Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

warmtepomp willen jullie meedenken. hoe groot en welk merk.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:42

martijn v o

Certified by Enphase.

Topicstarter
Zoals jullie misschien in andere topic al hebben kunnen lezen zijn we het afgelopen jaar flink bezig geweest met de voorbereidingen van een warmtepomp.

Info beginstatus:
- rijtjeshuis in Amersfoort redelijk klein 105 m2 vloeroppervlak.
- bouwjaar 1989.
- verwarming met VR en radiatoren op 90 graden aanvoer en 70 graden retour.
- dubbel glas Ukozijn 2,7, wanden Rc 2, vloer Rc 2, dak Rc 2
- warmwater met CV ketel (combi)
- koken op gas
- drogen op gas.
Gasverbuik gemiddeld over een aantal jaren 1100 m3/jaar.

Huidige status:
- Zelfde rijtjeshuis met zelfde bouwjaar :-)
- Verwarming ketel Remeha Avanta Hr. ingeregelde radiatoren en afgesteld op aanvoer 50 graden.
- Vloerisolatie Tonzon Rc is nu boven 5.
- 50% van de woning voorzien van HR++ glas Uwaarde glas 1,1 U kozijn is nu 1,7.
- Gaskookplaat vervangen voor inductie
- gasdroger vervangen voor warmtepompdroger
- warmwater met warmtepompboiler (boiler nog te klein komt een serieboiler bij)
Gasverbruik afgelopen jaar 450 m3/jaar. Koudste dag 4m3 gas/24 uur.

Wat we nog kunnen doen mbt isoleren/comfortverbetering:
- spouwmuur laten onderzoeken of daar nog wat verbeterd kan worden
- dak, ik denk niet te ingrijpend maar zoiets van parels met hard op de pur smeren en onder de bestaande pannen.
- isolerende voordeur met isolatiebrievenbus en isolerende achterdeur
- Boiler vergoten zodat als d eboiler leeg is de CV ketel niet hoeft bij te springen.
- resterende glas laten verveangen voor HR++ (afspraak inmeten staat)
- Vloerverwarming aanbrengen in het hele huis (gebeurd in juli samen met de nieuwe PVC vloer)

Ik verwacht met deze maatregelen nog zeker een 150 m3/jaar te kunnen besparen, maar we gaan er nu vanuit dat we dat nu nog even niet gaan doen behalve de twee onderste punten.

Maar nu het dilemma:
- Omdat ik vloerverwarming (pomploze verdelers) ga nemen en omdat we een nieuwe keuken krijgen is het idee om de CV leidingen vanuit de schacht achter de keuken onder de keuken door te trekken naar buiten.
Dan kan ik de maat vergoten maar ook speciale koelbeugel met klossen nemen om de pijp straks goed te isoleren met Armaflex.
Ik wil daar dan een warmtepomp op zetten die zowel kan verwarmen als koelen. Tot zover niets geks.
Maar welke capaciteit moet in nemen?, ik verbruik zo weinig gas dat ik geen warmtepomp kan vinden die lekker in zijn bereik zit. Ik zou graag een 2,5 kw warmtepomp willen, een grotere kan ook wel als hij maar flink kan terug toeren. Warmwater hoeft hij niet te doen dat doet de warmtepompboiler.

Wat belangrijk is:
- warmtepomp met geschikte range.
- Hoge COP (helpt het door de vloerverwarming 28-23 te laten stromen?)
- weinig geluid, we zitten midden in een woonwijk en ik wil geen gedonder met de buurt, ook in koelmodus.
- Koeling wil ik overdag laten draaien als de zon schijnt en snachts uit (geluid maar ook geen PV)
- Alles simpel instelbaar en uitleesbaar om er lekker mee te kunnen spelen (net als mijn Enphase systeem)

