Staat van DSL in 2021

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillinR
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-09 13:18
Wat is de staat van tegenwoordig, m.b.t. betrouwbaar halen van snelheden. Als je bijvoorbeeld een abonnement neem van 100 MBit, hoeveel snelheid kan je dan effectief verwachten (zowel overdag voor thuiswerken als 's avonds voor ontspanning)? En in hoeverre verschilt dit per provider?

Context:
Ik heb de afgelopen 5 jaar glasvezel gehad en daarvoor een jaar of 11 coax. Mijn laatste ervaring met DSL is daarmee bijna 16 jaar geleden. Ik woon alleen, dus het gaat om een eenpersoonshuishouden. Ik ga binnenkort naar Rotterdam verhuizen, naar een locatie waar helaas geen glasvezel beschikbaar is. Dus wordt het DSL of kabel.

[ Voor 31% gewijzigd door ChillinR op 04-04-2021 18:07 ]

Beste antwoord (via ChillinR op 04-04-2021 18:53)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:00
Ik heb alleen echt ervaring met mijn eigen ADSL-verbinding, maar ik haal ongeacht het tijdstip eigenlijk altijd netjes de ~50Mbit down en ~30Mbit up van m'n 50Mbit T-Mobile verbinding (had hiervoor Tele2 50Mbit, en daarbij haalde ik zelfs iets meer dan 50Mbit down).

ADSL-overboeking, waarbij je last hebt van je buren, is volgens mij tegenwoordig allang geen probleem meer. Ook omdat lang niet iedereen ADSL heeft.

[ Voor 22% gewijzigd door Hahn op 04-04-2021 18:45 ]

The devil is in the details.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-10 22:39
bij DSL is het afhankelijk van de afstand tot aan de centrale tot je woning wat je daadwerkelijk aan snelheid over gaat houden. dus even checken hoever dat is. daar zijn websites voor, dan weet je het!

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillinR
Dank je! Het lijkt erop dat ik effectief tot 200Mb down kan krijgen, wat ruim voldoende is voor me.

Maar ik vraag me af hoe stabiel het tegenwoordig is. Wat ik me herinner van DSL is dat het altijd erg gevoelig was voor gebruik van andere personen in de wijk, waar kabel en glasvezel veel minder last van lijken te hebben. Hoe is dit tegenwoordig?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Ik heb alleen echt ervaring met mijn eigen ADSL-verbinding, maar ik haal ongeacht het tijdstip eigenlijk altijd netjes de ~50Mbit down en ~30Mbit up van m'n 50Mbit T-Mobile verbinding (had hiervoor Tele2 50Mbit, en daarbij haalde ik zelfs iets meer dan 50Mbit down).

ADSL-overboeking, waarbij je last hebt van je buren, is volgens mij tegenwoordig allang geen probleem meer. Ook omdat lang niet iedereen ADSL heeft.

[ Voor 22% gewijzigd door Hahn op 04-04-2021 18:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
200Mbps vereist bonding, alleen KPN (en XS4ALL, zolang het nog bestaat) bieden dat aan, bij andere aanbieders krijg je de helft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:13

Wildfire

Joy to the world!

hcQd schreef op zondag 4 april 2021 @ 18:51:
200Mbps vereist bonding, alleen KPN (en XS4ALL, zolang het nog bestaat) bieden dat aan, bij andere aanbieders krijg je de helft.
Dat is niet altijd waar. Tegenwoordig is er ook Vplus en als je dichtbij genoeg bij een buitenring kabelverdeler woont kun je dan 200 megabit/sec over één aderpaar halen. Kan zelfs tot 400 megabit/sec met pairbonding maar KPN/XS4All bieden dat niet aan.

Was een tijd terug nog bij een klant om aan te sluiten en die had linesync op ongeveer 220 megabit/sec op een enkel aderpaar.

@ChillinR ik ben werkzaam voor KPN als installatie- en storingsmonteur, als je je postcode/huisnummer in een DM stuurt kan ik even kijken wat je lijnlengte is en of je verbinding vanuit een buitenring kabelverdeler komt (dat zal wel zo zijn als je 200mbit als abonnementsoptie krijgt voorgeschoteld).

[ Voor 39% gewijzigd door Wildfire op 04-04-2021 18:57 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:13
Hier idd (v)dsl van KPN in Utrecht . Altijd 200 mbit down en 30 up. Voldoet prima voor ons. Latency vaak rond de 7ms.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillinR
Dank voor de reacties allen! Goed om te horen dat overboeking tegenwoordig geen probleem meer is en snelheid stabiel is.

