Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC voor Games en Video/Foto bewerking max 3000-3250,-

Pagina: 1
Acties:

• Wolfganger
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 24-05-2021
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil weer mijn oude hobby gamen weer gaan oppakken en de nieuwste games op hoge/ultra settings kunnen gaan spelen (Planet zoo/coaster, Total war, Battlefield, Pes, F1, Maffia e.d.) Verder wil ik ook nog beginnen met foto en videobewerking.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb niet echt een vast bedrag in mijn hoofd maar het mag wel ergens tussen 3000 en 3250,- stoppen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het word een compleet nieuw systeem dat op een MSI Optix MAG251RX gaat draaien. Misschien dat er in de toekomst nog een leuke ips monitor 25'' met 1440p komt. Verder heb ik in huis nog een Nvidia shield tv staan vandaar dat ik graag een Nvidia kaart wil om de tv in de huiskamer ook te kunnen gebruiken als monitor.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Boxed€ 845,79€ 845,79
1MoederbordenASUS ROG Strix X570-E Gaming€ 275,05€ 275,05
1VideokaartenASUS ROG Strix GeForce RTX 3060 Ti€ 939,-€ 939,-
1Behuizingenbe quiet! Silent Base 802 Zwart€ 149,89€ 149,89
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 76,90€ 76,90
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G36C16U4B€ 193,14€ 193,14
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 850W€ 145,60€ 145,60
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 123,90€ 123,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.749,27

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Na wat leeswerk heb ik de indruk gekregen dat ASUS en Corsair met een fractie de iets betere merken zijn in kwaliteit? Heb zelf altijd goede ervaringen gehad met ASUS, Nvidia, Corsair en Intel (Het is voor mij al een grote stap om van intel af te gaan 8)7 ) Heb verder wel een goed gevoel bij deze merken al zal AMD nog even wennen zijn. Wilde niet meer voor elk onderdeel een andere merk en het bij zo min mogelijk verschillende merken houden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Kwaliteit staat voorop gezien ik weer een aantal jaartjes met dit systeem wil gaan doen. Gezien de huidige prijzen op videokaart gebied heb ik voorlopig even gekozen voor een 3060ti. Het zou leuk zijn wanneer ik met een paar jaar er een betaalbare 4080 kaart erin kan steken met de huidig gekozen systeem/voeding.

Ga je overklokken?
Het is niet de bedoeling dat ik ga overklokken, misschien dat dat in de toekomst nog eens gaat gebeuren maar deze kans is niet echt heel groot.

Wat verwacht je van ons?
Ik was niet van plan om dit grapje al te vaak te doen dus hoop dat jullie me kunnen helpen wanneer ik verkeerde keuzes maak en er betere/snellere opties zijn.
Ik heb mijn lijstje samengesteld door vooral ook hier veel in het forum en reviews te lezen al kom ik niet veel systemen tegen rond dit bedrag. Kwaliteit is dus belangrijk en de optie om later te upgraden met een ''4080'' kaart. Daarnaast is een beetje een stille pc ook wel mooi meegenomen en ik hou ik niet echt van waterkoeling en te veel poespas/rgb. (ja ik ben oude stempel :O )
Dat het systeem op dit moment wat trager zou zijn en tegengehouden wordt door de 3060 kaart is geen probleem als ik er over een paar jaar voordeel uit haal met de nieuwe generatie videokaarten. Graag dus ook een beetje toekomst gericht denken dus.

[ Voor 7% gewijzigd door Wolfganger op 06-04-2021 09:16 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:57
Op zich is een B550 bord ruim voldoende voor alles wat je maar wilt op dit moment (bijvoorbeeld pricewatch: ASRock B550 Extreme4 )
Een build van meer dan 2.5k mag wel een heel stuk duurdere case hebben... kijk eens naar meshify 2?
Steek ook paar tientjes in een betere CPU koeler (pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 4 als beste , maar er zijn andere opties)
Liever geen corsair met ryzen. Crucial is beste, anders g skill.
Pak liever een MSI voeding, die heeft betere kwaliteit :) (pricewatch: MSI MPG A850GF als je echt die rtx4080 wilt).

ps je geeft aan dat je geen rgb hoeft, maar koopt wel dure RGB fans die niet stil zijn... pricewatch: be quiet! Pure Wings 2 PWM, 140mm zijn 2x zo stil voor meer airflow.

[ Voor 23% gewijzigd door 99ruud99 op 04-04-2021 22:53 ]

• Baardhaas
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-11 16:57
Wolfganger schreef op zondag 4 april 2021 @ 22:27:
Wat mag het systeem gaan kosten?
Op dit moment zitten je CPU en GPU gezamenlijk bijna € 1000,- boven hun msrp. Je kan weinig aan de prijs veranderen, maar het kan een reden zijn om andere componenten te kiezen die niet zo overpriced zijn.