Ik kom wel wat warmtepompen tegen (Panasonic 5kw, Vaillant, Remko, LG) maar ik kan niet echt vinden wat de minimum stand is. Hebben jullie wat ideen?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:47
Als je gewoon net als de meesten hier die 5 kW Panasonic neerzet heb je het denk ik op de goedkoopste manier en met de meeste support (hier) opgelost.
Die kun je dan in stille modus zetten.
Het minimale vermogen van de 5J is in de praktijk 2.5 kW, dus het gaat dan helaas wel veel pendelen als die op stook lijn staat ingesteld.
Je zou hem ook een bepaalde aanvoer kunnen instellen en dan zelf of met een eigen besturing bepalen hoeveel uur per dag de monobloc elke dag aan mag (op die manier kun je een run per dag forceren)

Als je kleiner wilt kom je denk ik al snel op een ventilatie warmtepomp. Dat lijkt me ook al voldoende voor je woning.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Topicstarter
Heb ik ook aan zitten denken, maar dan wordt het wat ingewikkelder.
Wat ik had bedacht:

Ik heb nu de Ferroli 90 Aquaplus (250 Watt compressor). Dat ding functioneert al twee jaar prima, maar is met een bad en 90 liter boiler te klein. Ik heb nu een tesy boiler van 300 liter gezien met A label en twee spiralen. Die wil in serie schakelen met de huidige WPB en heb ik dus 390 liter water. Dat ding mag van mij 24 uur per dag draaien dan is de ventilatie in huis ook gegarandeerd. eventueel kan ik de Hewalex 2,5 kw of 3,5 kw ook nemen maar die heeft wat veel ventilatie (ik dacht 500 m3/h)

Als ik op het spiraal de vloerverwarming aansluit met een 3 weg mengklep en pomp dan zou ik bij een lage belasting de voerverwarming kunnen voeden met de boiler om te voorkomen dat de Wp gaat pendelen.

Dus is lage belasting situatie bv als het buiten kouder is dan 20 graden tot een graad of 7 met de boiler. Dan onder de 7 graden met de WP. Even fictieve getallen die moeten we dan proefondervindelijk vaststellen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-11 15:19
Een 5kw uit Duitsland koste ons met de inkoopactie die we hebben georganiseerd 2600 euro. Hier gaat dan nog 1800 euro subsidie vanaf. De 5 j kan goed terug moduleren voor jouw woning. Liever iets te groot dan te weinig vermogen. Ik weet niet eens of er überhaupt wel warmtepompen op de markt zijn met zo’n klein vermogen.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:47
390 liter is extreem veel. Hoe lang gaat een legionellarun duren met een 250 W compressor? Er komt ook nog een circulatiepompje bij dan natuurlijk.

Ik weet niet of is het goed lees maar 390 liter water plus de vloerverwarming verwarmen is sowieso teveel voor een WPB met een 250 W compressor. Dan klinkt zo`n Hewalex 2.5 of 3.5 kW wel als geschikt maar daar heb ik geen ervaring mee.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Topicstarter
Ik ga het eens uitrekenen, want inderdaad duurt best lang, maar compressor mag ook 24 uur lopen.
De legionella run loopt niet via de compressor maar via element 1500 Watt tenminste eerst vaten op 50 graden en dan element aan. Het nieuwe vat krijgt dan natuurlijk ook een element.
Circulatiepomp heb ik nu ook omdat wasmachine en vaatwasser en keuken op het circuit zitten.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@martijn v o
(niet dat je moet doen wat ik doe , maar de gegevens zijn wel interessant voor je. ;) )

huis erg vergelijkbaar.
1984, ook VR ook dubbelglas maar oud en ook klein.
gasgebruik buren (die stoken minderzuinig als ik, vooral meer ruimtes die ze warm maken.) 1100m3.
ik zelf kreeg dit aardig rond de 600-700m3.

