Slimme stekker laat stroom door in "UIT"-stand?!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:01
Ik zit met een best vaag probleem. Een 230vac => 24vdc voeding aangesloten op een slimme stekker is niet spanningsvrij als de slimme stekker op "uit" staat :? En gaat zelfs eens in de zoveel tijd voor een fractie v/e seconde even aan :o

De situatie is een LCD-lichtkrant met TL-verlichting en een RS-232 interface wat allemaal gevoed wordt met 24vdc. De voeding is een Epson PS-180... een naar mijn weten vrij standaard (betrouwbare) schakelende voeding. En deze voeding zit achter een slimme stekker van LSC Smart connect (Tuya) om 'm via de smartphone te kunnen schakelen.

Als ik de stekker (230vac) uit de voeding trek gaat de uitgang naar 0,0vdc en is de lichtkrant e.d. uit.

Echter, als ik de stekker v/d voeding in de slimme stekker (in uit-stand!!) laat zitten, gaat de uitgang v/d voeding langzaam naar 0,6vdc :o En erger... eens in de zoveel tijd gaat de voeding voor een fractie v/e seconde aan met als gevolg dat het LCD-gedeelte van mijn lichtkracht even aan flitst en het relais v/d TL klikt :o De multimeter geeft dan even 10-20vdc aan (is niet snel genoeg).

Waarom loopt er op de één of andere manier stroom naar de aangesloten voeding terwijl de slimme stekker op "UIT" staan?! :o

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:47
Dat is wel vreemd want de uitgang wordt via een relais geschakeld: https://www.circuitsonline.net/forum/view/146361/2 Neem aan dubbelpolig, maar zoniet zou je eens kunnen proberen de stekker 180' te draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Volgens mij schakelt zo' n slimme stekker maar 1 van de polen. Dus eens met @Nielson, de slimme stekker eens andersom in het stopcontact proberen.
Waarom de voeding blijkbaar langzaam capaciteit opbouwt als alleen de fase en en niet de nul spanning krijgt (aanname) weet ik niet. Zit daar een geaarde stekker aan ? Die zou ook met een ongeaarde stekker moeten werken, misschien is dat ook nog een optie.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Josefien schreef op maandag 5 april 2021 @ 00:26:
...En erger... eens in de zoveel tijd gaat de voeding voor een fractie v/e seconde aan...
Hoe vaak ongeveer? Eens per week, eens per dag, meerdere malen per uur?

Het zou een stukje logica kunnen zijn dat het ding niet oneindig lang kan wachten op een aansignaal en dat daarom een tellertje wordt gereset waarbij de uitgang even aan gaat.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-05 12:18

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Bijna alle slimme stekkers zullen maar 1 ader schakelen en dan moet je dus zorgen dat de slimme stekker op de goede manier in het stopcontact zit (de hint van @Nielson) zodat dit niet de nuldraad is.

Ik weet toevallig dat het outdoor slimme stopcontact van Fritz een dubbelpolig relais heeft.
Dit is een van de zeldzame uitzonderingen (de indoor-versie is ook enkelpolig).

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:02

4POX

Everybody is wired

Is het apparaat geaard? Dat er een stroomkring ontstaat tussen een pin en de aarde? De aarde hoeft niet via het net te gaan. Misschien is de lichtkrant wel op een andere manier via de aarde verbonden. Is het een oud huis waar de groep niet via de aardlek loopt?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
Nielson schreef op maandag 5 april 2021 @ 00:40:
Dat is wel vreemd want de uitgang wordt via een relais geschakeld: https://www.circuitsonline.net/forum/view/146361/2 Neem aan dubbelpolig, maar zoniet zou je eens kunnen proberen de stekker 180' te draaien.
Misschien is dit het :o Ik heb 'm omgedraaid en nu is de uitgangsspanning nog steeds 0,0vdc na een half uur :o

Dan is 'ie dus toch niet dubbelpolig geschakeld :?
u_nix_we_all schreef op maandag 5 april 2021 @ 00:46:
Volgens mij schakelt zo' n slimme stekker maar 1 van de polen. Dus eens met @Nielson, de sliime stekker eens andersom in het stopcontact proberen.
Waarom de voeding blijkbaar langzaam capaciteit opbouwt als alleen de fase en en niet de nul spanning krijgt (aanname) weet ik niet. Zit daar een geaarde stekker aan ? Die zou ook met een ongeaarde stekker moeten werken, misschien is dat ook nog een optie.
Het lijkt er inderdaad op dat door de slimme stekker te draaien het probleem wegblijft :o

