Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[BE] Omgevingsvergunning vastgesteld bouwkundig erfgoed

Pagina: 1
Acties:

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16-11 21:25
Dit is een Belgische situatie, gelieve hier rekening mee te houden.

Mijn moeder woont in een woning die behoort tot het "vastgesteld bouwkundig erfgoed", dus niet tot "beschermd erfgoed". Ze heeft deze woning 5 jaar geleden gekocht.

De woning heeft houten ramen, die in slechte staat zijn. Ze zou deze graag vervangen door PVC ramen omdat je daar minder (geen) onderhoud aan hebt.

Omdat ze niet wist of dit wel mocht heeft ze hier advies voor gevraagd aan de gemeente (had ze beter niet gedaan, maarja). Deze heeft voor haar een bouwaanvraag (omgevingsvergunning) opgestart. In deze vergunning staat dat ze de ramen terug moet vervangen door houten ramen, in de oorspronkelijke kleuren uit 1958. De ramen zijn momenteel namelijk helemaal wit (dit was al zo toen ze het huis kocht). In 1958 waren deze blijkbaar met een witte kader en donkere vleugel. Dit zou betekenen dat ze alle ramen moet vervangen (of schilderen), wat ze helemaal niet van plan was. Indien ze dit niet zou doen zou ze een boete van 1.500€ moeten betalen 8)7

Nu heb ik zelf wat opzoekwerk gedaan, en als ik op https://www.onroerenderfg...e-vastgestelde-inventaris kijk, lijkt het mij dat ze helemaal geen omgevingsvergunning nodig heeft voor dit soort werken. Je lijkt enkel een omgevingsvergunning nodig te hebben als je het gebouw wilt slopen of de functie ervan wilt wijzigen. Omdat het ook geen beschermd erfgoed is, lijkt zij mij ook de vrije keuze aan materiaal en kleur te hebben.

Nu zou ik graag willen weten:
1. Klopt het dat ze geen vergunning nodig heeft voor het veranderen van de ramen in het materiaal en kleur die zij wenst?
2. Wat met de huidige omgevingsvergunning? Deze is goedgekeurd door de gemeente, kan ze die nog "annuleren"?