Offline backup strategie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:33

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Waar ik voorheen altijd een online en offline backup had, heb ik de laatste paar jaar enkel een online versie gehad. Wil toch ook weer een offline backup, dus op een externe harde schijf. Nu zit ik te kijken naar een geschikte harde schijf hiervoor, en vraag me af of het nog uitmaakt wat voor schijf ik koop. Ik zie bijvoorbeeld een 4 TB WD My Passport, of een WD Elements voor een vergelijkbare prijs. De eerste heeft encryptie, de tweede niet. Maakt dat uit voor een offline backup?

Dan de software: ik ben bezig mijn online backup van Carbonite naar CrashPlan te verhuizen, en CrashPlan bied ook de mogelijkheid om naar externe schijven te backuppen. Dat doet hij echter maar op 1 apparaat, en gezien mijn vrouw ook wel wat data heeft die ik veilig wil stellen, wil ik deze ook backuppen. Ik gebruikte hier voorheen Duplicati voor, maar vind het toch niet altijd even gebruiksvriendelijk, en in de praktijk onhandig om backups mee terug te zetten. Nu zat ik te denken aan TeraCopy, en dan zo nu en dan een nieuwe versie handmatig overzetten. Het lijkt me echter dat dit makkelijker moet kunnen, en met betere version control dan simpelweg alle data opnieuw backuppen?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Op zich is gebruiksgemak van terugzetten niet zo'n issue voor me (want het is alleen voor nood), duplicati gebruik ik ook voor offline versioned backup, op een schijf met bitlocker (of filevault) encryptie.

Als je niet versioned hoeft te hebben dan zou ik bijv gewoon robocopy gebruiken naar een gebitlockerde of geveracrypte opslag.

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Ik zou zelf nooit de encryptie van een externe schijf gebruiken, maar als er al encryptie op moet, deze er zelf op zetten. (bijv dmv veracrypt, of een andere tool)
Als je van meerdere systemen een backup wil maken naar een centrale backup, dan misschien eens kijken naar backuppc. Dat hoeft niet heel spannend te zijn. Een rpi met een externe disk is prima: https://www.howtoforge.co...er-for-linux-and-windows/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
maratropa schreef op maandag 5 april 2021 @ 14:16:
Op zich is gebruiksgemak van terugzetten niet zo'n issue voor me (want het is alleen voor nood), duplicati gebruik ik ook voor offline versioned backup, op een schijf met bitlocker (of filevault) encryptie.

Als je niet versioned hoeft te hebben dan zou ik bijv gewoon robocopy gebruiken naar een gebitlockerde of geveracrypte opslag.
Bij een backup wil ik graag vertrouwen hebben, en ik ben niet kundig genoeg om de foutmeldingen van Duplicati goed te snappen, en die zijn er regelmatig. Dan bij het terugzetten heb ik al eens gehad dat ik enkel de folder structuur bijvoorbeeld terugkreeg (en dat enorm lang duurde). Vandaar dat ik niet het idee heb dat Duplicati nog de juiste oplossing is voor mij.

Robocopy is toch eigenlijk net zoiets als TeraCopy wat ik nu gebruik, of zie ik dat verkeerd?
michielRB schreef op maandag 5 april 2021 @ 14:22:
Ik zou zelf nooit de encryptie van een externe schijf gebruiken, maar als er al encryptie op moet, deze er zelf op zetten. (bijv dmv veracrypt, of een andere tool)
Als je van meerdere systemen een backup wil maken naar een centrale backup, dan misschien eens kijken naar backuppc. Dat hoeft niet heel spannend te zijn. Een rpi met een externe disk is prima: https://www.howtoforge.co...er-for-linux-and-windows/
Gebruiksgemak is voor mij wel een dingetje. Die link is wel interessant, maar ziet er mij te uitdagend uit. Bovendien hoef ik niet continue backups maken (ik wil ze juist niet steeds aan het netwerk hebben hangen, wil het echt gescheiden houden), dus lokale software om zo nu en dan een backup te draaien zou voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• techy_ron
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-12-2024
michielRB schreef op maandag 5 april 2021 @ 14:22:
Hier ben ik het heel erg mee eens. Zelf de encryptie regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
techy_ron schreef op maandag 5 april 2021 @ 17:21:
[...]

Hier ben ik het heel erg mee eens. Zelf de encryptie regelen.
Ik kan Bitlocker natuurlijk activeren op de schijf, zo heb ik dat eigenlijk op al mijn schijven (OS, opslag en externe).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Als je Bitlocker betrouwbaar (genoeg) vindt, dan is dat een manier....
Zorg wel dat je zeker bent dat bitlocker software encryptie gebruikt (en niet gaat leunen op hardware encryptie)
Pagina: 1