De voeding heeft een geaarde stekker, daar heb ik 'm speciaal voor uitgezocht. De lichtkrant heeft namelijk een metalen behuizing en mijn ervaring met ongeaarde schakelende voedingen eraan is dat er dan een lekstroom op de behuizing komt te staan.
Brahiewahiewa schreef op maandag 5 april 2021 @ 00:57:
[...]

Hoe vaak ongeveer? Eens per week, eens per dag, meerdere malen per uur?

Het zou een stukje logica kunnen zijn dat het ding niet oneindig lang kan wachten op een aansignaal en dat daarom een tellertje wordt gereset waarbij de uitgang even aan gaat.
Hij ging meerdere keren per uur voor een fractie v/e seconde aan. En daarbij klikt het relais v/d slimme stekker niet.
aawe mwan schreef op maandag 5 april 2021 @ 01:05:
Bijna alle slimme stekkers zullen maar 1 ader schakelen en dan moet je dus zorgen dat de slimme stekker op de goede manier in het stopcontact zit (de hint van @Nielson) zodat dit niet de nuldraad is.

Ik weet toevallig dat het outdoor slimme stopcontact van Fritz een dubbelpolig relais heeft.
Dit is een van de zeldzame uitzonderingen (de indoor-versie is ook enkelpolig).
Dat omdraaien in het stopcontact lijkt vooralsnog te werken :D Wel raar dan dat het zo moet :? Het lijkt mij dat het niet goed is voor een aangesloten apparaat dat het af en toe even aan flitst. Nu is het een lichtkrant, maar het kan ook een TV zijn bijv. waar je het niet ziet?
4POX schreef op maandag 5 april 2021 @ 01:05:
Is het apparaat geaard? Dat er een stroomkring ontstaat tussen een pin en de aarde? De aarde hoeft niet via het net te gaan. Misschien is de lichtkrant wel op een andere manier via de aarde verbonden. Is het een oud huis waar de groep niet via de aardlek loopt?
Ja, het apparaat/de voeding is geaard. En is aangesloten op een groep met 30mA aardlekschakelaar.

[ Voor 25% gewijzigd door Josefien op 05-04-2021 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:02

4POX

Everybody is wired

Het is lang geleden. Derde klas CTS.

235 volt * 0,03A = 7 watt. Een aardlek schakelaar verbreekt de verbinding bij 7 watt

Als het apparaat op minder dan 7 watt werkt en er is ergens een aardlek. Klinkt niet eens zo raar dat het actief kan zijn.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-05 23:41
Het is niet zozeer een aardlek maar een capacitieve koppeling van alles wat onder spanning staat naar aarde.

Dat is genoeg om langzaam de primaire elco in de voeding op te laden, als die vol genoeg is wordt die voeding even 'wakker' en levert kort uitgangsspanning tot de elco weer leeg is.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-05 20:28

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik heb ook ooit eens zoiets aan de hand gehad. Ook door een enkelpolige afschakeling, in dit geval voor een tv op de slaapkamer.
Omdraaien van de stekker hielp bij mij niet. Via de Ziggo coax, die ook in die tv zat, lekte er wat stroom en kwam die tv een paar keer per nacht heel kort tot wat leven. Coax filters geprobeerd: geen oplossing.

Opgelost door aan de 230v zijde met een extra relais dubbelpolig af te schakelen.
Dus mocht je straks toch nog dat probleem hebben, kan je dit proberen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
Voor deze voeding lijkt omdraaien v/d stekker voldoende, uitgang blijft nu netjes op 0,0v en dus blijft de lichtkrant uit :D

Maar, waarom zijn die slimme stekkers enkelpolig geschakeld als het blijkbaar ook problemen geeft met meer gangbare apparatuur als bijv. TV's? :?