omdat de ventilatie bagger was.
heb ik een ventilatie warmtepomp ingebouwd.
die verwarmt een 50l boiler tot 55 graden.
en als die warm is, dan verwarmt hij het huis met 1,4kW verder op.
(dit is dus een flink luxere variant als jouw warmtepomp boiler. ;) )
dus primair boiler verwarmen, maar daar is hij na een uurtje wel mee klaar dan kan die mooi het huis verwarmen.
dit verving mijn 600-700m3 al heel rap naar 200-300m3 per jaar.
dus met maar 1,4kW doe je al meer als 50% van je warmtebehoefte als je dat wil. ;)
zie ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSaLUnRogmC7nrH0aynZR1CDR74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ky4fZXDmHdueZcJaeTrdteNR.jpg?f=fotoalbum_large

hier heb ik nu een warm water boiler bij gehangen voor tap water, van 200l.
die heeft 2 verwarming elementen. (1 boven en 1 beneden in. 200l was de kleinste die 2 elementen aan kon.)
die word dus eerst gehotfild met de 50L uit de warmtepomp boiler.
en daar na top ik de temperatuur boven in de boiler nog eens even op tot 55 graden.
het onder element word mee gestuurd met de omvormer en verwarmt tot 65 graden.
onder het motto eigen stroom eerst. (meer zelf gebruik, klaar voor einde salderen. ;) )

oke heb het systeem nog te kort draaien, maar eigenlijk heb je dan de volgende situatie.
door de hotfill is de boiler eigenlijk al rond de 40 graden.
en door eigen gebruik van het onder element heb je ongeveer 10 van de 12 maanden een geheel warme boiler. het boven element doet dus eigenlijk bijna niks.

(het onder element is dus een 3x333W 3 fase element, die gewoon op 1 fase is aangesloten.
kan zonder problemen, en heb je stapjes van 333W wat je mee kunt schakelen met de omvormer. ;)
maar andere opties zijn ook mogenlijk, is maar hoe moeilijk je het je zelf wil maken.)

uiteindelijk gebruik je niet echt heel veel kWh voor je warm tapwater.
dus of je dit nu elektrische doet of met warmtepomp, het doet niet super veel verschil maken.
het verwarmen van het huis heeft veel meer nodig, dat wil je liever met een warmtepomp doen.

(heb niet veel tijd voor je vandaag, maar heb je vragen stel, dan type ik morgen wel meer info.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:44

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De Hewalex 3kW doet 380m3/u en lijkt gratis te zijn :p
Ik ben bang dat de Ferroli met misschien 1kW de 390l niet warm gaat krijgen als je er ook nog continu warmte uit gaat halen voor de cv.
Even snel gerekend haal je uit 4m3 gas 32kW warmte dus dat redt de Ferroli niet op 1 dag.
De Hewalex haalt alleen een hoge cop met ventilatielucht, maar die lucht wordt toch deels van buiten gehaald.
Wat ooit met de warmtewinner (1,4kW) niet lukte door over ventilatie zal hier niet beter gaan vrees ik :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Topicstarter
Maar die 4 kuub is alleen als het koud is en dan draait de wp. Maar is een goede ik kan het uitrekenen via andersom tot wanneer ik met de ferroli uit kan.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:44

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als je het goed uitwerkt dan kan een Panasonic wp alles in z'n eentje doen, maar het is wellicht zuiniger om met de Ferroli tapwater te blijven opwarmen omdat de Panasonic een minimum afgifte en verbruik heeft.
In de zomer heb je dan rust in de tuin en toch genoeg warm water.
Wil je met de wp gaan koelen dan wordt de installatie iets ingewikkelder (met het vat).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Topicstarter
Als ik 6 uur per dag reken voor het warmwater ( 6* 1= 6 kWh) voor warmwater dan hou ik 18 kWh over voor verwarming. Dus 2 M3 gas.

Even uitrekenen hoeveel dagen per jaar dat is.

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Topicstarter
Betreft combi Panasonic dus ook warmwater: Ik heb dan wel of een mengklep met pomp nodig. Wat ik nu voor ogen heb is dat wat er uit de wp komt in de vloer te stoppen. Als ik ook warmwater ga maken dan mag dat niet de vloer in.

