Advies/vragen voor gedeelde internetaansluiting huurhuis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTiamo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-08 22:35
Hi Tweakers,

Ik ben laatst in een huurhuis (eigen adres) komen te wonen met een huurprijs "inclusief internet". Het blijkt dat de huidige situatie als volgt is:

Er is één internetaansluiting die in en gedeelde hal binnenkomt in een meterkast met Ziggo modem/router. Die gaat naar een switch toe die naar ongeveer acht huurhuizen toegaan. In een kast in mijn appartement zit een ethernetpoort met label "hoofdaansluiting". Daar heb ik mijn eigen router op aangesloten. Mijn router kan zowel in Router modus als in AP modus opgesteld worden. Beide leveren mij internet op.

Vraag 1: De router hangt nu in router modus, is dat correct/wenselijk?
Vraag 2: Waarom kan ik in router modus nog steeds zien dat mijn buurman zijn chromecast aan het gebruiken is? Ik dacht dat dit mij zou moeten beschermen.
Vraag 3: Ik heb een VPN, maakt dat het onmogelijk voor mijn verhuurder om evt mijn internetverkeer bij te houden? Ik vind het vreemd dat al het verkeer over die enkele modem/router van Ziggo gaat.

Tevens is de kwaliteit van het internet soms slecht. De snelheid en latentie zijn in principe gewoon goed, maar soms vertoont het internet vreemde kuren voor kortere of langere tijd. (Halve minuut tot soms een halfuur) En soms is het helemaal niet bereikbaar. Meestal is dit in de avonduren, thuiswerken gaat bijna altijd prima.

Vraag 4: Wat zou hier het probleem kunnen zijn en hoe kan ik er voor zorgen dat het internet betrouwbaarder is? Het is natuurlijk erg frustrerend als ik na werk klaar ben en even Netflix wil kijken dat dat niet lukt. En: wat is daarin de rol van verhuurder? Aangezien ik een all-in huurprijs heb en er in het huurcontract niks staat over de kwaliteit van het te leveren internet, heeft de verhuurder dan wel een verplichting dit te verbeteren?

Vraag 5: Zou ik eventueel een eigen internetverbinding kunnen afnemen? In de woonkamer heb ik coaxpoorten waarmee ik TV ontvang. Zou ik daar internet mee kunnen ontvangen van Ziggo?

Ik heb in de woning ook op meerdere plaatsen ethernetpoorten hangen voor een bekabelde verbinding. In de woonkamer naast de coaxpoorten, in de kast en op de andere verdieping.

Vraag 6: Als ik mijn eigen internetverbinding afneem, kan ik dan daar nog steeds gebruik van maken: bv van de woonkamer naar de kast naar de andere verdieping?

Ik hoop dat iemand hier mijn vragen kan beantwoorden. :) Ik vind het op dit moment een vervelende situatie. Enige (echte) uitweg die ik zelf zie is mijn eigen internetverbinding afnemen.

Ryzen 9 3900XT, 32GB DDR4 3600MHz C16, RTX 4070 Ti OC, Samsung 980 Pro 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Pas als je 1 router per "huurhuis" hebt ben je afgeschermd.
Of je moet met VLANS gaan kloten maar dat vereist wel enige kennis en onderhoud.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Is gedeeld internet op deze manier wel iets dat mag eigenlijk? Kan me niet voorstellen dat ziggo dit OK vindt..?

Als je een eigen aansluiting kunt krijgen, doen! Ik moet er niet aan denken dat mijn hele hebben en houden gedeeld wordt met meerdere buren, en als dat wel moet regel het dan goed en veilig 🤔

En als de hoofdaansluitint in jouw kast zit ben je dan niet aansprakelijk voor wat de rest uitspookt op die verbinding..?

