Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
Ik heb een virus of spyware op mijn tmartphone(een vkworld tplus). dit is een toestel met zowel touchscreen als fysiek toetsenbord wat voor mij las blinde erghnadig is. de touch van het scherm werkt nog maar er komt geen beeld meer op, voor mij niet erg met een screenreader actief, maar wel de rede dat een factory reset niet kan. dan is er geen spraak meer actief en een ziende kna niets doen op het toestel zonder beeld.
Ik heb avast, avira, malwarebytes en eset geprobeerd, er zijn dingen verwijderd maar er blijven rare dingen gebeuren:
- gesproken ads die op vol volume door het huis galmen
- apps worden geinstalleerd, onder andere Gem en Smart en soms nog meer
- volume gaat soms ineens op 0
- browser opent uit zichzelf allerlei gaming websites
ik heb nu dns66 geinstalleerd, een system-wide adblocker, en libreav die installaties van spyware zou moeten blokkeren. dit lijkt redelijk te werken maar de spyware blijft pogingen doen.
wat kan ik hier tegen doen? de apps installeren buiten playstore om hoewel de optie hiervoor uit staat.
Ik begrijp dat een factory reset de logische optie is, maar dat kan dus niet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-07 20:25

-tom-562

Oliesjeik

Mocht een factory reset echt niet lukken (wat mij de enige optie lijkt), dan lijkt het mij een goed idee om een nieuwe telefoon te overwegen. Ik zie dat deze telefoon origineel geleverd is met Android 7.0, ik ken de track record niet van VKworld wat betreft updates, maar ik kan mij voorstellen dat die telefoon nauwelijks nog geupdate wordt. Daarmee loop je dus best wel wat risico (wellicht dat je telefoon daarom vol zit met rommel/troep).

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick77
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-07 07:44

rick77

... get to the point!

Als je er via de normale interface niet uit komt om de rotzooi te verwijderen of een factory reset uit te voeren, kan je het altijd via het bootmenu proberen.

https://www.hardreset.info/devices/vkworld/vkworld-mix-plus/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Meestal wordt dit veroorzaakt door malafide apps, ik zou om te beginnen alles wat niet essentieel is er af te gooien.
rick77 schreef op maandag 5 april 2021 @ 14:48:
Als je er via de normale interface niet uit komt om de rotzooi te verwijderen of een factory reset uit te voeren, kan je het altijd via het bootmenu proberen.

https://www.hardreset.info/devices/vkworld/vkworld-mix-plus/
TS wil geen reset omdat hij bang is talkback niet meer te kunnen activeren aangezien het scherm niet meer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Ik heb alle apps verwijderd, en vna alle overgebleven apps alle gegevens gewist, helpt niet.
Is er geen fatsoenlijke virusscanner voor android, die niet achtr de feiten aan detecteert, maar een niet zelf uitgevoerde installatie gewoon blockt terwijl het gebeurd? ik kan die niet vinden helaas.
ik ken geen nieuw toestel met fysiek toetsenbord dat een beetje betaalbaar is, jullie wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
heeft niemnad een optie voor me/ is android zo onrepareerbaar(het enige wat ik overla vind is factory reset) maar dat is in feite niet het probleem oplossen maar het toestel herinstalleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gismo1979
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Wat doet het toestel in veilige modus? https://www.androidplanet.nl/tips/veilige-modus-android/

Meestal ligt het toch echt aan een applicatie. Ik ken je toestel niet maar in de link staat een algemene methode van android.

Doet het toestel het dan nog dan is een factory reset toch echt een van de laatste oplossingen (verder zou ik het thans niet weten).

[ Voor 13% gewijzigd door Gismo1979 op 06-04-2021 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:31
Als de ad in beeld komt, kan je dan dmv de knoppen de recent geopend apps openen? Dan kan je zien welke app daar verantwoordelijk voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
dat kna ik ook zien en dan blijkt een nieuwe app geinstalleerd te zijn zonder dat ik dat deed. welke pap dat doet is niet te zien.
veilige modus kan niet want dna start de screenreaer niet op lijkt me, en zooals gezegddhet scherm heeft geen beeld dus niemnad kna dan zien wat er ebeurd.
is er geen goede cleaner zoals ccleaner in wiindows voor android?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gismo1979
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik verwacht inderdaad dat de screenreader niet werkt onder veilige modus. Waarom geeft de telefoon geen beeld? Of kun je dit vanwege je lasblindheid niet meer zien?

Ik heb de app zelf niet geprobeerd, maar met deze app kan je wellicht achterhalen welke app de advertenties voorschotelt.
https://play.google.com/s...s?id=com.tafayor.appwatch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:55

Umbrah

The Incredible MapMan

Er zijn zat virusscanners voor Android (hoewel er steeds vaker een zekere minimum versie nodig is, versie 7.0 is niet meer ondersteund, de laagste versie met ondersteuning is 8.1 wat an-sich al wel oud is eigenlijk). McAffee is er bijvoorbeeld een (en itt tot op de PC is het zowaar niet slecht).

Waarschijnlijk heb je een van de meer irritante stijl freemium 'legitieme' apps te pakken... een van de zaken waar Google ná Android 7 echt werk van maakte om dat aan te passen. Notificatie alarmen, etc...

DNS veranderingen zonder root zal ik me overigens ook niet heel erg mee willen bezig houden, zeker niet in app vorm: het kán wel met zaken als pihole, of aangepaste hosts files, maar via een app + derde DNS server (wat voor DNS server is nu geconfigureerd op je telefoon?) lijkt mij niet direct koosjer.

Het is misschien niet helemaal het wenselijke antwoord, maar is er iemand in het echte leven die je eventueel hiermee zou kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Debbys
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20-10-2021
Misschien een rare vraag, maar als je in veikige modus opstart ben je dan ook je fotos kwijt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:19

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Debbys schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 18:57:
Misschien een rare vraag, maar als je in veikige modus opstart ben je dan ook je fotos kwijt?
Nee, die ben je dan niet kwijt.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:33

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
En verder kan er op dit topic wel een slotje.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.