Future-proof budgetvriendelijke alleskunner behalve gaming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyapet
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19-04-2024
Hallo tweakers,

Mijn eerste post. Was al een leuke ervaring om hem in mekaar te knutselen op deze site. Dank voor de aanwijzingen. Zal nog leuker zijn als ik ook nog wat feedback krijg :)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik hoop dat dit geen dooddoener is maar eigenlijk wil ik een beetje van alles kunnen doen op een comfortabele maar toch nog budgetvriendelijke manier (inclusief wat video editing door mijn tiener kinderen). Belangrijk: gamen hoort daar niet bij.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ergens tussen 1000 en (max) 1500 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, alles from scratch.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik ben geen expert, en heb geen idee welke video kaart minimaal voldoende is voor een comfortabel gebruik, zonder gamen.
Essentieel is een optische drive om mijn nieuwe cd´s te kunnen blijven rippen (don´t ask). In de winkel vind je haast geen desktops meer met optische drive. Vandaar mijn keuze om de desktop dan maar zelf samen te stellen.
Ik heb een Synology NAS met meer dan voldoende ruimte, dus vraag ik me ook af hoe veel ik moet investeren in SSD of HDD voor comfortabel gebruik.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De desktop hoeft zeker niet compact te zijn, ik heb best wel ruimte. Geluidsarm is vrij belangrijk (maar hoeft zeker niet maniakaal nagestreefd te worden), en laag energieverbruik is altijd een opsteker waar mogelijk zonder aan relevante kwaliteit in te boeten. De desktop zou ook liefst minstens 5 jaar moeten kunnen meegaan.Ik dacht dat een Ryzen 7 processor daar wel voor zou kunnen zorgen.

Ga je overklokken?
Lijkt me niet iets voor iemand met mijn wensen, of vergis ik me?

Wat verwacht je van ons?
Ik ben zelf even gaan virtueel knutselen, na veel lezen op tweakers en andere sites:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 305,-€ 305,-
1MoederbordenMSI B550-A PRO€ 130,90€ 130,90
1VideokaartenMSI GeForce GT 710 2GD3H LP€ 46,-€ 46,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Zwart€ 154,90€ 154,90
1Ventilatorenbe quiet! Silent Wings 3 PWM, 140mm€ 22,15€ 22,15
1Geheugen internHyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/16€ 89,90€ 89,90
1Optische drivesASUS DRW-24D5MT (retail) Zwart€ 19,99€ 19,99
1VoedingenCorsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart€ 131,-€ 131,-
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 123,90€ 123,90
Totaal€ 1.023,74

Graag hoor ik jullie kritische bemerkingen. Ik heb nog wat budgetmarge, dus: mis ik zaken? Gaan sommige dingen niet samen? Kan het ergens met minder? Moet het elders met iets meer om comfortabel te zijn? Laat maar horen. Alvast bedankt voor jullie bijdrage.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kilomeester
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01-02-2024
Als je enige argument om zelf een PC samen te stellen is dat er geen voorgebakken systemen met optical drives meer zijn: je kunt gewoon voor twee à drie tientjes een DVD r/w drive op USB kopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:54
Teveel geld voor slechts een 3700x. Een 750W voeding is overkill voor een systeem wat minder dan 300W gebruikt. De videokaart is trager dan de huidige iGPU’s van Intel. Intel heeft bovendien Quicksync voor videobewerking. Voor 5 jaar neem je liever gelijk 32GB RAM. De S400 kast is lekker compact en stil.

1ProcessorsIntel Core i7-11700 Boxed€ 329,-€ 329,-
1MoederbordenASUS PRIME B560M-A€ 119,90€ 119,90
1BehuizingenCooler Master Silencio S400€ 86,49€ 86,49
1ProcessorkoelingEnermax ETS-T50 AXE€ 43,99€ 43,99
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 169,90€ 169,90
1Optische drivesASUS DRW-24D5MT (bulk) Zwart€ 14,95€ 14,95
1VoedingenCorsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart€ 79,90€ 79,90
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 123,90€ 123,90
Totaal€ 968,03

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepsiblik
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-03 01:01
Ten eerste, ik zou niet weten waarom je voor ATX kiest en niet voor mATX of zelfs mITX

Voor de case zou ik een Cooler Master NR400 (mATX) of NR600 (ATX) nemen. Dat scheelt je weer wat euros. Als stilte een argument is, dan kun je de S400 of S600 nemen, maar wel een extra fan erbij doen.

750W is teveel voor dit systeem. Je kunt met 550-600 wel toe. Let wel, wanneer je zou switchen naar Intel, dan wordt dat 600-650 watt.

Voor video editing is 16Gb gewoon te weinig, zeker wanneer het in 4K gaat.

Wat is je eis voor een monitor? IPS zou het beste zijn aangezien je beeld gaat bewerken. Maar welke resolutie en hoever zit je van het scherm af?

