Vraag over plus en min speaker kabel.

Pagina: 1
Acties:
  • 3.671 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urno
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19-10-2022
Mijn vraag
ik heb een bose 5.1 seround sound set. Om de speakers aan de set aan te sluiten maakt bose hier gebruik van tulp naar speak kabel kabels. Dus de ene kant is een tulp en de andere kant zijn gewoon twee losse draadjes (als het ware afgeknipt) nu wil ik deze dus op speakers aansluiten en die hebben natuurlijk een plus en min aansluiting. Maar ik kan er maar niet uitkomen welke de plus en welke de min kant is. De kabels zijn namelijk volledig grijs zonder enige aanwijzing.

Relevante software en hardware die ik gebruik
ik heb een bose lifestyle 18 series III geluidssysteem set. En gewoon de bijbehorende speakers.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al op internet gezocht maar ik kan alleen antwoorden vinden voor het aansluiten van gewone kabels.

Heeft iemand een idee hoe ik er achter kan komen welke kabel plus of min is? Alvast bedankt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j5Vhufac_T87QehcOt0vxQdBHw4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oqbpMgdY7TTRd0RD6ffXdil8.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als er geen kleurverschil is tussen de kabels, dan heb je een multimeter nodig om ze door te meten.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DOA
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

DOA

volgens mij zie ik een grote groef/rand op de plus ader van de kabel, of lijkt dat maar zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urno
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19-10-2022
@Diederik bedankt, en als je die niet hebt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:26
Je ziet op de foto het relief lopen op het rechterstuk. Dat is de min-draad.

[ Voor 5% gewijzigd door JiMiHeNdRiX op 02-04-2021 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:01
Urno schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:29:
Batterij en fietslampje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:25

JvS

Ik heb hem zelf ook

Urno schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:29:
Gewoon alle speakers hetzelfde aansluiten, dan is het prima. Heel misschien integreert de sub iets minder met de fronts dan. Alles moet 'in fase' aangesloten zitten. Maakt niet uit of alle speakers 'goed' of alle speakers 'verkeerd' zijn. Als ze maar allemaal hetzelfde zijn.

Overigens is in mijn wereld de kabel met het groefje, het streepje of de rode altijd de plus. Maar echt veel maakt het niet uit. Je kan ook gewoon twee speakers aansluiten en luisteren. Als het heel gek surrround klinkt, dan zijn ze uit fase.

Zo kan je ze allemaal in fase krijgen (maar dat lukt ook door dus 'het riggeltje; bij alle speakers op de plus of op de min aan te sluiten), begin met 1 en test (in stereo) steeds ene 2e en werk zo alle speakers af.

Als je denkt dat het laag niet goed is (lijkt me sterk, integreert toch al niet echt heel goed, die sub en speakers hebben geen echte overlap in het laag), kan je alle speakers omdraaien en kijken of het beter klinkt. Stuk gaat het sowieso niet.

[ Voor 25% gewijzigd door JvS op 04-04-2021 14:25 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:04
En wat wou je daar mee bereiken? Lampje brand gewoon, ook als je hem "verkeerd om" aan zou sluiten. Een gloeilampje heeft geen echte plus en min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-06 22:33
WEBGAMING schreef op zondag 4 april 2021 @ 15:31:
[...]

En wat wou je daar mee bereiken? Lampje brand gewoon, ook als je hem "verkeerd om" aan zou sluiten. Een gloeilampje heeft geen echte plus en min.
Ik kan me wel voorstellen hoe je daarmee uit kan vogelen welk van de draden b.v. op de stift is aangesloten, maar zoals eerder vermeld is de kabel aan 1 zijde herkenbaar door ribbels, verder maakt het niet uit hoe om ze worden aangesloten als alle speakers maar het zelfde zijn aangesloten.

Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:01
Servpage schreef op zondag 4 april 2021 @ 16:29:
[...]

Ik kan me wel voorstellen hoe je daarmee uit kan vogelen welk van de draden b.v. op de stift is aangesloten, maar zoals eerder vermeld is de kabel aan 1 zijde herkenbaar door ribbels, verder maakt het niet uit hoe om ze worden aangesloten als alle speakers maar het zelfde zijn aangesloten.
Dat dus. Welke ader zit aan de stift en welke aan de huls. Batterij en lampje doet dus hetzelfde als de doorpiep functie van een multimeter. En de absolute fase kan best interessant zijn als er een sub in het spel is. Hoewel die meestal ook 180 graden te draaien is dus uiteindelijk kom je er luisterend wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor020XXX
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 02-03-2022
Ik loop al wat jaren mee, met gevolg dat daardoor veel kan gebeuren in en met het menselijk lichaam. Ik lijd aan geheugenverlies, na een ongeluk. Dan is dit forum wel fijn dat ik simpele dingen als + - van speakers kan opzoeken. Dus de verdikte draad is de min? En die kabeltjes met tekst erop geprint. Is dat dan weer de plus? Er staat bijvoorbeeld 100V. opgedrukt.
Kocht net Auna 653. Er staat op de subamp display -bt- en ik moet Wi-Fi op mijn telefoon regelen. De door Auna genoemde SSIDS zijn verschillend. Komt niet in de Wi-Fi lijst voor.
Om krankjorum van te worden.
Ik snap er niks meer van. Wil feedback versturen krijg ik "faul". Lukt ook niet.
Paniekboos. Wie kan me helpen?
Er zat een echt instructief stukje papier bij. NOT!
Gebrauchshinweißung.
Nee, simpele dingen deed ik als 8 jarige, beginnend gitarist. Veel gesoldeerd. Nu niet meer zo vaak.
Cor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-06 22:33
Je kan niet zomaar aannemen wat +/_ van de speakerkabel is, dit zal je moeten meten met een multimeter of zoals eerder verteld met een batterij en fietslampje.
Verder is het niet zo heel spannend wat plus en/of min is zolang je alle speaker maar het zelfde aansluit.

De BT melding op het display is om via BlueTooth verbinding te maken met b.v. je telefoon, heb in de gehele handleiding niets over wifi kunnen vinden.

Dit word er gezegd over het verbinden met Bluetooth.

Druk herhaaldelijk op INPUT om BT te selecteren. Activeer BT op uw mobiele apparaat en
verbinding maken met [AUNA]. Typ [0000] als u om een ​​pas wordt gevraagd
zin.
Met BT word BlueTooth bedoeld.

Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:16

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@Cor020XXX maak even een eigen topic, met een goede probleemomschrijving. Probeer de frustratie er uit te laten, dat verhoogt de leesbaarheid.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.