Laptop ICT studie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickyVDP
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 04-10 19:24
Wat ga je met je laptop doen?
Ik heb voor mijn aankomende ict studie een laptop nodig voor op school. de schoolt stelt de volgende eisen:
  1. I5/7 of amd tegenhanger
  2. 16GB ram
  3. 500gb storage
  4. Wifi/BT capable
Het zwaarste wat er mee gedaan gaat worden is VM's draaien

Wat is je budget?
Mijn budget is om en nabij 1000 euro evt met studenten korting

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Elke dag naar school. Het zou fijn zijn als er balans is tussen cooling en gewicht

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb een zwak hart voor thicc pads maar absoluut geen need, ik zou het fijn vinden als ik kan dualbooten maar ook dat is geen need

Waar heb je zelf al naar gekeken?
De volgende laptops heb ik al overwogen, graag hoor ik evt positieve en negatieve punten van desbetreffende laptops ( https://tweakers.net/pric...;1564854;1559714;1559726/ )

alvast bedankt!

Fuck Plan B We Have Plan AA

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwitchyNL
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 27-07 13:06
Mocht je als student vaak onderweg zijn of even tussendoor wat willen uitzoeken, dan is een 13.3 inch scherm wel erg klein denk ik (jouw eerste 2 keuzes). Let er ook even op of jouw CPU hyperthreading heeft (de 4700U heeft dat niet), dat is wel lekker als je gaat virtualiseren!

Wanneer de mogelijkheid om te virtualiseren voor jou het belangrijkste is, zou ik zo veel mogelijk cores/threads en memory willen voor je budget. Storage 512GB is denk ik goed genoeg, een TB lijkt me helemaal fijn. Videokaart is eigenlijk niet interessant.

[ Voor 4% gewijzigd door TwitchyNL op 04-04-2021 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvB
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-10 08:36

NickvB

Web/App Developer

Afhankelijk van hoeveel VM's je gaat draaien, kunnen meerdere Windows installaties in een VM snel je opslag in beslag nemen. 1TB is dan het zekere voor het onzekere. Al heb je aan 500 waarschijnlijk voldoende.

Ik gebruik zelf een vergelijkbare HP Envy x360 15-ds0760nd voor studie Informatica. (Software ontwikkeling). De aluminium behuizing en accuduur was voor mij een groot pluspunt daarvan.
Het model is echt fluisterstil betreft cooling. Gezien ze vrij veel overeenkomen verwacht ik hetzelfde van het 13 inch model.

Nog een tip: HP geeft studentenkorting via de HP Store wanneer je je aanmeld via je studie mailadres.

[ Voor 3% gewijzigd door NickvB op 05-04-2021 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-10 13:44
TwitchyNL schreef op zondag 4 april 2021 @ 23:12:
Mocht je als student vaak onderweg zijn of even tussendoor wat willen uitzoeken, dan is een 13.3 inch scherm wel erg klein denk ik (jouw eerste 2 keuzes).
Grappig, het zou voor mij exact de twee redenen zijn om een 13.3 inch te nemen. Je wilt geen groot scherm onderweg lijkt me. (Gewicht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickyVDP
TwitchyNL schreef op zondag 4 april 2021 @ 23:12:
Mocht je als student vaak onderweg zijn of even tussendoor wat willen uitzoeken, dan is een 13.3 inch scherm wel erg klein denk ik (jouw eerste 2 keuzes). Let er ook even op of jouw CPU hyperthreading heeft (de 4700U heeft dat niet), dat is wel lekker als je gaat virtualiseren!

Wanneer de mogelijkheid om te virtualiseren voor jou het belangrijkste is, zou ik zo veel mogelijk cores/threads en memory willen voor je budget. Storage 512GB is denk ik goed genoeg, een TB lijkt me helemaal fijn. Videokaart is eigenlijk niet interessant.
AMD's cpu's hebben sws geen hyperthreading maar als het goed is beschikt de 4700u wel over Simultaneous Multi Threading? 13 inch is wellicht wat aan de kleinere kant maar veel rond dit budget is toch vrij klein.
pricewatch: HP Envy x360 15-ee0175nd dit kan een interessant alternatief zijn.
NickvB schreef op maandag 5 april 2021 @ 12:42:
Afhankelijk van hoeveel VM's je gaat draaien, kunnen meerdere Windows installaties in een VM snel je opslag in beslag nemen. 1TB is dan het zekere voor het onzekere. Al heb je aan 500 waarschijnlijk voldoende.

