Koelwater onder kamer temp

Pagina: 1
Acties:

• Koekie007
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-04 19:30

Koekie007

Soms maar niet altijd ....

Topicstarter
Dit lukt dus nooit met alleen een radiator. En een Koelkast kan volgens mij niet 172 watt aan warmte afvoeren (mijn pelt) en om de radiator in de diepvries te hangen is ook niet echt praktisch :D Iemand een idee met welk appraat/systeem je het water onder de kamer temp kunt krijgen .. Het komt in een appart kastje langs mijn pc. dus grote maakt niet zoveel uit. (natuurlijk geen ding van 2 x2 meter :) ) En oh ja het moet een gesloten circuit worden dus geen bong ofzo waar je de hele tijd water bij moet gooien en wat open is van boven :) Ik zat zelf te denken aan een element uit zon waterkoel ding wat je altijd in winkels ziet staan waar je een glaasje water kunt nemen als je zus/vriendin weer eeuwig aan het passen zijn :r

BVD K03K

Member of QU|CCC Sub team Lilacgrazer&K03(K)

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-05 15:11

Sick Nick

Drop the top!

Kan op 1 manier als je niet met een vriezer/koelkast aan de gang wilt. Met een compressor. Maar dat gebruikt enorm veel stroom en is erg duur. Kan je beter gewoon kamertemp. gebruiken. 25 graden werkt gewoon goed als koeling hoor.

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-05 20:49

scorpionv

This space for rent

Eerst met een dikke radiator je koelwater weer op kamertemp zien te krijgen, en dan vervolgens de boel pas kouder maken met een koelkast. Ofwel, volgorde: CPU->Radiator->Koelkast met reservoir->pomp->CPU

Fun while it lasted: World Community Grid!

Verwijderd

met een koeltoren lukt het ook wel 8-)

Verwijderd

En dan wel antivries gebruiken ;)

Verwijderd

Op donderdag 16 augustus 2001 00:36 schreef scorpionv het volgende:
Eerst met een dikke radiator je koelwater weer op kamertemp zien te krijgen, en dan vervolgens de boel pas kouder maken met een koelkast. Ofwel, volgorde: CPU->Radiator->Koelkast met reservoir->pomp->CPU
Jah das handig, eerst gaan we er ff van uit dat je je water op een graad of 7 hebt (koelkast temp) dan pompen we dat water door een cpu-koelblok.. De temperatuur stijgt dan al naar een graad of 8~9, dan halen we het door een radiator, waar je het fijnverdeelde water VERWARMT met wat heerlijke lucht van een graad of 20. Water moet namelijk veel energie opnemen wil het een beetje warm worden.

Je hebt echt een hekel aan die koelkast van je of niet?

Verder is er geen koelkast/vriezer of wat dan ook die het tegen een T-bird met dikke peltier op kan nemen, u zult met een industrieele ijsmachine moeten komen ofzo. Die kunnen best klein hoor, neem bijvoorbeeld zo'n ding dat ijsblokjes maakt, die zijn ongeveer 50x20x20 groot ( cm wel te verstaan ) als je dan die ijsblokjes in je recervoir gooit. En z'on apparaat heb ik wel eens om de 5 min 2 liter water in ijsblokjes doen zien veranderen.

p.s. topicstarten, voor het tekoelen vermogen moet je je peltier ( 172 ) + het vermogen van je proc pakken ( 80+ voor een dikke T-bird op hoog voltage )

• Koekie007
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-04 19:30

Koekie007

Soms maar niet altijd ....

Topicstarter
Het water rond de 12 graden krijgen zou het ideaalste zijn :)

Member of QU|CCC Sub team Lilacgrazer&K03(K)

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Op donderdag 16 augustus 2001 01:05 schreef The Rapier het volgende:

[..]

Jah das handig, eerst gaan we er ff van uit dat je je water op een graad of 7 hebt (koelkast temp) dan pompen we dat water door een cpu-koelblok.. De temperatuur stijgt dan al naar een graad of 8~9, dan halen we het door een radiator, waar je het fijnverdeelde water VERWARMT met wat heerlijke lucht van een graad of 20. Water moet namelijk veel energie opnemen wil het een beetje warm worden.

