Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TristanenTimo
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07-02-2022
Is het waard om schijven op te pakken uit een server systeem, Snelheid en bad sectors?

ervaring mee met 2e hands gebruikte server schijven. Ik hoor het graag

Beste antwoord (via TristanenTimo op 10-04-2021 00:56)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als ze uit een server komen, hebben ze waarschijnlijk wel de nodige draaiuren, maar waarschijnlijk erg weinig powercycles. Als ze dan ook nog eens netjes op constante temperatuur hebben gewerkt, zou ik liever zo'n schijf pakken, dan eentje die in een desktop PC heeft gezeten, die continu in- en uitgeschakeld wordt en waarschijnlijk lang niet continu op een fijne termperatuur heeft gewerkt.

Een 1TB disk voor een tientje zit je dus op 10 cent per GB.
Als je een beetje rondkijkt heb je nieuwe disks voor +- 20 cent per GB (zelfs nog wat minder als je kijkt naar externe disks, al weet je dan wat minder goed wat je precies krijgt). Dat zijn dan wel wat grotere disks dan 1 TB. Dus ligt er een beetje aan wat je zoekt.
Heb je 1 diskje nodig om een PCtje goedkoop van wat opslag te voorzien, dan zou ik gewoon zo'n disk uit die server pakken.
Wil je vele TBs aan opslag hebben, dan zou ik gewoon voor nieuw gaan. Meerdere disks verbruiken ook meer stroom, dus dat kost ook weer extra bij het gebruik van die disks.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 21:59
Ligt eraan wat precies je doel is? Serverschijven maken in de regel meer lawaai, verbruiken meer stroom, worden warmer, hebben vaak een sas aansluiting, een relatief lage capaciteit en met 2e hands moet je net geluk hebben. Tegenwoordig pak je voor de snelheid beter gewoon een ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TristanenTimo
Gaat meer om zijn ze te vergelijken met een normale HDD, Te gebruiken in mijn eigen system bijvoorbeeld? Zijn gewoon normale Seagate schijven maar zijn gebruikt in een server. geen idee hoelang heeft dat impact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:52

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Hoe bedoel je, oppakken?
het overzetten naar een andere computer/server, bedoel je?

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:46

Tomatoman

Fulltime prutser

Kun je van je vraag nette volzinnen maken in plaats van telegramstijl? Het is nu nogal cryptisch wat je precies bedoelt :). Wat bedoel je met schijven uit een server systeem, Snelheid en bad sectors? Vraag je nu of er een verschil is tussen consumenten-harddisks en harddisks voor serversystemen op het gebied van snelheid en bad sectors? Bij de snelheid is het antwoord natuurlijk ja, maar dat ligt dermate voor de hand dat je vast iets anders bedoelt.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TristanenTimo
''Op te pakken'' bedoel ik natuurlijk mee dat ik ze overneem van een ander. Dat is een analogie voor een goedkope deal. Ik wil graag weten of de overname van deze schijven voordelig zijn ten opzichte van een algemeen normaal gebruikte schijf. Hier vraag ik eigenlijk naar informatie of het praktisch is om ze te gebruiken vergeleken met harde schijven die matig zijn gebruikt.

Specifiek is mijn vraag eigenlijk of server schijven die wat schrijfuurtjes op de naam hebben eigenlijk qua snelheid en levensduur voor een goede prijs nog te gebruiken zijn in desktops.

Wat zou het verschil zijn in lees en schrijf snelheden?

bad sectors?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
TristanenTimo schreef op zondag 4 april 2021 @ 23:57:
Wat zou het verschil zijn in lees en schrijf snelheden?
Om welke schijven gaat het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Met harde schijven neem je altijd een risico. Helemaal als ze uit een server komen.
Wat probeer je hiermee te besparen?