[ Voor 10% gewijzigd door martijn v o op 05-04-2021 16:05 ]

• migjes
@martijn v o
2 warmtepomp boilers achter elkaar, waar mee er dus 1 word gehotfild.
het kan en is geen probleem, maar is niet zo zuinig als 1 warmtepomp boiler.
doordat warmtepomp 2, nu elke keer warm water heeft, daalt de cop een aardig stuk.
(de hoge geadverteerde cop word alleen gehaald bij totaal koude boiler, het laatste stukje verwarmen gaat dan met minder rendement, ruime halvering van de cop tot bijna geen spraken meer van een cop.)

veel goedkope warmtepomp boilers hebben dus ook een elektra element.
dan zie je dat de warmtepomp het water naar de 55 graden brengt, en 1x per week maakt het elektra element er nog even 65 graden van.
de anti legionella run word dit genoemd.
(ik zie wel dat de ferroli die je hebt dit ook misschien doet, maar mij niet helemaal duidelijk op welke manier precies.
zoek die eens uit, weet je meer, misschien kun je de legionella run ook uit zetten en anders regelen.)

afhankelijk hoe je huidige warmtepomp boiler het doet, kan het dus handig zijn om een erg goedkope elektra boiler er bij te hangen en de legionella run uit te zetten op de warmtepomp boiler.
https://www.warmteservice...1250?origin=-tl002-2-199-
dan heb je de volgende regeling:
(beste kun je het zo schrijven anders krijg je verkeerde domme antwoorden.
50l@55 = 50liter boiler op 55 graden.
10l/m@38 = 10 liter per minuut op 38 graden, dus stromend water voor b.v douche.
als je dat niet doet kun je antwoorden krijgen die een factor 2 er naast zitten. ;) )
huidige warmtepomp = 90l@55
nieuwe gehotfilde elektra boiler = 50l@65
grof weg geeft je dit al:
(+/- bierviltje berekening, moet je even beter doen.)
90l@55 x 0,9 = 81l@55 = 130l@38 bad water. (x 0,9 omdat je maar 90% van het water kunt tappen, daarna is de temperatuur te laag)
50l@65 = 100l@38 (nu geen 0,9, want word gehot filt dus kunt het volledige hoeveelheid gebruiken)
geeft je in totaal een 230l@38 bad water. ;)
voor ongeveer 300€ ben je dan misschien al klaar voor je bad te vullen?
(ik heb maar 170l@38 nodig voor een heel vol bad.
ik doe dit met 50l@55 + 100l@65 in de winter, en in de zomer heb ik 50l@55 + 200l@65.
ruim 2x de hoeveelheid die ik nodig heb.)
dit gaat maar amper meer kWh kosten als een warmtepomp boiler. ;)

voordeel is dat je nu zonder problemen je huis kunt verwarmen met een warmtepomp.
die hoeft niet tussen door warm water te maken, dus heeft alle tijd voor je huis.
en geen problemen met het koelen als je dat wil.
dus het is helemaal geen vreemd idee om tap water en verwarming totaal lost te koppelen van elkaar. ;)

alle stapjes die ik hier boven doe, die kun je heel precies uit rekenen.
ik schrijf ze even niet uit omdat ik geen idee heb wat je wil en hoeveel je wil.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Topicstarter
Dank, daar kan ik wel wat mee. Wat ik ook ga doen is een WTW in de douche zetten als we de badkamervloer gaan vervangen ivm vloerverwarming dat scheelt ook al iets.
Ik ga er van het weekend eens aan rekenen.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:59

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
migjes schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:01:
@martijn v o
2 warmtepomp boilers achter elkaar, waar mee er dus 1 word gehotfild.
het kan en is geen probleem, maar is niet zo zuinig als 1 warmtepomp boiler.
doordat warmtepomp 2, nu elke keer warm water heeft, daalt de cop een aardig stuk.
(de hoge geadverteerde cop word alleen gehaald bij totaal koude boiler, het laatste stukje verwarmen gaat dan met minder rendement, ruime halvering van de cop tot bijna geen spraken meer van een cop.)

