Andere APK punten dan vorig jaar

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathan_P
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19-06-2023
Hallo beste medetweakers,

Ik heb een vraag. Vorig jaar bij de garage heb ik APK laten doen. Één van de adviezen was toen om alle 4 de remblokken te laten vervangen + twee remschijven. Dit heb ik toen niet laten doen omdat ik dit zelf kan als dat nodig is. Nu heb ik dit jaar bij dezelfde garage APK laten doen en dit keer was er iets met de remklauw linksachter waardoor het remblok sneller zou slijten. Ik heb in de tussentijd niet mijn remblokken of schijven vervangen. Hoe kan het dat deze punten opeens veranderd zijn en dat het dit keer opeens geen advies is? De blokken zouden in dat jaar toch nog verder gesleten zijn?

Is dit een oneerlijke garage of gebeurt dit soms?

Thanks!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:12
Adviespunten worden lang niet altijd meegenomen, verder, als jij vorig jaar al dat advies had maar er niks mee gedaan hebt, waarom zou een garage nog moeite doen om dat adviespunt te herhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:21
De ene controleur is de andere niet. Misschien was de controleur van vorig jaar strenger, of oplettender. Waar verschillende mensen werken, zullen altijd verschillende uitkomsten zijn. Bij gestandaardiseerde zaken zoals APK's hopelijk minimaal, maar alsnog zal het gebeuren.
_JGC_ schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:50:
Adviespunten worden lang niet altijd meegenomen, verder, als jij vorig jaar al dat advies had maar er niks mee gedaan hebt, waarom zou een garage nog moeite doen om dat adviespunt te herhalen?
Omdat iets wat vorig jaar een (mogelijk) probleem was, dit jaar een nog erger (mogelijk) probleem is..?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:33
Stond het vorig jaar daadwerkelijk als advies op het APK keuringsrapport?

Of was het een advies buiten de APK procedure om? ("Goh, het spul is wel ver versleten, als je veel rijdt red je het daar geen jaar meer mee").

Het laatste advies is natuurlijk geheel vrijblijvend, niemand die ze verplicht om dat te herhalen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Hahn schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:53:
De ene controleur is de andere niet. Misschien was de controleur van vorig jaar strenger, of oplettender. Waar verschillende mensen werken, zullen altijd verschillende uitkomsten zijn. Bij gestandaardiseerde zaken zoals APK's hopelijk minimaal, maar alsnog zal het gebeuren.

[...]

Omdat iets wat vorig jaar een (mogelijk) probleem was, dit jaar een nog erger (mogelijk) probleem is..?
Het is net wat je zelf zegt... een adviespunt is geen afkeur en is afhankelijk van de monteur die de keuring doet. Banden is duidelijk, dat moet je meten en als daar ergens <2,5mm gemeten wordt geef je een adviespunt.
Remmen kan je meten en de specificaties van de autofabrikant ernaast leggen om te bepalen of het vervangen zou moeten worden (het is dan nog lang geen afkeur), maar bij garages die 12 APK's per monteur in 1 werkdag proppen en herkeuringen tussendoor doen gaat geen monteur dat meten. Sterker nog, bij de meeste garages gaan de wielen er niet eens af bij een keuring, remmen kan je dan niet goed zien en als het voldoende remt vinden ze het wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

daarnaast zijn er bij diverse specs auto ook nog eens vaak verschillende diktes van de remschijven. Als ze een verkeerde spec erbij pakken kan het zomaar zijn dat die zegt dat ze te dun zijn terwijl jouw auto standaard al dunnere remschijven heeft en dus wel binnen de marge zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
_JGC_ schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 16:11:
[...]

Het is net wat je zelf zegt... een adviespunt is geen afkeur en is afhankelijk van de monteur die de keuring doet. Banden is duidelijk, dat moet je meten en als daar ergens <2,5mm gemeten wordt geef je een adviespunt.
Remmen kan je meten en de specificaties van de autofabrikant ernaast leggen om te bepalen of het vervangen zou moeten worden (het is dan nog lang geen afkeur), maar bij garages die 12 APK's per monteur in 1 werkdag proppen en herkeuringen tussendoor doen gaat geen monteur dat meten. Sterker nog, bij de meeste garages gaan de wielen er niet eens af bij een keuring, remmen kan je dan niet goed zien en als het voldoende remt vinden ze het wel prima.
Bij een APK halen ze de wielen er niet af, maar de dikte van de remblokjes kun je vaak zien als je beetje schuin door de velg in de remklauw kijkt met een lampje. Schijven uiteraard ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
@_JGC_ De wielen hoeven er niet af bij de apk, een officiële steekproefcontroleur van de rdw doet dit ook echt niet.

Een adviespunt moet altijd opgegeven worden door de keurmeester, in het geval van remmen moet dit als ze geen jaar meer volhouden, oftewel versleten zijn. Een adviespunt is voor banden, stuur/fusee kogels en roest met cijfertjes vast gesteld, door vanaf een x aantal mm een adviespunt te moeten melden.

Voor schokbrekers en remmen is dit puur de opinie van de keurmeester, als hij/zij denkt dat het nog een jaar mee kan is het prima.

Wil je de remmen afkeur hebben op staat moet je wel echt te ver doorgereden hebben. Remblokken zijn pas afkeur als er geen voering meer op zit en remschijven pas als de keurmeester vindt dat ze te dun zijn. Remmen worden vaak afgekeurd door de vertraging die niet behaald wordt, vaak door ouderdom.

Edit: Linkje voor de geïnteresseerden;
https://apk-handboek.rdw....-apk-rapport/adviespunten

[ Voor 7% gewijzigd door pwillemske op 04-04-2021 17:54 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Navi schreef op zondag 4 april 2021 @ 17:17:
[...]

Bij een APK halen ze de wielen er niet af, maar de dikte van de remblokjes kun je vaak zien als je beetje schuin door de velg in de remklauw kijkt met een lampje. Schijven uiteraard ook.
Remblok moet gewoon voering hebben. Remschijf is moeilijker. Bij geventileerde schijven zie je aan de schijf wel vrij snel dat ze op zijn, dan breken er stukjes af. Bij massieve schijven is dat lastiger te zien.
Ik had vorig jaar remblokken met nog iets van 3mm voering. Massieve remschijven waren al ruim onder de minimale dikte, maar de remvertraging werd nog gehaald dus geen afkeur.
Geloof dat het niet een adviespunt was, maar ze hebben het wel op de factuur gezet.
Pagina: 1