NAS is alleen goed voor opslag. Bestanden die je nog aan het bewerken bent, moet je op je lokale drive bewerken en dan geeft SSD/NVMe je een groot voordeel. Je workflow moet zoiets zijn als
  1. Bestanden uitsorteren (op de SSD)
  2. Bestanden bewerken (op de SSD)
  3. Bestanden archieveren (op de NAS)
  4. Back up (op aparte schijf en/of in de cloud)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_aimy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:02
FD Define 7 is een gigantisch grote kast die nagenoeg niet gevuld gaat zijn.
Je kunt hiervoor beter een kleinere kast nemen.
Degene die @Djarune in z'n lijstje neemt is compacter maar nog ruim genoeg.

Veel builds gebruiken geen DVD drives meer, zo ben ik ook overgestapt naar een DVD drive loze build en hier een fan geplaatst :D
In een andere build met een FD Define R6 heb ik een ASUS DRW (Intern) geplaatst, omdat die persoon ook een DVD drive wilde, echter deze is erg luid, ook in een stille kast (front panel deur dicht).
Ik heb toen zelf de keuze gemaakt om een externe DVD drive te nemen, de ASUS SDRW (Extern).
Vele malen stiller, wel trager maar wel een DVD drive.
Na gebruik kan deze gewoon losgekoppeld worden en in de schuif gelegd worden bijvoorbeeld.

Je kunt nog een SSD toevoegen als scratchdisk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyapet
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19-04-2024
Zoals verwacht leer ik hier veel bij. Dank daarvoor.

Duidelijk dat de voeding minder watt nodig heeft, en dat ik beter naar 32GB RAM overga qua futureproof. Thanks @pepsiblik .

Minder eenvoudig is de keuze qua behuizing en moederbord. Ik begrijp dat ik kleimer kan gaan zonder mijn wensen te compromitteren. Ik zal dat even goed bekijken, op basis van de suggestie van @pepsiblik voor mATX. Heb ik dan nog steeds ruimte voor een scratchdisk, eventueel later bij te voegen, zoals gesuggereerd door @J_aimy ?

Ook de keuze tussen i7 en Ryzen 7, en de daaraan gelinkte keuze voor eem videokaart is voor mij niet zo eenvoudig. Ik zal de suggestie van @Djarune nog even goed moeten bekijken. Is een geïntegreerde videokaart genoeg voor mijn noden? En is Intel dan in het voordeel?

@Kilomeester heeft een goed punt natuurlijk: een externe DVD brander is ook een optie, en dan kan ik eventueel off the shelf gaan voor mijn desktop.

@J_aimy zijn opmerking dat een externe USB oplossing trager is dan een interne optical drive lijkt mij belangrijk. Rippen van een cd collectie naar flac, daar kruipt tijd in. Is een USB DVD drive trouwens even betrouwbaar als een interne oplossing?

Geluid bij interne optical drive is enkel een issue bij gebruik neem ik aan? Zou voor mij geen probleem zijn, want ik gebruik de drive enkel voor rippen niet om naar een goede film te kijken.

Ik zal dit allemaal even laten bezinken, wat bijlezen, en dan kom ik graag terug bij jullie.
Vrolijk pasen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kilomeester
Maar hoe veel CD's moet je wel niet rippen dan, dat de snelheid zo veel uitmaakt? Zo te lezen rip je nu ook al CD's, hoe snel is je huidige optische drive en hoe lang duurt het rippen? (En welk deel van de rip-tijd gaat op aan FLAC encoding?)

/edit: en ja, als een schijf in de optische drive niet draait maakt hij ook geen geluid, intern of extern.

[ Voor 18% gewijzigd door Kilomeester op 05-04-2021 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:08
Heb net onderstaand systeem klaar voor iemand met een vergelijkbaar gebruiksdoel.
Cpu koeler is een Thermalright AXP-90 geworden.
11500 ipv 11400 om de 50% snellere igpu. 11600 non K nog niet leverbaar anders was het die geworden.
Dit moederbord vanwege het aantal USB poorten en de optische uitgang.
Gen4 ssd vanwege de e-peen.
DVD brander is een externe aanwezig dus hoefde niet in de behuizing te passen net als hdd's die in een NAS zitten. Had nog een pricewatch: Jonsbo U1 Plus Zwart met Mini-ITX bord voorgesteld maar dat vond men te klein worden. De V9 is overigens nauwelijks hoger dan de U1 Plus, wel zo'n 10cm dieper.
1ProcessorsIntel Core i5-11500 Boxed€ 209,-€ 209,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B560M-PLUS€ 139,90€ 139,90
1BehuizingenJonsbo V9 Zwart€ 59,-€ 59,-
2VentilatorenArctic F12 PWM PST CO, 120mm€ 7,99€ 15,98
2Geheugen internPNY XLR8 MD16GD4320016XRGB€ 84,18€ 168,36
1VoedingenCorsair SF450€ 86,50€ 86,50
1Solid state drivesSeagate FireCuda 520 500GB€ 101,64€ 101,64
Totaal€ 780,38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepsiblik
Kilomeester schreef op maandag 5 april 2021 @ 15:41:
Maar hoe veel CD's moet je wel niet rippen dan, dat de snelheid zo veel uitmaakt? Zo te lezen rip je nu ook al CD's, hoe snel is je huidige optische drive en hoe lang duurt het rippen? (En welk deel van de rip-tijd gaat op aan FLAC encoding?)