Bijvoorbeeld je CPU, een Ryzen 5 5600x is eenvoudig te koelen en je kan met een goedkoper moederbord toe. Voor games ga je nagenoeg geen verschil merken met de 5900x.

Je koeler is voor een Ryzen 9 5900x ongeschikt. Die heeft echt wat meer nodig, zelfs voor de 5600x zou ik een wat zwaarder model aanraden, dat komt de geluidsproductie ook ten goede. Zoiets bijvoorbeeld.

De kast heeft niet de beste airflow. Bovendien ga je niet veel plezier hebben van je LED-fans in een gesloten case.

Geheugen met een lagere cas latency geeft je nog wat meer performance. Ryzen 5xxx serie profiteert ook nog eens van 4 dimms, in plaats van 2. Je zou voor 2 van deze setjes kunnen gaan: pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G36C16U4B

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:23
Zou een Aoi niet beter zijn ivm de hogere temps?

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:17
Koop liever een pre-built als deze Acer Predator Orion 5000-615s I710-K38GL, met die RTX 3080 videokaart ga je veel betere prestaties krijgen in gaming dan met die RTX 3060 Ti en een Ryzen 9 5900x. Zes cores zijn nu voldoende voor gaming - meer is overkill. Maar voor videobewerking is de octacore die in die Acer zit echt prima, ook 32 GB RAM is afdoende. Losse videokaarten zijn nu extreem ongunstig geprijsd, pre-builts is het nu....

[ Voor 26% gewijzigd door martyw op 04-04-2021 23:51 ]

• Wolfganger
Geheugen met een lagere cas latency geeft je nog wat meer performance. Ryzen 5xxx serie profiteert ook nog eens van 4 dimms, in plaats van 2. Je zou voor 2 van deze setjes kunnen gaan: pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G36C16U4B
Is het nog iets om 2 slotjes open te laten en er later nog eens 32gb erin te zetten wanneer er een ''4080'' kaart zou komen? Je vind Crucial ook beter geschikt dan Corsair?

• Wolfganger
Steek ook paar tientjes in een betere CPU koeler (pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 4 als beste , maar er zijn andere opties)
Is deze https://tweakers.net/pric...-dual-fan-cpu-cooler.html(om bij crucial te blijven als laatste optie) nog het overwegen waard boven de Dark Rock Pro 4?

• Wolfganger
Pak liever een MSI voeding, die heeft betere kwaliteit :) (pricewatch: MSI MPG A850GF als je echt die rtx4080 wilt).
Is deze voeding https://tweakers.net/pricewatch/742551/corsair-hx850-v2.html nog een concurrent voor de msi?

Je denkt ook dat 850w genoeg zal zijn voor toekomstige videokaarten?

• J_aimy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-09 23:15
Wolfganger schreef op maandag 5 april 2021 @ 10:30:
[...]

Is deze https://tweakers.net/pric...-dual-fan-cpu-cooler.html(om bij crucial te blijven als laatste optie) nog het overwegen waard boven de Dark Rock Pro 4?
Staat 1 review van dat deze erg luid is.
Heb de DR4 en de DRP4 beide een keer op max gezet en blijft stil.

Corsair schijnt vaak niet lekker te werken met Ryzen.
Degene die werken hadden volgensmij een 'Z' in hun typenummer.

• Baardhaas
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-11 16:57
Wolfganger schreef op maandag 5 april 2021 @ 10:20:
Is het nog iets om 2 slotjes open te laten en er later nog eens 32gb erin te zetten wanneer er een ''4080'' kaart zou komen?
Denk je 64GB nodig te hebben? Voor foto en videobewerking misschien. Kan ik slecht inschatten, maar als je niet professioneel er mee bezig gaat, waarbij tijd gewoon geld is, dan loont de meerprijs van een 12-core CPU en 64GB geheugen zich niet. Voor games heb je sowieso geen 64GB nodig. Alles wat je hierop bespaart kan je beter besteden aan de videokaart, daar ga je het meeste rendement van hebben. Zeker als je in de toekomst een 1440p scherm neemt . Zou trouwens minimaal 27" doen voor een 1440p scherm, 25" is naar mijn mening net te klein.
Wolfganger schreef op maandag 5 april 2021 @ 10:20:
Je vind Crucial ook beter geschikt dan Corsair?
Het idee alles van 1 merk te willen kan je beter loslaten. Corsair heeft een hele lijn van producten in verschillende prijsklasses en met wisselende kwaliteit. Hun geheugen werkt niet altijd lekker met Ryzen CPU's en de door jou genoemde koeler is een flop, daarom is ie ook afgeprijsd van €90,- naar € 30,-. Aan de andere kant maken ze prima behuizingen en een groot aantal van hun voedingen zijn van hoge kwaliteit.