Ik gebruik zelf een vergelijkbare HP Envy x360 15-ds0760nd voor studie Informatica. (Software ontwikkeling). De aluminium behuizing en accuduur was voor mij een groot pluspunt daarvan.
Het model is echt fluisterstil betreft cooling. Gezien ze vrij veel overeenkomen verwacht ik hetzelfde van het 13 inch model.

Nog een tip: HP geeft studentenkorting via de HP Store wanneer je je aanmeld via je studie mailadres.
Klopt! heb echter nog geen studenten email maar als ik daar eenmaal over beschik zal ik daar zeker gebruik van maken, lenovo bied dezelfde mogelijkheid. 1TB zou erg fijn zijn of mogelijkheid om er zelf een andere nvme in te doen maar weet niet hoe realistisch dat is in dit segment.
honey schreef op maandag 5 april 2021 @ 15:03:
[...]

Grappig, het zou voor mij exact de twee redenen zijn om een 13.3 inch te nemen. Je wilt geen groot scherm onderweg lijkt me. (Gewicht).
Ben ik zeker met je eens maar cooling wordt ook moeilijker en bij nader inzien in 13 inch toch wat aan de kleine kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Iedereen doet er altijd heel spannend over, maar tenzij je opleiding uit het jaar 0 komt en geen cloud of vm-farm resources heeft is de kans klein dat je meer dan een hand vol VMs met magere resources gaat draaien.

Hangt er ook sterk van af of je zelf dingen gaat bouwen, of dat je in zo'n appliance-klik-en-klaar traject gaat zitten (denk netwerk/security/TI). Zelf dingen maken heeft weinig met VMs draaien te maken, hooguit 1 of 2. En de andere trajecten hebben juist weer veel er-staat-al-een-farm elementen waarbij lokaal VMs draaien meer incidenteel is dan aan de lopende band.

Een i5 van de 8e generate of beter of een Ryzen 4500U of beter is voldoende, 16GB RAM is voldoende, en een losse SATA/AHCI SSD is voldoende. Alleen alles op 1 SSD draaien zou ik niet aanraden, veel type 2 en type 3 virtualisatie is verschrikkelijk slecht in IO management als het op disks aan komt. Een externe SSD is ook een optie, USB3 is meer dan snel genoeg, en gezien het vooral over latency gaat (en vooral seeking) kom je waarschijnlijk nooit tegen een bandbreedte probleem aan.

Met die specs kan je in de pricewatch prima filteren. Als je dan op mobiliteit selecteert (tussen de 13 en 14.3 inch) en een zuinig model neemt (U-variant) heb je ook nog kans dat je niet constant aan een stopcontact vast zit. Ik zie dat tijdens gastcolleges nog vaak, dat men dan denkt dat een 'gaming' laptop een goed plan was, of een ander stoeptegel concept, maar in de praktijk gaat je studie daar echt niet beter van, en is je rug na een dag ook al wel op.

Binnen je budget vallen relatief veel Lenovo's, HP's, Dell's en zelfs wat modellen van Apple (waar ook Windows op kan draaien, mocht je dat nodig hebben - in de praktijk valt dat wel mee).

https://tweakers.net/lapt...lvIbYU7nVq56m69ekdOVjX9Q8

Edit: als je dan lukraak wat naast elkaar zet zie je dat de verschillen heel klein worden, https://tweakers.net/pric...;1539978;1631180;1658136/

daarbij kan je minpuntjes wegstrepen, zoals glanzende schermen en slappe accu's: https://tweakers.net/pric...;1539978;1631180;1658136/

...en dan hoef je eigenlijk alleen nog maar een kleurtje te kiezen O-)

Al die laptops gaan het met elke HBO-ICT opleiding prima doen, voor MBO is het overkill. Voor een WO-studie is het meer dan genoeg. De Dell en Apple zullen een stuk langer mee gaan, HP en Asus zullen iets meer power op de korte termijn bieden. De CTO opties van Lenovo en Apple hebben ook opties met meer dan 8GB RAM, wat prettig kan zijn maar geen must is om zo'n opleiding te doen, zelfde voor storage. In alle gevallen zou ik aanraden bulk storage niet op de interne schijf te plempen, maar op een goedkope (externe) SSD.

[ Voor 33% gewijzigd door johnkeates op 05-04-2021 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwitchyNL
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 27-07 13:06
honey schreef op maandag 5 april 2021 @ 15:03:
[...]

