vaste Gigabit Ethernet kaart op moederbord vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugy1
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-04 16:57
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt.
een Gigabit Ethernet kaart

of deze Gigabit Ethernet kaart

Kan ik beide kaarten op mijn moederbord gebruiken ?
Mijn moederbord is een asus-asus-p5q zie link : pricewatch: Asus P5Q

Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben.
omdat mijn Gigabit Ethernet aansluiting op mijn moederbord is stuk gegaan en ik niet meer kan surfen

Wat wil je ermee bereiken?

Dat ik terug kan surfen

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
M)
maximum 30 euro

b]Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?[/b]

nee
Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.

Nee

sta je open voor alternatieven?
ja

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Gewoon surfen en mailen en youtube met besturingsysteem windows 10

Beste antwoord (via hugy1 op 14-04-2021 20:37)

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:28

FreakNL

Well do ya punk?

Waarom ga je op mijn dubbelpost in? Het woordje dubbel staat daar alleen omdat ik per ongeluk een dubbelpost maakte.

Die NIC doet het gewoon in Windows 10.

Staan er ook op VA
pricewatch: Intel Gigabit CT Desktop Adapter

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:38
Bij m'n vorige computer gebruikte ik pricewatch: Intel Gigabit CT Desktop Adapter, omdat m'n moederbord wat issues had met de ingebouwde netwerkkaart. Die kaart heeft jarenlang prima gewerkt, en aan de reviews te zien ben ik niet de enige met goede ervaringen :)

Iets duurder dan jouw opties, maar nog wel rond de €30.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugy1
ik weet niet of ik deze makkelijk kan inbouwen omdat er op eerste zicht weinig plaats lijkt voor de PCI express x1 sloten deels door de bouw van de kast en de videokaart en de vandaar dat ik een kaart zou willen kopen die in een gewoon PCI slot past dan is er meer ruimte tussen de videokaart en de netwerkkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:38
Of het past is heel simpel te checken: gewoon even in je kast kijken of 1 van de 2 PCI-e 1x sloten vrij genoeg staat. Verder is het een kleine netwerkkaart, dus zal 'ie weinig invloed hebben op je videokaart.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@hugy1 Aangezien je stellig beweert dat je 'on-board' NIC stuk is: Weet je ook waardoor dat 't ding stuk gegaan is of loop je gewoon het risico dat een nieuwe NIC dat zelfde issue gaat krijgen?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugy1
Hahn; slot 1 zit tegen de videokaart en slot twee komt niet juist uit om de kaart door de sleuf/opening van de kast naar buiten te brengen. Bij Compatibele besturingssystemen staat niet windows 10 aangegeven.

Will_M; Ik had mijn UTP kabel uit mijn router gehaald en daarna hem terug in mijn router geplaatst na een paar minuten en toen had geen internet meer modem reset gedaan maar geen internet meer voor de rest werkt alles normaal bij de computer; Op mijn tweede computer werkt internet perfect als ook de wifi werkt op mijn laptop dus met de modem van de provider denk ik dat er niks verkeerd is

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:20

DataGhost

iPL dev

Er zijn nog een heleboel stappen die je niet hebt genomen om uit te sluiten dat de onboard NIC kapot is. Zeker als die voor het loshalen van de kabel nog prima werkte. Waarschijnlijk moet je het eerder in de kabel/connectors gaan zoeken, of in de vele configuratiemogelijkheden die jouw gebruikte systemen rijk zijn. Ook andere apparaten op het netwerk kunnen problemen veroorzaken die zich manifesteren in de vorm van een niet-werkende verbinding. Dat zal je toch eerst moeten troubleshooten. Er is een behoorlijke kans dat je huidige NIC niet kapot is en dus een nieuwe NIC het probleem niet zonder meer op gaat lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugy1
DataGhost; Ik heb de router met dezelfde kabels op een andere computer getest en daar had ik internet onmiddellijk dus ga ik ervanuit dat de kabels goed zijn alsook de router goed werkt, op het systeem zit maar 1 computer aangesloten verder zit er op de rourter geen andere computer aangesloten. Wat kan ik nog testen van de configuratiemogelijkheden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:09

inhico

pw

Ik kan niet beoordelen of het past in je kast, maar bij een beetje standaard kast zou ook het gebruik van dat tweede pci-e1x slot geen probleem moeten zijn.
Maar als dat echt niet kan, kun je op zoek gaan naar een pci (dus geen pci-e) ethernet kaart. Een alternatief is misschien een usb-wifi adapter?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:18
Kijk eens bij netwerkadapters onder systeem bij configuratieinstellingen. Als daar staat dat de onboard NIC werkt, zul je eerst andere (softwarematige) stappen moeten doen. Bijvoorbeeld met een statische IP als DHCP niet meer lekker werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Een onboard NIC kan stukgaan. Ik ben het wel eens met de posters dat je best nog verder zou kunnen troubleshooten, maar heel eerlijk, ik zou in dit geval waarschijnlijk ook het kind met het badwater weggooien en gewoon een andere NIC plaatsen.