Je hebt echt een hekel aan die koelkast van je of niet?
En jij snapt er niet veel van he? Laten we stellen dat de Duron/Tbird + peltier 150W warmte aan het water afgeeft.
De koelkast in het beste geval 100W (Kou dan). Startemperatuur van het water is dan kamertemp, gaat door de koelkast, wordt "100W" kouder, warmt daarna "150W" op door de pelt. Dan is je uitgaande water uit het koelblok warmer dan kamertemp. Ofwel, je moet dat weer eerst op kamertemp zien te krijgen met een radiator.

Verwijderd

Het kan wel met een bong; wat je moet doen is een gesloten koelsysteem op de processor en dat systeem koelen met water dat via de bong (koeltoren) wordt gekoeld.
Een echte warmtewisselaar

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 10:48
Ik weet niet of jullie met die koeltoren hetzelfde bedoelen, maar er is ooit een topic geweest waarbij een simpele manier werd beschreven om dit te doen.. Gewoon je water op een doek laten vallen zodat het een beetje verneveld werd. Daaronder een fan, zodat het vernevelde water koud geblazen werd voordat het terug in het reservoir viel..

Ik zal es gaan zoeken of ik nog een link naar dat topic kan vinden (of dat het verdwenen is in BC3)..

Verwijderd

Eehm een koelkast kan dus makkelijk 172 watt afvoeren....
Heb je wel last van het gezoem van de koelkast hele dagen :D

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Anders bestel je een fles Vloeibare stikstof, daar kan je wel even mee vooruit.

FF serieus, dit is toch idioot? watet op kamer T koelt, afhankelijk van de delta T, m..i. echt wel afdoende hoor.

Je hebt trouwens ook va die mini-freezers (bv in een auto.
De koelelementen hierin zijn volgens mij ideaal voor de situatie die jij beschrijft.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

• Twynn
  • Laatst online: 14-05 10:48
Hmmzz.. een post editen met de nieuwe topix gaat dus ook niet meer goed :(

Naja, ik heb effe gezocht, maar ik kan het goede topic niet meer vinden.. Zal wel verdwenen zijn met bc3..

Maar ik weet inmiddels wel weer dat het principe waar ik het over had inderdaad de bovengenoemde bong-koeling is.. Dat is dus wel te doen.. Alleen geeft het wel meer herrie, en je moet regelmatig water bijvullen omdat er ook een gedeelte verdampt.. Systeem kan ook gemaakt worden met een douchekop o.i.d.

Overigens over die 172W.. Dat is dus NIET de energie die door het water gekoeld moet worden.. Je vergeet namelijk de hitte die de Tbird zelf nog opwekt.. En een 172W peltier-element kan 172W aan warmte verpompen van de koude naar de warme kant.. Daarbij gebruikt het ding zelf ook nog energie. Voor 172W heb je iets van 24V bij 11A nodig, dus meer dan 250W.. Tel daar nog eens 80W bij op voor de tbird, en je zit al dik boven de 300W.. Laat dat een koelkast maar eens afvoeren!!!

Verwijderd

Heb iets gevonden dat op een koeltoren lijkt, deze houd water ongeveer 4 graden onder de omgevingstemperatuur:

Afbeeldingslocatie: http://www.watercooled.tmfweb.nl/toren.JPG

uitleg staat op Het waterkoelingsforum

misschien heb je er wat aan :) (is van Silenzer_nl, die hierboven ook al gepost heeft :9 )

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 18:18
Op donderdag 16 augustus 2001 01:06 schreef Koekie007 het volgende:
Het water rond de 12 graden krijgen zou het ideaalste zijn :)
's avonds kun je je waterbakje buiten zetten als de slangen lang genoeg zijn

ach...in een volgend leven lach je er om!