veel goedkope warmtepomp boilers hebben dus ook een elektra element.
dan zie je dat de warmtepomp het water naar de 55 graden brengt, en 1x per week maakt het elektra element er nog even 65 graden van.
de anti legionella run word dit genoemd.
(ik zie wel dat de ferroli die je hebt dit ook misschien doet, maar mij niet helemaal duidelijk op welke manier precies.
zoek die eens uit, weet je meer, misschien kun je de legionella run ook uit zetten en anders regelen.)

afhankelijk hoe je huidige warmtepomp boiler het doet, kan het dus handig zijn om een erg goedkope elektra boiler er bij te hangen en de legionella run uit te zetten op de warmtepomp boiler.
https://www.warmteservice...1250?origin=-tl002-2-199-
dan heb je de volgende regeling:
(beste kun je het zo schrijven anders krijg je verkeerde domme antwoorden.
50l@55 = 50liter boiler op 55 graden.
10l/m@38 = 10 liter per minuut op 38 graden, dus stromend water voor b.v douche.
als je dat niet doet kun je antwoorden krijgen die een factor 2 er naast zitten. ;) )
huidige warmtepomp = 90l@55
nieuwe gehotfilde elektra boiler = 50l@65
grof weg geeft je dit al:
(+/- bierviltje berekening, moet je even beter doen.)
90l@55 x 0,9 = 81l@55 = 130l@38 bad water. (x 0,9 omdat je maar 90% van het water kunt tappen, daarna is de temperatuur te laag)
50l@65 = 100l@38 (nu geen 0,9, want word gehot filt dus kunt het volledige hoeveelheid gebruiken)
geeft je in totaal een 230l@38 bad water. ;)
voor ongeveer 300€ ben je dan misschien al klaar voor je bad te vullen?
(ik heb maar 170l@38 nodig voor een heel vol bad.
ik doe dit met 50l@55 + 100l@65 in de winter, en in de zomer heb ik 50l@55 + 200l@65.
ruim 2x de hoeveelheid die ik nodig heb.)
dit gaat maar amper meer kWh kosten als een warmtepomp boiler. ;)

voordeel is dat je nu zonder problemen je huis kunt verwarmen met een warmtepomp.
die hoeft niet tussen door warm water te maken, dus heeft alle tijd voor je huis.
en geen problemen met het koelen als je dat wil.
dus het is helemaal geen vreemd idee om tap water en verwarming totaal lost te koppelen van elkaar. ;)

alle stapjes die ik hier boven doe, die kun je heel precies uit rekenen.
ik schrijf ze even niet uit omdat ik geen idee heb wat je wil en hoeveel je wil.
Ik zou denk ik overwegen om een doorstromer achter de wpb te zetten zoals je aangeeft is idd het laatste stukje verwarmen toch een belazerde cop. ook meteen minder standverliezen

@TS

Qua terug moduleren van wp's was de pana 5kW H serrie een uitzondering in hoe ver hij terug kan. de J serrie kan wat minder ver en is eigenlijk min of meer een terug geschroefde 7kW en heeft dezelde minimale afgifte.
Echter is een grotere wp geen probleem zolang je afgifte systeem maar in verhouding is. Paar keer aan uit (door veel pendelen genoemd) is niet erg en kan het ding echt wel tegen, zolang het maar niet is omdat de retour temp tehoog is dus de unit uit gaat en de ruimte niet warm wordt en dus de thermostaat wil dat de unit aan gaat. ofwel je veel te weinig afgifte hebt. wat dus wel pendelen zou zijn en je niet wil ;)

edit:
heb je trouwens een L/L overwogen?, koelt ook veel lekkerder (door het ontvochtigen)
bv een unit beneden en een split boven. en dan cop1 E-radiatoren op de plekken waar je weinig/nooit bent. ?

