Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBeadt
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 04-08-2021
Hallo,

Ik heb sinds kort deze Philips 777(zie foto hier onder).

Ik ven nieuw in het plaatjes draaien en ben heel benieuwd of er iemand is die mij zou kunnen voorzien van informatie over de juiste apparatuur, instellingen en do’s en don’ts.
Ik ben al aan het bijleren in Het Grote Vinyl Topic maar daar staat zo veel dat ik het overzicht een beetje verlies.

Ik ben nu bezig om een (voor)versterker aan te schaffen, lijkt me een goed plan om daar mee te beginnen. Zijn daarbij dingen waar ik op moet letten of zou alles aangesloten kunnen worden?

Bij voorbaat dank,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/puKo8Oz8ntSEXg0yO7LbW2RH1bg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ABis0VG8qXRDhNJ34J7ZIJGg.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:12
Leuke speler! Wat voor apparatuur heb je verder? Sommige versterkers hebben een ingebouwde phono voorversterker, dan is een losse voorversterker niet nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door martyw op 03-04-2021 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBeadt
martyw schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 21:14:
Leuke speler! Wat voor apparatuur heb je verder? Sommige versterkers hebben een ingebouwde phono voorversterker, dan is een losse voorversterker niet nodig.
Thanks! Aan apparatuur heb ik ... de platenspeler.
Ik begin echt vanaf niks, altijd gewoon mobiel en jbl gebruikt.

Ik heb even gekeken naar de phono voorversterker maar ik zou niet weten hoe ik dat kan zien... volgens mij niet, er zit een kabel aan met twee Jacks aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ga er maar vanuit dat die platenspeler geen ingebouwde voorversterker heeft.
Verder heb je sowieso iets van versterking en speakers nodig. Het is niet dat je dat ding rechtstreeks aan een BT speaker hangt ofzo; het ding heeft zelf verder ook gen ingebouwde speakers.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Nee, die Philips heeft geen ingebouwde voorversterker. Ik bedoel dat er versterkers zijn zoals de NAD C316BEE v2 met een ingebouwde phono voorversterker. Er zijn er ook zonder, dan heb je ook nog en losse phono voorversterker nodig.
Dan nog 2 speakers en je bent klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBeadt
Hahaha I know. Zover rijkt mijn kennis nog wel👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Het enige waar je nog op moet letten is dat de phono voorversterker MM oftewel moving magnet elementen ondersteunt, 99% doet dat, maar er bestaan (dure) exemplaren voor MC (moving coil) elementen, die moet je niet hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBeadt
martyw schreef op zondag 4 april 2021 @ 11:43:
Nee, die Philips heeft geen ingebouwde voorversterker. Ik bedoel dat er versterkers zijn zoals de NAD C316BEE v2 met een ingebouwde phono voorversterker. Er zijn er ook zonder, dan heb je ook nog en losse phono voorversterker nodig.
Dan nog 2 speakers en je bent klaar
Is er verschil in kwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBeadt
martyw schreef op zondag 4 april 2021 @ 11:49:
Het enige waar je nog op moet letten is dat de phono voorversterker MM oftewel moving magnet elementen ondersteunt, 99% doet dat, maar er bestaan (dure) exemplaren voor MC (moving coil) elementen, die moet je niet hebben
Ja dathad ik al ergens gelezen inderdaad.
Als ik straks wat meer muziekuren in de vingers heb zitten is het dan mogelijk om van element te wisselen of is dat niet handig? MC elementen worden als beter gezien en ik ben wel benieuwd naar het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
JBeadt schreef op zondag 4 april 2021 @ 12:24:
[...]

Niet perse, er zijn goedkope losse die niet denderend zijn, en goede ingebouwde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
JBeadt schreef op zondag 4 april 2021 @ 12:26:
[...]

Ja dathad ik al ergens gelezen inderdaad.
Als ik straks wat meer muziekuren in de vingers heb zitten is het dan mogelijk om van element te wisselen of is dat niet handig? MC elementen worden als beter gezien en ik ben wel benieuwd naar het verschil.
Dat kan, maar persoonlijk zou ik mijn geld aan zo goed mogelijke speakers uitgeven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:48

Toshirou

Vinyl Surfer

martyw schreef op zondag 4 april 2021 @ 12:31:
[...]

