Oude muziekinstallatie upgraden? Zo ja, hoe?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximiliaan7172
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-03-2024
Ik heb momenteel een oude Kenwood KA-7050R versterker, een dikke bak die al meer dan 25 jaar goede diensten bewijst. Daarop aangesloten zijn een Technics draaitafel, een NAD T535 dvd/sacs/cd speler en de eerste generatie Dynaudio Contour I boxen. Behoorlijk oud spul allemaal, maar het werkt allemaal nog erg goed. Maar nu heb ik onlangs een prachtige Sony Oled tv gekocht met alles erop en eraan. Ik heb echter nu de indruk dat ik de vele mogelijkheden van deze tv niet kan benutten vanwege de verouderde analoge muziek installatie. Ik zou het geluid van de tv bijvoorbeeld ook graag via de boxen willen afspelen en de tv wellicht als middenspeaker willen gebruiken. Daarnaast wil ik een blu ray speler aanschaffen, maar wordt dan de degelijke NAD dvd/sacd speler niet overbodig? En de versterker. Zou het niet eens verstandig zijn om die te vervangen door een niet al te dure middenklasse receiver (Sony/Denon/Marantz). Allemaal vragen waar ik momenteel niet uitkom. Moet er wel bij zeggen dat ik audio belangrijker vind dan beeld (luister heel veel naar cd's en vinyl) en dat ik aan mijn 2 Dynaudio boxen voldoende heb. Geen boxenparade in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:44
Wat verwacht je te bereiken met andere versterker?
Wil je surround sound?

Als je enkel stereo wilt en je kan je tv doorlinken aan je installatie, dan vraag ik me af welk voordeel je verwacht?

Blueray kan op tv, tv dan weer naar versterker.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Maximiliaan7172 schreef op maandag 5 april 2021 @ 09:36:
...en dat ik aan mijn 2 Dynaudio boxen voldoende heb. Geen boxenparade in huis.
Dan zie ik zo geen reden om te gaan upgraden. Als de wens was geweest om naar 7.2.4 te gaan dan was er geen ontkomen aan maar in deze zie ik zo niet wat de reden zou moeten zijn. Alle apparatuur die je hebt voldoet aan je eisen op één na: de Sony als center speaker gebruiken. Dat zal je niet gaan lukken met een twee kanaals versterker (en is ook afhankelijk van de Sony, naar mijn weten kan niet elke Sony als center speaker dienen) maar of dat echt veel meerwaarde heeft?

De Kenwood KA-7050R heeft afdoende ingangen om andere bronnen op aan te sluiten. Afhankelijk van de TV (graag van alles merken en types noemen in het vervolg) dien je mogelijk een DAC aan te schaffen. De kans dat de Sony S/PDIF Out heeft schat ik aanzienlijk, de kans dat er analoge Audio Out aanwezig is wat minder. Blu-rayspeler idem, als deze analoge uitgangen heeft sluit je deze zo aan op de Kenwood KA-7050R, alleen S/PDIF? Dan een DAC. Al met al ben je dan ruim onder de honderd euro klaar. Blu-rayspeler aansluiten op de TV en dan de Audio Out van de TV gebruiken zoals hierboven aangegeven kan maar let dan wel dat de TV altijd aan moet staan. Met CD luisteren lijkt me dat niet handig. Als je er een Blu-rayspeler bij koopt/naast zet voor puur beeldmateriaal is het zeker een optie.

Of je je huidige DVD/SACD/CD speler weg moet doen? Niet elke Blu-rayspeler slikt SACD, dat kan al een punt zijn om de huidige bron te behouden. Ik heb zelf al jaren geen Blu-rayspeler meer maar in die tijd was de opstarttijd van een Blu-rayspeler een dingetje. Even snel een CD opzetten zat er niet in. Geen idee hoe dat nu is.

[ Voor 9% gewijzigd door FeaR op 05-04-2021 10:13 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-07 08:07

JvS

Ik heb hem zelf ook

Maximiliaan7172 schreef op maandag 5 april 2021 @ 09:36:
Ik heb echter nu de indruk dat ik de vele mogelijkheden van deze tv niet kan benutten vanwege de verouderde analoge muziek installatie. Ik zou het geluid van de tv bijvoorbeeld ook graag via de boxen willen afspelen.
Zoals gezegd, dit kan je systeem al. Je moet het alleen aansluiten. Je hebt hiervoor hebt drie dingen nodig om het digitale stereogeluid uit je TV om te zetten in een analoog stereo signaal dat je op je versterker kan aansluiten:
- DIgitaal kabeltje van je TV naar een DA converter
- DA converter
- Stereo analoog kabeltje van je DA converter naar je versterker

Je TV (KD-65A8 las ik in een ander topic), kan niet als center speaker gebruikt worden. Die functionaliteit heeft die niet. Een surround versterker kopen is dan ook zinloos. Zeker als je geen surround speakers wilt.