[ Voor 16% gewijzigd door dragon2 op 05-04-2021 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:56
Antwoord 4:
Er is 1 internet aansluiting. Als er geen maximale up en download instellingen per gebruiker zijn ingesteld, zorgt dat 1 huurder al het internet kan "wegslurpen" (high speed download) , waardoor jij niet of nauwelijks internet hebt.
Dit is enkel aan te passen met een goede managed switch /hoofdrouter en een persoon die verstand van zaken heeft.

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-10 18:17
Vraag 1: De router hangt nu in router modus, is dat correct/wenselijk?
is eigen keus het staat los van wel of geen firrewall, heb je hem in router modus dan zit je achter dubbel NAT, dat je de buren chomecast kan zien betekend nog niet veel, een laptop/pc heeft ook eigen firrewall en als die op openbaar staat kun je er alsnog niet bij, het zal ze waarschijnlijk een rotzorg zijn dat je kan sniffen.

Vraag 2: Waarom kan ik in router modus nog steeds zien dat mijn buurman zijn chromecast aan het gebruiken is? Ik dacht dat dit mij zou moeten beschermen.
Hij beschermd jouw ook alleen je kan het zien als 1 richtingverkeer, de beheerder had echter een laag 3 switch met vlans tussen moeten gooien dan was dat niet gebeurd, maar is het erg? neuh niet echt tenzij je een hacker als huurder hebt die alles gaat sniffen en proberen in te breken maar die kans is klein.
Vraag 3: Ik heb een VPN, maakt dat het onmogelijk voor mijn verhuurder om evt mijn internetverkeer bij te houden? Ik vind het vreemd dat al het verkeer over die enkele modem/router van Ziggo gaat.
Ja met VPN kan niemand meekijken het is een tunnel, als je paranoid bent kun je dat doen inderdaad, maar wees maar niet bang je dataverkeer manupuleren gaat niet zomaar doordat heel veel website https zijn wordt een mnm attack onmogelijk gemaakt, en bankzaken hebben hun eigen encryptielaag nog erbij.

Vraag 4: Wat zou hier het probleem kunnen zijn en hoe kan ik er voor zorgen dat het internet betrouwbaarder is? Het is natuurlijk erg frustrerend als ik na werk klaar ben en even Netflix wil kijken dat dat niet lukt. En: wat is daarin de rol van verhuurder? Aangezien ik een all-in huurprijs heb en er in het huurcontract niks staat over de kwaliteit van het te leveren internet, heeft de verhuurder dan wel een verplichting dit te verbeteren?
De verhuurder moet QOS even aanzetten, en traffic shaping aanzetten, maar ben vooral benieuwd wat van internet verbinding het is, als het toppaket is met gigabit zou dat geen issue meer moeten zijn, zelf werk ik op een school met 2000 leerlingen en gigabit verbinding en niemand krijgt het voor elkaar de lijn dicht te drukken het is danwel glasvezel 1000/1000
Terugkomend op je vraag de verhuurder heeft dan wel een zorg plicht dat het internet functioneert maar geen plicht van minimaal internet snelheid.

[ Voor 37% gewijzigd door mr_evil08 op 05-04-2021 13:04 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dragon2 schreef op maandag 5 april 2021 @ 12:47:
Is gedeeld internet op deze manier wel iets dat mag eigenlijk? Kan me niet voorstellen dat ziggo dit OK vindt..?
Met een consumentenabonnement: nope. (Klein)zakelijk mag het wel. Maar gezien beschrijving hebben we hier te maken met Beun de Haas bv huisjesmelker, en dan durf ik hand in vuur te steken dat het een goedkope consumentenabo is.
Als je een eigen aansluiting kunt krijgen, doen! Ik moet er niet aan denken dat mijn hele hebben en houden gedeeld wordt met meerdere buren, en als dat wel moet regel het dan goed en veilig 🤔

En als de hoofdaansluitint in jouw kast zit ben je dan niet aansprakelijk voor wat de rest uitspookt op die verbinding..?
Nee, dat is degene op wiens naam het staat.

