Serverbehuizing gezocht voor veel HDD's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-05 11:44
Beste Tweakers,

Ik hoop dat dit topic op de goede plek staat. Zoniet dan is een shopje welkom.

Ik zoek een?
Behuizing waar veel HDD's in kunnen. Ik draai Unraid met momenteel 8 HDD's, 2 SSD's en een NVME. Dit zit in een Fractal design R5. De server draait ook een gaming VM en wat andere zaken. De gebruikte hardware momenteel vooral voor consumenten bedoeld. Ik wil graag een kast waar ik meer harde schijven in kan doen. Ik zie er soms wel een die bijvoorbeeld 24 schijven aankan. Dat lijkt mij een goed aantal maar meer is welkom.

Wat is je budget?
Dat is afhankelijk van een aantal factoren maar ik schat richting de 500 euro. Bij voorkeur goedkoper.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee want van server dingen heb ik 0.0 verstand.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken?
Het betreft een Unraid server waarmee ik ook wil gamen. Er moeten ook veel mogelijkheden voor PCIe uitbreidingen zijn. Bijvoorbeeld een eatx bord. Op dit moment gebruik ik een Asus x470-f gaming moederbord met Ryzen 3700x. Er zitten ook 2x GTX660TI en een LSI SAS kaart in. De nieuwe behuizing moet dat ook kwijt kunnen en bij voorkeur nog meer plaats bieden. Bijvoorbeeld voor een eatx bord. Ik wil namelijk een 3e videokaart gebruiken voor een extra VM.

Waar heb ik nog meer vragen over?
De backplane en hoe je schijven aansluit. Ik heb begrepen dat veel serverbehuizingen gebruik maken van een backplane. Een soort printplaat waar je de schijven dus direct op inplugd? Wat nu als die kapot gaat? Kan ik dan de schijven ook met een SAS controller aansturen? Hoe stuur ik de backplane aan? Ik lees namelijk ook iets over een SAS kaart en daar een multiplier op zetten? Dat is voor mij helemaal nieuw en ik snap er nog niets van.

Als zo rondzoek naar een dergelijke behuizing, zie ik vaak dat er complete servers verkocht worden. De hardware die erin moet heb ik al of wil ik later aanschaffen. Ik zoek dus enkel de behuizing. Ik zie bijvoorbeeld deze op Tweakers: V&A aangeboden: Supermicro SC846 E16-R1200B (1 voorradig) Is dat een goede prijs?

Weten jullie een goede behuizing / verkoper van dat soort kasten voor een redelijke prijs?

Beste antwoord (via workermaster op 21-04-2021 12:57)

• digiguy
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01-05-2021
Hallo.

Een wat late reactie maar toch.

Allereerst omtrent de aangeboden behuizing in de aanbiedingen:
De prijs is zeker niet al te veel voor een dergelijke behuizing met voeding
gezien de meeste zonder voeding meestal meer kosten.
De voeding is echter zowel het pluspunt als het minpunt.
Deze is een specifieke redundant versie van 1200W.
Dit betekent dat er twee eenheden in zitten die uitwisselbaar zijn en ook onafhankelijk kunnen werken.
Een gewone ATX voeding inbouwen zal waarschijnlijk wat modden vergen.
De backplanes in dit soort behuizingen zijn normaal voorzien van sff-087 poorten (die elk vier HDDs aansturen).

Een SAS kaart kan over één of meerdere poorten beschikken echter verreist meestal
een x8 PCIe slot. Zie je LSI kaart (poorten intern of extern ?). Zelf weet ik niet veel moederborden
die over minstens 3 x16 sloten (voor je GPUs) plus een x8 versie beschikken?
Fysiek misschien wel echter lane-matig gezien (in conjuctie met de CPU) is een andere zaak.

Iedere poort kan gewoon 4 HDDs aansturen door middel van bvb een interne sff-8087 poort en kabel.
Deze kunnen dan bvb met een HP 487738-001 expander kaart naar 6 poorten worden uitgebreid.
Dus voor een totaal van 24 HDDs zoals in jouw geval.
Deze kaarten zijn nu heel goedkoop en dienen niet in een PCIe slot worden geplaatst daar ze geen
data-lines gebruiken. Ze hoeven enkel voeding die ze bvb door middel van een PCIe riser kunnen krijgen
(als de riser over een aparte voedingsaansluiting beschikt tenminste zoals IDE of Sata of zelfs 6pin).