[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 05-04-2021 10:38 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-06 13:10
ik denk dat bovenstaande leden ook de juiste invalshoek geven voor de mooie Kenwood
dac+spdif+to+cinch
in je zoek opdracht en je vindt er van goedkoop tot high-end en dus extreem duur

Maar ik heb verschillende college met vintage versterkers geholpen en dan is DAC de oplossing.
TV voor audio gebruiken ALS center speaker is in dit geval niet aan te raden omdat je ook nog eens lipsync tijdverschuiving zult waarnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximiliaan7172
Dank voor jullie reacties. Duidelijk nu dat ik voorlopig geen nieuwe receiver nodig heb. Geluid van de Sony Oled KE-65A8 kan via de Kenwood naar de luidsprekers. Ga wel een blu-rayspeler aanschaffen (Sony X700) omdat ik nogal wat cd's heb met een extra blu-ray schijfje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maximiliaan7172
Wil toch nog even terugkomen op dit topic. Ik hoef inderdaad geen surround sound in de kamer, vandaar dat Ik de keus had gemaakt voor een Denon DRA 800H, een 2-kanaals stereoreceiver. die dan de Kenwood zou gaan vervangen. Waarom? Alles aansturen en aansluiten makkelijker, heb dan ook FM/DAB, kan Spotify beter gebruiken (nu alleen via IMac) en nog wel een paar dingetjes. Vandaar dus. Is dat het geld waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-06 13:10
Dat is best een dure aankoop, die het zeker waard is.

Maar een 7in1 AVR heeft nog meer mogelijkheden qua aansluiting en doet daarbij ook 2 kanaals stereo, regel je bij de setup of per knopdruk.
En daarmee kun je ook later altijd nog opwaarderen naar ruimtelijk 5 of 7 kanaals hetgeen een bijna even prijzige aankoop is. Ofschoon niet alle modellen ook DAB+ hebben.

vervangen is altijd mogelijk, maar opwaarderen van 2.1 naar 5.1 of 7.1 limiteer je met die keuze van die DRA 800H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-07 08:07

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ehm, voor geluidskwaliteit voegt het niets toe. Het is gemak. Hoeveel je dat waard vindt, kan alleen jij bepalen.

En eens met mijn bovenganger, stereo receivers zijn buitensporig duur omdat ze in veel minder grote massa gemaakt worden. Ik zou naar de surround broertjes kijken. Klinken evengoed, zijn goedkoper en hebben meer potentie en hebben (als je daar interesse in hebt) de mogelijkheid om met auto-EQ en DSP systemen het geluid te optimaliseren. Hoef je niet te gebruiken, maar kan zeker in lage tonen weergave veel doen.

Ook kan je met een surround versterker nog eens makkelijk upgraden naar een subwoofer enzo.

[ Voor 22% gewijzigd door JvS op 06-04-2021 11:28 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximiliaan7172
Nogmaals dank voor jullie reacties. Welke (betaalbare) meer kanaals receiver zouden jullie dan aanraden? Ik vind Spotify en DAB op dit moment wel belangrijke zaken en wat geluid betreft: de bassen kunnen niet diep genoeg zijn. Als 72-jarige die heel zijn leven alleen platen en cd's heeft gedraaid wil ik nu nieuwe ontwikkelingen graag gaan omarmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Maximiliaan7172 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:51:Welke (betaalbare) meer kanaals receiver zouden jullie dan aanraden?
Dat is helaas niet hoe het op GoT werkt, de zoektocht is aan jou. Waarbij eventueel meezoeken in deze zoektocht lastig is aangezien een concreet budget ontbreekt. Zet dan ook alle eisen onder elkaar. Er komen meer eisen bij nu het topic vordert. Zo komt Spotify nu naar boven waar daar in de Topic Start geheel niet over werd gesproken.
Ik vind Spotify en DAB op dit moment wel belangrijke zaken
Waarom zou je DAB willen? Dat beperkt je keuze aanzienlijk. Persoonlijk zou ik eerder afstemmen op een internetradio stream.
....en wat geluid betreft: de bassen kunnen niet diep genoeg zijn.
Als in de bassen mis je nu? Dat zou je eventueel ook met de huidige Kenwood KA-7050R kunnen boosten door de bass wat op te schroeven. Of eventueel een subwoofer toevoegen, wel eentje met High Level aansluitingen aangezien de Kenwood niet over Pre-Outs beschikt. Andere optie is nog de akoestiek aanpassen mocht daar het probleem in zitten. Of is het geluid nu goed? Een andere receiver gaat niet meer boost in het laag geven.