Maar even reality check: er hoeft niets mis te zijn met deze situatie (muv contractvoorwaarden Ziggo, wat een zaak is voor de verhuurder, niet jullie probleem), zolang er maar goede afspraken zijn over gebruik, gedrag en storingen. Bij bedrijsverzamelgebouwen is dit normaalste zaak van de wereld.

Wat hier fout gaat is niet het princpe dat je een internetverbinding deelt. Bedenk dat het heel normaal is om een gezamelijke trappenhuis te delen. Je buurman zou daar ook drugs kunnen dealen, mensen kunnen verkrachten of omleggen, of (waarschijnlijker) al z'n rommel of afval laten staan waardoor het gaat stinken en jij er niet langs kunt - en de politie zou bij jou aan kunnen kloppen om zaken die door je buurman uitgespookt zijn. Toch gaat dat vrijwel altijd goed en als het niet goed gaat is duidelijk hoe je overlast aan kunt pakken.

Dat is wat hier het probleem is: onvoldoende transparantie is over rechten en verplichtingen, waardoor problemen niet goed opgepakt worden.

Dus:
- hoeveel betaal je eigenlijk voor internet?
- wat staat zwart-op-wit over wat je krijgt voor dat bedrag?
- is er iets afgesproken over rechten/plichten/gedrag?
- de verhuurder is jouw leverancier, is hij al benaderd ivm de genoemde problemen?
- stel dat (vrij waarschijnlijk) hij z'n schouders ophaalt, ben je bereid stappen tegen hem te ondernemen (toetsen all-inprijs bij huurcommissie bijvoorbeeld) en/of voor eigen rekening een eigen internetaansluiting te overwegen?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTiamo
dragon2 schreef op maandag 5 april 2021 @ 12:47:
Niet in mijn kast dus, in een kast in de gedeelde hal. :)
mr_evil08 schreef op maandag 5 april 2021 @ 12:56:
De verhuurder moet QOS even aanzetten, en traffic shaping aanzetten, maar ben vooral benieuwd wat van internet verbinding het is, als het toppaket is met gigabit zou dat geen issue meer moeten zijn, zelf werk ik op een school met 2000 leerlingen en gigabit verbinding en niemand krijgt het voor elkaar de lijn dicht te drukken het is danwel glasvezel 1000/1000
Volgens mij is het een Ziggo DOCSIS gebeuren. Een speedtest haalt normaal <10ms latentie en 250 Mbps bandbreedte.
dion_b schreef op maandag 5 april 2021 @ 13:04:
Met een consumentenabonnement: nope. (Klein)zakelijk mag het wel. Maar gezien beschrijving hebben we hier te maken met Beun de Haas bv huisjesmelker, en dan durf ik hand in vuur te steken dat het een goedkope consumentenabo is.
Ik denk ook dat het een consumentenabbonement is. Zou ik dat nog ergens kunnen checken? Met mijn router in AP modus kon ik bij het Ziggo inlogscherm, maar kan daar niet inloggen. Dat leek gewoon op mijn oude Ziggo inlogscherm. Ziggo modem/router is een experia box die ik vroeger ook had. :')
dion_b schreef op maandag 5 april 2021 @ 13:04:
Dus:
- hoeveel betaal je eigenlijk voor internet?
- wat staat zwart-op-wit over wat je krijgt voor dat bedrag?
- is er iets afgesproken over rechten/plichten/gedrag?
- de verhuurder is jouw leverancier, is hij al benaderd ivm de genoemde problemen?
- stel dat (vrij waarschijnlijk) hij z'n schouders ophaalt, ben je bereid stappen tegen hem te ondernemen (toetsen all-inprijs bij huurcommissie bijvoorbeeld) en/of voor eigen rekening een eigen internetaansluiting te overwegen?
Dit is de crux voor mij. :) In mijn contract staat over mijn huurprijs:
Per betaalperiode van één maand bedraagt
- de huurprijs (incl. gas, water en elektra, incl. servicekosten)
Zodat huurder per maand in totaal heeft te voldoen ... euro
Verder wordt er geen splitsing gegeven aan hoeveel de GWL/internet en servicekosten inhouden.

