Aanschaf mechanische ventilatiebox

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:38
Het lijkt erop dat onze 15-16 jaar oude ventilatiebox zich aan het begeven is en ben dus aan het oriënteren naar een nieuwe. Maar geen idee waar ik op moet letten. De merken zeggen mij vrij weinig en dus geen idee wat nou een goed merk is en wat minder.

Het gaat om een woonhuis van 160m2 met ventilatieventielen in de badkamer en toilet. Volgens mij hebben we beneden geen ventilatie en wordt dat via de afzuigkap geregeld (kan dat?). Op dit moment hebben we alleen in de badkamer een 3 standen knop.

Ik ben op zoek naar een goede betrouwbare ventilatie met vochtsensor. Co2 is leuk maar als het alleen maar om de badkamer en toilet gaat is dat redelijk nutteloos lijkt mij. Verder is het van belang dat deze echt energiezuinig en is en super stil (ventilatiebox hangt op zolder in de buurt van het logeerbed).

Wat zou jullie advies zijn?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-05 15:04
Heb je voor de rest nog wensen of wil je hem allen vervangen? Ik heb zelf een Duco Focus. Misschien beetje overkill voor jou situatie, maar misschien moment om eens na te denken over beter afzuiging in huis.

Je kan ook gaan voor de goedkopere Duco Silience, maar nadeel van deze unit is dat (in jou situatie) de WC ook begint af te zuigen als de badkamer aan gaat en visa versa.

https://www.duco.eu/nl/pr...ntilatie/ventilatie-units

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:11
grote_oever schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 18:33:
Je kan ook gaan voor de goedkopere Duco Silience, maar nadeel van deze unit is dat (in jou situatie) de WC ook begint af te zuigen als de badkamer aan gaat en visa versa.

https://www.duco.eu/nl/pr...ntilatie/ventilatie-units
Ik weet niet hoe het bij @crimby is, maar ik heb afgelopen jaar hetzelfde gedaan (mv box vervangen dus), maar in deze woning heb ik gewoon maar 1 centraal kanaal dat vanaf het toilet, badkamer en de keuken naar boven gaat. Dan is een box met meerdere zones aardig, maar daar heb je dan natuurlijk weinig aan.

PS: ik heb een Itho CVE-S eco met vochtsensor en RFT remote gekocht.

[ Voor 5% gewijzigd door Stalensnuitje op 03-04-2021 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
@grote_oever @Stalensnuitje volgens mij heb ik ook maar 1 kanaal door het huis.

Verder zijn er vrij weinig extra opties toch? Of wat mis ik? Stil en energiezuinig vind ik wel echt het belangrijkste.

Zowel Duco als Itho zijn dus goede merken? Of zijn er überhaupt geen b-merken hierin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-05 15:04
crimby schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 19:11:

Verder zijn er vrij weinig extra opties toch? Of wat mis ik? Stil en energiezuinig vind ik wel echt het belangrijkste.

Zowel Duco als Itho zijn dus goede merken? Of zijn er überhaupt geen b-merken hierin?
Ik zou in jou geval dan ook voor de Duco Silence gaan. Deze is voor mijn doen wel stil. Hij hangt hier in de garage. Als hij 4 zones flink afzuigt hoor je hem natuurlijk wel als je in de garage staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:11
crimby schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 19:11:

Geen ervaring met de Duco, maar de specifieke opmerking Silence klinkt altijd goed ;) De Itho is onder vollast wel goed hoorbaar. Staat er bij beiden geen "geluidsdruk bij capaciteit x m3/u" in de specsheets? Dat zou je nog wel een idee kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Er zijn wat mensen met klachten over de Duco (ook hier op GoT). Begint na een tijd te brommen. Had er vroeger in een ander huis ook 1, nu een Orcon, en die vind ik persoonlijk een stuk stiller en beter. Ingebouwde vochtsensor, geen omkijken naar :) als je die open maakt zie je ook dat het meer doordacht is, allemaal afgeronde hoeken en gevuld met schuim.

[ Voor 17% gewijzigd door _ferry_ op 04-04-2021 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-05 09:07

Freakie1NL

Grote Baas

Persoonlijk zou ik gewoon kijken wat er nu hangt en daar de huidige generatie van kopen. Kan je vaak zonder aanpassingen zo vervangen erg makkelijk. En of je nou Duco/, Itho, Orcon of ZH hebt ze zijn in het begin allemaal rete stil en energiezuinig.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:26

M-ThijZ

Riding on Rails

Ik ga dit topic ook volgen. Ik heb zelf een Buva Boxstream R. Deze hangt op de overloop op zolder en het geluid begint mij ook steeds meer te irriteren.

