Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Woonkamer verwarmen met ventilatiewarmtepomp + pelletkachel

Pagina: 1
Acties:

• Edwin-1978
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21:29
Goedendag, wij hebben een nieuwbouw woning gekocht en hierin word de woonkamer (vloerverwarming) verwarmd met een Inventum modul Air ALL-E (hebben geen gas aansluiting meer, boven komen er electrische radiatoren). Als ik de documentatie bekijk vind het thermische vermogen van de warmtepomp vrij laag, slechts 1.7 kw. Bij een hogere warmte vraag schakelen electrische naverwarmers bij met een vermogen van 1.5/3.0/4.5 kilowatt maar denk dat die in de koude wintermaanden veel electra verbruikt?

Zelf vinden we een pelletkachel ook sfeervol en zouden die graag plaatsen om in de winter de woonkamer extra te kunnen verwarmen (kleine met +/- 6 kw). De bouwer was niet direct enthousiast, dit zou botsen met de trage regeling van de warmtepomp.

Ik dacht dat het wel handig zou zijn om op de koude winterdagen de pelletkachel te gebruiken om de woonkamer extra te verwarmen (rendement van de warmtepomp is dan toch vrij laag)

Heeft iemand al ervaringen met een combinatie van een ventilatie warmtepomp en een pelletkachel/houtkachel? Gaat dit goed of is het beter hier vanaf te zien?

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:47
Hoeveel m2 is die woonkamer? Tussenwoning of vrijstaand?

Ik verwacht dat de warmtepomp op jaarbasis meer dan 90% van de energie kan leveren als je de thermostaat altijd op dezelfde temperatuur laat staan (als je er aan gaat draaien gaat het denk ik veel meer kosten). Wellicht meer dan 98%. Dan blijft er niet zoveel COP 1 over.
Ik denk dan ook dat je de investering in de pelletkachel niet terug verdiend.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Edwin-1978
Woning is een 2 onder 1 kap. Woonkamer en keuken heeft een oppervlakte van ongeveer 66 m2 (11.8 x 5.6). Heb gelezen dat je bij nieuwbouw ongeveer 40 watt per m2 nodig hebt qua verwarming dus kwam dan uit op ongeveer 2.65 kilowatt (meer dan 1.7 kilowatt van de warmtepomp)

• busscherski
Die overige kW (verschil tussen 2.65 kW en 1.7 kW) heb je dan denk ik gemiddeld zo'n 100 of 200 uur per jaar nodig. 20 a 40 euro per jaar heb je het dan over. In pellets zou dat wellicht 5 a 10 euro per jaar zijn.

Weet je de Rc waarde van vloer en gevel? Misschien is je huis wel iets beter geïsoleerd zodat die genoeg heeft aan 35 W/m2.

Ter vergelijking.
Ik heb ons huis, bouwjaar 2004 vrijstaand 585 m3 (met meer dan de dubbele warmte vraag van jouw begane grond) een jaartje gestookt met een warmtepomp boiler van +/- 1.6 kW thermisch. In dat jaar bleef er nog maar 250 m3 gas over voor verwarming.

Bij jou is de warmte vraag de helft, het elektrisch bijstoken is dan op jaarbasis niet veel.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:29
Hier een l/w warmtepomp en voor de fun/het mooie een pelletkachel. Ik merk er geen nadeel van. Nu is het wel zo dat de vloerverwarming hier in een losse cementdekvloer ligt met laminaat erop. Dus ik heb niet ineens koude tegels ofzo.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-11 10:48
@Edwin-1978 welke variant van de modul-air heb je? Ik heb hier zelf de Modul-Air met Greencomfort module zodat het een ventilatie D systeem is (dus met voorverwarmde inblaas verse lucht). Geen roosters meer. Blijf dat gek vinden, extreem goed geïsoleerd glas in je woning en dan tochtstroken aanbrengen :P

Je kan de elementen ook in het menu uitzetten. (aanzetten kan altijd nog uit nood) De modul-air lekker stand alone op een eigen thermostaat laten draaien. Dan redt je het het gros van het jaar. Trekt hij het niet dan zet je (al dan niet automagisch) je pelletkachel erbij aan.

Enige waar je een beetje om moet denken is dat je de ModulAir thermostaat hoog genoeg zet t.o.v. de temperatuurinstelling van je pelletkachel(de pelletkachel dus niet te hoog instellen). Je pelletkachel zal ervoor zorgen dat je b.g.g. (evt deuren naar andere woonvertrekken open indien dit geen overlast geeft-->voor een betere verspreiding van je warmte) warmer wordt, je modul-air zal dan ook warmere lucht aangevoerd krijgen waarvan hij de warmte weer terug in de vloer pompt.

Kortom, kan prima werken maar voorkom dat je pelletkachel het te warm maakt waardoor je Modul-Air afslaat. Het mooiste is om de pelletkachel je Modul Air wat te helpen met warmere lucht (dmv je pellet)

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Edwin-1978
Bedankt voor jullie reacties, we hebben de Inventum Modul Air all-E welke gebruikt word voor verwarming van de begaande grond en de externe MAXTANK boiler voor warm water (capaciteit is 180 liter). Lucht word inderdaad aangezogen via ventilatie roosters in de ramen (C systeem) en vond dat ook een rare combinatie met een goed geïsoleerd huis?

Weet niet of ze dit eenvoudig kunnen aanpassen / uitbreiden naar een systeem met de "green comfort" module maar dit kan ik vragen aan de bouwer.

Begrijp dat je als gebruiker de naverwarmer dus wel kan uitschakelen maar dan zal je dus wel de pelletkachel moeten starten als die te ver onder de ingestelde temperatuur komt van de woonkamer (moet je zelf wat meer de thermostaat in de gaten houden). Als je geen zin hebt in de kachel die naverwarmers weer actief zetten in de warmtepomp (maar loop je al achter de feiten aan).

Als je vanuit de portemonnee bekijkt is gewoon die koude winterdagen extra electra verbruiken ook een goede optie en waarschijnlijk veel stabieler qua temperatuur. Zal een vragen hoe ze dit berekend hebben?

• busscherski
Als je de portemonnee belangrijk vind zou je het eerst eens een winter kunnen testen en proberen te meten hoeveel COP 1 erbij moet. Het zou me verbazen als je jaarlijks meer dan 30 euro kunt besparen met een pelletkachel.

Sommige mensen reageren overigens negatief op houtstook (al is een pelletkachel wel de minst slechte qua uitstoot).

Pagina: 1