Ik zou per onderdeel kijken naar je wensen, de reviews en of de afmetingen passen.

• Wolfganger
Dankjewel Baardhaas,
Ik denk dat je wel gelijk hebt, 64gb is voor mij dan niet ook nodig en kan de 200,- iid beter gaan bewaren voor een toekomstige nieuwe videokaart.
Ik laat het Corsair deel ook los al ga wel mijn best doen om het aantal merken beperkt te houden wanneer dit kan zonder groot verlies.

Met een 5900x hoop ik gewoon de toekomst wat beter in te gaan gezien het ook de laatste chip is die op de am4 gaat passen als ik dit goed gelezen heb. Het verschil met de 5950 is voor mij te klein voor de hogere prijs.

Lees positieve reacties van mensen die nu met een 24/25" TN scherm op 1440p gamen. Het scherm staat op de eettafel dus probeer het voor iedereen zo leuk mogelijk te houden...

Heb weer een hoop gelezen en wat filmpjes gekeken en het lijstje weer aangepast.

Verder kan ik nog niet echt goed kiezen tussen deze voedingen, https://tweakers.net/pric...raight-power-11-850w.html
https://tweakers.net/pricewatch/1620610/msi-mpg-a850gf.html

MSI durft 10jr garantie te geven en is volgens mij veiliger tegen stroomstoringen e.d..

Is het nodig om in de nieuw gezochte kast nog andere fans in te zetten, las dat de fans die er nu in zitten geen hele lange levenduur hebben... (als dit wel een goede kast is)?
https://tweakers.net/pric...s-3-high-speed-140mm.html

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:57
beide voedingen zijn goed.
welke kast heb je nu gekozen ? kan je je lijstje updaten?

• Wolfganger
Voor een voeding denk ik niet meteen aan MSI ze hebben er ook niet heel veel maar met 10jr garantie geven heb je wel veel vertrouwen in je product...

Heb er nu een https://tweakers.net/pric...ilent-base-801-zwart.html in staan.
Is het aangepaste lijstje niet te zien bovenaan de pagina?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:40
Waar ga je die 5900X vandaan halen. Ten eerste is de levertijd bij elke shop onbekend en ten tweede is de prijs 50% te hoog.

• Wolfganger
Als het goed is komt er binnenkort een beschikbaar in de locale pc winkel.
De prijs heb ik al geaccepteerd, een tragere videokaart met een veel te hoge prijs ook.
Als het klopt dat het nog een jaar of langer kan gaan duren dat de prijzen weer normaal worden dan heb ik die 80-90,- in de maand er wel voor over om eindelijk mijn dingetjes weer te gaan doen.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Waarom pak je niet de opvolger van de kast? pricewatch: be quiet! Silent Base 802 Zwart. Levensduur van de fans kom je wel achter als ze lawaai gaan maken.

Als je 4k video bewerkt wil je graag 64GB RAM. Is dat niet belangrijk kom je goed weg met 32GB RAM. Voor games is momenteel 16GB RAM voldoende.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:40
Die dingetjes lukt ook probleemloos op een 5800X die de helft kost want een 5900X is niet ineens 50% sneller in je dingetjes. Zo hou je een mooi bedrag over voor een monitor of voor weet ik het wat. Goede stoel ofzo..

• Wolfganger
Die dingetjes lukt ook probleemloos op een 5800X die de helft kost want een 5900X is niet ineens 50% sneller in je dingetjes.
Ik meende 10-20% sneller met gamen, al gaat dat voor mij ook niet veel doen met 1080p. Het gaat me voornamelijk om de toekomst en het video/foto gebeuren.

• Wolfganger
Waarom pak je niet de opvolger van de kast? [URL="https://tweakers.net/pricewatch/1631308/be-quiet-silent-base-802-zwart.html"]pricewatch: be quiet!
Geen idee, wist niet dat die er ook was al lees ik wel dat deze mindere reviews krijgt dan de 801, zal er nog even verder naar kijken...
Als je 4k video bewerkt wil je graag 64GB RAM. Is dat niet belangrijk kom je goed weg met 32GB RAM. Voor games is momenteel 16GB RAM voldoende.
Dat is wel even een puntje ja _/-\o_ , ja ik heb dus ook 4k videos die ik wil gaan bewerken volgens mij zijn de 16gb modules wel weer erg slecht te krijgen :'(
Pagina: 1