Een harde schijf uit een server kan nog 10 jaar zonder problemen draaien, maar ook bij ontvangst al dood zijn.
Waarom kijk je naar 2e hands schijven, en niet naar nieuwe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:27
Ik zou zeggen, nee. Doe je het voor de snelheid, dan kun je vele malen beter een goedkope SSD aanschaffen. Doe het voor de opslag, dan biedt het geen enkele voordelen tegenover een consumentenmodel.
De levensduur zal waarschijnlijk niet merkbaar veel anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:13

mrc4nl

Procrastinatie expert

Als serverschijven 2e hands wil gebruiken, zou ik aanraden om te kijken naar degene waar nog garantie op zit.
Meeste fabrikanten bieden 5 jaar aan. dus als je een 3 jaar oud model koopt, heb je nog 2 jaar garantie.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TristanenTimo
Ik kan namelijk normale 1tb Western digital schijven krijgen voor 10 euro per stuk. Zou jij dat doen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Nielson
TristanenTimo schreef op maandag 5 april 2021 @ 00:11:
..normale 1tb Western digital schijven krijgen..
2.5" of 3.5" / SATA of SAS / 5400, 7200, 10k of 15k rpm / Red, Gold, Re, Blue, Purple of Black? Type? Zulke halve antwoorden heeft toch niemand iets aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Furcifier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-05 16:15
Ik kan namelijk normale 1tb Western digital schijven krijgen voor 10 euro per stuk. Zou jij dat doen?
Ah, die. Er zijn gelukkig nogal wat verschillende types schijven ... hier kun je vrij weinig zinnig antwoord op krijgen imho. Als je advies wil krijgen, zul je denk ik toch echt wat meer info moeten geven. Wat voor type schijven, details, etc.

i5 10600k @ ML360R AIO | Z490-P | 32GB HyperX 3200 | MSI RTX 3070 Ventus 3X OC | Sharkoon TG5 Pro | Corsair RM650X | 2TB m.2 SSD | 1TB SATA HDD | Edifier 1280T | Sennheiser HD599 | 2x Iiyama G2466HSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:53
https://tweakers.net/inte...z0DJR0lHITK8BcIxMgt7a2FgA

Als je in raid draait en/of belangrijke data back-upt zou ik er gewoon wat kopen.

Kans dat er 1 sneuvelt is natuurlijk wel groter (zeker bij uitbouwen, transport, inbouwen).
Bad sectors kun je uitlezen (voor de aanschaf?).
Langzamer worden HDDs volgens mij niet..

Voor nog geen 2 tientjes per TB heb je het nieuw!
https://tweakers.net/inte...Qm6Y79OVWWcQTaqWM0Q3s-_4F

[ Voor 51% gewijzigd door mitsumark op 05-04-2021 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:32
De goedkoopste nieuwe 10 TB schijf kost ruim 200 euro: Toshiba MG06ACA10TE (512e), 10TB, en heeft 1 SATA slot nodig op een moederbord. Ik denk dat je niet veel gaat besparen met tien stuks 1 TB schijven voor 10 euro en bijvoorbeeld een Delock 8Port SATA PCIe om ze aangsloten te krijgen....., nog afgezien van de behuizing - die zijn er ook niet veel met tien 3,5" bays

[ Voor 14% gewijzigd door martyw op 05-04-2021 00:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Furcifier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-05 16:15
TristanenTimo schreef op zondag 4 april 2021 @ 23:31:
Gaat meer om zijn ze te vergelijken met een normale HDD, Te gebruiken in mijn eigen system bijvoorbeeld? Zijn gewoon normale Seagate schijven maar zijn gebruikt in een server. geen idee hoelang heeft dat impact?
Wat zijn het nou btw ? Eerst zijn het Seagate schijven, dan weer WD schijven? Topic is een beetje all over the place zo :?

i5 10600k @ ML360R AIO | Z490-P | 32GB HyperX 3200 | MSI RTX 3070 Ventus 3X OC | Sharkoon TG5 Pro | Corsair RM650X | 2TB m.2 SSD | 1TB SATA HDD | Edifier 1280T | Sennheiser HD599 | 2x Iiyama G2466HSU

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
Als ze uit een server komen, hebben ze waarschijnlijk wel de nodige draaiuren, maar waarschijnlijk erg weinig powercycles. Als ze dan ook nog eens netjes op constante temperatuur hebben gewerkt, zou ik liever zo'n schijf pakken, dan eentje die in een desktop PC heeft gezeten, die continu in- en uitgeschakeld wordt en waarschijnlijk lang niet continu op een fijne termperatuur heeft gewerkt.