• migjes
@martijn v o
een douche WTW, verstandig, kan ik erg simpel over zijn. ;)
(jammer dat ik dat niet kan doen.)

dit zijn wat oudere cijfers van afgelopen 2 maanden.
(de situatie is nu anders, heb het onderste element nu voor 1/3 geactiveerd.)

ik heb een inventum ecolution combi 50.
dat is een warmtepomp op ventilatielucht van maar 1,4kW (veel meer kun je haast niet uit ventilatie lucht halen anders ventileer je te veel.)
die heeft een 50liter boiler, maar als die warm is dan schakelt hij over naar huis verwarmen.
(een flink stuk luxer als jouw ferrelli kun je zeggen, besparing is dan ook al snel 600m3 gas per jaar.
het meeste bespaar je gewoon op huis verwarming, warm tapwater kost helemaal niet veel energie in vergelijking.
grof weg zeg ik 800m3 gas verwarming, 225m3 tapwater 25m3 koken.)

na de boiler van de ecolution heb ik dus een 200l boiler hangen.
(ja ik weet het die is veel te groot, maar kon geen kleinere vinden die ook 2 elementen aan kon.
tja dan maar iets groter.)
in die boiler zit boven in een element van 2kW, die de top van de 200l boiler verwarmt tot een 65 graden.
hier door word het onderste gedeelte niet verwarmt maar wel gehotfilt met 55graden uit de warmtepomp.

vul ik dus een bad, dan word de temperatuur onder in de boiler snel een graad op 20.
tja 50liter uit de warmtepompboiler is natuurlijk snel op en dan hotfilt hij niet meer.

maar een bad, word hier maar 1x per maand gevuld, al die andere keren zijn het korte douche's.
of een afwasje, dat zijn veel kleinere hoeveelheden water.
en dan zie je dat onder in de boiler de temperatuur oploopt tot een 45 graden.
(hotfillen werkt dus erg goed, je haalt nooit de 55 graden met zo een grote boiler, jep.
en ja bad dat word niet zo heel vaak gebruikt, het meeste zijn toch korte douche sessies.)

(ben nu bezig met het onder element te activeren, die is dus 3fase van 1kW.
dit hun je gewoon op een 1fase aansluiten en kun je stapjes in programmeren van 333W.
heb een ruime 7kWp aan zonnepanelen en dat levert zelfs al ruim in februari al genoeg om mijn boiler op temperatuur te krijgen met eigen stroom via rechtstreeks gebruik.)
twain4me schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:20:
[...]
Ik zou denk ik overwegen om een doorstromer achter de wpb te zetten zoals je aangeeft is idd het laatste stukje verwarmen toch een belazerde cop. ook meteen minder standverliezen
lol doorstromers zijn voor watjes. ;)
ik heb een 17-23l/m@38 nodig als ik de douche vol open gooi. >:)
en boilers starten ook nog veel sneller als doorstromers.
en ik kan mijn boiler voeden met eigen stroom van de panelen (voor een ruime 10 van de 12 maanden).
of : "eigen stroom eerst"
lekker militante zonnestroom producent.
als ik dit wil doen haal ik zelfs in de zomer niet eens de helft van een doorstromer, nee bleuu geen optie. ;)

(en niet vergeten dat ik nu nog een spiraal over heb voor een zonnecollector.
ga ik misschien nog wel eens een keer gebruik van maken als ik zin heb. ;) )

maar natuurlijk als je kunt leven met de lage hoeveelheid l/m@38 van een doorstromer, dan zijn die wel een betere weg. ;)

• twain4me

twain4me

migjes schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:37:
@martijn v o

maar natuurlijk als je kunt leven met de lage hoeveelheid l/m@38 van een doorstromer, dan zijn die wel een betere weg. ;)
blijft wel hotfill he ;)

Ik heb zelf ook een voorkeur voor vaten waar je warmte in kan stoppen, hoe groter hoe beter :+

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Topicstarter
Ik ook de grootte wordt niet bepaald door mijn beurs, ook niet door de ruimte maar door wat de constructeur nog akkoord gaat geven :-)

