Een cabrio voor ~7000 euro, wat kan je verwachten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Ik heb recentelijk mijn leaseauto ingeleverd tijdens een wissel van werkgever en mijn nieuwe werkgever doet niet aan leaseauto's. Hierdoor ben ik gaan kijken naar een andere vorm van vervoer, het OV een kans geven in combinatie met een elektrische fiets of wellicht private lease als optie. Echter wat ook een optie is, een jaar of twee in een echt leuke auto gaan rijden. Tot op heden enkel lease gereden (DS3, Cactus, Kamiq) en nu is het wellicht tijd voor iets anders?

Echter ben ik ook eens gaan rondkijken wat je nou kan kopen voor een klein bedrag en dan valt een cabrio ook onder de mogelijkheden. Er staan heel wat verschillende typen te koop voor een aardig bedrag van rond de 7000 euro, denk aan auto's als een Mazda MX5, Opel Tigra, BMW Z3, Smart Roadster, Toyota MR2, Mini Cooper,... vaak te vinden met minder dan twee ton op de teller en in optisch goede conditie. Soms ook nog met nieuwe of gereviseerde soft top. Het zijn vaak de wat zwakker gemotoriseerde modellen maar scheuren is niet waar een cabrio voor bedoeld is.

Ik denk dat ik zo'n 10k kilometers per jaar zal rijden, eerder minder dan meer. Wel het hele jaar door, geen mogelijkheid om de auto binnen te stallen voor de winter en een andere auto te gebruiken. Geen kinderen in beeld, zullen er vrijwel altijd met z'n tweetjes in zitten. Het zal dus echt een daily driver zijn. Een grote vakantie zou eventueel ook kunnen al ben je wel zeer beperkt qua baggage in een auto als de Z3 of MX5, in een grotere auto zoals een Astra of een Eos zou dat nog wel prima kunnen.

Nu vraag ik me enkel af, wat mag of kan ik van zo'n auto verwachten? Ik ben zelf niet mechanisch aangelegd, ik ga er niet met een steeksleutel onder liggen. Ik ga geen dempers vervangen, uitlaten vastlassen of roestige panelen wegslijpen, ik zal dus afhankelijk zijn van de garage voor eigenlijk al het onderhoud.

Kan ik in zo'n auto zonder problemen nog paar jaar rijden met normaal onderhoud of koop je voornamelijk afgetrapte ellende? In hoeverre is het verstandig zo'n auto te kopen als daily driver?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:40

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Voor € 7000 zou je sowieso wel een redelijk goede auto moeten kunnen kopen, cabrio of niet. Mijn casus, al is die inmiddels van 9 jaar terug, was een BMW 3-serie cabrio die ik voor €4.500 heb gekocht, daar 30.000km per jaar mee heb gereden (daily driver) en nooit echt hele grote problemen mee heb gehad. In ieder geval geen zaken die niet bij de leeftijd en kilometerstand hoorde en verder los stonden van het feit dat het een cabrio betrof.

In algemene zin, houdt er rekening mee dat een cabrio altijd luidruchtiger is op de snelweg en minder bagageruimte biedt (zeker hardtop cabrio's slokken rustig de helft van de bagageruimte op met het dak open). In praktische zin is het zo'n beetje de minst praktische autovorm die je kan kopen. Qua smiles per kilometer (bij mooi weer) verslaat vrijwel geen enkele auto een cabrio.

Een lichte motor is op zich geen probleem, maar vergeet alleen niet dat een cabrio vaak zwaarder is dan een reguliere auto en het een auto is die rijdt om het rijden. Een leuke motorisering is in mijn ogen dan wel een pré. Mijn eigen cabrio heeft een 2.5 6 cilinder en juist die zware motorisering maakt dat hij heel lekker relaxed rijdt (laag in de toeren), maar ook genoeg reserves heeft om met gemak een slingerende bergweg op te rijden.

Belangrijkste punten om op te letten, zijn eigenlijk altijd wel de bekende zwaktes van een merk/model (roest, technische kwaaltjes), maar zeker ook de staat van het dak. Een softtop moet een beetje zijdeglans hebben, maar niet pluizig eruit zien en de naden moeten recht en strak zijn. Mos/alg (groene aanslag) is niet direct een probleem, zolang het niet te veel is. Mos/alg is een teken dat de softtop niet goed onderhouden is (gewassen en geïmpregneerd) en dat vergroot het risico op slijtage en lekkage.

Bij hardtop cabrio's zijn de rubbers tussen de verschillende delen van het dak hét zwakke punt (naast de aandrijving uiteraard). Controleer of die niet gescheurd zijn en schoon.

Controleer het interieur dus ook vooral op tekenen van vocht, want dat betekent een lek dak.

Verder is een cabrio gewoon net als alle andere auto's. Sommige modellen zijn wat duurder dan een coupé, sommige hetzelfde.

Wat je lijstje van opties betreft. de Smart Roadster, Z3 en MR2 zijn al behoorlijk wat ouder. Als je zelf niet wil gaan sleutelen, laat deze dan links liggen. Die auto's zitten in je budget, juist omdat ze in waarde aan het stijgen zijn (een Z3 kocht je een aantal jaar terug voor zo'n 3k als hij een 1.8 had, nu gaan die al richting 5k). Het zijn erg leuke auto's, maar de tand des tijds begint er grip op te krijgen, dus slijtage en roest beginnen serieuze aandachtspunten te worden.

MX5 is 100% afhankelijk van de generatie. Daarvan zou ik zeggen, probeer zo modern mogelijk.

Een auto die je niet noemt, maar wel een goede naam heeft, is de Peugeot 207CC. Die ligt ook binnen budget.

Verder is dit eigenlijk wel het slechtste seizoen om een cabrio te gaan kopen. De zomer staat voor de deur, het weer wordt beter, dus neem de vraag naar cabrio's toe en stijgt daarmee ook de vraagprijs. Najaar is eigenlijk een beter moment.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:46

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Beetje YOLO natuurlijk, zekerheid heb je nooit.

https://link.marktplaats.nl/m1688090118 .. die hardtop is toch echt wel fijn in de winter.

Houdt een budget van een 100 euro per maand aan onderhoud, spaar dit op en zo’n auto kan echt nog wel flink lang mee.

[ Voor 46% gewijzigd door Falcon op 05-04-2021 07:28 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:45

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Al gedacht aan een Golf 6 Cabrio of Audi A3 Cabrio. Dat is wel degelijk en heeft genoeg ruimte als je met 2 personen bent.

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:52
Mbenz clk onderschatte auto, maar bepaalde uitvoeringen rijden erg leuk.
Nu heeft Mercedes erg veel cabrio’s dus de moeite waard.

SLK (leuk)
CLK
CLC
CL (duur)
SL
Enz enz

Met jouw budget komen de bovenste 3 in aanmerking.

Maar een bmw 1serie cabrio is ook erg leuk, in mijn optiek leuker dan een z3.

Misschien een Opel cascada is echt een knappe auto maar nog niet te vinden voor 7000.

[ Voor 78% gewijzigd door leonbong op 05-04-2021 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-07 11:27
7000 euro is best een heel mooi budget voor een auto die nog vele (km) jaren verder kan.

Het zit er voornamelijk in dat je goed vooronderzoek doet om zo de parels eruit te kunnen halen. Zodra je een bepaald model op het oog hebt, kijk naar auto duurtesten. Er zijn sites die bijhouden welk deel het vaakste slijt bij dat model, type en bouwjaar.

Samen met de onderhoudshistorie van de auto kan je al heel wat opmaken.

Succes!
En alleen maar door het te doen, zal je achteraf kunnen beslissen of het een goede keuze is geweest :-). Dus go for it :-)

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:37
Ik vind een Volvo C70 wel een mooie auto en ik denk dat je dan best een comfortabele auto hebt: VOORBEELD: https://www.marktplaats.n...lauw.html?previousPage=lr

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

PT Cruiser cabrio.. wist niet eens dat die bestonden!

https://link.marktplaats.nl/m1687286090

Bedankt @Tsurany zit ik weer de hele ochtend auto’s te bekijken :P

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• leonbong
PT Chrysler zo’n beetje het slechtste wat ooit de Chrysler fabrieken heeft verlaten.
En dat wil wat zeggen want de algemene kwaliteit van Chrysler is al niet best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
Falcon schreef op maandag 5 april 2021 @ 07:50:
PT Cruiser cabrio.. wist niet eens dat die bestonden!

https://link.marktplaats.nl/m1687286090

Bedankt @Tsurany zit ik weer de hele ochtend auto’s te bekijken :P
Levensgevaarlijk ding. Ik meende bij de EURONCAP iets van 2 sterren toen hij uitkwam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Vind ik persoonlijk ook een leuk ding een Renault Wind.
Ik zou wel de naam aanduiding verwijderen van de deze Renault Scheet.
Voor deze moet je wel iemand zijn die ongevoelig is voor de menig van andere. Zoals ik zelf.

Voordeel van zoiets en bijvoorbeeld een Peugeot /ford /opel (volumemerken) dat dit soort auto’s vriendelijk zijn in onderhoudskosten.
Wat nog wel eens kan tegenvallen met Mercedes / bmw / Audi /volvo.

Bij volumemerken zijn de cabrio’s vrijwel gelijk aan varianten met dak waardoor onderhoud en onderdelen vaak goedkoper is.
Dit geldt met name voor de onderdelen die niet de motor zijn zoals de ophanging enzo dat zijn namelijk geen model specifieke onderdelen.