Dat kan, maar persoonlijk zou ik mijn geld aan zo goed mogelijke speakers uitgeven
Daar ben ik het volledig mee eens. Kies leuke luidsprekers en kijk qua elementen wat je nog kan besteden.

Mijn tip zou de Audio Technica VM series of de Nagaoka MP100 of MP110 zijn. Qua elementen heb je echt zoveel keuze. Van goedkoop tot echt in de honderden en duizenden euro's. Maar gezien er nog geld voor leuke speakers moet worden uitgegeven, dan zou ik kijken in de hoek van Audio Technica (VM series), Nagaoka (MP100/110) of de Ortofon 2m series (Red). Al is Ortofon meestal wat duurder dan de rest.

Elke van deze elementen zijn goed en echt goede prijs/kwaliteit verhouding.

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Wat ik zou doen is in stijl blijven en tweedehands neuzen voor een paar MFB speakers van Philips (nu staat er o.a. een paar MFB 586 te koop) met daarbij een receiver uit die tijd (er staat bijvoorbeeld een 22AH 603 met pre-outs voor MFB te koop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBeadt
Waar moet je op letten met dit soort apparatuur?
Ik ben van plan ook 2e hands spul aan te schaffen maar hoe onderscheid je goed van rotzooi of wat het waard is?

Wel echt dankbaar voor de hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
JBeadt schreef op zondag 4 april 2021 @ 12:24:
[...]

Met een nad pp2e als voorversterker zit je altijd goed. Deze is al tientallen jaren op de markt en hij wordt niet voor niets zo lang en in zulke grote aantallen verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
JBeadt schreef op zondag 4 april 2021 @ 15:03:
Waar moet je op letten met dit soort apparatuur?
Ik ben van plan ook 2e hands spul aan te schaffen maar hoe onderscheid je goed van rotzooi of wat het waard is?

Wel echt dankbaar voor de hulp!
Kijk naar de staat - is een versterker stoffig/beschadigd? Zit ie onder de bruine nicotine drab? Komt er krakend geluid uit de speakers als je aan de knoppen draait? Daaien de knoppen soepel, doen de schakelaars het? Doen alle lampjes achter wijzerplaten het?

Bij luidsprekers wil het wel eens voorkomen dat de rubberen ring waarmee de conus aan zijn behuizing vastzit uitdroogt - dit is reparabel, maar geen klus voor beginners. Laat luidsprekers even spelen - klinken ze nog goed als het hard gaat? Doen alle individuele hoge/midden/lage tonen speakers het?

Koop geen dingen van onduidelijke merken. Google een vondst - kijk of er mensen zijn die ervaring met dat spul hebben. Kijk of de prijs enigzins acceptabel is door te vergelijken - sommige mensen vragen de hoofdprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:28
Leuke draaitafel met electronische snelheidsregeling maar vergeet niet om de snaar te vervangen en de naald te controleren/vervangen, deze zijn vrij goedkoop te krijgen. Ook wil de plastic bak voor nog al eens inzakken waardoor de mechaniek vastloopt.

In de standaard headshell passen alleen Philips elementen omdat deze geen schuif mogelijkheid heeft, dat is geen ramp de GP 400 is prima met goede naald. Voor betere prestaties kan je upgraden naar een GP 412 alleen dan kan je beter een andere draaitafel kopen waar bijna allen elementen in passen.

[ Voor 37% gewijzigd door Roderiktweaker op 05-04-2021 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBeadt
Ik ben in de race voor twee Philips MFB587 speakers. Dan alleen nog een receiver die er wen beetje bij past en dan heb ik een mooi begin.
Zijn er nog dingen waar ik op moet letten bij een receiver? Ik heb ongeveer 50 a 70 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
JBeadt schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:38:
Ik ben in de race voor twee Philips MFB587 speakers. Dan alleen nog een receiver die er wen beetje bij past en dan heb ik een mooi begin.
Zijn er nog dingen waar ik op moet letten bij een receiver? Ik heb ongeveer 50 a 70 euro.
Hij moet pre-outputs hebben voor MFB, dat zijn actieve speakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:28
JBeadt schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:38:
Om het een geheel te houden zou ik voor een Philips voorversterker gaan. Bijvoorbeeld deze : https://www.mfbfreaks.com...ratuur/receivers/22ah762/

Ook kan je de MFB luidsprekers laten opfrissen met adressen op die site.

[ Voor 7% gewijzigd door Roderiktweaker op 07-04-2021 18:58 ]

Pagina: 1