Over leveringen en servicekosten staat ook nog:
De door of vanwege verhuurder voor huurder te verzorgen bijkomende leveringen en diensten zijn de
volgende:
- servicekosten zijn inbegrepen bij de huurprijs;
- leveringen gas/elektra/water en internet worden verzorgd door verhuurder.

Verhuurder zal zorgdragen voor de levering van de volgende zaken en diensten in verband met de bewoning
van het gehuurde;
- levering gas/elektra/water en internet;
- servicekosten.
Kortom heel summier en ik word er niet veel wijser van wat het leveren dan precies inhoudt. :)

Ik heb zelf nog niemand benadert omdat ik eerst wou onderzoeken wat er nou precies aan de hand is. Ik denk dat er met mijn contract niet veel te toetsen valt en ik zelf mijn eigen verbinding zal moeten regelen.

[ Voor 3% gewijzigd door iTiamo op 05-04-2021 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-10 18:17
iTiamo schreef op maandag 5 april 2021 @ 14:14:
[...]

[...]

Volgens mij is het een Ziggo DOCSIS gebeuren. Een speedtest haalt normaal <10ms latentie en 250 Mbps bandbreedte.
Dan is de oplossing heel eenvoudig een upgrade complete>max abbo naar 500mb dus voor 7,5 euro meer p/m is het probleem mogelijk opgelost, en dat verdeelt over 8 huurders is echt een non brainer, een optie wat je kan voorstellen.

Daarmee wordt de upload ook nog eens vrijwel verdubbelt dat kan ook zorgen dat de lijn "dichtklapt".
250mb over 8 huurders is ook niet echt veel als er een zware downloader/games tussen zit...

Ik zelf zou me niet zo druk maken dat het een gedeelde lijn is want goedkoper dan dat kun je niet, hang er zelf een router aan dan kan een ander niet bij je kijken in huis kijken wel heb je dan dubbel NAT.

[ Voor 24% gewijzigd door mr_evil08 op 05-04-2021 15:31 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

iTiamo schreef op maandag 5 april 2021 @ 14:14:
[...]

[...]

[..]

Ik denk ook dat het een consumentenabbonement is. Zou ik dat nog ergens kunnen checken? Met mijn router in AP modus kon ik bij het Ziggo inlogscherm, maar kan daar niet inloggen. Dat leek gewoon op mijn oude Ziggo inlogscherm. Ziggo modem/router is een experia box die ik vroeger ook had. :')
Kan zowel consumentenabo zijn of zakelijk - Voor SOHO gaat het om zelfde modems. Modem zegt dus niets over contract. Maar goed, jouw zorg niet.
[...]

Dit is de crux voor mij. :) In mijn contract staat over mijn huurprijs:

[...]

Verder wordt er geen splitsing gegeven aan hoeveel de GWL/internet en servicekosten inhouden.

Over leveringen en servicekosten staat ook nog:

[...]

Kortom heel summier en ik word er niet veel wijser van wat het leveren dan precies inhoudt. :)

Ik heb zelf nog niemand benadert omdat ik eerst wou onderzoeken wat er nou precies aan de hand is. Ik denk dat er met mijn contract niet veel te toetsen valt en ik zelf mijn eigen verbinding zal moeten regelen.
Goed, dit is nog los van je internetverbinding foute boel.

Even stukje theorie: de NL wet maakt onderscheid tussen huur en servicekosten.