• AtomicShockwave
  • Laatst online: 18-05 19:44

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

proberen ergens zon mini koelkastje op de kop te tikken, en dan het zooitje eruitslopen, best te doen denk ik

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-05 17:26
Volgens mij kan je gewoon uit zo'n minikoelkast de deur eruit slopen en daar plexi oid tegenaan plakken. Daar gooi je dan je radiator of reservoir in. De lijdingen gooi je door het plexi. Volgens mij moet dat best werken. Je moet alleen een goedkope koelkast op de kop tikken.

• Gizz
  • Laatst online: 15:40

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Let wel ff op met die mini-koelkastjes, veel van die dingen gebruiken een simpele peltier om je blikjes en weet ik veel wat koel te houden. Dat is natuurlijk nooit genoeg om een 172watt peltier + cpu te gaan koelen :{

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Wollige
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
Je moet maar eens even kijken op frostyfox.com Daar gebruiken ze een warmte wisselaar die het koelwater koelt met behulp van 6 peltiers. Altijd fun die site :)

Verwijderd

Op vrijdag 17 augustus 2001 14:25 schreef Wollige het volgende:
Je moet maar eens even kijken op frostyfox.com Daar gebruiken ze een warmte wisselaar die het koelwater koelt met behulp van 6 peltiers. Altijd fun die site :)
Volges mij is dat dus juist niet de methode zoals Gizz al opmerkte... Die peltiers gebruiken natuurlijk zelf ook weer stroom, dus nog meer warmte die weer afgevoerd moet worden. Dan zit je in een cyclus: warmte afvoeren met peltier, die warmte+warmte van peltier weer afvoeren met een grotere peltier, enz. Dan heb je strax nog een airco op je kamer nodig omdat je zo'n geweldige setup heeft die 1000 watt verstookt om je processor chill te houden! Koop dan gelijk zo'n Kreotech case zou ik zeggen...

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
met een dubbele kringloop met peltiers ben je veel kosten aan stroom kwijt. Als je dat iets boeit.

een koeltoren of grote koelkast zit er kwa grote niet in voor jouw. i.v.m met lANs.

Dus het ijsblokjesmachine. Moet je wel ff zo'n ding goedkoop zien te vinden.

• Wollige
ach kom 6x 36 watt peltiers zijn volgens mij best wel te koelen met een batterij (stille) ventilatoren en een (of meer) goede heatsink(s). En breng ons nou niet op ideeen om dubbele waterkringlopen en vrachtwagen radiateurs te gaan gebruiken want straks doen we dat ook nog !

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:47

Epsilon

Op vrijdag 17 augustus 2001 13:10 schreef pdb het volgende:
Heb iets gevonden dat op een koeltoren lijkt, deze houd water ongeveer 4 graden onder de omgevingstemperatuur:

[afbeelding]

uitleg staat op Het waterkoelingsforum

misschien heb je er wat aan :) (is van Silenzer_nl, die hierboven ook al gepost heeft :9 )
het effect is goed, alleen je zit met lawaai en verdampend water :(

wat je WEL kan doen is dit: (geen stille oplossing)
je neemt een slot A alpha koeler. Daaronder maak je 2 72 watt peltiers. Deze peltiers maak je op een koper waterreservoir vast.
dus volgorde:

reservoir met pelts - CPU - radiator - reservoir met pelts

het is natuurlijk NIET de bedoeling dat je die pelts weer gaat waterkoelen met het zelfde systeem, want dan raakt het einde zoek.

• Epsilon

Epsilon

Op vrijdag 17 augustus 2001 22:18 schreef Wollige het volgende:
ach kom 6x 36 watt peltiers zijn volgens mij best wel te koelen met een batterij (stille) ventilatoren en een (of meer) goede heatsink(s). En breng ons nou niet op ideeen om dubbele waterkringlopen en vrachtwagen radiateurs te gaan gebruiken want straks doen we dat ook nog !
batterij????
50 watt is veel hoor,
een accu voor een RC boot (4,8-12v) laten we 4,8v nemen, heeft een inhoud van 1,5Ah.
ff simpel rekensommetje : 4,8x1,5 =7,2Watt*uur

das dus niet te doen
dan worden grote NiMH accu's noodzakelijk, deze kosten 500,- ofzo voor een 20Ah versie op 7,2v
zeg 500,- voor een 30Ah op 12v (das 48Watt*uur)
jij hebt 6x50 watt=300 watt stroom nodig
dan doe je dus 48/300=0,16 uur = 9,6 min met 1 accu en dan is tie weer leeg.

