Zoals jullie misschien in andere topic al hebben kunnen lezen zijn we het afgelopen jaar flink bezig geweest met de voorbereidingen van een warmtepomp.
Info beginstatus:
- rijtjeshuis in Amersfoort redelijk klein 105 m2 vloeroppervlak.
- bouwjaar 1989.
- verwarming met VR en radiatoren op 90 graden aanvoer en 70 graden retour.
- dubbel glas Ukozijn 2,7, wanden Rc 2, vloer Rc 2, dak Rc 2
- warmwater met CV ketel (combi)
- koken op gas
- drogen op gas.
Gasverbuik gemiddeld over een aantal jaren 1100 m3/jaar.
Huidige status:
- Zelfde rijtjeshuis met zelfde bouwjaar :-)
- Verwarming ketel Remeha Avanta Hr. ingeregelde radiatoren en afgesteld op aanvoer 50 graden.
- Vloerisolatie Tonzon Rc is nu boven 5.
- 50% van de woning voorzien van HR++ glas Uwaarde glas 1,1 U kozijn is nu 1,7.
- Gaskookplaat vervangen voor inductie
- gasdroger vervangen voor warmtepompdroger
- warmwater met warmtepompboiler (boiler nog te klein komt een serieboiler bij)
Gasverbruik afgelopen jaar 450 m3/jaar. Koudste dag 4m3 gas/24 uur.
Wat we nog kunnen doen mbt isoleren/comfortverbetering:
- spouwmuur laten onderzoeken of daar nog wat verbeterd kan worden
- dak, ik denk niet te ingrijpend maar zoiets van parels met hard op de pur smeren en onder de bestaande pannen.
- isolerende voordeur met isolatiebrievenbus en isolerende achterdeur
- Boiler vergoten zodat als d eboiler leeg is de CV ketel niet hoeft bij te springen.
- resterende glas laten verveangen voor HR++ (afspraak inmeten staat)
- Vloerverwarming aanbrengen in het hele huis (gebeurd in juli samen met de nieuwe PVC vloer)
Ik verwacht met deze maatregelen nog zeker een 150 m3/jaar te kunnen besparen, maar we gaan er nu vanuit dat we dat nu nog even niet gaan doen behalve de twee onderste punten.
Maar nu het dilemma:
- Omdat ik vloerverwarming (pomploze verdelers) ga nemen en omdat we een nieuwe keuken krijgen is het idee om de CV leidingen vanuit de schacht achter de keuken onder de keuken door te trekken naar buiten.
Dan kan ik de maat vergoten maar ook speciale koelbeugel met klossen nemen om de pijp straks goed te isoleren met Armaflex.
Ik wil daar dan een warmtepomp op zetten die zowel kan verwarmen als koelen. Tot zover niets geks.
Maar welke capaciteit moet in nemen?, ik verbruik zo weinig gas dat ik geen warmtepomp kan vinden die lekker in zijn bereik zit. Ik zou graag een 2,5 kw warmtepomp willen, een grotere kan ook wel als hij maar flink kan terug toeren. Warmwater hoeft hij niet te doen dat doet de warmtepompboiler.
Wat belangrijk is:
- warmtepomp met geschikte range.
- Hoge COP (helpt het door de vloerverwarming 28-23 te laten stromen?)
- weinig geluid, we zitten midden in een woonwijk en ik wil geen gedonder met de buurt, ook in koelmodus.
- Koeling wil ik overdag laten draaien als de zon schijnt en snachts uit (geluid maar ook geen PV)
- Alles simpel instelbaar en uitleesbaar om er lekker mee te kunnen spelen (net als mijn Enphase systeem)
Ik kom wel wat warmtepompen tegen (Panasonic 5kw, Vaillant, Remko, LG) maar ik kan niet echt vinden wat de minimum stand is. Hebben jullie wat ideen?
Info beginstatus:
- rijtjeshuis in Amersfoort redelijk klein 105 m2 vloeroppervlak.
- bouwjaar 1989.
- verwarming met VR en radiatoren op 90 graden aanvoer en 70 graden retour.
- dubbel glas Ukozijn 2,7, wanden Rc 2, vloer Rc 2, dak Rc 2
- warmwater met CV ketel (combi)
- koken op gas
- drogen op gas.
Gasverbuik gemiddeld over een aantal jaren 1100 m3/jaar.
Huidige status:
- Zelfde rijtjeshuis met zelfde bouwjaar :-)
- Verwarming ketel Remeha Avanta Hr. ingeregelde radiatoren en afgesteld op aanvoer 50 graden.
- Vloerisolatie Tonzon Rc is nu boven 5.
- 50% van de woning voorzien van HR++ glas Uwaarde glas 1,1 U kozijn is nu 1,7.
- Gaskookplaat vervangen voor inductie
- gasdroger vervangen voor warmtepompdroger
- warmwater met warmtepompboiler (boiler nog te klein komt een serieboiler bij)
Gasverbruik afgelopen jaar 450 m3/jaar. Koudste dag 4m3 gas/24 uur.
Wat we nog kunnen doen mbt isoleren/comfortverbetering:
- spouwmuur laten onderzoeken of daar nog wat verbeterd kan worden
- dak, ik denk niet te ingrijpend maar zoiets van parels met hard op de pur smeren en onder de bestaande pannen.
- isolerende voordeur met isolatiebrievenbus en isolerende achterdeur
- Boiler vergoten zodat als d eboiler leeg is de CV ketel niet hoeft bij te springen.
- resterende glas laten verveangen voor HR++ (afspraak inmeten staat)
- Vloerverwarming aanbrengen in het hele huis (gebeurd in juli samen met de nieuwe PVC vloer)
Ik verwacht met deze maatregelen nog zeker een 150 m3/jaar te kunnen besparen, maar we gaan er nu vanuit dat we dat nu nog even niet gaan doen behalve de twee onderste punten.
Maar nu het dilemma:
- Omdat ik vloerverwarming (pomploze verdelers) ga nemen en omdat we een nieuwe keuken krijgen is het idee om de CV leidingen vanuit de schacht achter de keuken onder de keuken door te trekken naar buiten.
Dan kan ik de maat vergoten maar ook speciale koelbeugel met klossen nemen om de pijp straks goed te isoleren met Armaflex.
Ik wil daar dan een warmtepomp op zetten die zowel kan verwarmen als koelen. Tot zover niets geks.
Maar welke capaciteit moet in nemen?, ik verbruik zo weinig gas dat ik geen warmtepomp kan vinden die lekker in zijn bereik zit. Ik zou graag een 2,5 kw warmtepomp willen, een grotere kan ook wel als hij maar flink kan terug toeren. Warmwater hoeft hij niet te doen dat doet de warmtepompboiler.
Wat belangrijk is:
- warmtepomp met geschikte range.
- Hoge COP (helpt het door de vloerverwarming 28-23 te laten stromen?)
- weinig geluid, we zitten midden in een woonwijk en ik wil geen gedonder met de buurt, ook in koelmodus.
- Koeling wil ik overdag laten draaien als de zon schijnt en snachts uit (geluid maar ook geen PV)
- Alles simpel instelbaar en uitleesbaar om er lekker mee te kunnen spelen (net als mijn Enphase systeem)
Ik kom wel wat warmtepompen tegen (Panasonic 5kw, Vaillant, Remko, LG) maar ik kan niet echt vinden wat de minimum stand is. Hebben jullie wat ideen?
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
:strip_exif()/f/image/ky4fZXDmHdueZcJaeTrdteNR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/s0WbUKwaBkDf9UHWoB89Oq4G.jpg?f=fotoalbum_large)