@Wildfire DM gestuurd, dank je _/-\o_

[ Voor 15% gewijzigd door ChillinR op 04-04-2021 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:53
ChillinR schreef op zondag 4 april 2021 @ 18:05:
Wat is de staat van tegenwoordig, m.b.t. betrouwbaar halen van snelheden. Als je bijvoorbeeld een abonnement neem van 100 MBit, hoeveel snelheid kan je dan effectief verwachten (zowel overdag voor thuiswerken als 's avonds voor ontspanning)? En in hoeverre verschilt dit per provider?

Context:
Ik heb de afgelopen 5 jaar glasvezel gehad en daarvoor een jaar of 11 coax. Mijn laatste ervaring met DSL is daarmee bijna 16 jaar geleden. Ik woon alleen, dus het gaat om een eenpersoonshuishouden. Ik ga binnenkort naar Rotterdam verhuizen, naar een locatie waar helaas geen glasvezel beschikbaar is. Dus wordt het DSL of kabel.
Aangezien 200Mb mogelijk is zal het wel goed komen.

Enige verschil wat je dan nog kan hebben is per provider. Elke provider heeft een eigen capaciteit en routering, daar kan dan verschil zijn.

Nu is het bij KPN providers qua capaciteit vrijwel altijd goed geregeld. Zou je dus bij één van de KPN providers internet afnemen (bijvoorbeeld Budget, Oxxio, Youfone), dan gaat er weinig fout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:17

JvS

Ik heb hem zelf ook

ChillinR schreef op zondag 4 april 2021 @ 19:00:
Dank voor de reacties allen! Goed om te horen dat overboeking tegenwoordig geen probleem meer is en snelheid stabiel is.
Overboeking is nooit een probleem geweest en is ook geen probleem met de techniek van de 'last mile', maar van de grotere gebundelde verbindingen.

Op lange afstanden had je met adsl2(+) nog weleens last van overspraak, wat effectie je lijn trager maakt. Maar dat is dan ook niet in de avonden wel en s'ochtends ineens niet meer zo.

DSL is eigenlijk altijd gewoon een stabiele manier van internet geweest. Nu met die hoge snelheden bij dead cheap providers (3 tientjes ofzo, 100/30mbit) is het best een aardige keus als je geen glasvezel kan krijgen. Budget internet. Hebbumzellufook :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:33
JvS schreef op zondag 4 april 2021 @ 20:24:
[...]

DSL is eigenlijk altijd gewoon een stabiele manier van internet geweest. Nu met die hoge snelheden bij dead cheap providers (3 tientjes ofzo, 100/30mbit) is het best een aardige keus als je geen glasvezel kan krijgen. Budget internet. Hebbumzellufook :)
Klein kickje. Ik kom er net achter dat ik ook 100Mbit down kan krijgen, waarmee het wellicht interessant is. Echter, up is 8 of 10Mbit, nergens 30 (die ik volgens KPN wel zou moeten kunnen halen hier). Bij welke provider krijgen jullie die 100/30? Budget geeft bijv. 100/8 aan, Youfone 100/10.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Brent schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:33:
[...]

Klein kickje. Ik kom er net achter dat ik ook 100Mbit down kan krijgen, waarmee het wellicht interessant is. Echter, up is 8 of 10Mbit, nergens 30 (die ik volgens KPN wel zou moeten kunnen halen hier). Bij welke provider krijgen jullie die 100/30? Budget geeft bijv. 100/8 aan, Youfone 100/10.
Ik heb T-Mobile Thuis, en daar geven ze wel gewoon 30 Mbit up aan: https://www.t-mobile.nl/thuis/shop/product/zelf-samenstellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Hahn schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:42:
[...]

Ik heb T-Mobile Thuis, en daar geven ze ook gewoon 30 Mbit up aan: https://www.t-mobile.nl/thuis/shop/product/zelf-samenstellen
Tmob en KPN upgraden me direct naar glasvezel, ik lijk daar geen DSL af te kunnen nemen. Alleen via online.nl belooft men mij 100/30, maar dat is weer niet de goedkoopste :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit bij CheapConnect, altijd strak volledige snelheid up en down. Laatste serieuze storing was bij een DDOS-aanval ergens in de Kerstvakantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-09 22:08
Brent schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:44:
[...]