Als je Mbenz clk bijvoorbeeld neemt zijn alleen de motoronderdelen gelijk aan mbenz modellen met dezelfde motor maar de rest onderstel uitlaat enz is eigenlijk uniek voor alleen de clk dat maakt het duurder.
Als je iets van draagarm nodig hebt.

[ Voor 78% gewijzigd door leonbong op 05-04-2021 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
Out-of-the-box-denken: YOUABIAN PUMA ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sannr2
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-07 13:56
Ik ben 12 jaar geleden voor een 10 jaar oude MX5 gegaan voor zo’n soort prijs, inclusief losse hardtop. Nu 12 jaar later heb ik die nog steeds en rijdt als een zonnetje met bijna 3 ton op de teller. Eigenlijk best weinig problemen gehad, een keer de nokkenassensor die me liet staan, een ruitenwisserstang die losschoot en een accu die op vaderdag niet meer wilde. Verder eigenlijk alleen normaal onderhoud en vorig jaar wat laswerk voor roest bij de dorpels, wat ze eigenlijk allemaal hebben omdat de afwater geultjes nogal eens verstoppen en dan komt het water in die dorpels. Na 22 jaar eigenlijk niks bijzonders en de motor heeft ook nog veel vermogen. Het is een 1.8 met 140pk en ondanks z’n leeftijd rijdt ie soepeler dan de nieuwste 1.5 met 131pk, dus verlies van pks in al die jaren valt kennelijk ook erg mee.

Al met al kan ik de Mazda qua bouwkwaliteit dus wel aanbevelen. Ook een groot voordeel van de Mazda is dat door de populariteit alle onderdelen extreem goed verkrijgbaar zijn, vaak ook in allerlei alternatieve varianten. Zoek je een uitlaat dan is er niet alleen het dure origineel en een soort half generieke budget namaak, maar een hele keuze aan goeie oplossingen, ook met verschillende geluiden en stijlen. Wil je twee pijpjes ipv 1 op je einddemper, ook daarin een hele ruime keuze voor goeie prijzen. Dat geeft je niet alleen veel keus maar houdt reparatie ook voordelig zonder aan degelijkheid in te leveren.

In mijn ogen valt er dus wel wat voor te zeggen om voor een populair model te kiezen. Wat ook belangrijk is: kies voor een auto die als cabrio ontworpen is, niet een regulier model waar ook een cabrio van uitgekomen is. Dat betekent namelijk dat er beter rekening gehouden is met hoe de lucht over de auto loopt zonder dak en dus meer comfort, maar nog belangrijker dat het chassis ontworpen zal zijn om flexen tegen te gaan. Je wil een auto die strak op de weg ligt, niet eentje die voelt alsof ie van karton is.

Laatste waarschuwing: kies een handmatig dak ipv elektrisch. Elektrische daken zijn gaaf, maar ook storingsgevoelig. Handmatig gaat ook sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinL94
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:35
Ik rijd zelf een MX5 NC uit 2008. Die was wel 25% duurder dan wat jij er voor uit zou willen geven, maar ik heb wel een hardtop, die zijn sowieso wat duurder. Ze zijn dus zeker voor rond de €7000 te krijgen. Mijn ervaringen zijn als volgt:

Voordelen:
-Qua rijcomfort zijn ze geweldig. Daar staat de MX5 ook echt om bekend, tot nu toe voor mij ongeëvenaard. Ik heb een 1.8 en niks te klagen over het vermogen. Perfecte tour-auto.
-Technisch zeer betrouwbaar mits goed bijgehouden/onderhouden.
-Onderdelen zijn heel goed verkrijgbaar.
-Ik las hierboven iets over vakantie; Ik kon met mijn MX5 zonder problemen met 2 personen 2 weken op vakantie. Weliswaar in een ingerichte accomodatie, als de tent nog mee moet wordt het wel krap.
-Mazda heeft het als een van de weinigen bij de MX5 voor elkaar gekregen om de hardtop op precies dezelfde plek weg te vouwen als de softtop. Of je nou dus een softtop of hardtop hebt, in beide gevallen blijft de volledige kofferbak beschikbaar. Toch prettig als je onverwachts wat spullen mee moet nemen maar ook graag het dak open wilt.
-De elektrische hardtop is een van de snellere, met 12 seconden is die open. Softtop is uiteraard nog altijd sneller.

Nadelen:
-De NC van mijn bouwjaar verbruikt redelijk wat olie. Zegmaar een liter op 1000 km. Staan ze om bekend.
-Door het olieverbruik ga je ze veel vinden met een nieuwe of gereviseerde motor. De motoren zijn heel gevoelig voor een te laag oliepeil, als het lampje gaat branden ben je eigenlijk al rijkelijk te laat (zoals bij veel auto's overigens). Kwestie van goed bijhouden en dan is er geen enkel probleem.
-Ga om die reden het liefst voor een auto met bekende onderhoudshistorie, tegenwoordig wordt dat allemaal digitaal bijgehouden (mits het onderhoud bij een erkende garage gedaan is, die zijn er niet zoveel in Nederland naast de dealers), en is dus ook van elke auto op te vragen, ook als hij uit Duitsland komt.
-Ze kunnen wat roesten, als is dat bij de NC al veel minder dan bij de voorgaande modellen. Wel zaak om goed op te controleren.
-Als je langer bent dan 1.90 ga je in de MX5 niet goed passen. Ik ben 1.89 en dat is nog net comfortabel in de NC, wat het ruimste model is. De andere modellen zijn nog iets krapper.
-Omdat het een lage auto is, en dus een aardig lage voorruit heeft heb je wat meer last van rijwind met het dak open. Meestal geen probleem, wordt wel vervelend bij snelheden boven de 90 km/u.

Al met al vind ik het een fantastische auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Colini
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-07 22:32
Wij hebben zelf sinds juli 2020 een Astra TwinTop. Wordt ook als daily driver gebruikt.

Zoals Deepbass al aangeeft, het is een genot. Ik merk zelf dat je een stuk minder gehaast gaat rijden. En in deze tijd heb je ook nog wat te doen.

Zoals ook al is gezegd, houd er rekening mee dat een cabrio wat meer aandacht / onderhoud vergt. Verder is de kans op een storing ook wat groter. Nu weet ik niet hoe het bij andere merken zit, maar over het algemeen is een dealer / garage relatief duur om een storing op te laten lossen. Als je zelf handig bent, kan je daar veel geld op besparen.

Voorbeeld: Onze auto stond voor 1800 euro minder te koop dan gemiddeld, aangezien de parkeersensoren niet werkten, mistlampen niet werkten en er een probleem was met de radio. Ten tijde dat we de auto afhaalden, werkten werkten alles weer. Garage vertelde me dat ze de oorzaak niet hadden gevonden, was spontaan weer allemaal gaan werken. Er is een monteur 3 dagen mee bezig geweest. Toen de radio weer kuren begon te vertonen, in combinatie de lampen / lichtsensor en de radio heb ik via hulp op een forum op het probleem gevonden. Een defect schakelrelais was de oorzaak van alle problemen.

Enige tips om rekening mee te houden als je een auto rond de 5000 euro wilt kopen:
- ga niet voor de lichtste motoruitvoering. Je haalt meer comfort qua rijden uit 1 stapje sterkere motor.
- bij een cabrio, zoek fora af naar bekende problemen en waar je op moeten letten qua zwakke punten.
- als iemand op een forum zijn auto te koop zet, staat daar er ook vaak een link op het forum. Je kan dan uit eerste hand vaak meer info krijgen over de staat van de auto.
- heb je een cabrio gekocht, wordt lid van een forum van die auto. Vaak is daar meer kennis aanwezig en is hulp een stuk goedkoper dan een dealer / garage.

Het forum waar ik lid van ben, mocht je voor een Opel cabrio (tigra, Astra, cascade) is TwinTop.nl / twintop.be. het is redelijk actief, en eventuele hulp zit door het land verspreid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:04
Een Volvo C70 of een Saab 9-3 Cabrio mij echt een super daily driver. Je rijdt wel 1:10 denk ik maar bij 10.000km / jaar is dat misschien maar zo'n 4-5 tientjes aan brandstof extra per maand t.o.v. een auto die 1:15 rijdt. O ja, en de cabrio's zijn meestal wat zwaarder dus iets duurder in wegenbelasting en verzekering.

@Colini Dat verhaal over die storingen en onderhoudskosten begrijp ik niet helemaal. Als die punten die jij noemt (radio, mistlampen, parkeersensoren) hebben toch niets te maken met het feit dat het een cabrio betreft, die zou je toch ook hebben als er een normaal dak op de auto zit? En die zijn bij een cabrio toch ook niet duurder in onderhoud dan als datzelfde probleem bij een niet-cabrio voorkomt? Wel kan ik mij voorstellen dat de hydroliek van een (automatische) kap problemen kan geven, dus daar zit wat extra onderhoud/risico op dure reparatie.

[ Voor 62% gewijzigd door Valorian op 05-04-2021 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:02
Ik zou als je enige auto eigenlijk geen cabrio nemen. En als je dat toch doet, neem dan een hardtop. Een stoffen dak vergt onderhoud en afhankelijk van waar je woont heb je kans dat er een lolbroek met een mes langs loopt.

Als je met het dak eraf rijd maakt dat herrie (verschillende klassieke MG's en Peugeot 20*CC's), mijn ervaring is dat het boven de 80km/h niet leuk meer is, je zit vol in de zon dus je draagt iets van een pet of hoed en als je kaal bent moet je zonnebrand meenemen als je met de auto weg gaat.

