mr_MKZ schreef op zondag 4 april 2021 @ 14:37:
Wat ik nu doe is elke Hardware wat verbinding gaat maken in het systeem zelf static ip geven ipv dat de router het zelf uitdeelt.
Dat moet na mijn idee dus ook anders kunnen en het beheren van de server en kunnen monitoren. Maar ook gebruik gaan maken van vlan's zodat het beter beveiligd word nu maken we een stand alone netwerk met geen verbindingen naar buiten toe.
[...]
Budget 50 a 75 euro? dacht meer aan een goed boek waar veel van kan opsteken.
Als je het puur uit eigen zak gaat betalen zou ik dan inderdaad naar voorgenoemde "Networking for Dummies" kijken. Je zou ook kunnen kijken naar de cursusboek van CompTIA Network+, waar je dus optie hebt om ook certificaat te halen als je het snapt.
Helaas is er nog geen budget vanuit het werk omdat het niet mijn hoofdtaak is en voor wat ik doe voor mijn werk genoeg kennis is.
Wat voor werkgever heb je? Dit klinkt niet als het antwoord van een betrokken HR-afdeling.
Er zijn drie soorten training/ontwikkeling te onderscheiden:
- zaken die nodig zijn voor het uitoefenen van je huidige functie. Die worden normaliter door werkgever vergoed en worden in werktijd gevolgd.
- zaken die nodig zijn voor doorgroei en ontwikkeling binnen de functie. Het is gebruikelijk dat die wel door werkgever vergoed worden, maar je zult ze vaak in eigen tijd moeten doen.
- zaken die nodig zijn voor persoonlijke ontwikkeling en doorgroei buiten de functie. Denk hierbij aan dingen als MBO of HBO-opleiding volgen naast het werk. Dit doe je in de regel voor eigen rekening, maar veel werkgevers kiezen er alsnog voor om deels bij te dragen, in geld, tijd of begeleiding. Uit goed werkgeverschap, maar ook gewoon omdat er potjes voor zijn en veel zo niet alle geld wat jij krijgt van werkgever ervoor uit deze of gene subsidiepot teruggevorderd kan worden.
Hier klinkt het alsof je in tweede categorie aan het kijken bent. Wat je het beste kunt doen is voor jezelf op een rij zetten wat je wilt met je werk, hoe je je wilt ontwikkelen en waar je je over vijf jaar ziet zitten. Als je dat hebt, voer eens een goed gesprek daarover met HR, of bij kleine organisatie zonder HR met de bedrijfsleider. Als dat gesprek niet te voeren is of niet serieus genomen wordt, moet je je gaan afvragen of je over vijf jaar (of korter) nog bij zelfde werkgever wilt blijven...