• migjes
jep, maar helaas is het dan wel minder energie gebruiken, niet meer l/m@38 geven.
dus daar had ik dus helemaal niks aan. :-(
Ik heb zelf ook een voorkeur voor vaten waar je warmte in kan stoppen, hoe groter hoe beter :+
jep, groter is beter. ;)
martijn v o schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:47:
Ik ook de grootte wordt niet bepaald door mijn beurs, ook niet door de ruimte maar door wat de constructeur nog akkoord gaat geven :-)
netjes, laat de beurs niet de beperking zijn.
is verstandiger om de juiste duurdere beslissing te nemen als de goedkope net niet oplossing.
(maak het zeker niet te duur, bezuinigen op tapwater is gewoon niet groot, dus doe niet te gek.
alles is relatief. ;) )

toch is ruimte snel ook een punt.
mijn 200l boiler is maar +/-140cm, maar eigenlijk wil je die niet op de vloer hebben, want je wil hem wel nog kunnen aftappen, dus je heb een +/-20cm verhoging nodig.
en dan heb je boven op ook nog een paar cm, nodig voor wat buis werk.
maar als je dan ook nog wil werken met een anode, dan moet je er ook ruim een meter boven hebben om die staaf er nog in te kunnen krijgen.
en dan zit je al snel op 2,6m aan hoogte, en die heb ik niet op het schuine gedeelte van de zolder.
(ik werk dus zonder anode, vervangen voor een elektrische +/-10cm.)
dus ja je gaat stiekem rap door je ruimte heen. ;)

en laten we wel wezen, een 50l@55 + 200l@65, daar vul ik 3x een bad mee.
en daarna is het water al weer warm om het bad nog 3x te vullen.
ergens krijg ook ik te veel last van verrimpelde huid na zoveel baden.
genoeg is genoeg. ;)

• twain4me

twain4me

migjes schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:15:

toch is ruimte snel ook een punt.
mijn 200l boiler is maar +/-140cm, maar eigenlijk wil je die niet op de vloer hebben, want je wil hem wel nog kunnen aftappen, dus je heb een +/-20cm verhoging nodig.
en dan heb je boven op ook nog een paar cm, nodig voor wat buis werk.
maar als je dan ook nog wil werken met een anode, dan moet je er ook ruim een meter boven hebben om die staaf er nog in te kunnen krijgen.
en dan zit je al snel op 2,6m aan hoogte, en die heb ik niet op het schuine gedeelte van de zolder.
(ik werk dus zonder anode, vervangen voor een elektrische +/-10cm.)
dus ja je gaat stiekem rap door je ruimte heen. ;)
Anodes, kan je dat eten? ;)

Heb je ook geen last van met rvs :+

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:04
4m3 gas in 24 uur op de koudste dag= ~ 36kWh warmte.
Wanneer je de warmtepomp dus uitsluitend voor verwarming gebruikt en voor je warm water een ander apparaat, zou je uit kunnen met een warmtepomp die 3kW @ -15 buitentemperatuur levert.

Waar je wel rekening mee moet houden is hoe je nu je huis verwarmt en of dat in de toekomst hetzelfde zal blijven. Kleine kinderen zijn overdag vaak beneden, maar naarmate ze opgroeien willen ze vaker op hun eigen kamer spelen. Of moeten ze daar huiswerk maken. Wanneer die 4m3 gas in 24u hoofdzakelijk voor een comfortabele temperatuur op de benedenverdieping is en het daarbij op de slaapkamers tamelijk fris was, moet je nog wat meer vermogen rekenen om wanneer dat in de toekomst gewenst is zowel beneden als boven tot een comfortabele verblijfstemperatuur te stoken.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Topicstarter
De 4m3 gas per 24 uur was voor de hele woning, de kinderen studeren namelijk op hun kamer.
Dus dat was gelukkig al zo.

Ik zou het liefste een warmtepomp hebben van 3kW bij -15 maar ik kan ze niet vinden.

[ Voor 26% gewijzigd door martijn v o op 06-04-2021 21:14 ]

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Topicstarter
Ik heb wel een andere leuke gevonden.
Remko LWM-80. Die kan van 0,6kW naar 8kW moduleren, heeft een redelijk GWP koelgas, op papier een super rendement en stil geluid.
Ik ben alleen bang dat de prijs niet valt in de range van de panas en mitsoebietsies.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d_exn7JfDna06GRciNBHKPc5pM4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s0WbUKwaBkDf9UHWoB89Oq4G.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1