Mijn persoonlijke voorkeur zou daarom ook zijn, een hardtop met mechanisch dak. Best of both worlds.

[ Voor 9% gewijzigd door FastFred op 05-04-2021 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Colini
@Valorian

Dat verhaal over die storingen en onderhoudskosten begrijp ik niet helemaal. Als die punten die jij noemt (radio, mistlampen, parkeersensoren) hebben toch niets te maken met het feit dat het een cabrio betreft, die zou je toch ook hebben als er een normaal dak op de auto zit? En die zijn bij een cabrio toch ook niet duurder in onderhoud dan als datzelfde probleem bij een niet-cabrio voorkomt? Wel kan ik mij voorstellen dat de hydroliek van een (automatische) kap problemen kan geven, dus daar zit wat extra onderhoud/risico op dure reparatie.
[/quote]

Dat heb je als je nog niet veel koffie op hebt 😋 (ik dan). Ik begrijp wat je bedoelt

Het komt erop neer dat de kennis van oudere auto's (wel of geen cabrio) vaak minder is bij een garage / dealer waardoor je vaak een stuk meer kwijt bent. Was een simpel voorbeeld van een defect onderdeel van 5 tot 10 euro, wat een monteur uiteindelijk niet had gevonden. Wat hij wel had kunnen vinden, als hij dieper in de electrische schema's had gedoken. Bij dat relais kwamen namelijk alles bij elkaar. Hopelijk is het nu wat duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:15
Toyota is heel betrouwbare merk. Ik rij zelf een Toyota maar niet de klassen die jij waarschijnlijk zoekt. Ik rij een Toyota Aygo (Bouwjaar 2010) en ik kocht hem op 12 december 2014 en toen ik hem kocht koste mij precies €7000 met €800 korting waardoor ik uiteindelijk €6.200,- betaald. Hij was met 30.000 KM vrij jong op de teller (1 eigenaar voormij gehaden) ik rij er momenteel nog steeds mee en inmiddels staat dr teller nu op 175.300 KM en de auto heeft mij nooit in de steek gelaten.

private lease zal ik zelf nooit doen, in mijn geval betaal ik bijna €300 per maand. Ik rij jaarlijks bijna 25.000 KM en die auto wordt nooit van jou en ben je meestal goedkoper uit om in je eigen auto te rijden.

Ik betaal per maand €42,50,- All-Risk verzekerd inclusief inzittenden (Dit betaal ik op jaarbasis) per 3 maanden €63,- wegenbelasting en benzine afhankelijk van hoeveel je tankt en rij. Ik kom uit op:

€63,50,- verzekering en wegenbelasting per maand

Dan vind ik private lease voor €300 ecgt overdreven! Ik betaal dan in 3 jaar tijd €10.800,- voor Private lease en nog steeds is het niet mijn eigen auto, terwijl ik voor dit bedrag en minder mijn eigen auto kan rijden en waar ik vrij ben om te gaan en waar ik wil (geen beperkingen)

[ Voor 10% gewijzigd door Van der Berg op 05-04-2021 12:12 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:23
Tsurany schreef op zondag 4 april 2021 @ 22:31:
Nu vraag ik me enkel af, wat mag of kan ik van zo'n auto verwachten? Ik ben zelf niet mechanisch aangelegd, ik ga er niet met een steeksleutel onder liggen. Ik ga geen dempers vervangen, uitlaten vastlassen of roestige panelen wegslijpen, ik zal dus afhankelijk zijn van de garage voor eigenlijk al het onderhoud.
Zoals bij elke 2e hands auto, kijk naar de nieuwprijs. Het onderzoek en repareren van een 4-zone climate control bij Mercedes kost je vele malen meer dan een MX-5 waar de ventilator min, max en iets er tussenin kan doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 18-07 18:42
Heb jaren een Opel Tigra Twintop gehad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FEUV-CcVxIYH5xpUGq_mD_E2QLw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YgpFELeq6cZlamRoQnZ6HtWn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hfa2UiaSu0Kc3e4NFjieYPIqcEU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3mWvPEBzunHBV5O8fAc2BlLH.jpg?f=fotoalbum_large

Echt een heerlijke auto. Lekker met dakje open cruisen. Het dak ging er al af vanaf 10 graden. 8)
Het was een hardtop, dat is ideaal. De Tigra had alleen de jaarlijkse service beurten, voor de rest geen extra kosten.

Had hem verkocht omdat er kinderen kwamen en dan is een tweezitter niet heel handig.

De foto is trouwens gemaakt in Noorwegen. Heb 2 weken samen met mijn vrouw van camping naar camping rondgetrokken met ons tentje. *; De kofferbak was groot genoeg. *O*

[ Voor 27% gewijzigd door R20141016 op 05-04-2021 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xSmooth-
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:21
BvZwolle schreef op maandag 5 april 2021 @ 08:13:
[...]

Levensgevaarlijk ding. Ik meende bij de EURONCAP iets van 2 sterren toen hij uitkwam...
Los daarvan is het ook wel een draak van een auto. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:15
Cabriolet is een leuke overweging maar kan maar 2/3 maanden in Nederland per jaar. We zijn erg afhankelijk van het weer in Nederland. Ik vind het ook leuk om een cabriolet te rijden, maar het weer moet je ook aan denken

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Laatst online: 07-07 19:45
R20141016 schreef op maandag 5 april 2021 @ 12:01:
Heb jaren een Opel Tigra Twintop gehad.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Echt een heerlijke auto. Lekker met dakje open cruisen. Het dak ging er al af vanaf 10 graden. 8)
Het was een hardtop, dat is ideaal. De Tigra had alleen de jaarlijkse service beurten, voor de rest geen extra kosten.

Had hem verkocht omdat er kinderen kwamen en dan is een tweezitter niet heel handig.

De foto is trouwens gemaakt in Noorwegen. Heb 2 weken samen met mijn vrouw van camping naar camping rondgetrokken met ons tentje. *; De kofferbak was groot genoeg. *O*
Ik heb er ook een gehad maar ben minder lovend, leuk als alles werkt maar ik heb meerdere malen gehad dat het dak storingen vertoont. Echt niet fijn als je een regenbui krijgt en je dak wil niet fatsoenlijk dicht.
Alleen daarom zal ik een electrische hardtop afraden.
Aangezien het dak van Peugeot kwam zou ik ook niet zo snel een Peugeot 207CC nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Laatst online: 18-07 14:56
Van der Berg schreef op maandag 5 april 2021 @ 12:07:
Cabriolet is een leuke overweging maar kan maar 2/3 maanden in Nederland per jaar. We zijn erg afhankelijk van het weer in Nederland. Ik vind het ook leuk om een cabriolet te rijden, maar het weer moet je ook aan denken
Onzin. Ik heb een cabrio en die kan ik van maart tot en met oktober prima gebruiken. Gisteren nog open gereden, met 10+ graden en een zonnetje kan je al open rijden.

@Tsurany ik heb in 2019 een BMW E36 320i cabrio gehaald met hardtop. Eerst reed ik er 's winters mee door, maar sinds Corona hebben we geen twee auto's meer nodig en staat hij dus in de stalling. Met een hardtop is het in de winter ook prima te doen. Heb er nu ruim 20.000km mee gereden en wel wat onderhoud aan gehad (auto komt uit 1995 en heeft net 160k gelopen), maar het loopt de spuigaten niet uit. Kan dus prima voor €7000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZenMeister
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05-2024
De Mini kan ik je sterk afraden als je het ook nog als praktische auto wilt gebruiken.
Heb zelf een aantal jaar Cooper S R53 gereden. Welliswaar niet de cabrio versie maar voor boodschappen moesten de banken al plat.
Voor de rest heb ik ontzettend veel plezier beleefd aan de Mini en de passagiers vaak doodsangsten.
Kosten heb ik eigenlijk niet gehad op normale slijtage van banden, remmen etc na. Ook al moet ik wel eerlijk toegeven dat ik eentje heb gekocht met iets hogere kilometerstand waar al veel aan gebeurd was. De koppeling was vervangen net voordat ik hem kocht. Dat kostte geloof ik 1400 pond incl afslepen.
Het grootste probleem is eigenlijk de kettingspanner. Dit werkt op oliedruk en de geleiders zijn van plastic.
De spanner zelf heb ik preventief vervangen. Als je handig bent is dit zeker te doen. Het rechtervoorwiel verwijderen samen met de plastic wielkassen en dan kan je er redelijk tot matig bij. Het onderdeel zelf kost minder dan 30 euro. Het is duidelijk te herkennen aan een ratel bij een koude start. Wees alert als de motor als is warmgedraaid bij een bezichtiging. Loop er maar gewoon meteen bij weg.
Het is wel een dorstige auto. Op vrachtwagen tempo lag het verbuik op 1:14. Op de Duitse baan moet je niet gek op kijken van 1:6.

Al met al ontzettend leuke auto om in te rijden vooral als je wat sportieve banden kiest. Een dag Zandvoortg of Assen is ook heel goed te doen ook al zou je dan beter voor de MX5 kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Uiteraard is het ook afhankelijk van de persoon, maar je kunt best vanaf maart tot en met oktober open rijden. Zeker als je goede (stoel)verwarming hebt. Op echt zonnige dagen is een cabrio juist wat minder. Alles tussen de 8-30 graden werkt voor mij. Daarboven is het te warm. En vergeet je pet en zonnebrand niet.

