Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plantenbak123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-06 13:34
Hallo allemaal! Recent heb ik een versterker en grotere speakers gehaald, die ik uiteraard vlot aan de pc gehangen heb. Het geluid klinkt an sich prima, maar er zit een soort hoogfrequente ruis op de lijn die erger wordt wanneer ik de muis beweeg - erg vervelend.

Het betreft een MSI 450 pro carbon AC, de versterker is een ltc-700 en uiteraard de nieuwste realtek drivers over een 3,5mm jack. Drivers verwijderen en opnieuw installeren mocht niet baten.

Opmerkelijk is dat de speakers prima werken wanneer ik ze met mijn telefoon ipv de pc gebruik, maar andersom zit er geen ruis op de lijn wanneer ik mijn headset in dezelfde pc jack prik. Het probleem zit dus niet in de jack of in de bekabeling, het gebeurt echt alleen bij de combinatie met deze speakers en de pc.

Weet iemand misschien welke opties ik nog meer aan/uit kan vinken? Want ik snap er niks meer van.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

Heb je je PC en versterker ook geaard ?
Misschien kijken of je een stukje draad tussen de kast van de versterker en de pc kunt houden en kijken of het dan weg is.

[ Voor 63% gewijzigd door Read op 04-04-2021 20:56 ]

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 23:04
Die ruis heb ik zowat op alle moederborden die ik heb gebruikt. De oplossing is een externe DAC. Dit kan via enkel USB of via de optische output en USB voor stroom. Dat laatste is meestal goedkoper, maar dan heb je wel een optisch kabeltje nodig.

pricewatch: FiiO Taishan D03K is een mooie goedkope DAC.

Een goede geluidskaart kan trouwens ook, maar extern is minder gevoelig voor ruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:24
Toevallig ook front speaker uitgangen op je pc? Zo ja, als je daar op aansluit, heb je dan hetzelfde probleem?

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plantenbak123
Read schreef op zondag 4 april 2021 @ 20:51:
Misschien kijken of je een stukje draad tussen de kast van de versterker en de pc kunt houden en kijken of het dan weg is.
Net geprobeerd, maar helaas.

@Djarune Dat is een idee. Waar ligt het precies aan? Er is sowieso al een 3,5mm naar tulp stekker onderweg, om de handel via een equalizer door te lussen. Maakt het uit of het allemaal analoog gaat of via DAC en digital out?

@Cyriel85 Hij doet precies hetzelfde of het nu de front, center of front aansluiting is helaas.

Bluetooth en WIFI uit zetten doet helaas ook niks.

[ Voor 4% gewijzigd door plantenbak123 op 05-04-2021 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furcifier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-09 15:07
Wat al eerder langs kwam, heb je je PC en versterker geaard? Dit is geen normale versterker voor gebruik in huis maar meer een versterker die je in een rack setup hangt met daarvoor/achter andere componenten als filteres, EQ's en dergelijke. Tig jaar geleden had ik zelf een vergelijkbaar probleem (PC hing aan draaitafel opstelling), alleen dan een lage bromtoon, uiteindelijk terug te herleiden naar de versterker. Alleen aansluiten via optische kabel bracht een oplossing.

i5 10600k @ ML360R AIO | Z490-P | 32GB HyperX 3200 | MSI RTX 3070 Ventus 3X OC | Sharkoon TG5 Pro | Corsair RM650X | 2TB m.2 SSD | 1TB SATA HDD | Edifier 1280T | Sennheiser HD599 | 2x Iiyama G2466HSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plantenbak123
Aarden klinkt als een goed begin, maar waar bevestig ik die dan aan? De behuizing van de versterker of ergens anders specifiek? Volgens mij is de handel namelijk wel geverfd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:24
plantenbak123 schreef op maandag 5 april 2021 @ 14:06:
[...]

.

@Cyriel85 Hij doet precies hetzelfde of het nu de front, center of front aansluiting is helaas.
Ik bedoel een hoofdtelefoon aansluiting op de voorkant van je pc kast :), dus 1 die niet direct op je moederbord zit.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 23:04
plantenbak123 schreef op maandag 5 april 2021 @ 14:06:
@Djarune Dat is een idee. Waar ligt het precies aan? Er is sowieso al een 3,5mm naar tulp stekker onderweg, om de handel via een equalizer door te lussen. Maakt het uit of het allemaal analoog gaat of via DAC en digital out?
Onboard audio is gevoelig voor ruis. Met een goedkope headset merk je er bijna niks van, maar als je het geluid versterkt, versterk je ook de ruis. Een tulp kabel gaat niets oplossen. Peperdure audio link kabels vaak ook niet. Het best is het digitale signaal uit de kast sturen en dan converteren naar analoog via een DAC. Goed aarden kan ook nog werken, maar de AD/DA concerters van Realtek zijn bepaald niet high-end.