Huur is inkomen voor de verhuurder. Exact wat hij mag vragen is afhankelijk van huurprijs aan bepaalde regels gebonden, en hij moet er waarschijnlijk belasting over betalen, maar verder kag hij het houden.
Servicekosten zijn noodzakelijke en afgesproken kosten die bij het gehuurde horen die doorberekend worden door de verhuurder aan de huurder. Clou is dat laatste: ze worden doorberekend. Hier mag een verhuurder geen cent winst op maken *en* hij dient het bedrag te kunnen verantwoorden, inclusief een verrekening achteraf.

Als je totaal geen specificatie hebt, betekent het dus dat je niet weet welk deel hij mag houden en welk niet, en dus niet kunt toetsen of je wel het juiste betaalt (en de fiscus trouwens ook geen idee heeft hoeveel hij daadwerkelijk eraan verdient...).

Daarom valt er zeker wat te toetsen: omdat all-in huur voor zowel huurder als fiscus onduidelijk en waarschijnlijk nadelig is, heeft de Huurcommissie een erg lage dunk ervan. Als de verhuurder niet meewerkt, wordt er een voor de verhuurder nadelige verdeelsleutel gehanteerd. Dat is vooral bedoeld als stok achter de deur. Zie o.a. hier voor hoe het werkt:
https://www.huurcommissie...ten/splitsen-all-in-prijs

Maar goed, ondanks dat dat je recht is moet je je afvragen of dat de snelste weg is om een goede internetverbinding te krijgen. Eerst en vooral is het zaak om te achterhalen wat er exact mis gaat. Afhankelijk van uitkomst daarvan wordt duidelijk wat de handigste aanvliegroute is.
mr_evil08 schreef op maandag 5 april 2021 @ 15:25:
[...]

Dan is de oplossing heel eenvoudig een upgrade complete>max abbo naar 500mb dus voor 7,5 euro meer p/m is het probleem mogelijk opgelost, en dat verdeelt over 8 huurders is echt een non brainer, een optie wat je kan voorstellen.

Daarmee wordt de upload ook nog eens vrijwel verdubbelt dat kan ook zorgen dat de lijn "dichtklapt".
250mb over 8 huurders is ook niet echt veel als er een zware downloader/games tussen zit...

Ik zelf zou me niet zo druk maken dat het een gedeelde lijn is want goedkoper dan dat kun je niet, hang er zelf een router aan dan kan een ander niet bij je kijken in huis kijken wel heb je dan dubbel NAT.
Wow! Geweldige glazen bol! Mag ik het lenen? :+

Je gaat er hier vanuit dat a) het probleem gelegen is onvoldoende (download?)bandbreedte van de verbinding en b) dat het met twee keer de downloadbandbreedte verholpen zal zijn.

Kans dat het probleem wat TS beschrijft met downloadbandbreedte te maken heeft is zeer klein.
- mensen downloaden geen films meer maar streamen. Grootste stream is 20Mbps, meeste zijn <5Mbps. Je zou twaalf mensen tegelijk moeten hebben die broadcast-quality 4k HDR proberen et kijken voordat het mis gaat. Niet realistisch.
- TS meldt dat snelheid en latency goed zijn in beginsel. Dat klinkt niet als een overbelaste lijn.
- al zou de download vol raken, gevolg is hooguit dat bandbreedte daalt en je mogelijk in die streams blokken in beeld krijgt, niet dat de verbinding helemaal wegvalt.

De beschrijving van uitval klinkt mij meer als een van twee dingen:
- de modem heeft een slechte verbinding naar buiten toe. Dat kan liggen aan kabels/aansluiting in het huis, of verantwoordelijkheid van Ziggo buiten.
- de router of switch heeft ernstige kuren cq wordt overbelast door dingen als ARP-storms (al dan niet door layer 2 loops dankzij gare Sonos-meuk oid)