Tmob en KPN upgraden me direct naar glasvezel, ik lijk daar geen DSL af te kunnen nemen. Alleen via online.nl belooft men mij 100/30, maar dat is weer niet de goedkoopste :+
Even heel simpel.

KPN heeft er voor gekozen waar glasvezel ligt wordt zowel bij nieuw abbo of wijzing geleverd op glasvezel.

x aantal andere providers leveren nog standaard op koper zoals online youfone buget enz.
ze zetten de minimale haalbaarheid online 100/10. Het profiel wat vanuit KPN WBA geleverd wordt is 100/30.
dus grote deels kans dat je gewoon 30up krijgt alleen als je verder vanaf de buitenring of centrale zit zwakt de up af na lager getal

Hou er wel rekening mee dat als er al langer glasvezel beschikbaar is dat het temijn dat de koper uitgaat steeds dichterbij komt :) https://www.kpn-wholesale...band/uitfaseren-koper.htm

[ Voor 12% gewijzigd door jopoh op 28-07-2021 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChillinR
Brent schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:44:
[...]

Ik vind T-mobile erg concurrerend, zolang het een optie voor je is is om ook mobiel bij T-mobile af te nemen. Voor € 51 / maand heb je een jaarcontract met het snelst beschikbare T-mobile internetabonnement en een sim-only met onbeperkt bellen en internet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Brent schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:33:
[...]

Upload wordt niet gecapped, dus effectief krijg je gewoon 30mbit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
ChillinR schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:49:
[...]

Ik vind T-mobile erg concurrerend, zolang het een optie voor je is is om ook mobiel bij T-mobile af te nemen. Voor € 51 / maand heb je een jaarcontract met het snelst beschikbare T-mobile internetabonnement en een sim-only met onbeperkt bellen en internet.
Helaas leveren ze hier glas maar tot 100Mbit. Als ik voor 40 euro 1Gbit kon krijgen, dacht ik er verder niet over na.

Ik ben een beetje verwend met Franse (urbane) netwerken. DSL 50/25 voor 2 EUR/mnd (geen typefout) of 500Mbit vezel voor 10 EUR/mnd. Die Nederlandse prijzen zijn me daardoor een doorn in het oog!
jopoh schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:48:
[...]

Even heel simpel.

KPN heeft er voor gekozen waar glasvezel ligt wordt zowel bij nieuw abbo of wijzing geleverd op glasvezel.

x aantal andere providers leveren nog standaard op koper zoals online youfone buget enz.
ze zetten de minimale haalbaarheid online 100/10. Het profiel wat vanuit KPN WBA geleverd wordt is 100/30.
dus grote deels kans dat je gewoon 30up krijgt alleen als je verder vanaf de buitenring of centrale zit zwakt de up af na lager getal
Ze geven idd allemaal aan dat het max haalbare wat hier ook te vinden is, 96/27 in mijn geval. Als dit klopt, zoals @mad-dog ook zegt, dan is de opgegeven cap (8/10) dus een 'verzinsel'. @Verwijderd Ziet er goed uit!
Hou er wel rekening mee dat als er al langer glasvezel beschikbaar is dat het temijn dat de koper uitgaat steeds dichterbij komt :) https://www.kpn-wholesale...band/uitfaseren-koper.htm
Vandaar dat ik zo verbaasd ben dat die upgrade naar 100mbit hier net gedaan is. Wellicht is het een indicatie dat mijn adres niet direct uitgefaseer wordt, maar ik kan daarvan geen exacte lijst vinden.

[ Voor 22% gewijzigd door Brent op 28-07-2021 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillinR
Brent schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:25:
[...]

Helaas leveren ze hier glas maar tot 100Mbit. Als ik voor 40 euro 1Gbit kon krijgen, dacht ik er verder niet over na.

Ik ben een beetje verwend met Franse (urbane) netwerken. DSL 50/25 voor 2 EUR/mnd (geen typefout) of 500Mbit vezel voor 10 EUR/mnd. Die Nederlandse prijzen zijn me daardoor een doorn in het oog!
Wow! Dat is echt spotgoedkoop :9~

Ik maak gebruik van dat combi-aanbod van T-mobile. Heb hier in Rotterdam uiteindelijk "slechts" 100/30 DSL, maar gezien de gangbare prijzen in Nederland voor 100Mbit (of 50Mbit) vind ik het alsnog een prima deal.
Pagina: 1