Ik heb mijn netwerk in twee vlan's ingedeeld en wil die graag via een ruckus accesspoint beschikbaar maken.
Nu krijg ik echter het probleem dat of de management interface van de ruckus niet bereikbaar is, of wanneer hij dat wel is, werkt de wifi niet meer. Voorheen werkte dit prima.
Zowel de management interface (op de bekabelde kant, eth0) als de wifi werkten tegelijk.
Onlangs is de setup gewijzigd en nu krijg ik het niet werkend.
Wat is er nu gewijzigd? het thuisnetwerk is van vlan1 naar vlan10 gewijzigd.
De set-up was altijd (werkend) als volgt:
ruckus bekabeld aangesloten via eth0 (trunk, vlan 1-4094, untagged 1)
wlan0 met ssid "thuis" untagged op vlan 1
wlan1 met ssid "gasten" untagged op vlan 20
De switch waarop eth0 gepatcht is was ingesteld als trunk, vlan 1-4094, untagged 1, pvid 1
Wat ik nu heb ingesteld is:
eth0 als trunk, vlan 1-4094, untagged 1
wlan0 met ssid "thuis" untagged op vlan 10
De switch waarop eth0 gepatcht is, is nu ingesteld als trunk, vlan 1-4094, untagged 1, pvid 10
En nu werkt de wifi op vlan 10 wel, maar de management interface is niet meer bereikbaar.
Als ik nu op de switch, untagged 10 en pvid 1 instel, is het precies andersom. Nu werkt de management interface wel, maar heb ik geen wifi meer.
Volgens mij zie ik hier iets heel simpels over het hoofd. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer weet.
Wie weet hier raad mee?
Edit:
Voor de volledigheid nog even de volgende instelling, waarbij wifi werkt, maar de management interface in het verkeerde vlan (vlan 1) zit.
eth0 (trunk, untagged 1) <---> switch (trunk, pvid 10, untagged 1)
Nu heb ik enkel de management interface in het verkeerde vlan zitten, waardoor ik er zelf niet bij kan vanuit het thuis netwerk.
Nu krijg ik echter het probleem dat of de management interface van de ruckus niet bereikbaar is, of wanneer hij dat wel is, werkt de wifi niet meer. Voorheen werkte dit prima.
Zowel de management interface (op de bekabelde kant, eth0) als de wifi werkten tegelijk.
Onlangs is de setup gewijzigd en nu krijg ik het niet werkend.
Wat is er nu gewijzigd? het thuisnetwerk is van vlan1 naar vlan10 gewijzigd.
De set-up was altijd (werkend) als volgt:
ruckus bekabeld aangesloten via eth0 (trunk, vlan 1-4094, untagged 1)
wlan0 met ssid "thuis" untagged op vlan 1
De switch waarop eth0 gepatcht is was ingesteld als trunk, vlan 1-4094, untagged 1, pvid 1
Wat ik nu heb ingesteld is:
eth0 als trunk, vlan 1-4094, untagged 1
wlan0 met ssid "thuis" untagged op vlan 10
De switch waarop eth0 gepatcht is, is nu ingesteld als trunk, vlan 1-4094, untagged 1, pvid 10
En nu werkt de wifi op vlan 10 wel, maar de management interface is niet meer bereikbaar.
Als ik nu op de switch, untagged 10 en pvid 1 instel, is het precies andersom. Nu werkt de management interface wel, maar heb ik geen wifi meer.
Volgens mij zie ik hier iets heel simpels over het hoofd. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer weet.
Wie weet hier raad mee?
Edit:
Voor de volledigheid nog even de volgende instelling, waarbij wifi werkt, maar de management interface in het verkeerde vlan (vlan 1) zit.
eth0 (trunk, untagged 1) <---> switch (trunk, pvid 10, untagged 1)
Nu heb ik enkel de management interface in het verkeerde vlan zitten, waardoor ik er zelf niet bij kan vanuit het thuis netwerk.
[ Voor 10% gewijzigd door Perphide op 03-04-2021 23:31 ]