Een 1TB disk voor een tientje zit je dus op 10 cent per GB.
Als je een beetje rondkijkt heb je nieuwe disks voor +- 20 cent per GB (zelfs nog wat minder als je kijkt naar externe disks, al weet je dan wat minder goed wat je precies krijgt). Dat zijn dan wel wat grotere disks dan 1 TB. Dus ligt er een beetje aan wat je zoekt.
Heb je 1 diskje nodig om een PCtje goedkoop van wat opslag te voorzien, dan zou ik gewoon zo'n disk uit die server pakken.
Wil je vele TBs aan opslag hebben, dan zou ik gewoon voor nieuw gaan. Meerdere disks verbruiken ook meer stroom, dus dat kost ook weer extra bij het gebruik van die disks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:52
Mijn ervaring met storage systemen is dat naar verloop van tijd de schijven steeds meer kans maken defect te gaan. Bij de systemen die wij hadden was aan het einde van het support contract wekelijks de engineer aanwezig om schijven om te wisselen. Dit bij zowel 2,5" en 3,5" schijven. Tweedehands schijven zijn, met een paar jaar continue draaitijd in een server, dan ook een stuk minder betrouwbaar dan toen ze nieuw waren is mijn ervaring. Dat gezegd hebbende heb ik ook genoeg servers gezien van 5+ jaar oud waarbij de schijven geen problemen hadden (deze schijven deden dan ook praktisch helemaal niets).

Meeste server schijven die ik ken zijn SAS (nearline) of Fiber channel (enterprise) schijven. Deze kun je niet zomaar aan een consumenten PC klussen. Andersom kan wel: een S-ata schijf/DVD drive kan aan een SAS adapter gekoppeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 13:05
Hangt sterk van je doel af, en de rest van je pc.. Laatste keer dat ik in een recente pc een 3.5" 7200 rpm drive heb gehad werd ik gek vd trillingen vd kast. en dat was een enkele.

Wil je meerdere schijven voor n raid backup? dan kan t handig zijn wat kleiner (en 2e hands) te gaan om kosten uit te sparen ja.. vraag is of je dit nog in je pc zelf wil doen.
Is t puur voor data opslag, dan kan je beter een enkele grotere drive pakken ivm stroom verbruik, extra trillingen etc. Gebruik je m nauwlijks, dan is extern de beste optie.

Gebruik zelf een oude laptop hdd (die vervangen is door een kleine ssd in de laptop) en dat werkt prima.
Maar voor n beetje moderne game, merk je vaak wel dat een ssd een stuk sneller laad, en minder lang bezig is met bijv steam installs als ze flink de hdd hameren met uitpakken vd download (verschilt erg per game)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11-05 17:21
Zou ze gerust kopen als is 1TB niet heel erg veel. Als je zuinig bent op je data zou ik hem minimaal in Raid5 zetten.
Zelf koop ik altijd 2de hands serverschijven meestal SAS. Ze draaien nu alweer 4 jaar 24/7 met 11 schijven van 3TB. Wat ik wel doe is geen schijven uit dezelfde batch in dezelfde Raid zetten. De kans is dan groter met een resilver dat de andere schijf er ook mee kapt. En een Raid is geen back-up.

HDD > Camera opnames en Files
SSD> Daar draaien de databases op. Hier zit echt een norm verschil in ten opzichte van een HDD
Met gamen zal er ook een groot verschil zijn in snelheid
Pagina: 1