Ik heb voor mijn werk nu een 13.3 inch laptop, ik word echt gek als ik daar mee moet werken onderweg. Die paar gram zou mij niet uitmaken, maar het zal vast persoonlijk zijn. Ik vind even snel iets uitzoeken of even iets testen (virtualiseren) onderweg heerlijk op een net iets groter scherm.
NickyVDP schreef op maandag 5 april 2021 @ 17:48:
[...]

AMD's cpu's hebben sws geen hyperthreading maar als het goed is beschikt de 4700u wel over Simultaneous Multi Threading?
AMD CPU's hebben SMT, dat is precies hetzelfde. Hyperthreading is de intel benaming voor hun gebruik van SMT. In de IT werken we (nog) niet echt met AMD servers, dus ik noem het eigenlijk altijd Hyperthreading.

Nee, de 4700U heeft helaas geen SMT, zie pricewatch: AMD Ryzen 7 4700U onder "Functies"
Gelukkig kan je alle laptop CPU's, ook al kan je die niet los kopen, wel gewoon opzoeken op Tweakers :) De 4600U heeft wel weer SMT, maar is een hexacore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-10 16:22
Het kan natuurlijk zijn dat de school d.m.v. VM's de leerlingen kennis wil laten maken met andere besturingssystemen. Lijkt mij wel een praktische oplossing.

Mijn advies voor dit soort toepassingen: Dell Latitude. Hoeft niet nieuw te zijn, eentje van 3 jaar oud voldoet heus nog wel als er voldoende RAM en minimaal een i7 in zit.

Waarom? Deze laptops worden ontworpen om mobiel te zijn. Ze zijn stevig, licht, doen lang met de accu en zijn relatief makkelijk te demonteren en uit te breiden. Als je er nu eentje neemt met 1x 16GB, dan kun je er later makkelijk nog eentje bij prikken als 16GB toch wat te weinig is. Ook de SSD is makkelijk te vervangen. Zoek er eentje met een Full HD-scherm, dan is de beeldkwaliteit ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-10 13:44
TwitchyNL schreef op maandag 5 april 2021 @ 18:08:
[...]

Ik heb voor mijn werk nu een 13.3 inch laptop, ik word echt gek als ik daar mee moet werken onderweg. Die paar gram zou mij niet uitmaken, maar het zal vast persoonlijk zijn. Ik vind even snel iets uitzoeken of even iets testen (virtualiseren) onderweg heerlijk op een net iets groter scherm.
Ik zou denk ik de combi van een 13.3 inch laptop voor onderweg/studie en een groot scherm thuis wel ideaal vinden. Ik weet niet of er tegenwoordig werkplekken zijn op de universiteiten waar een groot scherm staat waar je je laptop aan kan hangen. Dat zou helemaal handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickyVDP
johnkeates schreef op maandag 5 april 2021 @ 17:59:
Iedereen doet er altijd heel spannend over, maar tenzij je opleiding uit het jaar 0 komt en geen cloud of vm-farm resources heeft is de kans klein dat je meer dan een hand vol VMs met magere resources gaat draaien.

Hangt er ook sterk van af of je zelf dingen gaat bouwen, of dat je in zo'n appliance-klik-en-klaar traject gaat zitten (denk netwerk/security/TI). Zelf dingen maken heeft weinig met VMs draaien te maken, hooguit 1 of 2. En de andere trajecten hebben juist weer veel er-staat-al-een-farm elementen waarbij lokaal VMs draaien meer incidenteel is dan aan de lopende band.

Een i5 van de 8e generate of beter of een Ryzen 4500U of beter is voldoende, 16GB RAM is voldoende, en een losse SATA/AHCI SSD is voldoende. Alleen alles op 1 SSD draaien zou ik niet aanraden, veel type 2 en type 3 virtualisatie is verschrikkelijk slecht in IO management als het op disks aan komt. Een externe SSD is ook een optie, USB3 is meer dan snel genoeg, en gezien het vooral over latency gaat (en vooral seeking) kom je waarschijnlijk nooit tegen een bandbreedte probleem aan.

Met die specs kan je in de pricewatch prima filteren. Als je dan op mobiliteit selecteert (tussen de 13 en 14.3 inch) en een zuinig model neemt (U-variant) heb je ook nog kans dat je niet constant aan een stopcontact vast zit. Ik zie dat tijdens gastcolleges nog vaak, dat men dan denkt dat een 'gaming' laptop een goed plan was, of een ander stoeptegel concept, maar in de praktijk gaat je studie daar echt niet beter van, en is je rug na een dag ook al wel op.