Voor mij is het echt belangrijk dat een vervanger zo stil mogelijk is, vanwege een open trap en veel ruimte onder de binnendeuren. Zo hoor ik dat ding al gauw vanuit mijn slaap- en werkkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Momenteel twijfel ik tussen de Itho Daalderop CVE-S ECO en de Duco Silent. De Itho Daalderop is zuiniger, maar de Duco is stiller.
Verder wil ik de montage niet zelf wil doen en de kanalen moeten ook gereinigd worden. Veel bedrijven bieden alleen de Itho Daalderop boxen aan. 123ventilatieland biedt ook de duco aan maar dat scheelt vervolgens 200 euro.

Enig idee waarom Itho Daalderop zoveel wordt aangeboden in vergelijking tot de andere merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

@crimby ben jij hier nog verder mee gekomen?

Ik heb onlangs met twee verschillende online winkels gebeld en beide geven ze aan dat de DucoBox Silent de meest stille MV-box is, dus ik ga die binnenkort bestellen.

Installatie moet zelf wel lukken, ik heb maar één aanvoer aan te sluiten. Wat ik echter zelf niet kan en wil doen is het reinigen van de ventilatiekanalen en het goed instellen van de ventielen (keuken, toilet, badkamer).

Zou het mogelijk zijn om eerst zelf alvast de nieuwe MV-box te plaatsen, waarbij ik de buizen die aangesloten worden zo goed mogelijk schoonmaak met een stofzuiger en dat ik later iemand laat komen voor het reinigen en instellen van kanalen/ventielen?

Of is het zonde om een nieuwe box op een 'vuil' kanaal aan te sluiten en moet dit in één keer? Dus: oude MV-box er af, kanalen laten reinigen, nieuwe box er op en ventielen inregelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
M-ThijZ schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 15:31:
@crimby ben jij hier nog verder mee gekomen?

Ik heb onlangs met twee verschillende online winkels gebeld en beide geven ze aan dat de DucoBox Silent de meest stille MV-box is, dus ik ga die binnenkort bestellen.

Installatie moet zelf wel lukken, ik heb maar één aanvoer aan te sluiten. Wat ik echter zelf niet kan en wil doen is het reinigen van de ventilatiekanalen en het goed instellen van de ventielen (keuken, toilet, badkamer).

Zou het mogelijk zijn om eerst zelf alvast de nieuwe MV-box te plaatsen, waarbij ik de buizen die aangesloten worden zo goed mogelijk schoonmaak met een stofzuiger en dat ik later iemand laat komen voor het reinigen en instellen van kanalen/ventielen?

Of is het zonde om een nieuwe box op een 'vuil' kanaal aan te sluiten en moet dit in één keer? Dus: oude MV-box er af, kanalen laten reinigen, nieuwe box er op en ventielen inregelen.
Ik ben uiteindelijk voor een itho box gegaan met enkel vocht sensor. Dit heeft te maken dat bij ons alleen invoer is vanuit het toilet en de badkamer.

De duco las ik wisselende verhalen over en was ook nog een stuk duurder.

Dat alles in combinatie met dat de itho sowieso al een stuk stiller is dan de vorige, ben ik voor die gegaan.

Aanschaf, installatie en reiniging allen door Alpha Ventilatie laten verzorgen en erg tevreden over!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Dank voor je snelle reactie. Ja, bij ons zit er ook een ventiel in de woonkamer (bij de keuken). De prijs maakt mij niet zoveel uit, als de box 's nachts maar stil is en makkelijk is in gebruik.

Mijn idee is om de box te kopen met een vochtsensor in de box en één RF afstandsbediening die in in de woonkamer hang, met de bedoeling dat de box automatisch meer gaat afzuigen als we gaan douchen (of koken). De bediening in de woonkamer gebruik ik dan als ik de woning verlaat of er bezoek is of ga slapen.

Nu ik de handleiding doorneem lijkt dat niet zo makkelijk te werken...

