welke kabel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ellnsbv
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09-06 12:46
hallo ik heb een coolermaster RS-520-ASAA-A1 voeding bij een pc die ik goedkoop heb kunnen overnemen.

echter zit er geen sata power kabel bij. het is een semi modulaire voeding.

op de achterkant zit:
6x 5pin met de tekst: molex 4 pin / floppy / sata.
2x 6pin PCI-E.

ik heb al zitten rondkijken op google en de 5pin to sata kabels voor coolermaster hebben een wat langere levertijd en zijn iets duurder.

nu is mijn vraag: kan ik ook een PCI-E to sata kabel bestellen om mijn ssd en hdd op aan te kunnen sluiten ? of is deze aansluiting alleen geschikt voor videokaarten ?

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:49
Molex en sata maken gebruik van oa 5V. PCI-e heeft geen 5V draad zodat je een hdd of ssd niet werkend gaat krijgen met een pci-e naar sata.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:47
Ellnsbv schreef op zondag 4 april 2021 @ 19:48:..
nu is mijn vraag: kan ik ook een PCI-E to sata kabel bestellen om mijn ssd en hdd op aan te kunnen sluiten ? of is deze aansluiting alleen geschikt voor videokaarten ?
De PCIe connector levert alleen 12V, terwijl een SATA power connector ook 5V en 3.3V levert, waarbij die laatste meestal niet gebruikt wordt bij schijven. De adapters die jij gevonden hebt zijn ws ook andersom bedoeld, om een videokaart van stroom te voorzien vanuit de SATA connectoren. Beste is de originele CM kabels te gebruiken omdat de pinout aan de kant van de voeding niet universeel is.

• Ellnsbv
Oké dank voor t snelle antwoord. Zal een molex 4pin to SATA wel werken ? Omdat er 4pin boven staat, maar de aansluiting 5pin is

• Nielson
Ellnsbv schreef op zondag 4 april 2021 @ 20:03:
Oké dank voor t snelle antwoord. Zal een molex 4pin to SATA wel werken ? Omdat er 4pin boven staat, maar de aansluiting 5pin is
Ja, dat werkt gewoon, de 3.3V mist maar die heb je ws toch niet nodig. Bij twijfel kun je altijd even bij de specificaties van je schijven kijken.

Let even op dat je de juiste pakt, van Molex naar Sata. Je hebt ze ook andersom.

[ Voor 9% gewijzigd door Nielson op 04-04-2021 20:12 ]

• Ellnsbv
@Nielson dus dan zou deze geschikt zijn https://www.allekabels.nl...nterne-voedingskabel.html voor op deze aansluiting ? naar een samsung 860 evo ssd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cCCnZJAiHr6KxG-L2iMMFxMguTU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i6hpjzz2rLaoqYuKsuLjzirJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Ellnsbv op 04-04-2021 20:20 ]

• Nielson
Bedoel je dat je die kabel direct op de voeding wil aansluiiten? Dat zou ik absoluut niet doen, dat is geen standaard 4-pin molex connector. Ik nam aan dat je er een CM kabel bij had waar 4-pin molex stekkers aan zaten.

• Ellnsbv
@Nielson de enige kabels die uit de psu komen zijn een:
24pin (P1)
8pin (P3)
4pin (P2) deze is vierkant 2 x 2

Ik weet zo niet wat een cm kabel is. Ben echt een leek wat dit betreft.

• Nielson
Met cm bedoelde ik coolermaster, dus een originele kabel. De aansluitingen aan de voedingkant zijn niet gestandaardiseerd en kunnen dus per fabrikant en zelfs per serie verschillen. Je zult dus een kabel moeten vinden die compatibel is met jouw model. Er zijn ook wel toeleveranciers van losse kabels (bv CableMod), maar dan nog moet je de juiste voor exact jouw model kopen.

• Ellnsbv
@Nielson nee dit is echt het enige wat er bij zat, de vaste kabels uit de psu (waarvan de 24 en 8pin in t moederbord gaan) en de lege aansluitingen.

Dus dat gaat nog een leuke zoektocht worden zoals ik begrijp 😂

• Nielson
Zo te zien kun je ze nog wel via de cmstore krijgen, mail ze voor de zekerheid even of dit de juiste zijn voor jouw exacte typenummer: https://www.cmstore.eu/sp...ata-90-modular-flatcable/

Ook de vergelijkbare 5-pin naar molex kabels en mogelijk passende pcie kabels zie ik daar staan.

• Ellnsbv
@Nielson dankjewel voor de hulp! Ik zal even mailen. Hopen dat dit dan de juiste is. Qua prijs absoluut niet duur!

• Nielson
@Ellnsbv Ja, prijzen vallen erg mee, maar het zijn dan ook gebruikte kabels. Verzendkosten is denk nog duurste (UPS), ook al zitten ze in Nederland. Daarom is het handig om te kijken welke kabels je eventueel direct mee wilt bestellen, zoals 1 of 2x 6-pin naar 6+2 pin PCIe kabels, voor het geval je een redelijke videokaart wil gebruiken.
Pagina: 1