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Op vrijdag 17 augustus 2001 23:27 schreef epsilon het volgende:

[..]

batterij????
50 watt is veel hoor,
een accu voor een RC boot (4,8-12v) laten we 4,8v nemen, heeft een inhoud van 1,5Ah.
ff simpel rekensommetje : 4,8x1,5 =7,2Watt*uur

das dus niet te doen
dan worden grote NiMH accu's noodzakelijk, deze kosten 500,- ofzo voor een 20Ah versie op 7,2v
zeg 500,- voor een 30Ah op 12v (das 48Watt*uur)
jij hebt 6x50 watt=300 watt stroom nodig
dan doe je dus 48/300=0,16 uur = 9,6 min met 1 accu en dan is tie weer leeg.
:) ROFL, hij bedoelt volgens mij batterij in de zin van: een batterij geschut, ofwel een groep geschut.

• Wollige
Precies een groep van fans. Even voor de duidelijkheid:
Koekie007 zei dat hij een gesloten systeem wil, dus geen bong (dat is dus de naam voor die "open riool koeling" waarin water wordt verdampt om het te koelen). Een oplossing met peltiers is dan nog niet zo gek hoor.
Je neemt een groot blok aluminium waar je water door laat stromen en plakt er een stuk of wat peltier elementen tegenaan met de koude kan natuurlijk. En die peltiers koel je aan de warme kant met standaard heatsinks bv. Een peltier van 36 Watt produceert toch ongeveer evenveel warmte als een Duron 700 op het standaard voltage. Dus zo'n heatsink zou moeten volstaan per peltier. Daar kun je het water heus lekker mee afkoelen hoor ! Haal de antivries er maar vast bij ! >:)

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
IS het heel moeilijk om dit te bedenken:
Je maakt het een gesloten systeem, waarin een koelvloeistof rondloopt van een graad of 0 ofzo.
Dit systeem had je op temperatuur met een peltier, of meerdere, afhankelijk van het vermogen. Achter deze peltiers hang je weer een waterkoeling die je netjes lucht gekoeld maakt met een radiator.
(In de winter binnenhangen, in de zomer gewoon buiten hangen)
Je krijgt dan:

CPU | Koelvloeistof (rond de 0C) | Peltier (koude kant)
Dat is deel 1.

Peltier (warme kant 60C? ) | waterkoeling | radiator/lucht (30C)
Dat is deel 2.

Dan ben je je warmte gewoon buiten kwijt, je tweede deel zal redelijk warm worden, maar zolang die onder de 60-80C blijft zal je Peltier aan de andere kant nog in de buurt blijven van 0C

Dit systeem kost daarnaast niet erg veel, en het is makkelijk op wat grotere schaal te bouwen, aangezien het groteste onderdeel : de radiator, gewoon op een andere plaats kan zijn, met wat tuinslang kun je die zo naar het dak toe leiden.

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

D'r is zo'n jongens die hier ook rond hang die eens een hele vette mod had gemaakt, hij had het koel element uit zo'n cola-automaat om zijn water te koelen..
Volgens mij gebruikte ie ook koel vloeistof..
Hij had zo'n brede zwart met blauwe kast...
Misschien dat hij je wat tips kan geven..

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• Epsilon

Epsilon

Op zaterdag 18 augustus 2001 02:12 schreef Wollige het volgende:
Precies een groep van fans. Even voor de duidelijkheid:
Koekie007 zei dat hij een gesloten systeem wil, dus geen bong (dat is dus de naam voor die "open riool koeling" waarin water wordt verdampt om het te koelen). Een oplossing met peltiers is dan nog niet zo gek hoor.
Je neemt een groot blok aluminium waar je water door laat stromen en plakt er een stuk of wat peltier elementen tegenaan met de koude kan natuurlijk. En die peltiers koel je aan de warme kant met standaard heatsinks bv. Een peltier van 36 Watt produceert toch ongeveer evenveel warmte als een Duron 700 op het standaard voltage. Dus zo'n heatsink zou moeten volstaan per peltier. Daar kun je het water heus lekker mee afkoelen hoor ! Haal de antivries er maar vast bij ! >:)
nee dit kan niet
want er is meer warmte in het water als dat die peltier afvoerd met als gevolg dat warm en koud omwisselen
en zo het alleen maar warmer maakt |:(

