuts. Hobby's mogen geld kosten zullen we maar zeggen.

Als je naar de energie managers aan het kijken bent vergeet dan CAN-EZ3 (Aton power to heat) niet. De mogelijkheden zijn groot. wat je exact nodig zou hebben weet @AUijtdehaag vast wel :+

[ Voor 43% gewijzigd door twain4me op 05-04-2021 19:51 ]

Alle reacties

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Een home energy management system aka: HEMS is wat je zoekt. Staat helaas nog redelijk in de kinderschoenen. De auto industrie pushed HEMS op basis van EEBUS sterk. Maar zoals gezegd, dit staat echt nog in de kinderschoenen.

• jelle2503
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-11 18:28
Verbruiks/teruglever meter installeren op de hoofdmeter. Deze koppelen met bv Hassio. Automation maken wanneer verbruik bv = >300w slimme schakelaar(s)aanzetten.

Het is wel wat gedoe en geen kant en klare oplossing maar zoiets zou ik doen.

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Cool plan! Een kant en klare oplossing zou ik zelf niet weten alleen. Als denk ik dat je met iets als Home Assistent en een slimme stekker een eind zou moeten komen. Moet je alleen nog wel een connectie tussen HA en je slimme meter maken.

Ook zou ik even bedenken hoe je om gaat met wisselvallig weer en voorkomen van onnodig veel in/uit schakelen.

• sdepauw
@GoldenSample Zo een HEMS of CEMS had ik al tegen gekomen, maar ik geraakte van de uitleg enkel maar zo ver dat je de data kan uitlezen en dacht dus dat het enkel een toestel was om je verbruik te analyseren en niet om er ook iets mee te doen. Daar zal ik dus nog even verder induiken.

@n9iels ja zo een wisselvallig weer is niet ideaal uiteraard, dat besef ik. Het altijd aan/uit is idd niet goed voor de toestellen zelf.

Acties:
  • Beste antwoord

• twain4me

twain4me

Ik heb dit gedaan in combinatie met Eddi (van de makers van zappi)
Middels de uitbreidingsprint schakel ik een aantal stopcontacten waar dus (o.a.) mijn gereedschaps laders inzitten.
Ze gaan bij mij pas aan als er flink overschot is om het aanuit effect wat te verminderen.
Wat eigenlijk misschien meer voor de hand ligt is een tussenstekker met timer gebruiken, gewoon door het aan te schakkelen tussen 11 en 5 ofzo is bij mij de kans op overschot al dik in de 90%
dan pak je het grootste deel zonnestroom en zijn je kosten iets van 20 euro voor een shelly plug.

Ik had eerst ook mijn robot stofzuiger erin zitten, maar als ik die gewoon zo uit schakelde raakte de bot in paniek en ging spontaan stofzuigen omdat het laad station offline was. :+ die heb ik dus zo staan in de timer dat de kans groot is dat hij moet laden rond 2 uur :)

In het slim schakelen (met name timers) van domme apparaten zit de meeste winst die laatste paar % die je nog wint met overschot gestuurd isdus redelijk wat moeite en in veel gevallen het geld eigenlijk niet waard. (ik doe dat dus wel met mijn SWW water) maar de "winst" die ik haal tov een slim ingestelde WPB of SWW run is echt peanuts. Hobby's mogen geld kosten zullen we maar zeggen.

Als je naar de energie managers aan het kijken bent vergeet dan CAN-EZ3 (Aton power to heat) niet. De mogelijkheden zijn groot. wat je exact nodig zou hebben weet @AUijtdehaag vast wel :+

[ Voor 43% gewijzigd door twain4me op 05-04-2021 19:51 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@twain4me Can-EZ3
Heb hier wel een lijstje.

Je kan ook de stroom opslaan
https://www.photovoltaik4all.de/speicher/lg-ess-home-10

SMA gebruikt ook eebus
https://www.sma.de/en/eeb...mmunication-standard.html

Maar ik hou het gewoon nog ff simpel, warm water maken met zonnestroom.

Er zullen steeds meer alternatieven komen in de nabije toekomst.

[ Voor 47% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-04-2021 19:56 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• sdepauw
@twain4me Bedankt. Misschien zijn timers inderdaad momenteel nog de meest simpele en de beste cost/benefit oplossing. Ga ik maar eens in de cijfers van mijn digitale meter duiken om te zien welke tijdspanne ik het meest voordeel kan halen.

Maar het is alvast wel leuk om weten dat hier alsmaar meer ontwikkeling in is. Ga ik zeker verder opvolgen.

Een batterij had ik reeds een prijs voor laten maken maar dat is momenteel toch nog duur voor wat je maar kan opslaan. Ongeveer 1000€ per kW opslag, dat is het me nog niet waard.

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16:51
Ik doe het ook voor sww, maar het kost enkel geld. Ik kan beter 's morgens om 6:00 de verwarmingselementen aanzetten, dan heb ik geen stilstandverliezen. Maar ik wil wel voorbereid zijn op einde salderingsregeling. Dus de tests gaan verder

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Als je een elektrische boiler hebt dan kun je daar nu al de grootste slag maken. myenergi heeft een boiler die kun je op voornamelijk overschot laten werken. Echter zou ik die niet neerhangen als je de boiler toch niet zou vervangen, afhankelijk van hoe geavanceerd je omvormer is dan kun je die via Home Assistant een slimme groep of schakelaar laten aansturen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• twain4me

twain4me

Erasmo schreef op maandag 5 april 2021 @ 21:49:
Als je een elektrische boiler hebt dan kun je daar nu al de grootste slag maken. myenergi heeft een boiler die kun je op voornamelijk overschot laten werken. Echter zou ik die niet neerhangen als je de boiler toch niet zou vervangen, afhankelijk van hoe geavanceerd je omvormer is dan kun je die via Home Assistant een slimme groep of schakelaar laten aansturen.
My energi maakt geen boilers ze maken aansturing die een element in een boiler kan aansturen, en die aansturing heet eddi ;)

• twain4me

twain4me

DjAntoon schreef op maandag 5 april 2021 @ 21:15:
Ik doe het ook voor sww, maar het kost enkel geld. Ik kan beter 's morgens om 6:00 de verwarmingselementen aanzetten, dan heb ik geen stilstandverliezen.
Kan je die uitleggen, want dat begrijp ik niet.

edit:
Kwartje ging wat traag, jij douched smorgens en door daar net voor te verwarmen heb je minder standverlies?
Dat maakt het nog steeds niet 0 (geen) overegens.

[ Voor 19% gewijzigd door twain4me op 05-04-2021 22:11 ]

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16:51
@twain4me Inderdaad niet 0, maar wel duidelijk minder, een verschil van 1 uur of zeg iets van 18 uur.
Als ik niet kan verwarmen met over gebleven stroom van de zon, dan verwarm ik zo wie zo 's morgens net voor het douchen.

[ Voor 37% gewijzigd door DjAntoon op 06-04-2021 09:16 ]

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

twain4me schreef op maandag 5 april 2021 @ 22:03:
[...]

My energi maakt geen boilers ze maken aansturing die een element in een boiler kan aansturen, en die aansturing heet eddi ;)
Ah oeps, we hebben hier helaas stadsverwarming dus het is voor mij niet al te dichtbij. Maar des te beter eigenlijk want dan kun je de huidige boiler slim maken.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Pagina: 1