Belangrijke keuze voor @Tsurany om te maken is of je een soft of hard top wilt: onderhoud, geluid, verschil in gewicht, et cetera. Andere belangrijke keuze is hoeveel en wat voor zitplaatsen je wilt. Vaak hebben cabrio's maar 2 of hooguit 2+2 zitplaatsen. Wil je 4 volwaardige zitplaatsen, dan ben je beperkt in de keuze. Ten slotte of je simpelweg mooi wilt rondrijden of ook wil hoeken op kronkelende wegen, want met die overweging kom je op hele verschillende modellen uit.

Dus wat zoek je in een cabrio?
Tsurany schreef op zondag 4 april 2021 @ 22:31:... Het zijn vaak de wat zwakker gemotoriseerde modellen maar scheuren is niet waar een cabrio voor bedoeld is...
Waarom is een cabrio daar niet voor bedoeld? Neem een sportieve roadster zoals de MX-5 of Z3/Z4. Daar kun je lekker mee hoeken hoor 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:18
Voor ~7 duizend euro kun je een zo goed als nieuwe Mercedes CLK verwachten met maar 75k km's op de teller die zo te zien ook nog de optionele Harman Kardon sound systeem heeft.
https://www.instagram.com...m_source=ig_web_copy_link O+
Dak is 2,5cm dik en 3 laags en daardoor zou het ook in de winter prima te gebruiken moeten zijn.

24k AED is zo'n 5550 euro. Hoeveel de BPM/btw en vervoerskosten zullen zijn is mij niet helemaal bekend. Maar ik vermoed dat dat voor rond de 2 duizend euro wel moet lukken misschien? Auto's die 15 jaar oud zijn zijn al voor 98% afgeschreven m.b.t. BPM.
Leuke van een auto uit Japan is is dat ze daar uit exclusiviteit wel eens auto's importeerde met het stuur aan de verkeerde kant. En dat ze er vervolgens er alleen in het weekend of voor familie bezoek de auto gebruiken.

Hij is helaas niet echt geschikt als young timer. Omdat een auto die geïmporteerd is van buiten de EU geen marge auto is. Daardoor betaal je een btw-correctie van 2,7% over de nieuwprijs en die ligt rond de 80k ;( .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:39
Voor dit geld koop je een mooie saab cabrio ss.
Voordeel is dat die 4zits is en genoeg plek
Super fijne snelle motor en automaat en de softtop is in de winter volwaardig

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-07 13:13
Ik neus voor de grap op markplaats naar onder andere auto's. Het opvallende aan cabro's is dat ze meestal een hoop eigenaren hebben gehad. Een auto die vaak van eigenaar wisselt die heeft vaak geen goede onderhoudshistorie. Let hier wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09-07 21:23
Zat nog even aan een S2000 te denken, maar die zijn schreeuwend duur.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Flink wat reacties en inzichten, dank daarvoor! Fijn om te lezen dat het zeker geen slecht idee is om voor dit budget een cabrio te willen rijden. Ik heb alle berichten doorgelezen en de diverse auto tips bekeken, interessant om te zien hoe iedereen z'n eigen voorkeuren heeft.

Op basis van die tips is voor mij wel duidelijk dat ik echt op zoek ben naar een leuke, kleine auto en geen schip. Voor mij vallen dan de grotere auto's zoals de Volvo V70 of een Saab 9-3 dan af, te duur in wegenbelasting en veel ruimte die ik niet ga gebruiken. Een auto als een Peugeot 207CC is niet helemaal mijn smaak qua uiterlijk, alhoewel hij wel aan mijn verdere wensen voldoet. Momenteel trekken de volgende auto's mij op basis van uiterlijk en de tips die ik hier krijg het meest:
  • Mini Cooper
  • Mazda MX5
  • BMW Z3
De eerste twee opties zijn vanaf bouwjaar 2005 met minder dan twee ton aan kilometers goed verkrijgbaar. Voor een Z3 moet je dan toch naar bouwjaar vanaf 1998 kijken, dan krijg je een auto die toch wel weer aanzienlijk ouder is, wel een goed uiterlijk.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-04 17:17
Golfje 4 cabrio (is eigenlijk een golf 3). Kost geen drol, super betrouwbaar. Zijn alleen niet met leuke motoren geleverd.

Anders een TT of een Smart Roadster.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• marcv11
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-06 12:12
Ben bijna 20 jaar cabrio rijder:
New Beetle cabrio, MG TF en 2x Audi A4 cabrio.
De MG TF(uit 2002) en de Audi (uit 2004) nog in mijn bezit, de laatste mijn daily driver.
Wil niet meer anders dan wanneer het weer het mogelijk maakt met open dak te rijden.
Zelfs filerijden wordt minder vervelend.

Praktisch
Een roadster is leuk, maar uiteraard beperking van maar 2 personen en kleine bagage ruimte.
Een achterbank voor extra passagiers of extra bagageruimte is eigenlijk onmisbaar, als je niet een andere auto beschikbaar hebt.

rijplezier / Comfort
Een grotere cabrio (variant van sedan of coupé) rijdt een stuk comfortabeler.
Dn heb je veel minder last van rijwind (sowieso een windschot erbij nemen). Heeft er mee te maken, dat de wervelingen veel minder zijn met een flink stuk achterbak achter je.
In mijn Audi kan ik als ik wil met open kap tot boven de 200 km/u met redelijk comfort rijden en tot 160 km/u zelfs heel aangenaam.
Betekent dus bij langere ritten veel minder vermoeiend.

Bij mijn MG is er boven de 100 km/u al veel lawaai en wind.
Tegelijkertijd is er bij een roadster wel veel meer een "rijbeleving", zowel het cabrio als het sportieve gevoel.

Let bij rijeigenschappen ook op stijfheid van de carrosserie (bijv. de Volvo C40 had een vrij slappe carrosserie, hetzelfde geldt voor de MGF, voorganger van mijn MG TF)

Softtop / hardtop
Mijn cabrio's hebben altijd softtop gehad, heeft een klassiekere "cabrio" look.
Bij de MG heb ik ook een losse hardtop, maar dat bis alleen praktisch bij doorrijden in de winter en relatief slechte geluidsisolatie. Houd er rekening mee, dat je minimaal 2 personen nodig hebt om een losse hardtop te plaatsen of verwijderen (en opslag voor de losse hardtop).

Een moderne softtop met goede isolatie is bijna even stil als een hardtop (wel of niet te openen) en blijft zelf met permanent buiten parkeren jarenlang in uitstekende conditie. Mijn huidige Audi van ruim 16 jaar oud staat in elk geval al 10 jaar buiten (sinds in mijn bezit) en buiten benodigde reparatie van loskomende achterruit nog zeker meerdere jaren te gebruiken.

Kwaliteit van de softtop varieert in materiaal en isolatie. Kan je testen, maar ook uitstekend info over te vinden in testen en uiteraard fora.

Bij bepaalde softtop modellen kan voorkomen, dat de achterruit los gaat laten (bijv. bij mijn Audi, wel pas na 15 jaar en ruim 200.000 km).

Betrouwbaarheid / onderhoudskosten
iha gerelateerd aan merk / type / jaartal, niet specifiek aan wel/niet cabrio variant.
Maar wel handig om rekening mee te houden. Maar kijk dan dus niet alleen naar de op fora verzamelde kennis betreffende cabrio modellen, maar ook hun reguliere zustermodellen.

Mijn eigen ervaring:
VW en Audi nagenoeg zonder problemen, onderhoud echter wel zeer prijzig. Ook bij onafhankelijke garages (na garantie geen enkele reden om bij de dealer te blijven, tenzij je graag erg veel geld uitgeeft zonder meerwaarde) vanwege dure onderdelen.

MG TF echt een zorgenkindje (2x revisie motor, 1x revisie automatische versnelling, versleten rechter portiescharnier...). Tja, Britse makelij...

Ben je gecharmeerd van roadsters en betrouuwbaaerheid en lage onderhoudskosten belangrijk vindt, zijn de Japanse auto's (Mazda MX5, Toyota MR2, Honda S2000) een veilige keuze met verder uitstekende rijeigenschappen.

[ Voor 6% gewijzigd door marcv11 op 05-04-2021 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Colini
Vanaf 10 graden kun je zonder problemen met het dak open rijden. Heb zelfs al met een graad of 7 met het dak open gereden. Climate control helpt goed om het gewoon aangenaam te hebben. Wel ook het windscherm opzetten. Sommige cabrio's hebben ook stoelverwarming, dan is het helemaal aangenaam.

@Tsurany
Zoals al gezegd, wij hebben een Astra TwinTop. Met het dak dicht, kun je met 4 personen er goed in zitten. Kofferbak heeft een 400 liter inhoud dan. Met het dak open blijft er nog 200 liter over. Alleen de toegang tot die 200 liter is dan wel kleiner. Daarentegen, kun je weer makkelijk spullen op de achterbank kwijt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zpmVRShx0Mz7Y89r1AB8HSEu1kk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fi8TI70tjoVQR9UuoFITTyep.jpg?f=fotoalbum_large

Deze was genomen op 21 februari. Toen al aan het genieten van het dak open.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:42

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

saveljos schreef op maandag 5 april 2021 @ 13:18:
24k AED is zo'n 5550 euro. Hoeveel de BPM/btw en vervoerskosten zullen zijn is mij niet helemaal bekend. Maar ik vermoed dat dat voor rond de 2 duizend euro wel moet lukken misschien? Auto's die 15 jaar oud zijn zijn al voor 98% afgeschreven m.b.t. BPM.
Leuke van een auto uit Japan is is dat ze daar uit exclusiviteit wel eens auto's importeerde met het stuur aan de verkeerde kant. En dat ze er vervolgens er alleen in het weekend of voor familie bezoek de auto gebruiken.
Ben het helemaal met je eens, ik heb al een paar keer een auto uit Japan gehaald waaronder toevallig een SLK. Kosten voor transport liggen op het moment wat hoger, denk aan 1200 euro. Tel daar nog zo'n 200 euro bij op om hem door iemand te laten inklaren en bij je thuis neer te zetten. Laten we het sommetje eens doen:

Auto + verschepen + verzekering: 5500 + 1200 + 150 = 6850
Invoerrechten 10% over 6850 = 685 euro
BTW 21% over bovenstaande = 9.117,35
Inklaren en transport van haven naar huis: 200 euro
Auto technisch klaarmaken (koplampen, klein onderhoud/reparatie) = 750 euro
Individuele keuring + kentekenaanvraag: 1500 euro

Dan kom je in totaal dus op 11.568 euro en ga ik er voor het gemak vanuit dat er inderdaad geen BPM meer inzit of andere bijkomende kosten zijn.

