Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Xes file logs lezen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Klaverjr
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 21:08
Voor mijn studie moet ik een xes log file met een pipe in Linux terminal uitlezen en filteren.
...

Software die ik gebruik en WMware player en Ubuntu
...

Wat ik geprobeerd heb is:
proM te installeren op Ubuntu. Krijg ik niet werkend.
Data <- read_xes(“bestandsnaam”). Token error

Hoop dat iemand hier bekent mee is

Groeten,

Rob

Beste antwoord (via Klaverjr op 06-04-2021 16:06)

• BlackMonkey
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 21:46
De volgende keer kan je beter even een @ gebruiken, dan krijg ik een notificatie. Zoals @Klaverjr, of je kan iemand quoten, dan krijg je ook een melding.

Ik vermoed persoonlijk dat je echt even de colleges er weer bij moet pakken alsmede de opdracht nog is goed doorlezen. Je gooit echt namelijk meerdere termen en concepten door elkaar. Ik zal je toch even op op weg proberen te helpen. De eerste afbeelding (structuur log) is een model, niet de structuur. Deze kan je ontdekken met behulp van process mining algo's op basis van een log (process discovery), of gebruiken om een proces stroom te controleren (conformance checking). De trace die je plaats komt niet overeen met het getoonde model, wat me ook opvalt is dat de timestamps missen. Verder is er geen standaard support voor .xes bestanden binnen linux, je heb echt software nodig (ProM bijv) om er mee te werken. Doordat je het over pipes hebt, '<-' gebruikt en 'read_xes', vermoed ik echt dat je R moet gebruiken (met de juiste packages). Dat wat je nu probeert te doen gaat niet werken en de terminal op deze manier moeten gebruiken is ook vrij onlogisch. Verder bestaat een .xes niet uit meerdere logs. Het een open standaard om een eventlog in op te slaan welke bestaat uit meerdere cases/traces.

Je kan trouwens ProM even in windows of mac installeren. Dan kan je de .xes gewoon inladen en kan je de traces bekijken. Probeer dan ook is de inductive miner. Dan krijg je een beetje een idee hoe het allemaal werkt.

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BlackMonkey
Je zal wel iets meer info moeten geven dan de summiere beschrijving die je nu hebt gegeven. Volgens mij gooi je het een en ander door elkaar. Laat eens wat voorbeelden zien van wat je doet en waar het fout loopt. Het lijkt mij vrij sterk dat het in de terminal zal moeten (of ze doelen op de ProM CLI) maar eerder in R.

• Klaverjr
Hoi BlackMonkey,

Was even snel geplaatst. Moest nog weg voor dat de avondklok in ging.

Ik heb een .xes bestand waar als het goed is een log/data in staat. In mijn opdracht moet ik deze log/data uitlezen. dit moet in de terminal van Linux gebeuren. Zodat ik door middel van een pipe deze log kan filteren om zo te zien wat er allemaal is gebeurt (slechte batch of goede).

Wat ik weet is dat het een log is met 1000 logs elke log heeft een aantal hits om te zien welke stappen zijn gebeurt.

Aangezien ik weinig ervaring met linux (lees paar uren) snap ik nog niet goed hoe alles werkt.

Nu wil ik eigenlijk weten hoe haal ik de data uit het .xes bestand zodat ik vervolgens deze kan filteren met een pipe.

structuur voor log

trace

data proberen te lezen. Maar snap niet hoe dit bestands type werkt

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• BlackMonkey
De volgende keer kan je beter even een @ gebruiken, dan krijg ik een notificatie. Zoals @Klaverjr, of je kan iemand quoten, dan krijg je ook een melding.

Ik vermoed persoonlijk dat je echt even de colleges er weer bij moet pakken alsmede de opdracht nog is goed doorlezen. Je gooit echt namelijk meerdere termen en concepten door elkaar. Ik zal je toch even op op weg proberen te helpen. De eerste afbeelding (structuur log) is een model, niet de structuur. Deze kan je ontdekken met behulp van process mining algo's op basis van een log (process discovery), of gebruiken om een proces stroom te controleren (conformance checking). De trace die je plaats komt niet overeen met het getoonde model, wat me ook opvalt is dat de timestamps missen. Verder is er geen standaard support voor .xes bestanden binnen linux, je heb echt software nodig (ProM bijv) om er mee te werken. Doordat je het over pipes hebt, '<-' gebruikt en 'read_xes', vermoed ik echt dat je R moet gebruiken (met de juiste packages). Dat wat je nu probeert te doen gaat niet werken en de terminal op deze manier moeten gebruiken is ook vrij onlogisch. Verder bestaat een .xes niet uit meerdere logs. Het een open standaard om een eventlog in op te slaan welke bestaat uit meerdere cases/traces.

Je kan trouwens ProM even in windows of mac installeren. Dan kan je de .xes gewoon inladen en kan je de traces bekijken. Probeer dan ook is de inductive miner. Dan krijg je een beetje een idee hoe het allemaal werkt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Klaverjr
@BlackMonkey
Colleges deze week al paar keer erbij gepakt maar hier staat ook geen opheldering over in. Zelfs alle videocolleges weer bekeken maar ook hier geen enkele referentie naar. Vraag me toch af hoe anderen dit gedaan hebben. Maar vragen rondes zijn niet opgenomen...

Ga morgen maar eens kijken naar conformance checking want dit is wel de bedoeling. De trace komt uit het .xes bestand wat aangeleverd is. Met R ben ik niet bekend dus ga ik ook uitzoeken, volgens mij was ik dit al ergens tegen gekomen. ProM kreeg ik niet zo snel lopend.

In ieder geval al bedankt voor de tips.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True