Ethernet heeft geen geldige IP-configuratie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennert_S
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-04 22:10
Beste tweakers,

Ik heb wat problemen met het internet op mijn desktop. Soms wordt, na het opstarten van de pc en de browser (chrome) aangegeven dat een willekeurige site niet beschikbaar is. Dit kan soms door de probleemoplosser worden opgelost die de adapter voor Ethernet opnieuw in stelt (zie rapport hieronder). Soms vindt de probleemoplosser geen oplossing. Ik ben dan genoodzaakt om de computer opnieuw op te starten. Op aangesloten telefoons en laptops op hetzelfde netwerk (bekabeld of onbekabeld) is dit probleem er niet. Het zal dus ongetwijfeld liggen aan instellingen op de pc. Ik heb bij het netwerkcentrum wel eens geklikt op 'netwerk opnieuw instellen', maar dit had geen effect. Voor de rest heb ik helaas geen idee wat ik moet doen. Graag jullie hulp hierbij dus.

Hieronder het rapport:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3jMbvkIMvMpma8nbAFRfdqLpKRs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tG6WCVNy52j1dEqkDsppokAJ.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:30

lier

MikroTik nerd

Heb je al een keer getest met een andere kabel?
Drivers al een keer bijgewerkt (kan je op een andere pc downloaden en met een USB overzetten)?
https://downloadcenter.in...579V-Gigabit-Ethernet-PHY

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:16

Reptile209

- gers -

Klinkt alsof je PC geen nieuw IP-adres van de router krijgt. Dat kan aan de router (DHCP-server) liggen, maar aangezien andere apparaten er geen last van hebben, zou ik het eerst in je PC zoeken. (Her)installeer nieuwe drivers voor je netwerkkaart en moederbord, kijken of dat helpt.
En laat eens zien wat de uitvoer is van Start > cmd, en dan
ipconfig /all

(wanneer het probleem optreedt)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Een 82579V, ieeeew die is al tien jaar oud.
probeer dit eens https://www.intel.com/con...17/ethernet-products.html

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
De 82579V , dat klinkt mij bekend ja.
The_Doman schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 15:25:
Ik heb een tijd geleden ook iets soorgelijks gehad met een intel netwerk controller, geen netwerk meer na win10 standby/snel opstarten.
NVM fix voor controller loste dat toen op:
NVM Update Utility for Intel® 82579V Gigabit Ethernet PHY Network Connection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennert_S
Bedankt voor alle antwoorden, het is echter nog niet gelukt
lier schreef op maandag 5 april 2021 @ 10:14:
Heb je al een keer getest met een andere kabel?
De kabel is het niet. Ik zat eerst onbekabeld en toen had ik hetzelfde probleem. Ook werkt deze zelfde kabel wel als ik het in de laptop stop.

Hierbij de IPcong:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eNXtCAk6I-PlKP4-UAeakGFG8t8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/L8KWzOLC94YbkZQ3ZCMn04vk.png?f=user_large

De drivers updaten lukt me ook niet 8)7 . Het driver pack (bovenste in de link van Lier) geeft aan dat eerst de oude gedeinstalleerd dient te worden, maar in apparaat beheer heb ik die functie niet. Ik kan daar zoeken naar nieuwe drivers maar hier wordt aangegeven dat de meest recente (2018) zijn geinstalleerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tvYB6Hg7CGJiPDfS87QQKkgMDas=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xRFuweSOqQ23sPJ4PnxrWh2Z.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qMofyh0zSAOz6qAKsDn8dEYRz9o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/k6kJl79aXLXrBtWIztXePF1h.png?f=user_large

In de link van Brahiewahiewa is de eerste stap de drivers updaten en dat lukt dus al niet.

Nadat ik het bestand heb gedownload en uitgepakt wat The_doman stuurt, lijkt er niks te gebeuren. Er staat ook win8 bij in de link, maar ik weet niet of dat erg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:30

lier

MikroTik nerd

Volgens mij kan je bij het "Stuurprogramma bijwerken" ervoor kiezen om, naast Windows Update, een locatie op te geven waar de nieuwe drivers staan. Dan kan je verwijzen naar je nieuwe drivers.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zet je IPv6 eens uit en je subnetmask eens op 255.255.255.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Lennert_S schreef op maandag 5 april 2021 @ 15:17:
Nadat ik het bestand heb gedownload en uitgepakt wat The_doman stuurt, lijkt er niks te gebeuren. Er staat ook win8 bij in de link, maar ik weet niet of dat erg is.
Steps to run the update tool:
1. Download the utility.
3. Open a command prompt window with administrator privileges.
2. Select the utility in the directory or folder based on the operating system installed.
a. 32-bit Windows use the utility in the Win32 directory.
b. 64-bit Windows use the utility in the Win64e directory.
c. DOS use the utility in the DOS directory.
4. Run the executable file from the common prompt.
5. The NVM image will be updated. Reboot the computer for best results.

