Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• USERLZ
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 05-04-2021
Waar betaal ik nou precies belasting over?

Ik ben inmiddels 20 jaar oud doe een HBO studie en ben erg gefocust op beleggen in de markt op dit moment.
Ik heb nu inmiddels €15000 euro winst (geen GME), lees me in over alles wat actueel is en begin mijn eigen beleggingsstrategie te ontwikkelen. Nu is er een vlak waar ik op eens of andere manier niet heel veel van weet en waar ik mijzelf een beetje voor schaam, dat is over belastingen, met name in box3. Ik heb niet de antwoorden op het internet gevonden waar ik precies naar zocht dus ik hoop dat hier iemand tussen zit die mijn zou kunnen uitleggen hoe het precies. Ik hoop niet dat jullie mij judgen op mijn vragen.

vraag 1.
Stel ik heb een spaarrekening met een huidig rentepercentage van 0.1% waar €178000 op staat. Het interest percentage is op dit moment erg klein dus ik zal er jaarlijks niet heel erg op vooruit gaan maar moet wel belasting betalen. Moet ik ieder jaar een percentage betalen over "datzelfde geld"?

vraag 2.
Stel ik heb €25000 in de vorm van 2300 aandelen. en ik heb op dit moment geen daadwerkelijk geld. Moet ik hier belasting over betalen? of alleen over de uiteindelijke waarde wanneer ik deze aandelen heb gekocht.

vraag 3.
Stel ik heb enorm veel winst gemaakt met die aandelen en besluit een huis te kopen in datzelfde jaar, klopt het dat ik dat geen belasting hoef te betalen over de gemaakte winst? en dan alleen over het vermogen waar ik op dat moment over beschik?

Dit zijn de onderwerpen die ik niet duidelijk op een rij heb staan.
Wel weet ik dat het belastbaar inkomen dit jaar op €50000 staat.

Ik hoop dat iemand mij hier antwoorden op kan geven,

Mvg

Beste antwoord (via USERLZ op 03-04-2021 21:25)

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 20:26

Rival24

I'll Be Back

Als ik het zo lees lijk je het wel te begrijpen. Je vragen worden hier ook beantwoord: https://www.belastingdien...n_en_tarieven/box_3/box_3

Vraag 1; ja, er wordt gewoon op de peildatum gekeken wat je vermogen is van je spaargeld en beleggingen samen, en boven je heffingsvrije vermogen ga je betalen, ieder jaar weer.

Vraag 2; of het nou geld of aandelen zijn maakt niet uit. Hier wordt ook weer naar de peildatum gekeken.

Vraga 3; ook hier geldt die peildatum weer. Maak je moddervette winst en koop je voor 1 januari een huis, dan is je vermogen op de peildatum lager, en betaal je minder belasting. (Ofja, je betaalt andere belasting omdat je een woning hebt gekocht ;) denk aan WOZ, Eigenwoningforfait etc.)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 20:26

Rival24

I'll Be Back

Als ik het zo lees lijk je het wel te begrijpen. Je vragen worden hier ook beantwoord: https://www.belastingdien...n_en_tarieven/box_3/box_3

Vraag 1; ja, er wordt gewoon op de peildatum gekeken wat je vermogen is van je spaargeld en beleggingen samen, en boven je heffingsvrije vermogen ga je betalen, ieder jaar weer.

Vraag 2; of het nou geld of aandelen zijn maakt niet uit. Hier wordt ook weer naar de peildatum gekeken.

Vraga 3; ook hier geldt die peildatum weer. Maak je moddervette winst en koop je voor 1 januari een huis, dan is je vermogen op de peildatum lager, en betaal je minder belasting. (Ofja, je betaalt andere belasting omdat je een woning hebt gekocht ;) denk aan WOZ, Eigenwoningforfait etc.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1superheld
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-09 23:08
Tldr: het gaat erom hoeveel vermogen je hebt op 1 januari, of het contant geld is, geld bij de bank of beleggingen / crypto. Tel alles bij elkaar op en daar betaal je vermogensbelasting op (https://www.belastingdien...en-uit-vermogen-over-2020) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• USERLZ
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 05-04-2021
Dag Rival,

Nu ik je reactie lees lijkt het mij inderdaad duidelijk dat ik het begrip "peildatum" niet begreep, ik ga mezelf er over inlezen. Bedankt voor het ophelderen, ik ben met deze reactie verder gekomen dan in 3 uur verspreid over een week googelen.

Mvg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-09 16:16
Let wel op dat de peildatum 1jan van het jaar is. Heb je dus 2ton aan het begin van het jaar, en koop je gedurende het jaar een huis (of verdampt de waarde). Dan betaal je aan het einde van het jaar belasting over die 2ton. Ondanks dat je die op dat moment niet meer hebt, wel iets om rekening mee te houden dus.

In plaats van de aandelen als prive vermogen te behandelen, kan je ze ook onderbrengen in een BV. Je betaald dan geen vermogensbelasting maar wel een hogere belasting over de winst. Of dat voordelig is hangt er van af. Grootste voordeel is dat je jaarlijks geen vermogensbelasting hoeft te betalen en je dus niet gedwongen wordt om in geval van weinig of geen dividend aandelen te verkopen. En betaal je alleen belasting over de winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Je krijgt van je spaarbank bank en de plek waar je belenggingsrekening loopt een jaaroverzicht 2020. Daarop staat ten minste de waarde per 1-1-2020. Die bedragen zijn (indien het aat om Nederlandse instellingen) ook doorgegeven aan de Belastingdienst in vooringevuld op je aangifte. Check die gegevens en vul aan wat er ontbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:17

Lordy79

Vastberaden

USERLZ schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 21:12:

vraag 3.
Stel ik heb enorm veel winst gemaakt met die aandelen en besluit een huis te kopen in datzelfde jaar, klopt het dat ik dat geen belasting hoef te betalen over de gemaakte winst? en dan alleen over het vermogen waar ik op dat moment over beschik?
Hoewel in principe eens met de voorgaande reacties gaat het bovenstaande niet altijd op. Als jij een huis koopt waar je woont (waar je dus ingeschreven staat) dan klopt het.
Maar als jij een huis koopt als belegging en je verhuurt het of het staat leeg (je woont zelf in een huurhuis of bij je ouders bjjv) dan valt dat huis ook onder box-3 en wordt het hetzelfde behandeld als aandelen en spaargeld. De WOZ waarde op moment van peildatum (dus op 1 januari) is dan de waarde die je moet opgeven bij je belastingaangifte.

Ten slotte: ik raad je aan om een keer met een belastingadviseur te praten om je e.e.a uit te leggen. Wellicht heeft hij/zij bovendien tips waarmee je belasting kunt besparen zodat het netto geld oplevert.
Vraag vooraf wat de kosten zijn dan heb je nooit een vervelende verrassing achteraf.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 13:22
Het beste antwoord is al gegeven. Wel wil ik je nog op een ding wijzen. Als jij een spaarrekening hebt met 178000 euro er op, dan zou ik deze splitsen. Bankgarantie bij omvallen van de bank is 100.000 per vergunning. Nou zal het omvallen niet zo snel gebeuren (al is het de afgelopen 15 jaar volgens mij al 2x gebeurd), maar dan is het op dat moment wel lekker als je die 178000 gesplitst hebt over 2 verschillende banken.
Pagina: 1