Nachtstand

Indien uw ventilatiesysteem geen CO2-detectie bevat in de slaapkamer(s) – via sensor in een bediening of in het afvoerkanaal – is het aangeraden bij het slapengaan permanente middenstand (= nachtstand) te activeren. Bij deze stand zorgt uw systeem ervoor dat de luchtkwaliteit in de slaapkamers goed blijft. Bij het opstaan kan de automatische stand opnieuw geactiveerd worden.
Dus als ik 's avonds de boel afsluit moet ik:
  • De knop voor middenstand in de woonkamer lang (5 seconden) indrukken.
  • Voordat ik ga douchen eerst naar beneden lopen, om de 'auto' stand te weer activeren. Anders reageert de box niet op de vochtsensor en zuigt de ventilatie niet voldoende af. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
M-ThijZ schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 17:59:
Dank voor je snelle reactie. Ja, bij ons zit er ook een ventiel in de woonkamer (bij de keuken). De prijs maakt mij niet zoveel uit, als de box 's nachts maar stil is en makkelijk is in gebruik.

Mijn idee is om de box te kopen met een vochtsensor in de box en één RF afstandsbediening die in in de woonkamer hang, met de bedoeling dat de box automatisch meer gaat afzuigen als we gaan douchen (of koken). De bediening in de woonkamer gebruik ik dan als ik de woning verlaat of er bezoek is of ga slapen.

Nu ik de handleiding doorneem lijkt dat niet zo makkelijk te werken...

[...]

Dus als ik 's avonds de boel afsluit moet ik:
  • De knop voor middenstand in de woonkamer lang (5 seconden) indrukken.
  • Voordat ik ga douchen eerst naar beneden lopen, om de 'auto' stand te weer activeren. Anders reageert de box niet op de vochtsensor en zuigt de ventilatie niet voldoende af. :/
toon volledige bericht
Dan kan ik tweede RF afstandsbediening voor in de badkamer dus? Dat hebben mijn schoonouders ook en werkt prima. De vraag is dan wel wat je nog met de vochtsensor moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Ja, dat is eigenlijk wat we nu ook al hebben (met de Buva Boxstream). Als we gaan douchen dan zetten we de timer met een extra afstandsbediening in de badkamer op 30 minuten.

Ik had alleen gedacht dat er inmiddels voldoende 'innovatie' was dat dit vraaggestuurd zou kunnen. Maar dat werkt op deze manier dus onhandiger. Of de 'auto' stand moet ook gewoon voldoende ventileren in de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
M-ThijZ schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 18:20:
Ja, dat is eigenlijk wat we nu ook al hebben (met de Buva Boxstream). Als we gaan douchen dan zetten we de timer met een extra afstandsbediening in de badkamer op 30 minuten.

Ik had alleen gedacht dat er inmiddels voldoende 'innovatie' was dat dit vraaggestuurd zou kunnen. Maar dat werkt op deze manier dus onhandiger. Of de 'auto' stand moet ook gewoon voldoende ventileren in de nacht.
Hier staat ie eerlijk gezegd altijd op auto stand met een 3 standenschakelaar. Ook als er op de zolder, vlak bij de box, logees liggen te slapen.

Alleen als we lang weggaan gaat ie naar de lage manuele stand.

Zou je ook kunnen overwegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennartvdg
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-10-2024
Hi @crimby ,

Inmiddels ben je weer een aantal weken verder: Hoe zijn je ervaringen tot nu toe?
Ik wil de huidige box ook vervangen voor een nieuwe (nieuwe box voor afzuiging in toilet beneden en badkamer) en was me aan het oriënteren. Ik lees goede recensies over Alpha ventilatie en heb mijn oog laten vallen op de Itho met vochtsensor.
Heb je nog tips of zaken waar ik op moet letten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crimby
Lennartvdg schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 14:04:
Hi @crimby ,

Inmiddels ben je weer een aantal weken verder: Hoe zijn je ervaringen tot nu toe?
Ik wil de huidige box ook vervangen voor een nieuwe (nieuwe box voor afzuiging in toilet beneden en badkamer) en was me aan het oriënteren. Ik lees goede recensies over Alpha ventilatie en heb mijn oog laten vallen op de Itho met vochtsensor.
Heb je nog tips of zaken waar ik op moet letten?
Ik heb precies die en ben er erg blij mee! Mooi stil en doet z’n werk goed. Alpha legt alles uit en geeft advies en plaatst mooi en snel!

Zeker een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:54

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij hebben een woning gekocht van 25j oud met nog de originele MV. Er zijn diverse partijen die het reinigen + vervangen aanbieden, ik zie een beetje door de bomen het bos niet meer.

Er is een afzuigpunt in de kelder/toilet/woonkamer en badkamer/toilet. (keuken en 2e badkamer hebben separate afzuiging).