• Epsilon

Epsilon

Op zaterdag 18 augustus 2001 14:05 schreef TheGhostInc het volgende:
IS het heel moeilijk om dit te bedenken:
Je maakt het een gesloten systeem, waarin een koelvloeistof rondloopt van een graad of 0 ofzo.
Dit systeem had je op temperatuur met een peltier, of meerdere, afhankelijk van het vermogen. Achter deze peltiers hang je weer een waterkoeling die je netjes lucht gekoeld maakt met een radiator.
(In de winter binnenhangen, in de zomer gewoon buiten hangen)
Je krijgt dan:

CPU | Koelvloeistof (rond de 0C) | Peltier (koude kant)
Dat is deel 1.

Peltier (warme kant 60C? ) | waterkoeling | radiator/lucht (30C)
Dat is deel 2.

Dan ben je je warmte gewoon buiten kwijt, je tweede deel zal redelijk warm worden, maar zolang die onder de 60-80C blijft zal je Peltier aan de andere kant nog in de buurt blijven van 0C

Dit systeem kost daarnaast niet erg veel, en het is makkelijk op wat grotere schaal te bouwen, aangezien het groteste onderdeel : de radiator, gewoon op een andere plaats kan zijn, met wat tuinslang kun je die zo naar het dak toe leiden.
hollee
wat zijn jullie toch moeilijk aan het doen ook he!
je neemt een 120 watt peltier
daar bovenop toe je een koperen plaat die plaats heeft voor 2 pelts. Hierbovenop doe je 2x 156 watt pelt. en hierbovenop weer je waterkoeling.

dit is het peltier stacking principe

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
warmte wisselaar
kost wel een hoop stroom en is veel werk om te maken en je hebt veel pelts nodig.

• Wollige
Op zaterdag 18 augustus 2001 15:35 schreef epsilon het volgende:
hollee
wat zijn jullie toch moeilijk aan het doen ook he!
je neemt een 120 watt peltier
daar bovenop toe je een koperen plaat die plaats heeft voor 2 pelts. Hierbovenop doe je 2x 156 watt pelt. en hierbovenop weer je waterkoeling.

dit is het peltier stacking principe
Wij houden ons aan de gestelde vraag in deze thread: hoe kan ik het koelwater tot onder kamertemperatuur krijgen. En dat er andere oplossingen zijn om de cpu kouder te maken, dat is hier natuurlijk bekend.
En dat je ook niets ziet in die warmte wisselaar met meerdere peltiers kan ik niet helpen, je moet toch echt eens op die pagina van frostyfox kijken naar hoe het is uitgevoerd, misschien dat je dan inziet dat het wel werkt en dat 6x36 Watt peltiers best je koelwater kunnen koelen.

• Chello200
  • Laatst online: 24-04 16:10
Stikstof ?? :P

dikzak

Verwijderd

Meerdere pelts, al dan niet gestackt, vind ik geen oplossing. 't VREET stroom, en produceert dus een flinke berg hitte.

Een compressorsysteem lijkt me de beste oplossing. Heeft er iemand ervaring met bierkoelers? Daar gaat lauw bier in (uit het fust), en er komt koud bier uit. Gewoon inline dus. En er blijft ook koud bier uitkomen, zelfs op een studentenfeest waar de tap continu openstaat.

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Ik heb ook eens met iemand gepraat die mij aanraadde een bierkoeler te gebruiken. Maar hij kon me ook vertellen dat die dingen DUUR zijn. Zelfs ALS je er 2e hands aan zou kunnen komen kosten die dingen schijnbaar meer geld als een studentje kan betalen.

Geen inspiratie

Pagina: 1