Verschil zou eenvoudig te vinden moeten zijn: als het aan LAN-zijde ligt (gare router/switch) kun je op moment dat het raak is de router (ws 192.168.178.1, maar iig datgene wat je als default gateway hebt) niet pingen. Ligt het aan WAN-zijde, dan is de router zelf goed te pingen maar dingen op het internet (bijv 8.8.8.8) niet. Is 8.8.8.8 wel goed te pingen maar ervaar je alsnog problemen, dan is het ws een DNS-issue.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTiamo
dion_b schreef op maandag 5 april 2021 @ 17:13:
Maar goed, ondanks dat dat je recht is moet je je afvragen of dat de snelste weg is om een goede internetverbinding te krijgen. Eerst en vooral is het zaak om te achterhalen wat er exact mis gaat. Afhankelijk van uitkomst daarvan wordt duidelijk wat de handigste aanvliegroute is.
Dank voor deze tip in ieder geval, dit wist ik niet en ga ik beter onderzoeken. Desondanks zou ik eerst met constructieve en specifieke voorstellen voor verbeteringen willen komen. Ik ga uit van de goedheid van de mens en verwacht dat dit verhaal eerder komt door onwetendheid dan kwaadwilligheid.
dion_b schreef op maandag 5 april 2021 @ 17:13:
De beschrijving van uitval klinkt mij meer als een van twee dingen:
- de modem heeft een slechte verbinding naar buiten toe. Dat kan liggen aan kabels/aansluiting in het huis, of verantwoordelijkheid van Ziggo buiten.
- de router of switch heeft ernstige kuren cq wordt overbelast door dingen als ARP-storms (al dan niet door layer 2 loops dankzij gare Sonos-meuk oid)

Verschil zou eenvoudig te vinden moeten zijn: als het aan LAN-zijde ligt (gare router/switch) kun je op moment dat het raak is de router (ws 192.168.178.1, maar iig datgene wat je als default gateway hebt) niet pingen. Ligt het aan WAN-zijde, dan is de router zelf goed te pingen maar dingen op het internet (bijv 8.8.8.8) niet. Is 8.8.8.8 wel goed te pingen maar ervaar je alsnog problemen, dan is het ws een DNS-issue.
Toevallig was het net weer eens raak. Ik heb toen geprobeerd de default gateway (inderdaad 192.168.178.1) te pingen en kreeg time-out na time-out. Het lijkt me dus dat het LAN netwerk niet ideaal is. Wat zouden vervolgstappen kunnen zijn om dit verder te diagnosticeren en tot een eventuele oplossing te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

iTiamo schreef op maandag 5 april 2021 @ 17:40:
[...]

Dank voor deze tip in ieder geval, dit wist ik niet en ga ik beter onderzoeken. Desondanks zou ik eerst met constructieve en specifieke voorstellen voor verbeteringen willen komen. Ik ga uit van de goedheid van de mens en verwacht dat dit verhaal eerder komt door onwetendheid dan kwaadwilligheid.
Ik hoop dat je gelijk hebt, maar mijn ervaring met particuliere verhuurders is niet bepaald gunstig geweest voor mijn positief mensbeeld...
[...]

Toevallig was het net weer eens raak. Ik heb toen geprobeerd de default gateway (inderdaad 192.168.178.1) te pingen en kreeg time-out na time-out. Het lijkt me dus dat het LAN netwerk niet ideaal is. Wat zouden vervolgstappen kunnen zijn om dit verder te diagnosticeren en tot een eventuele oplossing te komen?
Duidelijk een LAN-probleem. Kun je eens opzoeken exact welke modemrouter en switch daar staan. Mijn eerste gok zou zijn een netwerklus. Als modem en switch daar beide voorzorgsmaatregelen tegen hebben, dan is dat niet aan de orde, zo niet is het goed om uit te sluiten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Heb je fysieke toegang tot de modem? Het is altijd handig even te controleren of die niet staat te rebooten op het moment dat het netwerk uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

hcQd schreef op maandag 5 april 2021 @ 18:55:
Heb je fysieke toegang tot de modem? Het is altijd handig even te controleren of die niet staat te rebooten op het moment dat het netwerk uitvalt.
Hoogstwaarschijnlijk wel - maar dan blijft de vraag: waarom doet het dat? Kan geen kwaad het te weten verder.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTiamo
dion_b schreef op maandag 5 april 2021 @ 18:42:
Duidelijk een LAN-probleem. Kun je eens opzoeken exact welke modemrouter en switch daar staan. Mijn eerste gok zou zijn een netwerklus. Als modem en switch daar beide voorzorgsmaatregelen tegen hebben, dan is dat niet aan de orde, zo niet is het goed om uit te sluiten.
Ik heb in de gedeelde kast gekeken en gevonden:

Eén KPN modem/router Experia Box v10
Eén Ziggo modem/router Connectbox
Eén switch type TP Link TL-SG1016D met in totaal acht kabels er in

Het is een beetje een wirwar aan kabels, kon niet exact achterhalen waar die kabels heen gingen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K8Y3ceHP9YNDNLbJVRP3z8hTsw8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z6sYAZUz9aY9Ji2R864rsI30.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-10 19:02
iTiamo schreef op maandag 5 april 2021 @ 20:55:
Die Experia Box is dan niet aangesloten op de switch neem ik aan? Of is dat van een medehuurder met een prive abonnement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTiamo
Ik durf niet te zeggen waar die heen gaat of waar die toe dient. :) Ik hou hem voor nu buiten beschouwing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

iTiamo schreef op maandag 5 april 2021 @ 20:55:
[...]

Ik heb in de gedeelde kast gekeken en gevonden:

Dus een ZTE H369A :? (merk + model van het apparaat, niet van de sticker die je proverder er toevallig op plakte zijn van belang :o )

Hamvraag hier is wat dit ding hier exact doet en waar het op aangesloten is. Gaat hier een RJ11/telefoonkabel in, of is het via Ethernet WAN aangesloten? Buiten beschouwing laten is geen optie, sommige problemen die je beschrijft zouden door twee routers met elk eigen DHCP server veroorzaakt kunnen worden.
Ziggo heeft minstens vier type Connectbox. Welke is dit (tip: zie sticker onderop)?
Unmanaged switch. Op zich prima voor z'n toepassing, maar geen loop detection/mitigation dus.
Het is een beetje een wirwar aan kabels, kon niet exact achterhalen waar die kabels heen gingen
Dat gaat vrees ik wel nodig zijn voor achterhalen wat hier exact mis gaat. Het feit dat het niet alleen een wirwar is, maar ook nog een mix van verschillende types en kleur netwerkkabel gaat daarbij helpen :)
OK, dat is een mooie sfeerimpressie, maar wat waarop aangesloten is, is er natuurlijk niet uit te achterhalen.

Wat ik wel alvast zie is een ding waar een modem minder blij van gaat worden. Kijk eens op de tweede coaxcabel (van links) op de linker versterker. Je ziet daar 'schaamhaar', manteldraden die onder de connector uit steken. Die dienen als antenne voor ieder stukje storing in de lucht dat zo bij je antennesignaal kan komen. Afhankelijk van exact hoe de coaxnetwerk in elkaar zit kan dat in je modem terecht komen of (erger) samen met signaal van de modem richting CMTS ("centrale"). Gevolg kan zijn packetloss zodra het in de buurt stoort.

Ik *denk* niet dat dat je primaire probleem is, omdat de modem zellf over z'n nek lijkt te gaan (wat meer op LAN dan WAN wijst), maar het is wel een aandachtspunt dat zeker niet helpt...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTiamo
Ik ga er morgen nog eens goed naar kijken om je vragen te beantwoorden, ga nu net naar bed. :)

Je hoort van me en grote dank voor je hulp so far!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aionios
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-10 09:10
@iTiamo , misschien een domme vraag maar je geeft aan 192.168.178.1 gepingd te hebben. Heb je ook gecontroleerd dat dit IP daadwerkelijk gebruikt wordt? Het is ook mogelijk dat zowel jouw router als die van de verhuurder in een ander subnet zitten wat ook de timeout zou kunnen verklaren.