Dat wil niet zeggen dat je niet naar import uit Japan moet kijken, maar ga dan voor een auto van voor 1-1-1998 zodat je de kosten van de dure individuele keuring kunt skippen en wegkomt met de standaard keuring die vergelijkbaar is met die voor een auto van binnen de EU.

Het meest aantrekkelijke aan import uit Japan is de lage kilometerstand en de goede staat van onderhoud. Een Mercedes 190 en een Audi 90 heb ik door mijn garagist laten voorkeuren maar die hoefde er niets aan te doen, kon letterlijk zo van de boot naar de RDW toe. De SLK die ik later gehaald heb had op één of andere manier allerlei schade aan het interieur die ik niet heb kunnen verhalen. Ding heeft hier veel te lang onder de carport gestaan omdat ik er geen zin meer in had en heb ik uiteindelijk nog break-even aan een andere hobbyist kunnen verkopen. Het kan dus prima, maar doe je huiswerk goed.

[ Voor 16% gewijzigd door Jazzy op 05-04-2021 14:38 ]

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-07 00:56
Mx-5 technisch heel goed en niet duur in onderhoud.

Ook is er een levendige mx-5 club waar regelmatig hele leuke ritten voor worden uitgezet (voor relatief weinig geld!)

Mijn ouders zitten o.a. in de organisatie en die zit vol liefhebbers... Denk aan twee weken rijden in Ierland met overtocht+ mooie hotels en vaak ontbijt+avondeten voor 1000-1400€ Voor twee personen incl. alles. (Bedragen even uit hoofd, weet het niet exact)

Door corona kan het nu dan even niet, maar ik heb meerdere keren per jaar hele mooie foto’s gezien.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Stef87 schreef op maandag 5 april 2021 @ 14:37:
Mx-5 technisch heel goed en niet duur in onderhoud.
Ik lees dat met name roest een flink probleem kan zijn met de MX-5. Weet jij of dat tijdens een aankoopkeuring gevonden kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-07 20:25

-tom-562

Oliesjeik

Tsurany schreef op maandag 5 april 2021 @ 15:29:
[...]

Ik lees dat met name roest een flink probleem kan zijn met de MX-5. Weet jij of dat tijdens een aankoopkeuring gevonden kan worden?
Ja!
Met 7000 euro zou ik gaan kijken voor een goede roestvrije Mazda MX-5 NB (dus het model na de klapkoplampen). Met dat budget moet je zeker een mooie roestvrije (of roestvrij gemaakte) kunnen vinden. Technisch zijn ze vrijwel bullet proof en onderdelen zijn goedkoop. Ook denk ik dat je met een nette MX-5 ook weinig afschrijving zal hebben.
Ik heb ooit eens zo'n MX-5 gehuurd en ik vond het echt heel tof rijden 8) Ook al heeft het ding geen bult PK's, de beleving is echt super. En zoals gezegd, een club/forum ter ondersteuning is ook fijn (maar dat heb je b.v. met een Volvo ook wel).

Eventuele andere optie zou een Volvo C70 kunnen zijn (het eerste model), geen die-hard roadster maar een luxe comfortabele coupe waarvan ze het dak afgezaagd hebben. Technisch ook erg goed (maar niet zo goed als een Mazda) en geen last van roest. Met 7000 euro moet je daar ook een hele nette voor kunnen krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door -tom-562 op 05-04-2021 15:42 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 310408

MX5. Elke versie, met een beetje meer motor beter. Super betrouwbaar, onderdelen kosten geen drol, absoluut geweldig om te rijden. Ik heb er 5 gehad en weet zeker dat ik er weer een koop. Staat lekker in een hoek tot de zon opkomt, dan doe ik er de accu weer in en rijden de hele zomer zo hard we kunnen.

Ik heb veel van de genomineerde auto's gereden en sommigen zijn echt vreselijk. Auto's die nooit ontworpen zijn om een cabrio te zijn en die als cabrio gewoon niet werken. Golf, Volvo, noem maar op. Prima auto's op zich maar als je daarna in een MX5 stapt weet je wat je mist. Een auto die doet wat je wil. En die dat met duidelijk plezier doet. Waarvan je weet waar alle wielen zijn.

MX5... Iedereen die wat ervaring heeft met auto's zal je vertellen dat de MX5 gewoon de leukste goedkope cabrio is. Met een uitzondering. Alle MX5 met CVT moeten de shredder in. Allemaal. Hele snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-07 00:56
[...]

Elke garage kan daar potentieel naar kijken. Eventueel doe je dit bij een specialist.

Als de afwater gootjes ooit lang vergeten zijn geweest kan het roesten. Maar zolang je van je budget een deel reserveert voor een keuring dan is het goed.

(Ik ben 6j lang autotechnicus geweest en heb ooi aan mx-5 moeten werken: er gaan “nooit” gekke dingen kapot. Rijdt echt goed.)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Laatst online: 18-07 11:00
Ik ben nog altijd erg tevreden met mijn MG TF 135 Spark :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Iedereen die een cabrio heeft vindt het geweldig, en drie maanden later willen ze d'r vanaf :+ En de mensen die d'r eindelijk vanaf zijn (de verkoopmarkt is niet erg groot in Nederland) zijn zo blij als een kind.

Het is zoiets als wat ze zeggen over een boot kopen: Een booteigenaar kent twee zielsgelukkige momenten: 1. Het moment van aanschaf van de boot; 2. Het moment van verkopen van het ding.

Dus ja, ik zou een cabrio sterk afraden. Het klinkt leuker dan 't is. Insecten in je doek, vogelpoep en dode insecten in de auto, tinnitus van windruis als de wind verkeerd staat, kou in de winter (met doek), weinig bagageruimte als de kap open is, veel mankementen zoals lekkages, schade, windruis, etc.

Maargoed, als je écht zit te wachten om in de toekomst een cabrio te moeten verkopen en met een strak gezicht jezelf moet inhouden om een mogelijke koper het af te raden: Kijk eens naar imports uit Duitsland. Dan bespaar je op jouw budget toch vele duizenden euro's waar je meer auto voor kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leto001
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:15
Ik heb twee jaar in een Alfa Spider 916 gereden. Ging prima, alleen de cabrio kap had het nogal zwaar te verduren in de winter. Verder geen gekke dingen gehad behalve regulier onderhoud.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DAl65qdnx44IK0E8XM-srLmJb8w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yVPQvu74bDhnvyjKU05faqU4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Blue-eagle schreef op maandag 5 april 2021 @ 19:29:
Iedereen die een cabrio heeft vindt het geweldig, en drie maanden later willen ze d'r vanaf :+ En de mensen die d'r eindelijk vanaf zijn (de verkoopmarkt is niet erg groot in Nederland) zijn zo blij als een kind.

Het is zoiets als wat ze zeggen over een boot kopen: Een booteigenaar kent twee zielsgelukkige momenten: 1. Het moment van aanschaf van de boot; 2. Het moment van verkopen van het ding.

Dus ja, ik zou een cabrio sterk afraden. Het klinkt leuker dan 't is. Insecten in je doek, vogelpoep en dode insecten in de auto, tinnitus van windruis als de wind verkeerd staat, kou in de winter (met doek), weinig bagageruimte als de kap open is, veel mankementen zoals lekkages, schade, windruis, etc.

Maargoed, als je écht zit te wachten om in de toekomst een cabrio te moeten verkopen en met een strak gezicht jezelf moet inhouden om een mogelijke koper het af te raden: Kijk eens naar imports uit Duitsland. Dan bespaar je op jouw budget toch vele duizenden euro's waar je meer auto voor kan krijgen.
Heb je dr ooit 1 gehad? Zo niet is mijn advies: koop er 1!

Herken het wel een beetje hoor
Ik wilde altijd een cabrio en deze 3 jaar geleden gekocht. Eerste jaren fantastisch en ook al
Geniet ik er nog steeds van: het meest speciale is er nu af en de praktische bezwaren beginnen zwaarder te wegen dan de fun. Ik ga hem dus ook, met pijn, weg doen.