De backplanes in dit soort behuizingen zijn normaal voorzien van sff-087 poorten (die elk vier HDDs aansturen). SAS 3.0 (12 GBs) snelheden zijn in jouw geval niet nodig en enkel voor Data-centers noodzakelijk. SAS 2.0 zijnde 6 GBs zijn meer dan voldoende voor jou.

Dus als jouw SAS kaart over 2 interne poorten beschikt dan is jouw lijst buiten de behuzing:

1 X Expander kaart (2 naar 6 poorten) en de riser om die van voeding te voorzien.
8 X sff-8087 to sff-8087 kabels (deze kunnen verschillende lengtes zijn al naar gelang jou wensen).

gr. Guy.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• digiguy
Hallo.

Dit betekent dat er twee eenheden in zitten die uitwisselbaar zijn en ook onafhankelijk kunnen werken.
De backplanes in dit soort behuizingen zijn normaal voorzien van sff-087 poorten (die elk vier HDDs aansturen).

Een SAS kaart kan over één of meerdere poorten beschikken echter verreist meestal
een x8 PCIe slot. Zie je LSI kaart (poorten intern of extern ?). Zelf weet ik niet veel moederborden
Fysiek misschien wel echter lane-matig gezien (in conjuctie met de CPU) is een andere zaak.

Iedere poort kan gewoon 4 HDDs aansturen door middel van bvb een interne sff-8087 poort en kabel.
Deze kunnen dan bvb met een HP 487738-001 expander kaart naar 6 poorten worden uitgebreid.
Deze kaarten zijn nu heel goedkoop en dienen niet in een PCIe slot worden geplaatst daar ze geen
data-lines gebruiken. Ze hoeven enkel voeding die ze bvb door middel van een PCIe riser kunnen krijgen
(als de riser over een aparte voedingsaansluiting beschikt tenminste zoals IDE of Sata of zelfs 6pin).

De backplanes in dit soort behuizingen zijn normaal voorzien van sff-087 poorten (die elk vier HDDs aansturen). SAS 3.0 (12 GBs) snelheden zijn in jouw geval niet nodig en enkel voor Data-centers noodzakelijk. SAS 2.0 zijnde 6 GBs zijn meer dan voldoende voor jou.

Dus als jouw SAS kaart over 2 interne poorten beschikt dan is jouw lijst buiten de behuzing:

1 X Expander kaart (2 naar 6 poorten) en de riser om die van voeding te voorzien.
8 X sff-8087 to sff-8087 kabels (deze kunnen verschillende lengtes zijn al naar gelang jou wensen).

gr. Guy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:00
@digiguy De backplane van deze 'E16' variant van de behuizing is al voorzien van een expander chip, een HBA met een enkele 4-kanaals SAS poort is al genoeg om alle schijven aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digiguy
Dus één enkele SAS poort expansie naar 6 ?

Dat zal zeker de snelheid niet positief beinvloeden.
Zelfs de HP 487738-001 expander kaart kan van één naar 7 SAS poorten of zo
gebruikt worden maar echter niet aangewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:00
digiguy schreef op zondag 18 april 2021 @ 12:07:
Dus één enkele SAS poort expansie naar 6 ?
7 eigenlijk want er zit ook weer een downstream poort op om door te lussen naar andere backplanes. Of het qua snelheid veel invloed heeft ligt een beetje aan het gebruik, met raid of bv zfs waarschijnlijk wel, gebruik je het als losse bulkopslag dan ws niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digiguy
Ik kan je wel degelijk verzekeren dat de snelheid heel wat gaat inboeten tenminste als bvb een raid over meerdere aangewende SAS poorten word gebruikt onafhankelijk van het besturingssyteem.
Inderdaad als losse bulkopslag zal dat heel wat minder gevoelig zijn echter niet als meerdere gebruikers
terzelfdertijd HDDs gaan gebruiken die op dezelfde poorten zijn aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-05 08:52
Ik ben benieuwd waar de kast komt te staan? Ergens in een kelder of op je kantoortje oid? Servers maken veelal veeeel meer herrie dan desktop behuizingen. En hoeveel ruimte heb je?