/edit: en ja, als een schijf in de optische drive niet draait maakt hij ook geen geluid, intern of extern.
Ik had er een duizend te rippen. Daar ben ik meer dan een jaar mee bezig geweest en dan is het gewoon gemakkelijker als dat ding ingebouwd zit. Ik snap wel waarom hij dat wil. Voor mij is het in elk geval een must-have. Dat apparaat is toch 24/7 aangesloten dus dan neemt ook niet nodeloos een USB poort in beslag.

@Nyapet Gewoon interne drive. Een losse speler krijg je spijt van. En bij Cooler Master hebben ze twee mooie kasten met een ODD bay. NR400/600 en de S400/S600.

[ Voor 9% gewijzigd door pepsiblik op 05-04-2021 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kilomeester
Ik was oprecht benieuwd, want ik kan me de laatste keer niet herinneren dat ik iemand hoorde zeggen anno nu nog met grote stapels cd's/dvd's in de weer te zijn. Kijk als hij zegt ik moet dagelijks honderd schijfjes verwerken, sure, dan kun je er best een PC omheen bouwen (of een OTS voor selecteren). Maar zijn het er nou maar een paar, of is het iets incidenteels, zeker als het een project is waar je uiteindelijk ook weer een keer klaar mee bent en daarna je PC nog door moet, dan zou ik toch eerder voor een externe gaan die je gewoon kunt afkoppelen.

En áls ik duizenden CD's te rippen had, zou ik het denk ik nog steeds anders doen, en gewoon een werklaptopje toewijzen als "rip machine", met twee of drie USB optical drives aan de USB. Dan zou het lekker snel klaar zijn, en zou ik verder de vrijheid hebben om met de PC te doen wat ik wil zonder dat dat in de weg zit (ik zou bijv. niet graag gamen en CD-rippen tegelijk op dezelfde computer). Maar dan moet je natuurlijk nog wel een laptop over hebben, en ruimte op je bureau.

Je kunt natuurlijk ook best een grote behuizing met meerdere 5.25" bays kopen en er vier interne drives in zetten :)

Zou voor mij trouwens nog wat bijkomen (maar ik weet natuurlijk niet hoe TS daarnaar kijkt)... Ik zet zelf mijn kasten altijd ver weg achter onder mijn bureau achter een ladenblok, zodat hij niet in de weg staat of geluid maakt, en heb dan een usb hubje op het bureau. En voor die ene keer per jaar dat ik inderdaad iets met optische schijven moet doen heb ik mijn usb drive'tje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepsiblik
Kilomeester schreef op maandag 5 april 2021 @ 20:37:
Ik was oprecht benieuwd, want ik kan me de laatste keer niet herinneren dat ik iemand hoorde zeggen anno nu nog met grote stapels cd's/dvd's in de weer te zijn. Kijk als hij zegt ik moet dagelijks honderd schijfjes verwerken, sure, dan kun je er best een PC omheen bouwen (of een OTS voor selecteren). Maar zijn het er nou maar een paar, of is het iets incidenteels, zeker als het een project is waar je uiteindelijk ook weer een keer klaar mee bent en daarna je PC nog door moet, dan zou ik toch eerder voor een externe gaan die je gewoon kunt afkoppelen.

En áls ik duizenden CD's te rippen had, zou ik het denk ik nog steeds anders doen, en gewoon een werklaptopje toewijzen als "rip machine", met twee of drie USB optical drives aan de USB. Dan zou het lekker snel klaar zijn, en zou ik verder de vrijheid hebben om met de PC te doen wat ik wil zonder dat dat in de weg zit (ik zou bijv. niet graag gamen en CD-rippen tegelijk op dezelfde computer). Maar dan moet je natuurlijk nog wel een laptop over hebben, en ruimte op je bureau.