Daarna herstarten?
Maar ik weet niet of het jouw probleem ook oplost.
Dit ging om het probleem van geen netwerkverbinding meer na een hibernate/standby (snel opstarten) op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:16

Reptile209

- gers -

Je krijgt inderdaad geen bruikbaar IP-adres (169.x.x.x). Een work-around kan zijn om een vast IP in te stellen, bijvoorbeeld 192.168.178.240 (aangenomen dat je verder geen vaste IP's gebruikt, en dat de hoge nummers dan buiten de range van de DHCP server vallen).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennert_S
lier schreef op maandag 5 april 2021 @ 15:35:
Volgens mij kan je bij het "Stuurprogramma bijwerken" ervoor kiezen om, naast Windows Update, een locatie op te geven waar de nieuwe drivers staan. Dan kan je verwijzen naar je nieuwe drivers.
Dit heb ik geprobeerd maar er wordt dan nog steeds aangegeven dat het beste stuurprogramma voor uw apparaat al geïnstalleerd is.

Wat betreft het ip adres heb ik dit geprobeerd (IPv6 uit en vast ip adres). Ik weet niet of ik dit goed doe, maar zo werkt het in ieder geval niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pbZT9yYKgA3zuSXMBImnUUrSeiU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JTrYAfmNNyxu5J37NTfDmXya.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5zWDp96SV_vfb87LC2riTFetbsU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ipO93aUQRlgzUYYuSY1ytTsF.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:42
Als je een vast ip hebt ingesteld is het logisch dat je een melding krijg dag de dhcp niet is ingeschakeld :+

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennert_S
lier schreef op maandag 5 april 2021 @ 15:35:
Dit lijkt toch te zijn gelukt! Door op het onderstaande scherm te kiezen voor: 'ik wil kiezen uit...' ipv 'volgende'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5BdN-pCi4s_GgQm7LopQlYbuSVo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SYeZnnRZq4dEhDO4rxFi5ssb.png?f=user_large

Er wordt nu gek genoeg aangegeven dat de drivers uit 2016 zijn terwijl die vorige uit 2018 kwam. Ik heb net de computer 5 keer opnieuw opgestart elke keer zonder internet problemen. Het lijkt dus verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• der antoon
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Bij standaardgatway en voorkeurs dns server nog even 192.168.178.1 invullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennert_S
Is dat instellen van de gateway een betere oplossing dan wat ik nu heb gedaan wat het probleem ook (lijkt) te verhelpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Het beste is gewoon DHCP gebruiken, dan kan je het ook niet verkeerd invullen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FQYPW
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-04 16:48
Je subnetmask klopt niet.
Dat moet 255.255.255.0 zijn.
Plus je IPv4 adres klopt ook niet.
Je krijgt een 169 IP wat aanduid dat je PC geen IP krijgt van de router (DHCP).
Dit moet namelijk altijd met 192.168 beginnen in een normaal thuisnetwerk.
Als alleen deze computer het probleem heeft is er toch iets mis met de PC.
Wat kan zijn is dat windows de verbinding verkeerd heeft geconfigureerd.
Waar ik ook sterk van uit ga dat dit het probleem is.
Als je via een netwerkkabel werkt kan ook daar het probleem zich bevinden.

Als je een statisch IP adres wil gebruiken moet je er ook voor zorgen dat je in het modem/router het MAC adres van de netwerkadapter in de PC koppelt aan het gewenste IP adres zodat je zeker weet dat de router dat IP adres niet geeft aan een ander product.
Want als 192.168.178.240 in gebruik is of gereserveerd is voor een ander product heb je ook geen verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennert_S
Toen ik vandaag de computer opstartte bleek ik toch nog hetzelfde probleem te hebben. Ik heb nu dus het als volgt ingesteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hU0kRjo4YJQ5sPOZ_vif4COghiY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0pNcFsz4WBcPunMeyuHqtvnd.png?f=user_large

Nu lijkt het (opnieuw) te werken maar we wachten af. En in de modem moet ik dan ook nog wat aanpassen hier toch? Bij IP adres 192.168.178.240 neem ik aan. Maar wat moet er bij MAC adres?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3-bQPaIbiTgXMaYmBSPYe3s6wNI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gzGm8LZGCo9yP1QJGcNPdxqm.png?f=user_large

En dien ik nu nog die andere versie van de drivers terug te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je kunt beter een DHCP range instellen van bijvoorbeeld 192.168.178.50 tot en met 192.168.178.100. IP-adressen daarbuiten kun je vastzetten zoals je hierboven hebt gedaan. Dan heb je niks met reserveringen te maken (telefoons doen tegenwoordig ook wisselende MAC-adressen volgens mij).
Pagina: 1