Spijt? Never! Beste aankoop ooit.
Een boot is denk ik echt teveel gedoe dus gebruiken veel mensen minimaal. Een cabrio hebben de meeste wel 2-3 jaar fun van hoor

Als de praktische bezwaren (kleine kinderen) niet te groot waren dan had ik hem ook zeker aangehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Ach als ik er na een jaar of twee spijt van krijg en hem kan verkopen met een afschrijving van 2000 euro dan valt het alsnog mee. Volgens mij zakken dit soort auto's, mits goed onderhouden, niet heel snel in waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Tsurany schreef op maandag 5 april 2021 @ 19:42:
Ach als ik er na een jaar of twee spijt van krijg en hem kan verkopen met een afschrijving van 2000 euro dan valt het alsnog mee. Volgens mij zakken dit soort auto's, mits goed onderhouden, niet heel snel in waarde.
Klopt! Sterker nog die van mij is alleen omhoog gegaan in waarde (en dat terwijl de km stand van 190 naar 225 is gegaan)

Ik vind de mx5 echt een hele leuke optie!
Bij mij viel die af omdat die te klein was (ben 1.94)
Chrysler crossfire vond ik ook tof!
Mercedes slk230 had maat van me, ook tof!
Z3 ook proefgereden, was wat aan krappe kant maar verder tof. Z4 is ook wel te betalen?

Bmw e93 stond lang op lijstje maar dat ding was echt een sloep 325i 6cyl was zelfs sloom

De saab 93 2.0t is het dus geworden, voelt net zo licht als de slk230 om een of andere reden maar wel duurder in onderhoud/belasting dan een mx5 oid

Nog wat verder advies:
Een goeie soft top voelt bijna net zo goed als een hard top in de winter
Voor het echte cruisegevoel koop een automaat. Dr mazda zou ik nog als handbak kunnen kopen, dat is echt een scheurbakkie
Stoelverwarming is ook wen pre!

[ Voor 47% gewijzigd door laurens0619 op 05-04-2021 20:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpeedyDH
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:31
Blue-eagle schreef op maandag 5 april 2021 @ 19:29:

Vind dit dus onzin.
Ik heb 7jaar een cabrio gehad, is gewoon heerlijk, en ik reed ook met elke temperatuur... zelfs als het regent, zolang je maar kan blijven doorrijden :D. Had deze naast mn leaseauto. Doordat ik meer ging motorrijden heb ik het verkocht en daar heb ik nog steeds spijt van (ik had een BMW E30 cabrio).
Juist hierdoor triggerde deze discussie mij... ik hou nog steeds allerlei cabrio’s in de gaten. Zou het eigenlijk als primaire auto willen gebruiken en dan de leaseauto alleen zakelijk.
Ik kijk vooral naar BMW, Audi (4 zitplaatsen). In het verleden ook wel bezig geweest met s2000, had ik die maar gekocht, die prijzen zijn omhoog geschoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mYpzaa
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-05 09:44
3 jaar geleden ook getwijfeld welke cabrio ik zou nemen. De keuze was voor mij toen tussen een MX5 of Z3.

Uiteindelijk voor een 6 cilinder, facelift Z3 gekozen, tot op heden nog geen spijt van! Veel power, rijdt heerlijk en krijg van mensen op straat of het stoplicht complimenten.

Wat je keuze ook wordt op Google en bijvoorbeeld Facebook groepen kan je meer dan genoeg info vinden over je auto. De fans base van deze auto’s zijn heel groot. Elke vraag is al een keer voorgekomen.

Het liefst parkeer je je cabrio in een garage of onder een afkap. Rubbers en stof, zetten uit, krimpen, drogen uit etc. Zeker bij auto’s van 15-20 jaar. Een stoffen dak gaat dan ook tussen de 10 en 15 jaar en een nieuwe kan zo € 1.200 kosten.

Let daar dan ook op bij aankoop. Voel of het onder de matten droog is en het liefst haal je er een stoel uit om eens onder de isolatie kijken (doet waarschijnlijk toch niemand). Een tuinslang op het dak zetten geeft ook al een eerste indicatie op lekkages.

Onderhoud en onderhoudshistorie. Zijn veel van de facturen nog aanwezig, heeft de auto iedere keer zijn beurten gehad. Houdt er rekening mee dat er altijd wel wat kapot gaat of vervangen moet worden.

Maak diverse proefritten en test of elk knopje werkt. Iedere auto ook al zijn ze hetzelfde model, het rijdt toch anders. Zolang het niet regent kan je het gehele jaar met dak open rijden - stoelverwarming maakt het wat aangenamer. Let er ook op dat de windvanger nog aanwezig is.

Zoals eerder ook genoemd een stoffen dak geeft wat meer geluid. Oplossing goede muziek mee, lekker hard zetten en genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:27
Ik rij inmiddels al 2 jaar een Suzuki Swift Cabrio. Granted met een softtop is het wat gehoriger dan een hardtop.

Top zelf is prima schoon te houden met een lauwe doek. Inmiddels 2 beurten plus apk verder en weinig kosten in totaal aan gehad.

Ze is al wat ouder 27 en ik probeer gezien ik geen garage heb de elementen te ontzien door op de mindere dagen een cabriohoes erover te hebben en dat gaat prima .

Plan voor deze maand. Het pvc/vinyl dak vervangen door een stoffen kap.

Plan voor de zomer, nieuwe koppeling en distributieset.

Motorisch ligt er een 1.3 GTi blokje in het vooronder met ongeveer 100PK. Voor het gewicht van 800 kg prima te doen.

Kost in verhouding geen drol en heeft bakken met lol.

Maar goed ze zijn zeldzaam in deze staat

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@SpoekGTi ooow de swift, dat was mn eerste auto

Heb tijdje op aruba gewoond en daar zag je nauwelijks cabrio (veeels te heet) maar er reed wel een swift cabrio rond. Super gaaf :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FaberOne
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Vorig jaar een Smart Roadster uit 2004 aangeschaft met KM-stand van 106.000 à €5000.
Ondertussen een goed jaar (en 30.000km later) heb ik er zelf enkel de lampen aan vervangen, en er €500 aan regulier onderhoud aan gehad bij de garage.

Pluspunten:
- Lage wegenbelasting (€20 per maand, extreem lichte auto)
- Leuk rijgedrag (laag bij de grond, erg wendbaar)
- Semi-automaat (zelf sportief schakelen als je dat wil)

Nadelen:
- Rijdt op Euro98 (E5 bij de 82PK variant)
- Relatief kleine bagageruimte (net voldoende voor 2 persoons vakanties)
- Weinig Smart gespecialiseerde garages

Zelf geen problemen ervaren met het automatische soft-top dak met de verschillende weersomstandigheden, maar ik lees her- en der wel wat problemen. Mocht je een leuke deal vinden voor deze Smart zou ik het zo weer doen, ook al heb je geen twee rechter handen. Je houdt er een leuk sportwagentje aan over, maar zo te zien aan deze thread is er voldoende keus aanwezig. Succes en veel rijplezier alvast met je cabrio!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8xLoMpNfu7HQRD1_98KTYV7nnLI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4mhlJg4LxfY9dTvRB9kyCS8k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-11-2024
Ik heb zelf meerdere cabrio's gehad.

MGF 97, Een MPI met 120 pk, een leuke auto met een nog goed bruikbare kofferbak, softtop met kunststof achterruit die bij koud weer makkelijk scheurt.
MGF 00, Een VVC met 145 pk, helaas de bekende lekke koppakkingen gehad
MGTF 03, Een 135 met 135 pk, eigenlijk een MGF met een facelift

Toyota MR2 00, Leuke kleine roadster, maar totaal geen bagagemogelijkheden. Vinyl softtop met glazen achterruit. Ik heb er twee van gehad en kosten van onderhoud zijn erg laag. Ik betaal WA+ en wegenbelasting nog geen 45 euro per maand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ekdnTNfdg2fkoLCQ_vCSEFZRjV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/chMchEI3kNtdFZZDZ7M0Mupp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-07 17:49

DaWaN

'r you wicked ??

[...]
Het is wel een belangrijk ding om te checken, zeker voor het model NB, die van 1998-2005 gemaakt zijn. Die kunnen roest hebben aan de chassisbalken voor en dat kun je alleen goed zien als je de onderplaat eraf haalt. Als ze heel slecht zijn kun je het ook wel op een brug zien of als je de wielen helemaal uitstuurt.
De NC's van na 2005 zijn iets minder roestgevoeldig, maar kunnen nog steeds roesten in de wielkasten/dorpels/wielkastranden.

Roestpunten:
NA 1989 - 1997: Dorpels en wielkastranden
NB 1998 - 2005: Dorpels, wielkastranden en chassisbalken voor
NC 2006 - 2015: Dorpels en wielkastranden
ND 2015 - nu: Roesten nu nog niet noemenswaardig :D

Ik heb in 2019 ook een MX-5 NB gekocht. Ik keek toen specifiek naar de 1.8 omdat ik sportief rijd en ik graag het sper differentieel wilde hebben.
Ik heb toen een aantal modellen onder de 5000 euro bekeken en sommige staan er niet heel fraai bij.
Uiteindelijk wel een mooi exemplaar kunnen vinden:
MX-5 Stelvio pas

Het is wel belangrijk te checken of je een NB of NC wilt hebben, de NC is een stuk moderner in de omgang.
Ook heb je van de NC een hardtop versie en dat kan een bonus zijn als je parkeert in een vandalistische buurt, in de winter rijdt en wanneer je veel snelwegkilometers doet.
Voordeel van een NB is dat je met 7000 euro in de bovenkant van de markt zit en een mooi exemplaar kunt vinden. Bij een NC zit je dan aan de onderkant van de markt en moet je opletten.
Qua aandachtspunten is olieverbruik een belangrijke. Koppeling en distributieriem zijn verder de enige echt significante kostenposten qua onderhoud. De NC heeft een distributieketting, dus daar hoef je niet op te letten verder.