Ik vraag me nu opeens ook af hoe het zit met een (oude) PC die ik ook heb geschakeld via zo'n zelfde slimme stekker :o Alleen, daar zie ik het niet aan als de voeding af en toe even opleeft omdat een PC niet uit zichzelf opstart bij het krijgen van spanning... dat lijkt me absoluut niet goed voor de voeding :/

[ Voor 4% gewijzigd door Josefien op 06-04-2021 01:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Josefien schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 01:25:
Maar, waarom zijn die slimme stekkers enkelpolig geschakeld als het blijkbaar ook problemen geeft met meer gangbare apparatuur als bijv. TV's? :?
Alle dubbeltjes centen tellen. Jij wilt een goedkoop product, de fabrikant wil geld verdienen. Een dubbelpolig relais betekent dat je geen 3 maar 6 aansluitpunten nodig hebt, waarvan in ieder geval 4 moeten worden aangesloten. Dat kost meer ruimte en meer geld. Per definitie is er vaak niet zoveel ruimte in zo'n slimme stekker, je wilt immers een compact apparaat aan de muur hebben in plaats een apparaat ter grootte van een pak boter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen79
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-05 02:36
Brahiewahiewa schreef op maandag 5 april 2021 @ 00:57:
Dan zou het helemaal een onding zijn als 'een stukje logica' uit eigen beweging die schakelaar aan of uit zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

jeroen79 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 09:57:
[...]

Dan zou het helemaal een onding zijn als 'een stukje logica' uit eigen beweging die schakelaar aan of uit zet.
Ja, het is natuurlijk volstrekt ongeloofwaardig dat je voor € 9,75 bij de Action, ondingen krijgt ;o)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:02

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Nouwja, ik vind het eerder een design fout van de voeding dan van de schakelaar. Enkelzijdig schakelen is by far de norm, ook in devices. Andere kant, deze voeding is waarschijnlijk nooit bedacht om geschakeld te worden.

Je zag (ziet?) iets soortgelijks ook bij goedkope ledlampen die bleven gloeien als je ze uit deed. Puur door de capacitive koppeling tussen de draden. Simpelste oplossing, weerstandje erover die de kleine lekstroom weg trekt. Zelfde zou ik zeggen voor deze voeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jewest
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-05 08:46
ik ben het met @Septillion eens, klein weerstandje over de voeding zal het probleem verhelpen.
Dit is beste oplossing voor je lichtkrant want die gaat dit denk ik niet lang leuk vinden.

Je hebt last van opladingsverschijnselen, want je voeding geeft 0.6V, maar dit is onbelast.
De multimeter is denk ik iets van een paar MOhm zodat je goed onbelast kunt meten.
ik gok dat als je er 100k (p =u^2/R ==> 24^2/1e5 = 5mW verlies) overheen zet dat je probleem weg is.

Flickr
Canon 7D + Glas + Licht
Komt het rot over dan bedoel ik het anders en taalfouten zijn inbegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Die 0,6v is belast als in dat de lichtkrant aangesloten is, net als het RS232 circuit (die via een 7805 en LM317 gevoed wordt vanaf de 24vdc).

Ik vermoed dat bij een te lage spanning de lichtkrant en TL niet aan gaan (zijn spullen ooit bedoeld voor in voertuigen). Ook een 7805 en LM317 blijven voor zover ik weet uit als de ingangsspanning te laag is.

Met de stekker omgedraaid blijft het vooralsnog op 0,0v.

Een weerstand helpt toch niet tegen het af en toe aangaan van de voeding?

[ Voor 39% gewijzigd door Josefien op 06-04-2021 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Josefien Maar wel onbelast dus wat ze staren nog niet op. Weerstandje om de lekstroom weg te werken zal er voor zorgen dat de condensatoren op de uitgang niet langzaam opladen en dus even opstarten.

Maar goed, als het met omdraaien van de stekker ook is opgelost lijkt dat me prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Zit het opladen van condensatoren wel aan de uitgang en niet juist aan de kant v/d ingang?

Je ziet die 0,6v namelijk niet langzaam verder oplopen, maar hij gaat spontaan voor een fractie v/e seconde naar 10-20v en weer terug naar 0,6v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Uhm, beide kan maar in dit geval is ingang dan inderdaad logischer. Maar ook daar zou je gewoon een extra last (in de vorm van een weerstandje) kunnen plaatsen als je het wilt oplossen. Waarschijnlijk is iets van 500k al voldoende.
Pagina: 1