Je kunt natuurlijk ook best een grote behuizing met meerdere 5.25" bays kopen en er vier interne drives in zetten :)

Zou voor mij trouwens nog wat bijkomen (maar ik weet natuurlijk niet hoe TS daarnaar kijkt)... Ik zet zelf mijn kasten altijd ver weg achter onder mijn bureau achter een ladenblok, zodat hij niet in de weg staat of geluid maakt, en heb dan een usb hubje op het bureau. En voor die ene keer per jaar dat ik inderdaad iets met optische schijven moet doen heb ik mijn usb drive'tje.
Tja, ieder zijn ding. Ik wil alles in de kast hebben. Geen losse hubs, drives of andere dingen die kunnen vallen, losraken of wat dan ook. Het zit erin of het komt er niet in. Ik zie ook niet waarom er een compromis gemaakt moet worden. Er zijn voldoende goede kasten met ruimte voor een ODD. Dus wanneer de OP een kast met ODD wil, dan zoeken we er een voor hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kilomeester
Tsja, voor mij zou het juist een compromis zijn om een kast te bouwen die groter is dan nodig, en vooral die dat ook zal blijven nadat de noodzaak voor die extra hardware voorbij is, terwijl hij dan nog wel door moet.

Maar ieder zijn ding natuurlijk, en ja, laat TS maar kiezen welk standpunt hij inneemt (misschien wil hij wel alsnog off the shelf) en dan zien we wel weer verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_aimy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:02
pepsiblik schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 00:10:
[...]

Tja, ieder zijn ding. Ik wil alles in de kast hebben. Geen losse hubs, drives of andere dingen die kunnen vallen, losraken of wat dan ook. Het zit erin of het komt er niet in. Ik zie ook niet waarom er een compromis gemaakt moet worden. Er zijn voldoende goede kasten met ruimte voor een ODD. Dus wanneer de OP een kast met ODD wil, dan zoeken we er een voor hem.
TS zegt een ODD is essentieel en ziet dat prebuilds in de winkels deze haast niet meer te vinden zijn. Hierbij wordt een eODD als optie aangegeven, zo kan hij doorgaan met bijvoorbeeld kijken naar prebuilds icm een eODD of toch kiezen voor zelfbouw met iODD en dan is het aan TS om hierin de keuze te maken.
Aangezien geluidsarm ook een wens is van TS en een eODD toch zijn wens van ODD tbv rippen kan vervullen denk ik dat een eODD hier een goed advies is, aangezien de voordelen hier aangegeven zijn en de nadelen ook.

Dingen die losraken of vallen heeft toch wel een beetje te maken met behandelen van je materiaal en niet met het 'deugen' van je hardware voor je wensen.
Nyapet schreef op maandag 5 april 2021 @ 15:30:
Minder eenvoudig is de keuze qua behuizing en moederbord. Ik begrijp dat ik kleimer kan gaan zonder mijn wensen te compromitteren. Ik zal dat even goed bekijken, op basis van de suggestie van @pepsiblik voor mATX. Heb ik dan nog steeds ruimte voor een scratchdisk, eventueel later bij te voegen, zoals gesuggereerd door @J_aimy
Jahoor, onderaan bij de voorkant zie je een disk bay die volgensmij tot 2 2.5"/3.5" schijven kan dragen.
Vergeet ook de 2e M2 slot op moederbord niet!
Zoals eerder gezegd is de FD Define 7 een gigantisch kast, heel veel ruimte, indien geen gigantische opslag systeem maar een bijvoorbeeld voor gaming zou je er een custom waterkoeling loop in kunnen bouwen.
Kleiner zonder een gigantische videokaart of zelfs zoals aangegeven op de iGPU dan is mATX groot zat.
Ook de keuze tussen i7 en Ryzen 7, en de daaraan gelinkte keuze voor eem videokaart is voor mij niet zo eenvoudig. Ik zal de suggestie van @Djarune nog even goed moeten bekijken. Is een geïntegreerde videokaart genoeg voor mijn noden? En is Intel dan in het voordeel?
iGPU die ingebouwd is in de processor is sneller van Intel dan de toegevoegde eGPU.
In een gaming video zijn die iGPU's redelijk vergelijkbaar met een 1030, hierdoor een best buy tov jouw AMD + eGPU optie.
@J_aimy zijn opmerking dat een externe USB oplossing trager is dan een interne optical drive lijkt mij belangrijk. Rippen van een cd collectie naar flac, daar kruipt tijd in. Is een USB DVD drive trouwens even betrouwbaar als een interne oplossing?

Geluid bij interne optical drive is enkel een issue bij gebruik neem ik aan? Zou voor mij geen probleem zijn, want ik gebruik de drive enkel voor rippen niet om naar een goede film te kijken.
Interne DVD drive leest CD's á 48x speed en de externe á 24x speed.
Geluid is enkel bij gebruik.
Qua rippen lees ik ook dat buiten de DVD drive ook het medium waar je uiteindelijk met de software naartoe schrijft ook een rol speelt, dusjah... keuzes keuzes keuzes :P
Een iODD met via software direct opslaan naar een eHDD via USB 2.0 zou ook niet echt een ideale situatie zijn.
Pagina: 1