Inmiddels heb ik ook een Toyota MR-2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_MsXKBKqJ4sFx3k2WW2vNwbs2E4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pCB1cH3sPStlbNx9iOkbvtQJ.jpg?f=fotoalbum_medium

Ook een leuke auto, maar persoonlijk ben ik een grotere fan van de MX-5.
Paar redenen:
-Meer aanbod (makkelijker goed exemplaar te vinden)
-Goedkoper (zowel aanschaf als onderhoud/onderdelen)
-Praktischer (meer bagageruimte)
-Makkelijker op de limiet te rijden (i.v.m. middenmotor van MR-2)
-Nog steeds nieuw te koop (laatste MR-2 is van 2005)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Anoniem: 310408 schreef op maandag 5 april 2021 @ 17:43:
MX5. Elke versie, met een beetje meer motor beter. Super betrouwbaar, onderdelen kosten geen drol, absoluut geweldig om te rijden. Ik heb er 5 gehad en weet zeker dat ik er weer een koop. Staat lekker in een hoek tot de zon opkomt, dan doe ik er de accu weer in en rijden de hele zomer zo hard we kunnen.

Ik heb veel van de genomineerde auto's gereden en sommigen zijn echt vreselijk. Auto's die nooit ontworpen zijn om een cabrio te zijn en die als cabrio gewoon niet werken. Golf, Volvo, noem maar op. Prima auto's op zich maar als je daarna in een MX5 stapt weet je wat je mist. Een auto die doet wat je wil. En die dat met duidelijk plezier doet. Waarvan je weet waar alle wielen zijn.

MX5... Iedereen die wat ervaring heeft met auto's zal je vertellen dat de MX5 gewoon de leukste goedkope cabrio is. Met een uitzondering. Alle MX5 met CVT moeten de shredder in. Allemaal. Hele snel.
MX-5 is top, maar als je geen NA wil zijn ze eigenlijk allemaal ongeschikt als je boven boven de 1m90 bent ;(

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
  • Laatst online: 09:13
_eLMo_ schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 15:08:
[...]
MX-5 is top, maar als je geen NA wil zijn ze eigenlijk allemaal ongeschikt als je boven boven de 1m90 bent ;(
Och, of je rijdt gewoon altijd open >:), was trouwens een NB . Been there, done that. Ander alternatief zijn andere stoelen, en dan zak je verder naar beneden en kan je tot 1,95 er behoorlijk in zitten.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
koppie schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 15:26:
[...]

Och, of je rijdt gewoon altijd open >:), was trouwens een NB . Been there, done that. Ander alternatief zijn andere stoelen, en dan zak je verder naar beneden en kan je tot 1,95 er behoorlijk in zitten.
Mijn probleem was niet m'n hoofd maar m'n benen. In de NA kon je net tussen stuur en handrem door, in de NB/C/D zit ik gewoon 100% klem.

Kap dicht kwam ik er niet in, kap open moest ik er daarna uitgetild worden door een vriend van me, lol.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KBsT1hebyr9h72SwSQpNMQMeeIQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cgY8HvykGgEmYBY41yAb93Bf.jpg?f=user_large

Kun je toch beter hier in zitten ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LDt1B-Dv0o5DkeP0vOIR_ca0xrw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/02hPcKEtlGCzDQgRmiBIJh5C.jpg?f=user_large

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Als lengte geen probleem is zou breedte dat wel kunnen zijn? Met name voor een passagier, passen forse mensen nog goed als passagier in zo'n auto?

Zit nu richting een MX-5 NC te neigen, dan moet het budget wel wat omhoog maar dat kan wel. Dan heb je een wat moderner exemplaar, minder kans op roestproblemen en ziet er weer net wat strakker uit.

[ Voor 41% gewijzigd door Tsurany op 06-04-2021 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Tsurany schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 15:54:
Als lengte geen probleem is zou breedte dat wel kunnen zijn? Met name voor een passagier, passen forse mensen nog goed als passagier in zo'n auto?

Zit nu richting een MX-5 NC te neigen, dan moet het budget wel wat omhoog maar dat kan wel. Dan heb je een wat moderner exemplaar, minder kans op roestproblemen en ziet er weer net wat strakker uit.
Qua breedte is het op zich wel te doen. De NC is ook niet vrij van roest:

Bovendien schijnt de 1.8i echt een matig blok te zijn (extreem hoog olieverbruik). De 2.0 is veel minder te vinden en veel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
  • Laatst online: 09:13
_eLMo_ schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 15:32:
[...]

Mijn probleem was niet m'n hoofd maar m'n benen. In de NA kon je net tussen stuur en handrem door, in de NB/C/D zit ik gewoon 100% klem.
Oh, ik zie wat je bedoel. Ik ben (was?) nogal smal, maar wel 1.91, dus paste wel. Maar misschien dat het nu na een jaar corona ook wel eens lastig kan worden.

Maar qua breedte, mijn schoonvader pastte redelijk goed in de passagiersstoel, maar de instap is en blijft lastig omdat de auto nogal laag is. Maar mijn 1-serie van de eerste generatie was dat ook.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Knul schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 15:59:
[...]

Qua breedte is het op zich wel te doen. De NC is ook niet vrij van roest:

[YouTube: Mazda MX-5 1.8 - 2006 – 402.115 km - Klokje Rond]

Bovendien schijnt de 1.8i echt een matig blok te zijn (extreem hoog olieverbruik). De 2.0 is veel minder te vinden en veel duurder.
Misschien ben ik wat simpel maar een liter olie per 1000 kilometer zijn de kosten niet. Is het hogere verbruik echt schadelijk voor je motor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinL94
Mij is door een garage gespecialiseerd in MX5 gezegd dat het geen enkel probleem is als je het dus maar goed bijhoudt. Zoals ik zei is dat de reden dat je er veel tegen komt met nieuwe of gereviseerde motor. Als je het oliepeil gewoon goed bijhoudt zijn het betrouwbare blokken.

Let wel, bij een hoog olieverbruik gaat wel je katalysator er harder doorheen en heb je kans dat bijvoorbeeld zaken als een lambda sonde sneller stuk gaat. Dus qua kosten is het dan iets meer dan enkel de olie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
@Tsurany hierboven dus. Met zo'n olieverbruik heb je dikke kans dat je katalysator stuk gaat, en dat is wel een dure. Bovendien ben je met zo'n olieverbruik continu aan het peilen. Dikke kans dat als je wat sportiever gaat rijden (en dat doe je met een MX-5) het verbruik omhoog schiet.

Daarnaast kan het olieverbruik verder verslechteren. De motor uit het filmpje die ik linkte is al eens vervangen vanwege een gigantisch verbruik. De 1.8i staat hier bekend om (ook geleverd in Fords en Volvo's).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
@Knul en @RobinL94 zijn deze motoren met een hogere kilometerstand wel betrouwbaar dan? Kan je dit met regelmatig onderhoud in toom houden of moet je deze motoren echt vermijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinL94
Ik heb de mijne nu 3 jaar en het olieverbruik is in ieder geval stabiel. Hoe ik er mee rijd maakt niet veel uit.

Of dat het te vermijden is weet ik eerlijk gezegd niet, daar ben ik nog niet achter. Mij is gezegd dat het los van bovenstaande punten in principe geen probleem is. Ben wel aan het overwegen om een vervangende motor te laten plaatsen om er van af te zijn.

Grootste punt is natuurlijk dat het lastig is om er achter te komen bij aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-07 17:49

DaWaN

'r you wicked ??

Tsurany schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:37:
@Knul en @RobinL94 zijn deze motoren met een hogere kilometerstand wel betrouwbaar dan? Kan je dit met regelmatig onderhoud in toom houden of moet je deze motoren echt vermijden?
Het is om in de gaten te houden.
Als de motor zonder olie komt te staan dan is het meteen einde verhaal, dan lopen de lagers eruit.
Als ik op vakantie ga vind ik het wel prettig als ik geen olie hoef bij te vullen.
Als ik dan 1000 kilometer op een dag ga rijden, dan wil ik niet dat de motor ploft als ik met 7000 rpm de laatste berg op ga.
Op een gegeven moment gaat de motor ook flink roken en de stank als je stilstaat voor het stoplicht met het dak open is ook niet prettig.

Ook heb ik gemerkt dat de interne slijtage behoorlijk toeneemt op het moment dat de zuigerveren niet goed meer werken. Ik heb laatst een 1ZZ-FE motor (Toyota) gereviseerd met 200.000 op de klok. Die motor verbruikte al zo'n 50.000km flink olie. Afgezien van de alreeds vervangen lambda sondes en katalysators had die motor ook flinke slijtage aan de cylinders en zuigers. Ook was de motor extreem vervuild van binnen. Als je de intentie hebt om de motor te reviseren, dan is het beter het zo vroeg mogelijk te doen en niet te lang door te rijden met olieverbruik.

Beste wat je kunt doen om het te voorkomen is op tijd de olie te verversen en kwalitatief goede olie te gebruiken.

Met een lage kilometerstand en een goede onderhoudshistorie heb je het minste kans op een auto die veel olie verbruikt.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:08

CeesKees

I rest my Kees

Al eens gekeken naar een focus CC?

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18-07 15:40

Sharky

Skamn Dippy!

Comp User schreef op maandag 5 april 2021 @ 14:18:
Zat nog even aan een S2000 te denken, maar die zijn schreeuwend duur.
Holy shit. Waarom moet die nog steeds zoveel kosten? Volgens mij heeft een vriend van me jaaaaren geleden iets van 15K betaald voor een net exemplaar :?