Paar (online) offertes:

https://alphaventilatie.nl/:
Optie 1: Standaard pakket
Itho CVE-S ECO
CO2-sensoren: geen
Vochtsensor: ingebouwd
Reiniging kanalen
Euro 479,-

Optie 2: Vraaggestuurd
Buva Evolution
CO2-sensoren: CO2 SmartSense
Vochtsensor: ingebouwd
Reiniging kanalen
Euro 995,-

Feenstra
Ventilatiebox met afstandsbediening
Merk/type afhankelijk van voorraad :F
Reiniging kanalen
Euro 569,-

Lokale partij
IthoDaalderop CVE-S HE Optima CO2
RF zender met CO2
Euro 1.062,-

De optie met Co2 kost zo'n 500 euro meer, is dat de moeite? Lijkt me veel geld voor een extra module?
De kelder (50m2) heeft een afzuigpunt, maar geen ventilatierooster voor inkomende lucht. Wel een koekoek. Koekoek wil ik tzt ook vervangen (Hr(+)++ glas en nieuw kozijn), heeft het zin om dan meteen een roostertje aan te brengen?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je moet kijken hoeveel ruimte er bijvoorbeeld onder de deur zit en hoe het afzuigventiel staat afgesteld. Staat die vol open of staat die echt minimaal? Wanneer die minimaal staat is een kier onder de deur waarschijnlijk voldoende.

En 25 jaar oud + kanalen reinigen? Ik zou eerst eens in de box kijken hoe die er uit ziet. Wanneer die super ranzig is en het eerste meter kanaal ook dan zou ik kanaalreinigen laten doen. Wanneer er weinig ranzig is en het kanaal er an sich prima uit ziet zou ik dat hele kanaalreinigen niet eens doen. Er gaat nog steeds voldoende lucht doorheen én de lucht gaat naar buiten, dus je woning uit. Wanneer je luchttoevoer zou hebben via je kanalen is het een ander verhaal.

Een box met vochtsensor lijkt me voldoende, tenzij je je veiliger voelt met een CO2 meter er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:54

Sport_Life

Solvitur ambulando

sypie schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:36:
Je moet kijken hoeveel ruimte er bijvoorbeeld onder de deur zit en hoe het afzuigventiel staat afgesteld. Staat die vol open of staat die echt minimaal? Wanneer die minimaal staat is een kier onder de deur waarschijnlijk voldoende.

En 25 jaar oud + kanalen reinigen? Ik zou eerst eens in de box kijken hoe die er uit ziet. Wanneer die super ranzig is en het eerste meter kanaal ook dan zou ik kanaalreinigen laten doen. Wanneer er weinig ranzig is en het kanaal er an sich prima uit ziet zou ik dat hele kanaalreinigen niet eens doen. Er gaat nog steeds voldoende lucht doorheen én de lucht gaat naar buiten, dus je woning uit. Wanneer je luchttoevoer zou hebben via je kanalen is het een ander verhaal.

Een box met vochtsensor lijkt me voldoende, tenzij je je veiliger voelt met een CO2 meter er in.
Ik had zo'n ventiel er even afgehaald en kwam zoveel ranzigheid tegen dat ik het wel een fris idee vind om het te laten reinigen. Er komen ook overal nieuwe Duco roosters (besteld icm nieuw HR++ glas). Heb geen smetvrees hoor, maar wil gewoon een schoon en fris huis (en budget laat het toe).

Ik snap de werking van die vochtsensor nog niet helemaal. Op de box zitten 3 aanvoeren en 1 afvoer. Ik heb dan 1 aanvoer voor kelder/woonkamer/toiletbg , 1 aanvoer voor badkamer/toilet1evd en 1 aanvoer voor de ruimte waar de box hangt (washok). Detecteert die box dan automatisch dat als we gaan douchen dat 1 aanvoer aan gaat of gaan ze allemaal aan?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Die aanvoeren zitten allemaal op dezelfde motor. Gaat die harder draaien dan zuigt die op alle plekken meer af, dus niet alleen in de badkamer. Het is maar een domme afzuigbox, geen slim ding die per kanaal gaat kijken wat er gebeurt.

Daarom moet je de ventielen ook goed afstellen op de ruimte waar die hangt. In een kelder hoef je minder spannende dingen te doen dan in de badkamer, daarom moet die in de badkamer ook wat verder opengedraaid worden. Zo kan het vocht sneller uit je badkamer.
Pagina: 1