Je kunt ook op VA kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
hugy1 schreef op zondag 4 april 2021 @ 02:06:
Wat kan ik nog testen van de configuratiemogelijkheden ?
Starten met live Ubuntu (CD of USB).
hugy1 schreef op zondag 4 april 2021 @ 00:11:
sta je open voor alternatieven?
ja
USB NIC.
100mbit voor zo'n 8,00 bij Action, Big Bazar, etc. Of ca. 2,50 bij Ali.
1GB ca. 6,00 bij Ali.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09-05 21:59
Naam mobo kwam me al bekend voor... dit is nog een oud 775 platform.. (zelf ooit iets vergelijkbaar board gehad waarvan de caps bol stonden na jaren lange OC, e8400 op 4Ghz)
Hoop dat de machine met 6 of 8GB ram draaid, anders is dat een bottleneck op hedendaags surfen en zou ik t systeem lekker vervangen indien mogelijk. (of ook dat upgraden)

100% zeker dat je nic stuk is? Je ziet m dus helemaal niet meer? of geeft altijd geen kabel aan?
- mogelijk staat t device ergens disabled in windows apparaatbeheer of bios (ja dat is mogelijk), of staat r bijv een vpn niet goed ingesteld, of zon leuke windows driver update...
zoals @JaDatIsPeter aangeeft, live usb om te testen met compleet ander en fresh OS is de meest logische stap om OS en settings uit te sluiten. vanuit gaande dat je bios correct is.

Hier zelf een asrock 775 board waar ik jaren terug de zelfde issue had, met een oud lan kaartje opgelost.
wifi adapter zou ik afraden, gezien je bekabeling al hebben liggen kan je evt ook kijken naar een rj45 > usb adapter als je echt geen plek heb in je kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 24-04 00:10
k zou in dit geval waarschijnlijk ook het kind met het badwater weggooien :?
Anyway, ik heb zelf op dit moederbord ook de Intel CT geplaatst ivm brakke killer nic (goede naam voor iets wat je netwerk snelheid om zeep helpt), enkel jammer dat er geen ondersteuning meer op zit.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Als dit nog niet gedaan is, doe om alles uit te sluiten een volledige CMOS bios Clear en haal moederbord minuutje volledig van de stroom, dus stekker eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugy1
inhico: ik heb nog even gekeken het tweede pci-e1 zou wel moeten gaan.

Djarune: als je bedoeld of ik de onboard NIC terug vind bij apparatenbeheer dan zie ik dit en wanneer ik het stuuringsprogramma bijwerk krijg ik dat beste sturingsprogramma is geïnstalleerd. Doe ik er goed aan om bij netwerkadapters alles te verwijderen en de onboard NIC opnieuw te installeren ? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IM8t6_pMIFxD6sibCyFfBNjkeSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PSP2v2PSyDCagE7bBVcrhrAc.jpg?f=fotoalbum_large

FreakNL: Als ik de UTP kabel in de onboard NIC poort plaats zie ik dat er maar 1 led lichtje brand .
Wanneer ik de UTP kabel op een andere computer aansluit zie ik twee led lichtjes branden in de onboard NIC poort en heb ik internet.

JWL92: Ik zie enkel een soort wereldbol met daarin onderaan een kleine cirkel met streepje door.
in de bios staat bij onboard devices configuration Atheros GigaBit LAN op Enabeld ,
bij apparaatbeheer onboard NIC zie foto bovenaan bij de laatste post

Wanneer ik een netwerkstatus test doe krijg ik dit te zien , zie foto's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdc6i-8IIOp1ehesEIXGDPl0nSc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RVKbuXs7DAxFQY3ZzTcviEAP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IeRxpccYI5ntVulqDdqXlFAFKnw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nqg1zaLQH2swpTDnNsT7NmUA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:53
Windows herkent de netwerkkaart totaal niet. Als je nog steeds geen CMOS reset hebt gedaan, doe dit dan eerst en post daarna nog eens het apparaatbeheer overzicht. Had je dat al wel gedaan, dan lijkt er inderdaad een probleem te zijn met de netwerkkaart.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugy1
Koldur schreef op zondag 4 april 2021 @ 23:24:
Windows herkent de netwerkkaart totaal niet. Als je nog steeds geen CMOS reset hebt gedaan, doe dit dan eerst en post daarna nog eens het apparaatbeheer overzicht. Had je dat al wel gedaan, dan lijkt er inderdaad een probleem te zijn met de netwerkkaart.
de bios resetten heb ik beetje schrik voor ik ken wel iets van de bios maar niet veel hoe ik die opnieuw moet instellen

[ Voor 60% gewijzigd door hugy1 op 04-04-2021 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Gewoon een NIC kopen joh @hugy1
Wat snap je niet aan mijn reactie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door FreakNL op 05-04-2021 03:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:53
hugy1 schreef op zondag 4 april 2021 @ 23:48:
[...]

de bios resetten heb ik beetje schrik voor ik ken wel iets van de bios maar niet veel hoe ik die opnieuw moet instellen
BIOS reset moet altijd goed gaan, maar zou er sowieso even kijken naar de netwerkkaart.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugy1
Met dubbel bedoel ik: op de LAN poort van de computer achteraan brand er maar een Led lichtje het oranje led lichtje het groene led lichtje op de LAN poort van de computer achteraan brand niet.

Wanneer ik de kabel met router op een andere computer aansluit branden beide led lichtjes zowel het oranje als het groene led lichtje op de LAN poort van de computer achteraan.

is deze nic compatible met windows 10, omdat er maar bij Compatibele besturingssystemen Windows 2000/XP/Vista staat?

[ Voor 19% gewijzigd door hugy1 op 05-04-2021 21:07 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Waarom ga je op mijn dubbelpost in? Het woordje dubbel staat daar alleen omdat ik per ongeluk een dubbelpost maakte.

Die NIC doet het gewoon in Windows 10.

Staan er ook op VA
pricewatch: Intel Gigabit CT Desktop Adapter
Pagina: 1