Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rinaldop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-12-2023
Beste forumlezers,

Misschien is er iemand hier die mij op weg kan helpen?

Wat mij in Domoticz wel lukt: een dummy switch instellen met daarin een link naar een homewizard schakelaar, met behulp van een HTTP://ipadres, wachtwoord, etc. opdracht, maar, dat wil mij in Home assistant niet lukken.

Ik heb HASS geinstalleerd op mijn Synology NAS, HASS is dan als "core" geinstalleerd. Ik kan dan niet als supervisor het programma bewerken, heb ik al ondervonden.
Ik vind het een lastig programma dat HASS, Dockers, YAML, etc. Het moet toch mogelijk zijn om dat ergens voor elkaar te krijgen zonder dat ik in die configuratie file moet gaan zitten rommelen, die ik overigens ook nergens kan vinden in mijn NAS.

En ja, ik weet dat het waarschijnlijk handiger is om HASS op een Raspberry pi te draaien, maar ik heb nou eenmaal deze Synology, en wil het vooralsnog eerst eens daar op laten draaien.

Dus mijn vraag is, hoe maak ik een Dummy switch in HASS core, zonder in een config file te hoeven rommelen?

Beste antwoord (via Rinaldop op 27-04-2021 18:41)

• Briggy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-08-2024

Briggy

No Xpectations

De waarde uitlezen kan met: value_template: '{{ value_json.response.preset }}'

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 15:07

Kvn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Samba share instellen op je nas.
Dan kan je gewoon de config files aanpassen van HA

Ik draai ook hassio op virtual machine manager en kan gewoon alle bestanden aanpassen
https://gh2home.nl/homeas...in-a-virtual-machine-vmm/

Verder kan je met node-red ook alles bereiken (mooie koppeling tussen vanalles)

Domoticz is "wat toegankelijker" dan HA met sommige zaken. Het is maar net waar je, je het prettigst bij voelt.
Ik heb beiden, maar ik kijk/doe tegenwoordig meer op HA dan op/met domoticz.

[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-04-2021 23:13 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rinaldop
Uiteraard heb ik dat gegoogled.
Maar er is blijkbaar niemand die de "core" versie draait en de http switchen hier werkend op heeft gekregen, zonder in config files te hebben moeten spitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rinaldop
Inmiddels een paar weken verder en iets meer kennis vergaard over Home Assistant. Heb het inmiddels draaien op een HP thin client, en alle Homewizard schakelaars werkend met de volgende routine in de configuration.yaml :

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- platform: command_line
    switches:
      vswitch0:
        command_on: curl "http://ipadres/password/sw/0/on"
        command_off: curl "http://ipadres/password/sw/0/off"
        command_state: curl "http://ipadres/password/get-status"
        value_template: '{{ value_json.response.switches[0].status=="on" }}'
        friendly_name: Eetkamer
      vswitch1:
        command_on: curl "http://ipadres/password/sw/1/on"
        command_off: curl "http://ipadres/password/sw/1/off"
        command_state: curl "http://ipadres/password/get-status"
        value_template: '{{ value_json.response.switches[1].status=="on" }}'
        friendly_name: Zitkamer
etc.etc.etc.

De get-status opdracht naar de homewizard geeft het volgende als terugmelding :

code:
1
{"status": "ok", "version": "3.403", "request": {"route": "/get-status" }, "response": {"preset":0,"time":"2021-04-27 08:04","switches":[{"id":0,"type":"switch","status":"off"},{"id":1,"type":"switch","status":"off"},{"id":2,"type":"switch","status":"off"},{"id":3,"type":"switch","status":"off"},{"id":4,"type":"switch","status":"off"},{"id":5,"type":"switch","status":"off"},{"id":6,"type":"switch","status":"off"},{"id":7,"type":"switch","status":"off"},{"id":8,"type":"switch","status":"off"},{"id":9,"type":"switch","status":"off"},{"id":10,"type":"switch","status":"off"},{"id":11,"type":"dimmer","status":"off","dimlevel":0},{"id":12,"type":"switch","status":"on"},{"id":13,"type":"switch","status":"on"}],"uvmeters":[],"windmeters":[],"rainmeters":[],"thermometers":[{"id":0,"favorite":"no"},{"id":1,"te":4.6,"hu":69,"favorite":"no"}],"weatherdisplays":[], "energymeters": [], "energylinks": [], "heatlinks": [], "kakusensors": [{"id":0,"status":null,"timestamp":"00:00"},{"id":1,"status":"no","timestamp":"07:53"},{"id":2,"status":"no","timestamp":"20:26"},{"id":3,"status":"no","timestamp":"07:40"},{"id":4,"status":"no","timestamp":"07:50"},{"id":5,"status":"no","timestamp":"11:22"},{"id":6,"status":"no","timestamp":"00:00"},{"id":7,"status":"no","timestamp":"16:18"},{"id":8,"status":null,"timestamp":"00:00"},{"id":9,"status":"no","timestamp":"06:54"}]}}

De opdrachtregel "value_template: '{{ value_json.response.switches[1].status=="on" }}'" haalt de status op van switch 1 en plakt hier een on or off aan.

Maar, is er iemand hier die mij op weg kan helpen hoe ik de status kan uitlezen van de preset? Die kan 4 mogelijkheden hebben, nl : 0,1,2 en 3.

Graag code tags gebruiken

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 27-04-2021 10:52 . Reden: code tags teogevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 22:47

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
De presets zou je op dezelfde manier moeten kunnen uitlezen met de command line sensor.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Briggy

Briggy

No Xpectations

De waarde uitlezen kan met: value_template: '{{ value_json.response.preset }}'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rinaldop
Dat werkt!

