NFT inkomsten & belastingen België

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timwtw
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-05-2021
Onlangs kreeg ik een uitnodiging van een vriend op een platform waarop NFT's aangeboden worden.
Hij is er zelf enthousiast over, en moedigt me aan om zelf mijn werk (animaties, illustratie) erop te zetten zodat mensen erop kunnen bieden.
Dit is een interessant platform omdat er bekende en minder bekende artiesten op springen.

Diegene die ik ken zetten er af en toe een werk op waarop maximum 1 ethereum op kan geboden worden.
Vraag me nu af onder welke inkomsten valt dit fenomeen NFT bij de belastingen in België? Als je de opbrengst van zo'n NFT in je wallet overschrijft, zullen er toch vroeger of later vragen over gesteld worden door de belastingen?
Omdat er zoveel mensen aan deelnemen lijkt het dat er helemaal geen belastingen aan te pas komen:)

Wie heeft hier ervaring mee of advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 571Pro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-05 16:14
https://opensea.io/ ?

Ik denk vanaf je het naar Fiat brengt je hierop uw belasting moet over betalen, vermoedelijk 21%.
maar waarschijnlijk zijn er anderen die hier meer/betere insight over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomTorquay
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12-02-2023
Cryptowinsten door speculeren worden in België voor 33% belast ("diverse inkomsten"). Nu lijkt mij het verkopen van kunst niet te vallen onder speculeren, al is een NFT natuurlijk een beetje een schemerzone. Het lijkt me echter niet dat de wetgeving hierop voorzien is. Ik vermoed dan ook dat je voorlopig gewoon hetzelfde belastings% kan betalen als bij een 'fysieke' verkoop van je kunstwerk.

Nemo potest nocere meam me invito tactiost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timwtw
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-05-2021
TomTorquay schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 19:59:
Cryptowinsten door speculeren worden in België voor 33% belast ("diverse inkomsten"). Nu lijkt mij het verkopen van kunst niet te vallen onder speculeren, al is een NFT natuurlijk een beetje een schemerzone. Het lijkt me echter niet dat de wetgeving hierop voorzien is. Ik vermoed dan ook dat je voorlopig gewoon hetzelfde belastings% kan betalen als bij een 'fysieke' verkoop van je kunstwerk.
Zo dacht ik het ook ongeveer. Stel dat je een aantal werken verkoopt als NFT en de opbrengst is samen bijvoorbeeld 5 ethereum in 2021. Je plaatst deze 5 ethereum in je wallet en je laat deze ongeveer 3 jaar staan. Na 3 jaar ga je alles van die wallet op je bankrekening storten. Moet je dan wat er gestort is in 2024, aangeven op je belastingbrief van 2025? Of moet je deze 5 ethereum opbrengst in 2022 al op je belastingbrief aangeven onder diverse inkomsten?