Macbook pro 2016 Keyboard en trackpad probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rominick
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-09 15:34
Ik zal het probleem zo goed mogelijk proberen te beschrijven en te zeggen wat ik heb uitgevoerd/geprobeerd.

Ik gebruik voor mijn opleiding een macbook pro 2016 15". Sinds sinds maandag 29/3/2021 werkt opeens mijn toetsenbord en trackpad niet meer. M'n touchbar werkt nog wel raar genoeg. Ik gebruik de laptop eigenlijk 1 keer per week en dan gaat hij weer tot de volgende maandag in de hoes en in de kast.

Wat ik vermoed
Ik vermoed dat bij de update van de nieuwste big sur beta iets niet is goed gegaan en mogelijk daar iets mee heeft te maken.

Wat ik heb gedaan
Als eerste heb ik de mac herstart, dat mocht niet baten en deed alsnog niks.
Daarna heb ik met een extern toetsenbord in veilige modus gestart -> nog steeds niks.
Vervolgens de smc en nvram gereset -> dat deed ook niks.
Vervolgens dacht ik van ik haal de bèta eraf en zet de normale big sur erop -> deed ook niks.
Vervolgens heb ik een recovery gedaan naar Sierra (origineel geleverd bij de mac) -> ook daar deed hij het niet meer.
Maar bij allen hierboven: met een externe muis en toetsenbord kan ik wel de mac gebruiken.

Overige informatie
De software die ik gebruik zijn: Microsoft teams en safari voor de rest is de mac leeg.
Ik heb wel in (volgens mij uit mijn hoofd) in september een nieuwe topcase gehad omdat bepaalde toetsen dubbel registreerden. Maar ik vind het vreemd dat hij een half jaar perfect werkt en opeens alles ermee stopt? Heb daarvoor amac (via Apple reparatieprogramma daar in aanmerking gekomen) de topcase kosteloos vervangen, maar die zeggen maar 60 dagen garantie te geven op hun reparaties.

Zijn er toevallig nog andere oplossingen die ik kan proberen? Of kan ik de rechtsbijstand inschakelen vanwege 60 dagen garantie op een laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:50

nelizmastr

Goed wies kapot

Reparatie is niet gelijk aan een nieuwe laptop, het ding is intussen ook meer dan 4 jaar oud, dus heel veel heb je vrees ik niet om af te dwingen.

Dat gezegd hebbende, de 2016 MacBook Pro is een bagger product met veel kwalen. Ik zou er geen euro meer in steken en sparen voor een vervanger (minimaal een 2020 model, ben je van dat bagger toetsenbord af).

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07:32
Eventueel kijken op de site van de consumentenbond mbt garantie buiten de garantietermijn.

Ik meen ergens te hebben gelezen dat bepaalde producten deugdelijk moeten zijn, dus dat je er in ieder geval 5 jaar mee vooruit moest kunnen.

Wie weet valt je laptop daar ook onder en kom je daar misschien verder mee?

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rominick
nelizmastr schreef op zondag 4 april 2021 @ 08:25:
Reparatie is niet gelijk aan een nieuwe laptop, het ding is intussen ook meer dan 4 jaar oud, dus heel veel heb je vrees ik niet om af te dwingen.

Dat gezegd hebbende, de 2016 MacBook Pro is een bagger product met veel kwalen. Ik zou er geen euro meer in steken en sparen voor een vervanger (minimaal een 2020 model, ben je van dat bagger toetsenbord af).
Ik ben het met je eens dat de 2016 echt een k*t toetsenbord heeft, maar het werkte op zich wel prima met wat ik ermee deed. Voor videocalls in teams en af en toe wat opdrachten maken. De mac had jaren in de kast gelegen sinds aankoop, omdat het om een vervanger ging. Dat als er een mac mee ophield ik deze kon gebruiken tot die ander gefixt is. Sinds mid 2020 de oudere verkocht en gebruik nu deze. De accu had ook maar 30 cycli op z'n naam en is in eind 2020 vervangen vanwege plakkende toets. Alleen na ongeveer half jaar deed opeens het toetsenbord en trackpad niks meer.

Ik ben zelf aan het wachten op een een leuke deal op een m1. Denk dat een air voor af en toe videobewerken naast het circuit en schoolwerk wel voldoende moet zijn.
RazorMaron schreef op zondag 4 april 2021 @ 08:32:
Eventueel kijken op de site van de consumentenbond mbt garantie buiten de garantietermijn.

Ik meen ergens te hebben gelezen dat bepaalde producten deugdelijk moeten zijn, dus dat je er in ieder geval 5 jaar mee vooruit moest kunnen.

Wie weet valt je laptop daar ook onder en kom je daar misschien verder mee?
Ik lees inderdaad over de 5 jaar en de laptop is nog 4 jaar. Ik zou dan eigenlijk de consumenten moeten bellen in wat voor situatie ik zit. Ik dacht dat je ongeveer 1 jaar garantie had op reparaties. Wat ik lees op de site van de consumentenbond: "Gaat een product eerder kapot dan je mag verwachten? Dan heb je recht op gratis reparatie of een vervangend product.". Alleen weet ik niet of dit ook geld op reparaties die binnen apple zijn uitgevoerd. Dit gaat over een product die gekocht is en niet over een reparatie.

Maar misschien is er een kabel vanbinnen losgekomen omdat de vergeten zijn het clipje te sluiten van een flex cable?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07:32
Ook al ligt het aan de flex cable, als je er zelf aan kloot is je garantie in de meeste gevallen weg. Apple is daar heel streng/gevoelig voor.

Gewoon laten zoals het is en kijken wat je rechten zijn mbt de consumentenbond.

Als je product is stuk gegaan in die 5 jaar, Apple hem vervolgens heeft gefixt en hij gaat wederom stuk in die 5 jaar, heb jij denk ik zelfs meer voetstuk om op te staan.

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rominick
RazorMaron schreef op zondag 4 april 2021 @ 14:31:
Ook al ligt het aan de flex cable, als je er zelf aan kloot is je garantie in de meeste gevallen weg. Apple is daar heel streng/gevoelig voor.

Gewoon laten zoals het is en kijken wat je rechten zijn mbt de consumentenbond.

Als je product is stuk gegaan in die 5 jaar, Apple hem vervolgens heeft gefixt en hij gaat wederom stuk in die 5 jaar, heb jij denk ik zelfs meer voetstuk om op te staan.
Dan ga ik zeker een melding maken bij de consumentenbond, mede omdat de laptop op toetsenbord na bijna nieuw was en na een reparatie van Apple hij het na 6 maanden de geest geeft. Ik ga eens kijken of ik wel in aanmerking kom en anders is het pech en zal ik moeten kijken voor wat anders.
Pagina: 1