En waar gebruik je het systeem voor dat je 24 schijven kwijt wilt? Ben erg benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
digiguy schreef op zondag 18 april 2021 @ 11:45:
Hallo.

gr. Guy.
Laat maar wel zeer informatief. Dankuwel!
Ik begrijp dat ik dus een expander nodig heb of een SAS kaart met 4 poorten. Voor nu ga ik niet meten 24 schijven gebruiken dus ik zou vooruit kunnen met de huidige hardware en wat nieuwe kabels.

Maar dan blijf ik zitten met de vraag wat er gebeurd als die backplane kapot gaat. Is dan de hele behuizing waardeloos of kan je daar zo een nieuwe voor bestellen? Of de schijven zonder plane aansluiten. SAS naar SATA kabels heb ik namelijk ook al.

@Nielson en @Edwin88 bedankt voor jullie input.

De server zou in de woonkamer komen te staan. Het liefst maak ik daar een plekje voor vrij op zolder maar dan moet ik weer kabels voor andere dingen verlengen en dat wordt voor nu een duur grapje. Als ik ga verhuizen (hopelijk ergens dit jaar of volgend jaar komt er een plekje voor de server op zolder). De server zou dus zo stil mogelijk moeten zijn. Ik weet dat ze dat helaas niet zijn. Volgens mij kan ik daar wel wat aan doen door een stille patchkast te bouwen en stillere fans te kopen.

De server wordt gebruikt voor een aantal dockers, gaming VM, 1 of 2 media VM's (afhankelijk van de 3e videokaart) en bulkopslag voor Plex, backups en andere zaken.

Qua snelheid verwacht ik dat eigenlijk alles wel genoeg moet zijn. Unraid schrijft gemiddeld met 30 a 40mb. De zwaarste acties zijn de parity checks. Dan worden alle schijven volop gebruikt. Als die check wat langer zou duren heb ik daar geen probleem mee. De vraag is dan wel hoeveel langer het gaat duren.

De ruimte voor 24 schijven en de serverbehuizing zijn vooral voor de toekomst bedoeld. Ik wil niet over een paar jaar weer moeten upgraden omdat ik meer schijven kwijt wil en ik wil uiteindelijk toch naar een server rack toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-05 08:52
de intertech behuizingen zijn wel interesssant. Belangrijk is om geen kleine 'fans' te nemen of echte server behuizingen zoals supermicro, vaak zitten daar flink luide fans in en dat wil je echt niet in je woonkamer.

https://tweakers.net/behuizingen/inter-tech/

En anders is er niet zo heel veel mis met een flink grote normale ATX of EATX kast hoor. Daar heb je ook varianten waar wel 12 schijven in kunnen, en misschien wel meer. Gebruik de pricewatch filters om te kijken welke er zoal zijn.

Bedenk ook dat 24 schijven echt wel heel veel schijven zijn.

Ook kan een normale kast prima in een patchkast. Ik heb een node 304 met 6 bays in mijn serverrackje staan, gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454358

workermaster schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:53:
[...]... De server zou dus zo stil mogelijk moeten zijn. Ik weet dat ze dat helaas niet zijn. ...
Die dingen maken min of meer zoveel lawaai als een luide stofzuiger, die wil je toch niet in je woonkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:19
digiguy schreef op zondag 18 april 2021 @ 12:07:
Dat zal zeker de snelheid niet positief beinvloeden.
Alle grote jongens (IBM, HP, Dell, etc.) maken gebruik van dit soort expanders. Ze hebben erg weinig invloed op de latency, het enige is dat je mogelijk wat sneller de volledige bandbreedte vol trekt. Met 2.4 gigabyte per seconde (4x 6 Gbps ) MB/sec zal daar niet snel iemand over klagen.

Ter vergelijk, ons (ondertussen oude) storage array heeft een ~130 harddisks (mengeling van NLS, 10k en 15k) op één SAS-poort en daar draaiden op hoogtij 300 VM's op. Werkt prima.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
Ik heb besloten om geen serverbehuizing te kopen maar om zelf (met hulp van mijn vader........ voornamelijk mijn vader) een houten kast te bouwen.

Als het klaar is post ik wel wat foto's op het forum.
Pagina: 1