Binnen je budget vallen relatief veel Lenovo's, HP's, Dell's en zelfs wat modellen van Apple (waar ook Windows op kan draaien, mocht je dat nodig hebben - in de praktijk valt dat wel mee).

https://tweakers.net/lapt...lvIbYU7nVq56m69ekdOVjX9Q8

Edit: als je dan lukraak wat naast elkaar zet zie je dat de verschillen heel klein worden, https://tweakers.net/pric...;1539978;1631180;1658136/

daarbij kan je minpuntjes wegstrepen, zoals glanzende schermen en slappe accu's: https://tweakers.net/pric...;1539978;1631180;1658136/

...en dan hoef je eigenlijk alleen nog maar een kleurtje te kiezen O-)

Al die laptops gaan het met elke HBO-ICT opleiding prima doen, voor MBO is het overkill. Voor een WO-studie is het meer dan genoeg. De Dell en Apple zullen een stuk langer mee gaan, HP en Asus zullen iets meer power op de korte termijn bieden. De CTO opties van Lenovo en Apple hebben ook opties met meer dan 8GB RAM, wat prettig kan zijn maar geen must is om zo'n opleiding te doen, zelfde voor storage. In alle gevallen zou ik aanraden bulk storage niet op de interne schijf te plempen, maar op een goedkope (externe) SSD.
Bedankt voor je reactie! Ik vindt de M1 macbook heel vet maar zodra je een beetje okay specs erop wilt ben je snel veel kwijt en heb ik niet het idee dat alles in vm's draaien super fijn zal werken. Ik zal je lijstje onthouden!
TwitchyNL schreef op maandag 5 april 2021 @ 18:08:
[...]

[...]

AMD CPU's hebben SMT, dat is precies hetzelfde. Hyperthreading is de intel benaming voor hun gebruik van SMT. In de IT werken we (nog) niet echt met AMD servers, dus ik noem het eigenlijk altijd Hyperthreading.

Nee, de 4700U heeft helaas geen SMT, zie pricewatch: AMD Ryzen 7 4700U onder "Functies"
Gelukkig kan je alle laptop CPU's, ook al kan je die niet los kopen, wel gewoon opzoeken op Tweakers :) De 4600U heeft wel weer SMT, maar is een hexacore.
My bad niet goed gekeken 8)7
PhilipsFan schreef op maandag 5 april 2021 @ 18:11:
Het kan natuurlijk zijn dat de school d.m.v. VM's de leerlingen kennis wil laten maken met andere besturingssystemen. Lijkt mij wel een praktische oplossing.

Mijn advies voor dit soort toepassingen: Dell Latitude. Hoeft niet nieuw te zijn, eentje van 3 jaar oud voldoet heus nog wel als er voldoende RAM en minimaal een i7 in zit.

Waarom? Deze laptops worden ontworpen om mobiel te zijn. Ze zijn stevig, licht, doen lang met de accu en zijn relatief makkelijk te demonteren en uit te breiden. Als je er nu eentje neemt met 1x 16GB, dan kun je er later makkelijk nog eentje bij prikken als 16GB toch wat te weinig is. Ook de SSD is makkelijk te vervangen. Zoek er eentje met een Full HD-scherm, dan is de beeldkwaliteit ook prima.
Ik denk met mijn gewilde specs hij net te duur is nieuw. hoewel ik graag tweedehands koop is dat niet verstandig met een laptop die ik dag in en dag uit moet gebruiken, betrouwbaar moet zijn en bij mogelijke schade onder garantie moet vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pband
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-06-2024
Ik zou naar lenovo.com gaan en er daar eentje bestellen met studenten korting (25%). Ik kocht er gisteren een Ideapad voor mijn zoon(tje) en zag dat je als student (met een geldig studenten e-mail adres) 25% korting krijgt en ze bieden veel mooie laptops aan met goede specs (waarvan jij er ook al een aantal op het oog had).

De grootte van het scherm blijft zoiets persoonlijks vind ik. Zelf wil ik altijd minimaal een 15 inch ivm dat mijn ogen misschien al wat minder worden, maar mijn vrouw en zoontje zweren bij het kleinere werk (een 13,3inch en een 14inch). Je moet vooral kijken wat je daarin zelf het belangrijkste vind.
Pagina: 1