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcv11
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-06 12:12
[Zat nog even aan een S2000 te denken, maar die zijn schreeuwend duur....]
Sharky schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:09:

Holy shit. Waarom moet die nog steeds zoveel kosten? Volgens mij heeft een vriend van me jaaaaren geleden iets van 15K betaald voor een net exemplaar :?
Viel mij ook op, rond 2006 zelf naar gekeken.
Je kan dat ook anders benaderen: deze auto behoudt als één van de weinige moderne niet extreem exotische auto's zijn waarde. Afschrijving is normaliter één van de grootste kostenfactoren, tenzij je een heel oude nagenoeg afgeschreven auto neemt met meestal bijbehorende slechte kwaliteit.

Ter vergelijking: ik was zo onverstandig om destijds voor rond dat bedrag i.p.v. de S2000 voor een iets jongere MG TF uit 2002 met vergelijkbare kilometerstand (rond 50.000) te kiezen. Eerlijk gezegd vooral om het uiterlijk 8)7 (vind de MG TF eerlijk gezegd nog steeds één van de mooiste roadsters, kan het daarom ook niet over mijn hart verkrijgen om hem weg te doen).
Buiten enkele dure reparaties (2x motor, 1x CVT transmissie) met ong. 100.000 km erbij mag ik denk ik blij zijn met nu € 6.000 bij verkoop.

Dan was die Honda S2000 toch een betere koop geweest en blijft die ook voorlopig, naar ik inschat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:13

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Sharky schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:09:
[...]

Een goeie S2000 is schaars. Veel auto's hebben schade of zeer hoge kilometerstanden (opzich is dit geen probleem, ze zijn betrouwbaar).
Mijn vader heeft 10 jaar geleden zijn S2000 (bj 2001, <40.000km op de klok) verkocht voor €10k minder dan je er nu voor zou krijgen denk ik 8)7.

Gebruiksdoel van vooral de AP1's is wel wat beperkt. Qua rijgedrag een erg leuke auto met een geweldig blok. Alleen het cabrio dak maakt erg veel geluid op de autobaan.

[ Voor 19% gewijzigd door Tortelli op 10-04-2021 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Ik ben toch wat terughoudend om een auto van marktplaats te kopen, wellicht is dat onterecht maar ik koop liever een auto van een dealer die een reputatie heeft hoog te houden en als professionele partij bij een deal betrokken is dan van een particulier waarbij non-conformiteit een lastig issue gaat zijn.

Zit ook te denken om m'n budget wat op te schroeven en dan te kijken naar een NC met wat minder kilometers op te teller. Wil volgende week een proefrit zien te regelen, indien het niet bevalt denk ik uit te wijken naar een Mini Cooper cabrio van na 2005, ook de latere generatie.

[ Voor 22% gewijzigd door Tsurany op 10-04-2021 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Tsurany schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 21:29:
[...]

Ik ben toch wat terughoudend om een auto van marktplaats te kopen, wellicht is dat onterecht maar ik koop liever een auto van een dealer die een reputatie heeft hoog te houden en als professionele partij bij een deal betrokken is dan van een particulier waarbij non-conformiteit een lastig issue gaat zijn.
Begrijpelijk, maar het blijft wel een schijnzekerheid. We zien hier wekelijks topics over gerespecteerde autobedrijven die na levering niet thuis geven of je laten bijbetalen voor zo'n crappy garantieverzekering.

Als je voor zekerheid gaat, laat dan een aankoopkeuring doen bij een garage van jouw keuze. Dan heb je in ieder geval een beter beeld van de auto en kun je dat bijvoorbeeld gebruiken voor de onderhandelingen met de particuliere verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:26
Ik heb een boot en een cabrio... :+

Beide al jaren (ben aan mijn derde cabrio inmiddels).

Ik vermoed dat onze prioriteiten anders liggen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:26
Tsurany schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 21:29:
[...]

Zit ook te denken om m'n budget wat op te schroeven en dan te kijken naar een NC met wat minder kilometers op te teller. Wil volgende week een proefrit zien te regelen, indien het niet bevalt denk ik uit te wijken naar een Mini Cooper cabrio van na 2005, ook de latere generatie.
Een tip die al eerder is langsgekomen; duik eerst maar eens in de forums van de auto die je van zin bent te kopen, daar lees je als snel waar je bij dat type of jaar op moet letten. Vaak zijn er na bepaalde jaren revisies ('facelift') waarbij de dan bekende problemen zijn opgelost.

Dus opletten niet een 'eerste versie van dat model' te kopen, daar zul je de kinderziekten tegen komen.

Ik heb zelf ook een cabrio, en wel uit december 2015; in 2016 rolde de laatste van dat model van de band. Het model begon (meen ik) in 2009. Die eerste versies hebben issues (slechte verf in interieur knoppen, slijtende ketting etc) In mijn 'versie' zijn al die problemen opgelost.

Ik vermoed dat de Mazda MX5 (en dus een wat later model) wel eens een goed keuze voor je kan zijn, het model bestaat al lang. Let wel op met je lengte... Ik pas helaas niet in zo'n MR2 of MX5 (geprobeerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Jazzy schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 21:42:
[...]

Begrijpelijk, maar het blijft wel een schijnzekerheid. We zien hier wekelijks topics over gerespecteerde autobedrijven die na levering niet thuis geven of je laten bijbetalen voor zo'n crappy garantieverzekering.

Als je voor zekerheid gaat, laat dan een aankoopkeuring doen bij een garage van jouw keuze. Dan heb je in ieder geval een beter beeld van de auto en kun je dat bijvoorbeeld gebruiken voor de onderhandelingen met de particuliere verkoper.
Aankoopkeuring staat ook zeker in de planning, mij leek dit wel ideaal: https://www.mijnautocoach.nl/aankoopkeuring-auto/
Een bedrijf dat zich hier in specialiseert en snel ter plaatse kan zijn.
Frost_Azimov schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 22:09:
[...]

Een tip die al eerder is langsgekomen; duik eerst maar eens in de forums van de auto die je van zin bent te kopen, daar lees je als snel waar je bij dat type of jaar op moet letten. Vaak zijn er na bepaalde jaren revisies ('facelift') waarbij de dan bekende problemen zijn opgelost.

Dus opletten niet een 'eerste versie van dat model' te kopen, daar zul je de kinderziekten tegen komen.
Dat heb ik inderdaad gedaan, zo kwam ik er bij de Mini Cooper achter dat de versies na ergens 2005/2006 een betere versnellingsbak hebben die minder problemen oplevert. Al schijnt het alsnog wel een wat minder betrouwbare auto te zijn. Maar qua rijplezier een van de betere juist, dat is wel een afweging.
Ik heb zelf ook een cabrio, en wel uit december 2015; in 2016 rolde de laatste van dat model van de band. Het model begon (meen ik) in 2009. Die eerste versies hebben issues (slechte verf in interieur knoppen, slijtende ketting etc) In mijn 'versie' zijn al die problemen opgelost.

Ik vermoed dat de Mazda MX5 (en dus een wat later model) wel eens een goed keuze voor je kan zijn, het model bestaat al lang. Let wel op met je lengte... Ik pas helaas niet in zo'n MR2 of MX5 (geprobeerd)
De MX5 is enorm betrouwbaar zolang je geen roest problemen hebt. Lijkt mij een ideale auto voor iemand als ik die niet mechanisch aangelegd is. Qua lengte ook geen probleem voor mij, vraag me enkel af of de lage instap voor mijn vriendin niet wat vervelend gaat zijn maar dat gaan we uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinL94
Ik weet bijna zeker dat je verkocht gaat zijn bij het proefrijden met een NC, veel plezier en succes met een goeie vinden!

Wat je voor de MX5 niet moet vergeten is dat het merendeel uit Duitsland komt, daar zijn er eenmaal veel meer verkocht. Kan ook voor jezelf interessant zijn om net over de grens te zoeken (mits je in het Oosten woont). Importeren van een auto kost wat uitzoekwerk maar kan financieel best wel de moeite waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
De afgelopen dagen even een Mazda dealer bezocht om de MX5 NC te bekijken en naar een garage in de buurt die een BMW Z4 had staan. Op basis hiervan heeft de Z4 toch de voorkeur, alhoewel de MX5 NC een mooiere auto is vind ik hem toch te krap. Met name mijn vriendin had erg weinig ruimte als passagier en dat merkte ik ook op toen ik er zelf aan die kant in zat, je hebt relatief weinig ruimte voor je voeten en zit echt ingebouwd. Ook met het dak dicht voelt het alsof je er wel heel dicht op zit.

Met de Z4 ook een stuk gereden en dat beviel goed met zowel het dak open als het dak dicht. Ik vond hem wel wat trillen op de snelweg, geen idee of het aan de banden lag, de vering of dat er iets technisch mis was. Het was niet heel storend maar hij reed niet zo licht over de weg als de Twingo of de Kamiq die ik hier voor had.

In ieder geval, als het een cabrio gaat worden dan lijkt de Z4 de beste kanshebber.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Een update, het is een BMW Z4 geworden uit 2005 met 160.000 kilometer op de teller. Goed onderhouden en helemaal netjes.

Iedereen bedankt voor het meedenken!

[ Voor 14% gewijzigd door Tsurany op 12-05-2021 19:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Tsurany schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 19:18:
Een update, het is een BMW Z4 geworden uit 2005 met 160.000 kilometer op de teller. Goed onderhouden en helemaal netjes.

Iedereen bedankt voor het meedenken!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UXsQzL83fCuPp8RgR79KU0sxNoI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xRmS0StS1tArMuoYmNkJ7r5i.jpg?f=user_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter

Pagina: 1