Dual Display Setup advies icm Desktop en werklaptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ERuts
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-03-2024
Hey Tweakers!

Ik heb 2 monitoren nodig.
- Zelf heb ik al 1 monitor: 1920*1080 75Hz (pricewatch: Samsung LS27R650FDU Grijs, Zwart)
- Ik wil het liefst een monitor met QHD, 120Hz erbij hebben en die als main display gebruiken.
Vraag: Gaan deze 2 verschillende resoluties en refresh rates problemen veroorzaken of word alles automatisch gedownnscaled naar de laagste?

Deze monitoren kan ik natuurlijk aansluiten aan mijn Desktop.
Vraag: Met Display ports of HMDI? Waarom?

MAAR ik gebruik natuurlijk ook veel een werklaptop. Deze werklaptop wil ik ook aansluiten op de 2 schermen.
- De werklaptop heeft geen QHD ondersteuning, is dat een probleem?
- De laptop heeft maar 1 HMDI port en 1 USB C. Hoe zorg ik ervoor dat ik beiden schermen kan koppelen?
- Ik wil niet continu kabels uit de Dekstop trekken en in de laptop stoppen. Hoe zorg ik ervoor dat ik dit niet hoef te doen?

Naast dit allen wil ik natuurlijk een monitorarm die 2 27inch schermen netjes kan vasthouden en zo plat mogelijk op de muur kan. Het 2e scherm moet echer ~30 graden gedraaid zijn en kan natuurlijk eventueel 90 graden draaien om te lezen.
- Hebben jullie een advies voor een goede monitorarm?
- Nu kijk ik naar deze: https://www.coolblue.nl/p....html#product-information

En als laats krijg ik graag advies over welk scherm ik als 2e zou moeten aanschaffen.
-Is QHD en hogere resfresh het waar?
- Nu heb ik deze: pricewatch: Samsung LS27R650FDU Grijs, Zwart. Het is natuurlijk erg mooi om 2 schermen naast elkaar te houden die hetzelfde zijn. Maar dan heb ik 2x 1920 met 75 hz.
- Prima genoeg of toch een betere main display? E.g. pricewatch: Samsung LF27T850QWR Zwart (alleen hogere resolutie en bijna zelfde stijl scherm

Extra info:
-Zelf heb ik gelezen over de optie: "Daisy Chaining" (https://www.coolblue.nl/e...-up-a-second-display.html).
--Dit is het koppelen van schermen via displayport. Moeilijk te vinden of mijn schermen dit nou ondersteunen wel of niet.
--Ik zat zelf te denken om te daisy chainen met display ports, en die uiteindelijk te splitten in 2. 1tje naar mijn desktop en 1 display naar HMDI converten en die in mijn werklaptop.
- Ik twijfel erg over een beter scherm erbij aan te schaffen of gewoon dezelfde. Op Redit lijk ik te lezen dat het prima gaat met 2 verschillende resoluties.

Ik zoek een?
2e scherm, toepasselijk voor game development icm huidige scherm dat ik al heb (liefst hetzelfde design) + mogelijkheid koppeling werklaptop.

Ik dacht aan QHD en 120 Hz.

Wat is je budget?
Ik kijk altijd naar prijs/kwaliteit verhouding. Hoef niet perse nieuwste te hebben. Denk rond de 500?

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn huidige desktop:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 448,80€ 448,80
1MoederbordenMSI MPG B550 Gaming Edge Wifi€ 169,-€ 169,-
1VideokaartenPNY GeForce RTX 3090 24GB XLR8 Gaming EPIC-X RGB Triple Fan Edition (VCG309024TFXMPB)€ 2.316,85€ 2.316,85
1BehuizingenFractal Design Meshify 2€ 124,90€ 124,90
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer II 280€ 90,17€ 90,17
1VentilatorenArctic P14 PWM PST Value Pack (5 stuks), 140mm€ 32,50€ 32,50
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C18D-64GVK€ 378,-€ 378,-
1VoedingenMSI MPG A850GF€ 130,-€ 130,-
1Solid state drivesSamsung 980 Pro 2TB€ 395,-€ 395,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.085,22

Laptop is natuurlijk gewoon een standaard prulletje met 1HDMI en 1 USB C aansluiting waar geen docking station voor beschikbaar is. Werkzaamheden zijn basis. ppt, teams call etc.

Alle reacties

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:12
Ok, je kunt wel voor 4K een systeem uitzoeken, maar niet uitzoeken hoe je daar een monitor op aansluit?

Waarom in vredesnaam die 3090 van €2.300 en een huidige “broddelmonitor” op Full-hd?

Er wordt wel enige inzet gevraagd op het forum. De meeste vragen kun je met wat zoeken zo zelf opzoeken.

En het belangrijkste van het hele verhaal zijn hier juist de precieze specificaties van de laptop.

Meerdere refreshrates en resoluties gaan prima samen, en nee, dat gaat niet op de laagste resolutie en refreshrate.

HDMI of Displayport
Of je de monitoren aansluit via Displayport of HDMI ligt aan de resoluties van de monitoren, of ze de native resolutie en refreshrates op alle poorten ondersteunen, en hoeveel Displayport/HDMI-poorten je hebt op je gpu.

Monitoren hebben namelijk veelal Displayport en HDMI-poorten (hele goedkope niet, maar QHD 144 is dat niet), maar TV’s hebben zo goed als alleen Displayport.

Het is dus verstandig om zoveel mogelijk op Displayport te hangen, want als je er een keer een 4K-tv aan wilt hangen, dan kan dat nog via HDMI. Via Displayport heb je daar adapters voor nodig.

In jouw geval zal 99% van de monitoren waar je naar zoekt zowel Displayport als HDMI hebben en op beiden volledig kunnen worden aangestuurd.

Daisychainen
Daisy-chaining is zeer zeldzaam. Als je scherm dat heeft staat het echt wel vermeld bij de specs.
Sowieso moet er een Displayport-out op zitten.

Je idee van Daisychainen en omzetten naar HDMI gaat echt niet.

De Gpu geeft het signaal, niet de monitor. Er gaat dus een Displayportsignaal naar de 1e monitor, die gebruikt de data die voor die monitor bedoelt is het signaal en dan gaat het signaal door naar de 2e monitor.

De gedachte om dit omgekeerd te doen en een HDMI-signaal te sturen vanaf de laptop gaat dus echt niet. HDMI heeft niet de optie voor meerdere verschillende schermen op 1 signaal.