Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:21

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
Beste mede-tweakers,

Ik ben op zoek naar wat advies op het gebied van verduurzaming (i.c.m. lagere maandlasten)
Op dit moment heb ik een HotTop ZonLicht boiler staan met een inhoud van 200-240 liter (exacte inhoud heb ik nog niet terug kunnen vinden). Op het dak liggen 2 zonnecollectoren en een klein bijbehorend zonnepaneel.
Daarnaast is er een dakkapel aanwezig op de zuidkant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bz0dRSJZsVhlada_eMKI4YkgYaY=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/XsnWEIlImGwbvnujUXPh8MSx.png?f=fotoalbum_medium Noorden = boven.
Gegevens huis
Type woningTussenwoning
Bouwjaar1996
DakorientatieZuiden
Hellingshoek40°
CV ketelEconforte HMA 23 uit 1996
BoilerHotTop Zon/Lichtboiler incl. vat 200-240 ltr
Verbruiksgegevens
2 persoons huishouden
20202021
Electra2700 kWh754 kWh (verwachting is iets meer verbruik t.o.v. 2020
Gas510 m3308 m3 (verwachting wat lastiger, maar lijkt ook iets meer te worden
Overige relevante gegevens
  • We koken nog op gas, maar zouden wel willen switchen naar inductie (electrisch). De meterkast heet nu een 1 x 35A aansluiting. Deze aansluiting zouden we t.z.t. dan moeten verzwaren naar 3 x 25A (of 3 x 35A). De keuken staat op de wensenlijst om te vernieuwen,
  • De verwarming gaat nog via 'gewone' radiatoren, alleen op de begane grond. Vloerverwarming zou t.z.t. een optie kunnen zijn
  • We hebben geen electrische auto en die staat vooralsnog ook niet op de planning.
  • Graag zou ik zonnepanelen willen laten installeren om zo de electra-rekening te verlagen. (nog geen offertes op laten stellen overigens)
Adviesvraag
Aangezien de CV ketel (Econforte HMA 23) inclusief de HopTop boiler inmiddels ook al 24 jaar oud zijn moet ik er rekening mee houden dat de CV ketel aan het eind van zijn levensduur is.

Stel dat ik dus een nieuwe CV ketel moet aanschaffen, wat is dan verstandig?
De boiler incl. collectoren laten verwijderen en vervangen door zonnepanelen? Voor mijn gevoel is zo'n boilervat van 200+ ltr overkill voor ons. Daarnaast zijn er inmiddels moderne ketels die, volgens mij, net zo snel aan de warmtevraag kunnen voldoen.

De informatie die ik online heb gevonden gaan meestal over de aanschafprijs en wat dat betreft dus niet echt vergelijkbaar.

Bedankt voor het doorlezen van mijn hele verhaal! (en alvast bedankt voor reacties)
Hopelijk heb ik een compleet beeld kunnen geven van onze woning en verbruik.

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16:51
Hoe groter het boiler vat, des te lager de temperatuur kan zijn. Dus als het kan lekker laten staan. Ik neem aan dat er meerdere spiralen inzitten? Kun je niet een warmtepomp erbij zetten?

3*35A is idioot kost ook veel aan vastrecht. Als je het niet met 3*25A kunt maken, dan ziet het er uit.

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:21

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
DjAntoon schreef op maandag 5 april 2021 @ 21:26:
Hoe groter het boiler vat, des te lager de temperatuur kan zijn. Dus als het kan lekker laten staan. Ik neem aan dat er meerdere spiralen inzitten? Kun je niet een warmtepomp erbij zetten?

3*35A is idioot kost ook veel aan vastrecht. Als je het niet met 3*25A kunt maken, dan ziet het er uit.
Dank voor je reactie.

Een warmtepomp had ik nog niet direct in gedachten, maar zal ik wel meenemen. Las wel dat er dan eerst nog wat verbeterpunten zijn op het gebied van isolatie.

Kosten qua verzwaring aansluiting had ik ook nog niet naar gekeken, maar verwacht ook dat 3x25A zat is.

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)