@
Herko_ter_Horst inderdaad, dat gaat over verbouwing, op het eerste gezicht niet relevant voor TS, althans voor zover kenbaar.
Ik heb de relevante artikelen van de Wet inkomstenbelasting nog eens goed gelezen en kom tot de volgende interpretatie:
De eigenwoningschuld wijzigt voortdurend. Dit kan komen door aflossing (annuitaire) lening en/of nieuwe schulden die t.b.v. de eigen woning worden aangegaan (Artikel 3.119a Lid 2).
De eigenwoningreserve kan ook op elk moment veranderden. Artikel 3.119aa Lid 1 schrijft voor hoe dit gebeurt bij vervreemding van een eigen woning. Artikel 3.119aa Lid 2c luidt:
"
De eigenwoningreserve neemt af, doch niet verder dan tot nihil, met: een bedrag gelijk aan de in een kalenderjaar gemaakte kosten voor verbetering of onderhoud van de woning of ter afkoop van de rechten van erfpacht, opstal of beklemming met betrekking tot de woning."
Artikel 3.119aa Lid 3 luidt:
"
De eigenwoningreserve vervalt voor zover die is toe te rekenen aan een vervreemdingssaldo eigen woning dat drie jaar geleden is toegevoegd."
Goed, dan over de toepassing van de eigenwoningreserve op de eigenwoningschuld. Hierover lezen we in Artikel 3.119a Lid 3a dat de eigenwoningreserve in mindering moet worden gebracht en dat dit bedrag bepaald wordt op een van de volgende momenten:
- direct voorafgaand aan het moment waarop de woning ten aanzien van de belastingplichtige als een eigen woning wordt aangemerkt.
- direct voorafgaand aan de verbetering, het onderhoud of de afkoop.
In mijn geval gaat het erom of ik de overwaarde van de (nog niet verkochte) woning na verkoop kan aanwenden om mijn nieuwe woning te verbouwen zonder dat dit leidt tot een (toename van de) eigenwoningreserve. Via de belastingtelefoon kreeg ik te horen dat dit inderdaad mag en dat daar als ik dat niet met een lening, maar zelf dus bekostig uit de dan gerealiseerde overwaarde er ook geen maximum termijn aan zit (in geval van een lening of bouwdepot is dat anders) waarna ik de eigenwoningreserve hiermee kan verminderen.
Stel nu dat ik buitenschilderwerk laat verrichten (onderhoud aan de huidige eigen woning), en dat doe ik 3 jaar na verkoop van de vorige woning met overwaarde (vervreemdingssaldo). En ik bekostig dit onderhoud uit eigen middelen (overwaarde) of ga daarvoor een lening aan. Dan is dat volgens Artikel 3.119a Lid 3a toch een moment waarop het saldo eigenwoningschuld - eigenwoningreserve opnieuw bepaald kan worden? Als ik Artikel 3.119aa Lid 3 dan lees en de eigenwoningreserve dan inmiddels vervallen is, dan kan ik toch niet anders concluderen dat hypotheekrenteaftrek weer op de gehele eigenwoningschuld kan worden toegepast?
Is hier jurisprudentie over?