Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Aanschaf eerste camera

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tpn
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 20:11
Mijn vraag
Welke camera voldoet aan mijn wensen en is te koop binnen mijn budget?

Wat is je budget?
Het liefst wil ik rond de 600€ uitgeven, tot 800€ kan ook als er een overduidelijke verbetering haalbaar is.
Accessoires om mee te nemen heb ik niet, indien noodzakelijk dan graag binnen budget

Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
De camera wil ik nu voornamelijk gebruiken om foto's te maken van het gezin binnen en buitenshuis (mijn dochter is nu 6 maanden). Ik verwacht dat wanneer het fotograferen mij bevalt ik wel de optie wil hebben om bijvoorbeeld lenzen aan te kunnen aanschaffen. Filmen zou mooi meegenomen zijn, maar hier ligt niet de focus op.

Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?
Ik heb geen relevante apparatuur in bezit.

Heb je verder nog specifieke eisen?
Lang heb ik gekeken naar een compactcamera, maar ik wil eigenlijk wel de optie hebben om te kunnen uitbreiden. Bij voorkeur wil ik niet een heel zwaar toestel.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Vaak lees ik dat er een tweedehands camera wordt aangeraden. Hier heb ik zelf wat moeite mee, omdat je geen garantie op het toestel hebt.

Op cameranu zie ik de Canon EOS M50 en de Sony A6000 die volgens mij wel voldoen (Qua merk neig ik meer naar Canon).
De M50 is aan te schaffen met een Canon EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS STM en de A6000 zie ik met een 16-50mm objectief.

Graag zou ik jullie mening willen vragen en sta ik open voor alle suggesties

Beste antwoord (via Tpn op 05-04-2021 09:59)

• RvL
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 23:41
Dit is er voornamelijk een van de eigen voorkeur denk ik. De M50 en de A6000 ontlopen elkaar niet veel qua camera. De M50 is wat nieuwer.

Ik heb recent gekozen voor de M50, voornamelijk omdat deze goedkoper leverbaar is met een fatsoenlijke travel zoom lens, 18-150mm. Bij de Sony is de eigen lens in deze range (18-135) al ruim €500-600. Komende vanaf een 13 jaar oude Sony DSLR-A350 is het verschil erg groot.

Daarnaast kan je met een adapter ring op de M50 ook (vrijwel?) alle voor APS-C geschikte lenzen met EF vatting gebruiken. En dat zijn er veel.

Persoonlijk vind ik de grip van M50 ook fijner, maar dat kan voor iedereen anders zijn.

Enige nadeel tot dusver van de M50 is de beperkte accuduur. Een tweede accu is aan te raden.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 23:41
Dit is er voornamelijk een van de eigen voorkeur denk ik. De M50 en de A6000 ontlopen elkaar niet veel qua camera. De M50 is wat nieuwer.

Ik heb recent gekozen voor de M50, voornamelijk omdat deze goedkoper leverbaar is met een fatsoenlijke travel zoom lens, 18-150mm. Bij de Sony is de eigen lens in deze range (18-135) al ruim €500-600. Komende vanaf een 13 jaar oude Sony DSLR-A350 is het verschil erg groot.

Daarnaast kan je met een adapter ring op de M50 ook (vrijwel?) alle voor APS-C geschikte lenzen met EF vatting gebruiken. En dat zijn er veel.

Persoonlijk vind ik de grip van M50 ook fijner, maar dat kan voor iedereen anders zijn.

Enige nadeel tot dusver van de M50 is de beperkte accuduur. Een tweede accu is aan te raden.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 17-04 11:02

DirtyBird

Praktiserend denker

Kijk behalve naar de camera ook naar welke lenzen je in de toekomst zou willen en wat die kost.
Ik raad je ook aan op mp en va te kijken voor een indruk van de tweedehands markt voor de lenzen.

Panasonic Lumix G9 ~ Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ Lumix 100-300mm f/4-5.6 II

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True