Op jouw router zou je moeten kunnen zien wat het IP is van de router van je verhuurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTiamo
dion_b schreef op maandag 5 april 2021 @ 22:04:
[...]

Dus een ZTE H369A :? (merk + model van het apparaat, niet van de sticker die je proverder er toevallig op plakte zijn van belang :o )

Hamvraag hier is wat dit ding hier exact doet en waar het op aangesloten is. Gaat hier een RJ11/telefoonkabel in, of is het via Ethernet WAN aangesloten? Buiten beschouwing laten is geen optie, sommige problemen die je beschrijft zouden door twee routers met elk eigen DHCP server veroorzaakt kunnen worden.

[...]

Ziggo heeft minstens vier type Connectbox. Welke is dit (tip: zie sticker onderop)?

[...]

Unmanaged switch. Op zich prima voor z'n toepassing, maar geen loop detection/mitigation dus.

[...]

Dat gaat vrees ik wel nodig zijn voor achterhalen wat hier exact mis gaat. Het feit dat het niet alleen een wirwar is, maar ook nog een mix van verschillende types en kleur netwerkkabel gaat daarbij helpen :)

[...]

OK, dat is een mooie sfeerimpressie, maar wat waarop aangesloten is, is er natuurlijk niet uit te achterhalen.

Wat ik wel alvast zie is een ding waar een modem minder blij van gaat worden. Kijk eens op de tweede coaxcabel (van links) op de linker versterker. Je ziet daar 'schaamhaar', manteldraden die onder de connector uit steken. Die dienen als antenne voor ieder stukje storing in de lucht dat zo bij je antennesignaal kan komen. Afhankelijk van exact hoe de coaxnetwerk in elkaar zit kan dat in je modem terecht komen of (erger) samen met signaal van de modem richting CMTS ("centrale"). Gevolg kan zijn packetloss zodra het in de buurt stoort.

Ik *denk* niet dat dat je primaire probleem is, omdat de modem zellf over z'n nek lijkt te gaan (wat meer op LAN dan WAN wijst), maar het is wel een aandachtspunt dat zeker niet helpt...
De KPN modem is inderdaad een ZTE H369A. Er gaat een DSL lijn in en twee ethernetkabels uit, richting het plafond waar een aantal tiental kabels in een knot zitten "weggeborgen". De KPN modem heeft ook zijn eigen draadloze netwerk.

De Ziggo Connectbox is type Arris TG2492LG. Er gaat een coaxkabel in en twee ethernetkabels uit. Deze heeft ook zijn eigen netwerk. Het blijkt dat er een aantal mensen direct op de wifi verbonden zijn en veel mensen geen eigen router hebben. (Access Point? Ik zie op het netwerk apparatenzoals een Hue en een Sonos, dat zou je niet zien achter een router met dubbele NAT.)

Mijn eigen router is trouwens een TP-Link Archer AX50.

Nog een gegeven is dat ik vanochtend weer kuren had. Toen kon ik wel de default gateway pingen maar niet het internet. (1.1.1.1 en 8.8.8.8 geprobeerd) Ik heb toen direct op de Ziggo router verbonden en kon weer bij het internet. 8)7
Aionios schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 08:57:
@iTiamo , misschien een domme vraag maar je geeft aan 192.168.178.1 gepingd te hebben. Heb je ook gecontroleerd dat dit IP daadwerkelijk gebruikt wordt? Het is ook mogelijk dat zowel jouw router als die van de verhuurder in een ander subnet zitten wat ook de timeout zou kunnen verklaren.

Op jouw router zou je moeten kunnen zien wat het IP is van de router van je verhuurder.
Ja, dat is inderdaad de gateway. :)

[ Voor 10% gewijzigd door iTiamo op 08-04-2021 16:24 ]

Pagina: 1