Kennis verbeteren boek/artikelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_MKZ
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 04-10 10:00
Goedemorgen Allen,

Voor mijn werk maak ik vaak een tijdelijk netwerk om data te verspreiden deze opstelling is vaak voor een paar dagen omdat we daarna weer klaar zijn. Nu heb ik hierdoor een aardig basiskennis aangeleerd maar wil dit graag verbrede / verdieping opzoeken.

Welk boek/artikelen raden jullie aan om hier verder in te gaan verdiepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01:27
Een collega van me had een dikke pil 'Networking for dummies (9 books in one)'. Was een erg dik boek, dus er zal vast heel veel info in staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:23

lier

MikroTik nerd

Wat versta je onder verbereding en/of verdieping? Wat wil je leren en wat wil je ermee bereiken?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

lier schreef op zondag 4 april 2021 @ 14:05:
Wat versta je onder verbereding en/of verdieping? Wat wil je leren en wat wil je ermee bereiken?
Idd. En hoeveel tijd en geld heb je om eraan te besteden? Wil je ook evt certificaten behorende bij de boeken halen?

Heb je een manier om kosten te declareren? Is er een CAO in je sector en wat zegt die over opleidingen en opleidingsbudget? Want als ik lees dat dit voor je werk is, zou ik eerder denken aan een meerdaags cursus betaald door werk met als resultaat een certificaat.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_MKZ
Wat ik nu doe is elke Hardware wat verbinding gaat maken in het systeem zelf static ip geven ipv dat de router het zelf uitdeelt.
Dat moet na mijn idee dus ook anders kunnen en het beheren van de server en kunnen monitoren. Maar ook gebruik gaan maken van vlan's zodat het beter beveiligd word nu maken we een stand alone netwerk met geen verbindingen naar buiten toe.

Helaas is er nog geen budget vanuit het werk omdat het niet mijn hoofdtaak is en voor wat ik doe voor mijn werk genoeg kennis is.

Budget 50 a 75 euro? dacht meer aan een goed boek waar veel van kan opsteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tja algemene kennis van de netwerk layers kan handig zijn. Maar je kan ook jezelf verdiepen nadenken over je specifieke situatie en hier info over zoeken lezen, proberen testen. Tegenwoordig is er zoveel info online te vinden. Door gewoon doen proberen testen leer je vaak heel veel.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
mr_MKZ schreef op zondag 4 april 2021 @ 14:37:
Wat ik nu doe is elke Hardware wat verbinding gaat maken in het systeem zelf static ip geven ipv dat de router het zelf uitdeelt.
Dat moet na mijn idee dus ook anders kunnen en het beheren van de server en kunnen monitoren. Maar ook gebruik gaan maken van vlan's zodat het beter beveiligd word nu maken we een stand alone netwerk met geen verbindingen naar buiten toe.

Helaas is er nog geen budget vanuit het werk omdat het niet mijn hoofdtaak is en voor wat ik doe voor mijn werk genoeg kennis is.

Als dit voor jezelf is, zou ik beginnen met een eigen opstelling thuis.
met een relatief eenvoudige pc kan je dmv virtual devices al een eindje komen.
ESX en Proxmox kan je beiden gratis gebruiken, en server-versies van windows (2019 ) kan je 180d online houden.

Google, Tweakers / reddit - r/homelab ernaast, en je kan losgaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mr_MKZ schreef op zondag 4 april 2021 @ 14:37:

[...]

Als je het puur uit eigen zak gaat betalen zou ik dan inderdaad naar voorgenoemde "Networking for Dummies" kijken. Je zou ook kunnen kijken naar de cursusboek van CompTIA Network+, waar je dus optie hebt om ook certificaat te halen als je het snapt.
Wat voor werkgever heb je? Dit klinkt niet als het antwoord van een betrokken HR-afdeling.

Er zijn drie soorten training/ontwikkeling te onderscheiden:
- zaken die nodig zijn voor het uitoefenen van je huidige functie. Die worden normaliter door werkgever vergoed en worden in werktijd gevolgd.
- zaken die nodig zijn voor doorgroei en ontwikkeling binnen de functie. Het is gebruikelijk dat die wel door werkgever vergoed worden, maar je zult ze vaak in eigen tijd moeten doen.
- zaken die nodig zijn voor persoonlijke ontwikkeling en doorgroei buiten de functie. Denk hierbij aan dingen als MBO of HBO-opleiding volgen naast het werk. Dit doe je in de regel voor eigen rekening, maar veel werkgevers kiezen er alsnog voor om deels bij te dragen, in geld, tijd of begeleiding. Uit goed werkgeverschap, maar ook gewoon omdat er potjes voor zijn en veel zo niet alle geld wat jij krijgt van werkgever ervoor uit deze of gene subsidiepot teruggevorderd kan worden.

Hier klinkt het alsof je in tweede categorie aan het kijken bent. Wat je het beste kunt doen is voor jezelf op een rij zetten wat je wilt met je werk, hoe je je wilt ontwikkelen en waar je je over vijf jaar ziet zitten. Als je dat hebt, voer eens een goed gesprek daarover met HR, of bij kleine organisatie zonder HR met de bedrijfsleider. Als dat gesprek niet te voeren is of niet serieus genomen wordt, moet je je gaan afvragen of je over vijf jaar (of korter) nog bij zelfde werkgever wilt blijven...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_MKZ
Dankje voor de tip's en uitleg!

Ga denk ik deze binnenkort bestellen: https://www.bol.com/nl/p/...671990/?s2a=#productTitle

Het is vooral voor mijzelf te verbeteren en misschien in de toekomst andere dingen te gaan doen. Voor mijn werk heb ik op dit moment genoeg kennis ervoor om mijn werk goed te kunnen doen. Ideeën / gedachtes die nu ook beetje door mijn hoofd gaan is als ik er genoeg kennis over heb is om misschien voor kleine ondernemers hun netwerk op te zetten en te beheren. Maar dan zijn we wel paar stappen verder.

Ben thuis ook zeker al aan het knooien: heb nu unraid draaien met wat dockers en wil misschien als het financieel mee zit ook een unifi dream machine pr halen om vlan's etc te gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zoek even op Cisco CCNA. Je hoeft het examen niet te doen, maar het heeft wel een goede basis. Op Udemy kan je ook veel trainingen vinden. Check ff de reviews van een training die je op het oog hebt.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bl@ckbird schreef op maandag 5 april 2021 @ 14:59:
Zoek even op Cisco CCNA. Je hoeft het examen niet te doen, maar het heeft wel een goede basis. Op Udemy kan je ook veel trainingen vinden. Check ff de reviews van een training die je op het oog hebt.
Denk eerlijk gezegd dat CCNA niet zo handig is. Focus ervan zit op het grotere enterprise-grade spul - en is ook nog sterk vendor-gekleurd. Ja, je leert absoluut de basics, maar je bent meer tijd bezig met leren hoe via CLI switches en routers van Cisco te configureren. Nuttig als je daar veel mee in contact gaat komen, maar niet iets wat ik bij TS hoor. Als je dat niet nodig hebt, is de leercurve veel te steil, zeker bij iemand die niet bepaald overkomt als een kenner.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Als TS z’n beroep er van wil maken en kleine ondernemers wil helpen is CCNA wel het industrie niveau. CLI kan je overslaan. Maar wat basis CLI is wel handig te weten, of het nu Cisco, Juniper, HPE, Microtik of iets anders is.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_MKZ
Denk inderdaad dat CCNA nu nog een stap te ver is maar zeker goed voor vervolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-10 22:48
Koop voor 50 euro een Edgerouter X. Veel nuttiger dan een UDM (Pro) voor dit doel einde.

Kijk videos van crosstalk solutions die zijn enorm leerzaam en breng het in de praktijk.

Naast boeken is de praktijk wat mij betreft de beste leerschool. En een edgeroutertje is prima om mee te leren.

Een Mikrotik routertje kan bijvoorbeeld ook.

Een UDM werkt met de unifi controller en dan wordt alles alsnog voorgeschoteld. EdgeOS is een afgeleide van VyOs wat weer verwant is aan Vyatta. Routers die veel zakelijk in data centers staan draaien op Vyatta. Uiteindelijk is de basis Debian. Dus het kan nooit kwaad om het te kennen :-)
Pagina: 1