Concrete vraag:
Wat is het budget en wat wil je bereiken?

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:36
Deze discussie is al vaker gevoerd maar een surround receiver als stereo is eigenlijk zonde omdat je dan maar 2 van de 7 kanalen en transistors gebruikt, de rest van de eindversterkers staat alleen maar stroom/warmte te verstoken.

Er zijn tegenwoordig zat stereo receiver s met veel digitale functies als streaming,Spotify, en digitale ingangen waar je je tv op kunt aansluiten. Je mist dan HDMI en surround decoding alleen dat is toch zinloos met 2 luidsprekers. Deze receiver s zijn er al vanaf 300 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximiliaan7172
Met de bassen is op dit moment niks mis mee. Heb genoeg laag. De Kenwood (die trouwens onlangs is gereviseerdi) icm de Dynaudioboxen leveren power zat, kunnen je makkelijk wegblazen. Ik ben daar ook zeer tevreden over. Maar ja, streamen, internet, Spotify, het is allemaal leuk die nieuwe dingen. En het budget? 500/600 euro, dat is het wel. Maar goed, misschien wil ik wel te veel... Eerst maar eens kijken naar een nieuwe blu-rayspeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:30
Je kunt ook je huidige stereo behouden, en daar een streamer bij kopen voor Spotify, Internet radio etc. Bijvoorbeeld een Yamaha MusicCast WXAD-10 of een Argon AudioStream2M Mk2.

Sluit je op je TV een Blue Ray speler aan met HDMI zoals de Sony BDP-S6700,

De TV sluit je op je stereo aan met een DAC, een eenvoudige - deze Marmitek Connect DA21 - DAC of de Digitus DS-40133 voldoen al, maar je kunt hier desgewenst ook heel veel meer geld aan uitgeven, en dan ook je streramer er op aansluiten bijvoorbeeld. Het geluid van een Blue Ray komt dan ook via je DAC aan in je stereo.

[ Voor 17% gewijzigd door martyw op 06-04-2021 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 26-07 19:30
Maximiliaan7172 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 09:37:
Wil toch nog even terugkomen op dit topic. Ik hoef inderdaad geen surround sound in de kamer, vandaar dat Ik de keus had gemaakt voor een Denon DRA 800H, een 2-kanaals stereoreceiver. die dan de Kenwood zou gaan vervangen. Waarom? Alles aansturen en aansluiten makkelijker, heb dan ook FM/DAB, kan Spotify beter gebruiken (nu alleen via IMac) en nog wel een paar dingetjes. Vandaar dus. Is dat het geld waard?
pricewatch: Yamaha R-N303D Zilver

Dit is de goedkoopste er zitten nog wat hogere modellen ook met musiccast boven. :)
Je hebt alle moderne afspeel zaken erop zitten, en kan hem ook bedienen met een smartphone of tablet.
Ook dab maar dat moet je niet willen gebruiken das al niks voor in de auto, en zeker niet in de woonkamer waar je internet hebt voor veel betere kwaliteit.

hoger maar ouder model
pricewatch: Yamaha MusicCast R-N402D (Zwart)

Ik heb zelf pas deze ie kan hetzelfde in een kleinere behuizing.
pricewatch: Yamaha MusicCast WXA50

Wel mooi is dat ie op lagere volumes het laag en hoog boost, dan klinkt het ook mooi vol op laag volume.

Ik denk dat het op die grotere receivers ook zit maar weet dat niet zeker.

Als je je oude kenwood wil blijven gebruiken zou dit model ook kunnen dan maak je de kenwood weer modern.
pricewatch: Yamaha MusicCast WXC-50

[ Voor 27% gewijzigd door Goofy1978 op 06-04-2021 19:27 ]

Pagina: 1