>YAML
sensor:
- platform: command_line
name: "schema van Homewizard"
command: curl "http://ip adres homewizard/password/get-status"
value_template: '{{ value_json.response.preset }}'

Ik krijg nu een waarde 0,1,2 of 3 al naar gelang hoe de ingestelde HOME, AWAY, SLEEP, VACATION functie is ingesteld op de Homewizard.

Ik heb wel het idee dat bij het telkens bij iedere switch en sensor aanroepen van het GET-STATUS commando naar de Homewizard dit enorm vertragend werkt.

Zou het mogelijk zijn om met 1 GET-STATUS aanroep hier alle switchen en sensors van data te voorzien?

[ Voor 3% gewijzigd door Rinaldop op 27-04-2021 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Briggy

Briggy

No Xpectations

Ik heb dat zelf ook gedaan.
Ik zet de hele get-status in een sensor en gebruik die dan.
code:
1
2
3
4
5
6
  - platform: rest
    name: hwstatus
    resource: ip-adres/wachtwoord/get-status
    value_template: 'OK'
    json_attributes:
      - response

Voorbeeld:
code:
1
 value_template: '{{ states.sensor.hwstatus.attributes.response.switches[33].status == "on" }}'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rinaldop
Ah, dat is mooi zeg.

Ik heb nu idd 1 sensor genaamd hwstatus gekregen met de status van alle sensoren en switches van de homewizard !

Maar, veel verder rijkt mijn kennis nog niet. Kun je mij verder op weg helpen met hoe ik dan van bv , switch[1] of kakusensor[1], een switch of sensor kan maken en gebruiken in home assistant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Een switch heb je nu toch al voor elkaar? Die kan zeker niet via een enkele sensor doen want je moet sturen.

Voor de sensoren gebruik je verder ook de sensor van @Briggy en kan je daarna template sensoren aanmaken.
YAML:
1
2
3
4
5
6
sensor:
  - platform: template
    sensors:
      kakusensors1:
        friendly_name: "Kakusensors 1 "
        value_template: "{{ state_attr('sensor.hwstatus', 'response').kakusensors[1].status }}"

Of als status alleen yes/no is en je er dus een binaire sensor voor zou kunnen pakken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
binary_sensor:
    sensors:
      kakusensors1:
        friendly_name: "Kakusensors 1"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.hwstatus', 'response').kakusensors[1].status == 'yes' }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rinaldop
Een switch had ik al voor elkaar. Maar bij mijn virtuele switchen wordt voor iedere positie van de switch de get_status van de Homewizard opgevraagd.

Het leek mij handiger om 1x die status op te vragen en die in een sensor te plaatsen en dan voor iedere switch de status te laten kijken naar deze sensor.

Het aansturen van de switch zal ,denk ik, gewoon via een HTTP command_on/off moeten, maar het uitlezen van de status dan niet via een get_status, maar door de sensor uit te lezen van @Briggy

En dat is wat mij nog niet is gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rinaldop
Met behulp van de eerder genoemde hwstatus sensor van @Briggy kan ik nu al mijn sensoren uitlezen door :

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
binary_sensor:
    sensors:
      kakusensors0:
        friendly_name: "Rookdetektor"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.hwstatus', 'response').kakusensors[0].status == 'yes' }}"
      kakusensors1:
        friendly_name: "beweging Eetkamer"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.hwstatus', 'response').kakusensors[1].status == 'yes' }}"
etc etc.

Maar het lukt mij niet om bij mijn switchen een terugmelding te krijgen van de hwstatus sensor.

Ik gebruik dit :

YAML:
1
2
3
4
5
vswitch0:
        command_on: curl "ipadres/wachtwoord/sw/0/on"
        command_off: curl "ipadres/wachtwoord/sw/0/off"
        value_template: '{{ states.sensor.hwstatus.attributes.response.switches[0].status == "on" }}'
        friendly_name: Test eetkamer licht

Kan de switch dus wel on/off zetten, maar de terugmelding werkt niet. Als de switch op een andere manier uitgaat - door bv. de homewizard zelf - komt dit niet door in home assistant.

Iemand een idee?

@Rinaldop Nogmaals verzoek om code in code-tags te plaatsen. Zie hiervoor het FAQ.

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 29-04-2021 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Zie je de 'sensor.hwstatus' wel wijzigen na het schakelen van een schakelaar?

Verder geen ervaring met RESTful sensors. @Briggy Zouden die gewoon vanzelf moeten updaten of moet je daar een update van forceren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Briggy

Briggy

No Xpectations

Als je onderstaande gebruikt dan verandert de waarde wel,
het kan alleen soms even duren (afhankelijk van de scan interval)
omdat de sensor natuurlijk niet elke seconde update.

code:
1
2
3
4
5
6
7
'
vswitch0:
        command_on: curl "ipadres/wachtwoord/sw/0/on"
        command_off: curl "ipadres/wachtwoord/sw/0/off"
        command_state: 'true'
        value_template: '{{ states.sensor.hwstatus.attributes.response.switches[0].status == "on" }}'
        friendly_name: Test eetkamer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rinaldop
Hier ben ik superblij mee @Briggy !!
Het werkt nu, zonder voor iedere switch iedere keer de get-status te moeten aanroepen!

Hardstikke bedankt dat je tijd hebt gestoken in mijn "probleem".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingQ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-08-2024
Hi!

Sinds kort ook met Home assistant bezig.
En ik zou ook graag de oude Homewizard hierin willen integreren. Ik heb het wel voor elkaar om de switches toe te voegen. Maar de dimmers is een ander verhaal!

Kan iemand daarbij helpen? Liefst in YAML...

Grote dank!
Pagina: 1