Een goedkope DAC doet vaak wonderen. Hier nog een simpel voorbeeld:
https://www.fiio.nl/fiio-...UQAvD_BwE#section-content

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plantenbak123
Cyriel85 schreef op maandag 5 april 2021 @ 14:19:
[...]

Ik bedoel een hoofdtelefoon aansluiting op de voorkant van je pc kast :), dus 1 die niet direct op je moederbord zit.
En dat bedoelde ik met de tweede front :)
Zowel de koptelefoon aansluiting aan de voorkant als de center/front aansluitingen aan de achterkant op het mobo.

Daarnaast is er een nieuw symptoom, het wordt zo te horen erger wanneer ik een spel opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furcifier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-09 15:07
Normaliter doe je dit gewoon door een geaard stopcontact te gebruiken. In mijn geval was dit indertijd ook het probleem; ik had geen randaarde liggen op de verdieping waar die setup stond en doortrekken was niet echt een optie (woonde thuis, geen kennis van, etc.). Alleen een ander kabeltje gaat hier het verschil niet maken, ruis die nu aanwezig is blijft aanwezig. Gebruiken van een DAC kan het idd prima oplossen.

Again, eigenlijk zijn dit soort versterkers niet echt bedoeld voor dit gebruik maar trek je een dergelijke versterker uit de kast als je een feestje wil bouwen.

i5 10600k @ ML360R AIO | Z490-P | 32GB HyperX 3200 | MSI RTX 3070 Ventus 3X OC | Sharkoon TG5 Pro | Corsair RM650X | 2TB m.2 SSD | 1TB SATA HDD | Edifier 1280T | Sennheiser HD599 | 2x Iiyama G2466HSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plantenbak123
Djarune schreef op maandag 5 april 2021 @ 14:22:
[...]

Onboard audio is gevoelig voor ruis....
...de AD/DA concerters van Realtek zijn bepaald niet high-end.
Ah, op die fiets.

Net weer wat nieuws geprobeerd: Hij doet het ook nog steeds als ik de audio uitvoer via de DP naar mijn scherm en vanaf daar met de 3,5mm. De ruis is dan wel grotendeels weg, maar hij piept nog steeds als ik de muis beweeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plantenbak123
Furcifier schreef op maandag 5 april 2021 @ 14:27:

Again, eigenlijk zijn dit soort versterkers niet echt bedoeld voor dit gebruik maar trek je een dergelijke versterker uit de kast als je een feestje wil bouwen.
Ik geloof het gelijk, ik had hem toevallig voor een prikkie op de kop getikt bij de kringloop. Ik zal even kijken hoe ik de handel dan nu op ga zetten, controleren of de stekkerdoos t/m beneden een aarde heeft en wellicht zo'n DAC bestellen.

Mocht ik wat gevonden hebben komt er vervolg, voor nu in ieder geval bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plantenbak123
Furcifier schreef op maandag 5 april 2021 @ 14:27:
Normaliter doe je dit gewoon door een geaard stopcontact te gebruiken. In mijn geval was dit indertijd ook het probleem; ik had geen randaarde liggen op de verdieping waar die setup stond en doortrekken was niet echt een optie (woonde thuis, geen kennis van, etc.).
Bij nadere inspectie bleek ook hier dat mijn stopcontact geen randaarde had. Inmiddels dus een verlengsnoer vanaf de wasmachine moeten leiden, maar helaas mocht het niet baten. Zowel de pc als de versterker zitten op hetzelfde stekkerblok. Al met al zal ik dus maar gaan kijken naar een DAC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

Waarmee regel jij eigenlijk je volume?
Mocht je dit via de computer doen probeer het eens anders volume computer op 95 en dan volume van de versterker langzaam omhoog draaien tot het gewenste volume.

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plantenbak123
Read schreef op maandag 5 april 2021 @ 22:12:
Waarmee regel jij eigenlijk je volume?
Mocht je dit via de computer doen probeer het eens anders volume computer op 95 en dan volume van de versterker langzaam omhoog draaien tot het gewenste volume.
Zo heb ik het inderdaad gedaan, het is dan nauwelijks te horen maar nog steeds hoorbaar.
Pagina: 1