Vraag

• Michiel0312
  • Registratie: april 2021
  • Laatst online: 28-05 13:51
Hallo allemaal,

Ik wil graag mijn eerste desktop ooit zelf bouwen. Graag hoor ik van jullie of ik nu bepaalde zaken over het hoofd zie! Daarnaast hoe je het motherboard goed selecteert. Dan wel andere tips over mijn eerste build :)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben recent afgestudeerd en zal over een paar weken beginnen aan een onderzoekstraject. Gezien de huidige situatie omtrent COVID verwacht ik dat ik de eerste maanden veel thuis zal werken. Hiervoor wil ik een degelijke desktop gebruiken. Daarnaast wil ik nu een goede gaming desktop assembleren waarmee ik in ieder geval op 1440p / 144Hz de 'grote' games op mooie settings kan spelen; RDR2, COD etc. Daarnaast wil ik eigenlijk nu een desktop bouwen waarmee ik de komende jaren eigenlijk nog steeds de hogere settings mee kan spelen.

Ik doe niet aan designen / photoshop / technische tekeningen etc.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen absolute maximale prijs, zeker gezien de huidige prijsstuwing van bepaalde componenten. Ik vind het geen probleem om rond de ~€ 2200,- uit te geven, exclusief peripherals.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geen componenten in bezit. Ook geen monitoren.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie onderstaande lijst die ik nu heb samengesteld.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeuren

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Graag een relatief stille desktop, geen keiharde behoefte aan RGB.

Mochten mensen nog goede tips hebben voor monitoren hoor ik dat graag. Een monitor die verticaal ook goed staat, tbv lezen artikelen ed, is een pre.

Ga je overklokken?
Nog in dubio, moet ik nog even voor gaan zitten. Indien significante resultaten oplevert die een daadwerkelijke impact hebben dan wil ik mijzelf daarin verdiepen.

Wat verwacht je van ons?
Via PC partpicker heb ik onderstaande lijst nu samengesteld. Ik heb nu met name gevaren op de reviews op PC partpicker en advies van enkele vrienden. Wat ik graag van jullie wil weten is of ik nu bepaalde mismatch heb tussen onderdelen; is een onderdeel 'te goed / te slecht' voor een ander samenwerkend onderdeel. Dan wel andere tips in de huidige componenten gekte.

Met name het motherboard vind ik lastig te kiezen, ik verzuip een beetje in de keuzes. Hebben jullie tips hiervoor?

Over de videokaarten ben ik nu aan het nadenken. Ik heb momenteel geen kaart in bezit dus ik neig er naar om een 3070 series nu (voor meerprijs) te kopen. Mijn redenatie is de volgende: mocht ik een 'oudere' kaart nu kopen ben 200-400 euro kwijt. Als ik dan wil upgraden naar een 30xx versie met een normale prijs ~800 euro kom ik ongeveer op ~1000-1200 euro uit. Het verlies van wellicht 100-200 euro neem ik dan nu liever voor lief om meteen een goede kaart te hebben.

Is bovenstaande redenatie logisch? Of hebben jullie andere tips hierover?

Alvast hartelijk bedankt voor de tijd om het door te lezen en de adviezen!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 344,85€ 344,85
1MoederbordenASUS TUF Gaming X570-PLUS€ 189,90€ 189,90
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3070 Gaming X Trio€ 1.049,-€ 1.049,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 2,5" (7200rpm), 1TB€ 51,94€ 51,94
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 84,95€ 84,95
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 76,90€ 76,90
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2Z3600C18€ 94,90€ 94,90
1VoedingenCorsair RM750 (2019)€ 105,88€ 105,88
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 123,90€ 123,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.122,22

[Voor 32% gewijzigd door Michiel0312 op 02-04-2021 13:40]

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hoiboy19
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 22-09 14:59

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

moet de 2200 inclusief muis, toetsenbord en scherm zijn of heb je die al?

ik zou voor een B550 bord gaan zoals deze: pricewatch: Gigabyte Aorus B550 Elite.

een dark rock pro 4 is overkill voor een 5600x, ik zou voor deze gaan: pricewatch: Enermax ETS-T50 AXE.

Corsain ram geheugen werkt niet altijd lekker met ryzen, dat van Crucial wel aangezien de E-Die's van micron gebruiken. ik zou voor deze gaan: pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G36C16U4B.

Specs

Acties:
  • +1Henk 'm!
“Geen keiharde behoefte aan RGB”. Dan zou ik het er gewoon uitlaten. De DRP4 is inderdaad overkill voor een 65W processor en je gaat het RGB van het geheugen amper zien:

De Enermax koeler is trouwens ook overkill. Die koelt net zo goed als de DRP4.

De kast komt met 2 fans. Ik zou er nog 2 bij nemen.

Ik zou ook serieus kijken naar een setup rond de Intel 11600k.

• Michiel0312
Hoiboy19 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:51:
moet de 2200 inclusief muis, toetsenbord en scherm zijn of heb je die al?

ik zou voor een B550 bord gaan zoals deze: pricewatch: Gigabyte Aorus B550 Elite.

een dark rock pro 4 is overkill voor een 5600x, ik zou voor deze gaan: pricewatch: Enermax ETS-T50 AXE.

Corsain ram geheugen werkt niet altijd lekker met ryzen, dat van Crucial wel aangezien de E-Die's van micron gebruiken. ik zou voor deze gaan: pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G36C16U4B.
Nee 2200 exclusief. Van mijn nieuwe werkgever krijg ik budget voor het aankopen van 'werkbenodigdheden' waar ik mijn muis monitor etc van kan kopen.

Top bedankt voor de overige tips! Dit zijn denk ik de dingen waar ik op dit moment met mijn weinige ervaring nog overheen kijk. Ik ga het verder finetunen.

• Michiel0312
Djarune schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:54:
“Geen keiharde behoefte aan RGB”. Dan zou ik het er gewoon uitlaten. De DRP4 is inderdaad overkill voor een 65W processor en je gaat het RGB van het geheugen amper zien:

[Afbeelding]

De Enermax koeler is trouwens ook overkill. Die koelt net zo goed als de DRP4.

De kast komt met 2 fans. Ik zou er nog 2 bij nemen.

Ik zou ook serieus kijken naar een setup rond de Intel 11600k.
Ook bedankt voor de info! Ik ga de intel optie ook bekijken.
Met de twee fans bedoel je dat je nog twee andere basic fans erbij haalt?

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee