Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Windows 10 Raid-1/ mirroring

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:25
Mijn vraag
Voor een kennis heb ik een pc die even wat meer bestand tegen uitval moet zijn naast de reguliere backup.
Dus dacht aan een Raid-1 setup met 2 nieuwe SSD's (Crucials MX500) (nu een wat oudere 850 Evo)

Spul besteld, en hardware aangesloten gesloten.
-Mobo even bij gewerkt en UEFI in gegaan om de SATA controller van ACHI naar RAID te zetten.
Je hebt wel een optie, maar kunt kiezen tussen ACHI of ACHI.. Dus geen RAID.
Handleiding opgezocht (MSI B150M-PRO-VHD), bleek het dus er toch niet op te zitten, maar wel op een B170. Tja daar heb ik niks aan...

Nou dan maar software raid, no biggie.

Dus schijf gekloond naar 1 van de nieuwe MX500.
Weer in Windows, handleiding gevolgt om een UEFI/GPT in te stellen als mirror.
De losse partities maken en data overzetten, geen issue.
Maar om dan vervolgens de C drive om te zetten komen ik tegen meldingen aan (paar keer verschillende volgorde gedaan (en van schijf gewisseld)
-Issue over sectorgrote die niet overeen komen (gechecked, beide 4096)
-Melding dat beveiliging aanstaat op de schijfen dat hij niet kan omzetten naar dynamic disk (dit doet 1 van de 2 schijven)

Relevante software en hardware die ik gebruik
EaseUs Todo Backup voor klonen
Acronis DiskDirector voor het omzetten
https://www.wintips.org/h...indows-10-legacy-or-uefi/
En een MS variant, maar is eigenlijk het zelfde, alleen uitgelegd op de MS manier.

PC:
Windows 10
MSI B150M-PRO-VHD
Core i5 6400
8gb ram
2x crucual mx500 500gb

Vorige schijf Samsung 250gb 840 EVO

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
-"oude" schijf gekloond naar beide schijven, vervolgens C schijf verwijderen, en als mirror toevoegen
-Handleiding gevolgt om handmatig de losse partities te maken en de c schijf proberen te mirroren

-Momenteel bezig met een sector by sector kloon van schijf 1 naar 2. Kijken als ik dan wel wil ?

Iemand anders nog heldere ideeen hoe ik dit zou aan kunnen pakken.

PS: schone installatie is momenteel geen optie ivm software die er op draait.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Alle reacties

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:26

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik heb het idee dat je vrij omslachtig te werk gehad. Het enige wat je hoeft te doen is de oude SSD naar één van de nieuwe SSD's clonen en vervolgens de een mirror aanmaken in Windows met de tweede nieuwe SSD, Windows 10 regelt de rest.

Als de huidige configuratie MBR gebruikt, kun je deze later altijd nog converteren naar GPT. Overigens haal de oude SSD uit het systeem als je deze gecloned hebt. Deze SSD ook pas leeg halen op het moment dat het systeem fuinctioneerd op de nieuwe mirror/RAID1 set.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:25
@_Dune_
Dat is ook het eerste wat ik geprobeerd heb, maar dat werkte niet, want ik kreeg fouten waar ik niks mee kon.
MBR kon ik niet gebruiken, omdat hij al GPT was.

Maar ik heb de pc al weer terug gebracht, 2de schijf als backup locatie ingesteld naast de externe schijf.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:07
Had je het maar eerder gevraagd (vóór aanschaf van de SSD's), want je huidige plan gaat m.i. maar ten dele brengen wat je wil.

Volgens mij is je plan om een hoge-beschikbaarheids PC te maken, dus met zo kort mogelijke uitval-tijd als er iets mis gaat.
Jij veronderstelt dat de hardware van je opslag (harddisk of SSD) daarin de grootste factor is. Dat zou best eens zo kunnen zijn, maar je oplossing is m.i. niet de juiste.
Waardoor kan je opslagmedium uitvallen?
1. hardwaredefect
2. bestandssysteemdefect
3. besmetting (bv. met een Trojan of cryptovirus, leidend tot onbeschikbaarheid van je data)
Je huidige oplossing biedt alleen bescherming tegen oorzaak 1 (en nog ten dele, er kan véél meer kapot gaan dan een SSD), want 2 en 3 zullen op beide SSD's ingrijpen.

Daarom zou ik je PC terugbouwen naar één SSD, zorgen voor een goede betaalde antivirusscanner (bv. de gratis verstrekte maar "betaalde versie" van de internetprovider), alle updates bijhouden (wellicht in de Windows Pro versie met "1 maand update vertraging" ingesteld) en de inhoud van de SSD repliceren naar een NAS.
En daarnaast natuurlijk periodieke offline backups maken i.c.m. een online dagelijkse incremental backup.
Daarnaast voer je periodiek handmatig een Schijfcontrole uit (= controle/herstel bestandssysteem), een Trim (zit ook in Windows, onder de Schijfcontrole) en het aanmaken van Herstelpunten.

De door mij voorgestelde oplossing biedt actieve bescherming tegen alledrie de oorzaken én biedt een snelle hersteltijd bij calamiteiten: de tweede SSD (tja, die heb je nu toch al) leg je als reserve klaar mét een clone van het OS en die kan je snel verwisselen en via de backups voorzien van alle intacte data. Je hersteltijd is daarmee enkele uren max.
Mits de rest van de PC nog intact is ....

• Wouter15
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 29-11 22:38
Misschien is een UPS ook nog een idee? Bij een spanningsdip of stroomuitval blijft de pc draaien of heeft deze de tijd om netjes uit te schakelen.

Wellicht is hardwarematige raid ook een goede optie. In mijn thuisserver heb ik een kaart van Dell die je vanuit zijn eigen bios configureert. Maar nog steeds heb je dan een backup nodig.