Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Jbloemendal
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 21:10
Mijn vraag

Op het moment dat ik Debian opstart en er niets mee doe, gaat hij na ongeveer 10-20 minuten in een soort slaapstand (??) en reageert hij nergens meer op. Ik moet dan de aan - uit knop ingedrukt houden om hem uit te krijgen.

Waar zou dit aan kunnen liggen en wat zou ik daar aan kunnen doen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • HP ProLiant ML350 G6
  • HP P410i RAID controller met 1024 MB cache
  • Debian Buster
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  1. 'Pauzestand' uitgezet.
  2. Debian opnieuw geïnstalleerd.

Beste antwoord (via Jbloemendal op 05-04-2021 08:50)

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 21:48
De logs zijn te vinden in /var/log/*

Maar klinkt alsof er mogelijk een screensaver aan staat - heb je een desktop geinstalleerd?

Alle reacties

• Lethalis
  • Registratie: april 2002
  • Niet online
Heb je wel de standaard tests gedaan wat betreft de hardware?

Ik zou eens beginnen een memtest te draaien iig.

Staat er nog iets boeiends in de logs?

Even a broken clock is right twice a day.

• Jbloemendal
Ik zal straks even een memtest draaien.
Ben verder nog niet zo ervaren met Debian, waar kan ik de logs vinden?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• vanaalten
De logs zijn te vinden in /var/log/*

Maar klinkt alsof er mogelijk een screensaver aan staat - heb je een desktop geinstalleerd?

• Jbloemendal
Ja, ik heb wel de Debian desktop geïnstalleerd, zou dat eventueel het probleem kunnen zijn dan?

• TommieW
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 20-04 09:17

TommieW

Numa numa.

Kan je de machine nog wel pingen? Kan je een SSH sessie opzetten? Reageert het systeem nog op capslock (gaat het lampje dus branden)?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
Xiaomi Mi 9T Pro

• Jbloemendal
TommieW schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:23:
Kan je de machine nog wel pingen? Kan je een SSH sessie opzetten? Reageert het systeem nog op capslock (gaat het lampje dus branden)?
Nee, als dat gebeurt kan ik helemaal niets meer en reageert hij nergens meer op.

• TommieW
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 20-04 09:17

TommieW

Numa numa.

Dan even opstarten in single user mode en kijken of je nog interessante logging op TTY1 ziet. Klinkt een beetje als een kernel panic.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
Xiaomi Mi 9T Pro

• Jbloemendal
Op de TTY1 zie ik momenteel niets. Ik zou nog even kunnen wachten tot het weer gebeurt en dan weer kijken?

• vanaalten
Jbloemendal schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:19:
Ja, ik heb wel de Debian desktop geïnstalleerd, zou dat eventueel het probleem kunnen zijn dan?
Mja, misschien. Dan zou het leuk zijn om eens drie keer achter elkaar te booten (met monitor er aan) en te meten hoe lang het duurt voor 'ie uit gaat. Als dat drie keer exact dezelfde tijd is, dan ligt een screensaver meer voor de hand dan een hardware fout.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jbloemendal
Ik heb inmiddels Debian zonder desktop geïnstalleerd en het probleem is verholpen, het was dus wel een screensaver of iets dergelijks...
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True