NAS, VPN en mappen toegang

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerten
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-09 13:56
Hoi,

ik zou graag een soort van roaming profile instellen voor mijn bestanden. Dat ik zowel op mijn laptop als desktop dezelfde gedeelde mappen op mijn NAS gebruik. Synology NAS. Op mijn thuisnetwerk is dit geen probleem. Op de betreffende systemen aangeven waar bijv. 'Mijn documenten' staan, (extern op de NAS)

Als ik buitenshuis ben zou ik ook graag rechtsreeks met mijn thuis NAS willen verbinden. Dat zou moeten kunnen met VPN. Ik heb een PFSense router en ook de NAS zelf zou dit moeten kunnen ondersteunen. Maar hoe?

Op mijn laptop zou ik dan met VPN in moeten loggen op mijn NAS of thuisnetwerk. Maar ik maak reeds gebruik van een VPN verbinding (NordVPN, PureVPN, die clients)
Daarnaast, als ik thuis ben kan mijn laptop rechtsreeks via het thuisnetwerk verbinden. Dan is VPN niet nodig.

Ik weet dat dit kan, maar hoe? Kan dit met PFsense, Synology NAS en Windows 10? Waarbij de laptop buitenshuis idealiter met Privacy-VPN-app werkt. Of met thuisnetwerk verbindt en daar het internet opgaat, via PFSense met NordVPN/PureVPN/WhateverVPN

Wat ik zelf al gedaan heb: zoeken... Ik heb echter geen flauw idee hoe deze techniek heet en dus waar ik het moet zoeken.
In het bijzonder hoe ik het regel met al dan niet VPN verbinding met mijn NAS, als ik thuis ben of buitenshuis.

Waar moet ik wat zoeken? Iemand een link of suggestie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuskermalt
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-10 16:49
https://www.synology.com/nl-nl/dsm/feature/drive

Dit is wat je volgens mij wil heb je ook geen vpn en dergelijke voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

Volgens mij is de vraag, ik wil altijd bij mijn bestanden kunnen.

Zoals hierboven: gebruik drive met of zonder VPN.

Met VPN op je router kan je ook buitenshuis je bestanden syncen, zonder VPN sync je je bestanden als je weer thuis bent.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-09 21:03
Zoals al aangegeven, als je enkel overal bij bestanden wilt, dan is Drive een optie. Dat betekent wel dat je bestanden gespiegeld worden, dus opslag is zowel lokaal op je laptop als op de NAS. Als je dan relatief weinig ruimte op je SSD hebt en daarentegen weer grote bestanden, dan kan dit een probleem zijn. Hoewel je met grote bestanden ook via een VPN misschien tegen problemen met de snelheid gaat aanlopen.

Met betrekking tot de VPN oplossing:

Neem deze dingen even in acht:
- Als je buitenshuis bent zul je handmatig moeten verbinden met VPN. Dit valt ook weg als je van WiFi netwerk wisselt of schakelt tussen WiFi en 4/5G.
- Gelijktijdig gebruik van een VPN-service en je eigen VPN kan volgens mij niet. En als je het al kan dan moet je het niet willen.
- Een thuis-VPN encrypt je verkeer, dus beschermd je zelfs als je op een WiFi netwerk zit zonder encryptie. Je gaat echter wel het internet op met je IP van thuis.

Je kunt dit op meerdere manieren aanpakken. Je zou VPN server op je NAS kunnen installeren. Dan zou je OpenVPN of L2TP over IPSEC toe kunnen passen en poorten forwarden in je firewall naar de NAS. Het voordeel is dat je dan meteen in je eigen LAN zit en toegang hebt tot die apparaten.

Je kan ook een L2TP of OpenVPN server instellen op je pfsense bak. Het kan zijn dat je dan wel in de firewall moet toestaan dat je ook je LAN op mag.

Beiden zijn niet heel moeilijk om op te zetten. Er zijn genoeg topics over te vinden. Welke de beste performance zal bieden hangt af van de hardware. OpenVPN is cpu bound en hangt dus zwaar op de CPU. Heb je een NAS met Intel cpu dan zit dit wel snor.

Gebruik in ieder geval onder geen beding PPTP. Dat is zo lek als een mandje (snap überhaupt niet waarom Synology dit nog ondersteunt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Als je nog ergens een raspberrypi, of 'klein servertje' heb om te gebruiken ( of een pc in huis die altijd aan staat ) kan je eens kijken naar de diensten van remote.it

Ik heb dit op mijn main PC, mijn (debian) server/nas en mijn laptop.
Ik kan in de client van mijn laptop mijn devices benaderen via een beveiligde (proxy) verbinding.

Op het moment dat ik op een extern netwerk zit ( al dan niet met een vpn ) zet de client een verbinding op met mijn server, en koppelt onderling de gewenste ports met elkaar.
Zo kan ik veilig 445 ( smb ) openzetten tussen de machines, zonder dat ze in hetzelfde netwerk staan.

https://support.remote.it/hc/en-us/articles/360044078892